MSc i videnskab til bæredygtig udvikling
Linköping University
Nøgleinformation
Campus placering
Linköping, Sverige
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
4 semestre
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
SEK 274.400 / per year *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Aug 2024
* kun til studerende uden for EU, EØS og Schweiz
Introduktion
Bliv en del af løsningen for en bæredygtig fremtid! Fremtiden har brug for bæredygtige løsninger på samfundsmæssige udfordringer. Dette program tilbyder en holistisk tværfaglig tilgang til aktuelle samfundsproblemer, såsom klimaændringer, udnyttelse af naturressourcer, stigende energiefterspørgsel og ulighed.
Kandidatuddannelsen giver dig mulighed for at udforske kompleksiteten i at skabe bæredygtige samfund i overensstemmelse med principperne for bæredygtig udvikling og Agenda 2030. Programmet adresserer globale miljøændringer og samfundsmæssige transformationer. Det vil udfordre dig til at foretage en kritisk analyse af nuværende og fremtidige miljøproblemer, anvende videnskabelig viden på tværs af akademiske discipliner og udvikle tværfaglig kompetence. Din uddannelse vil gøre dig i stand til at udvikle færdigheder til at fortolke, designe, kommunikere og implementere løsninger på bæredygtighed og miljømæssige udfordringer, hvilket vil være uundværligt for din fremtidige karriere som ekspert i bæredygtig udvikling.
Kernekurser
Kernekurser er designet til at give dig et bredt perspektiv på miljøspørgsmål og samtidig give mulighed for at uddybe din teoretiske viden og praktiske færdigheder inden for specifikke videnskabelige områder. Ekskursioner, laboratorie- og GIS-øvelser, rumlig analyse i Norrköping Decision Arena, rollespilsaktiviteter, studiebesøg hos myndigheder og virksomheder i den miljøprogressive Östergötland-provins er blot nogle af de måder, hvorpå du vil lære om bæredygtige løsninger i praksis. Du vil få mulighed for at tage praktikophold hos virksomheder, organisationer eller forskningsinstitutter i Sverige eller i udlandet og udvikle færdigheder i tværfaglig forskning sammen med vores lærere. Vores undervisningsprofil er integreret med avanceret forskning inden for bæredygtig udvikling og miljøvidenskab, og forskere på vores institut vil guide dig individuelt til at designe, planlægge og udføre dit specialeprojekt.
pensum
Introduktion
Kandidatuddannelsen i Science for Sustainable Development er en to-årig 2. cyklus uddannelse, der fører til en kandidatgrad i miljøvidenskab. Dette fuldtidsprogram giver et stærkt grundlag for en professionel karriere relateret til spørgsmål vedrørende bæredygtig udvikling og miljøændringer hos internationale og nationale agenturer, universiteter, kommuner, organisationer og virksomheder. Kandidatuddannelsen er designet til at give de studerende viden om miljøændringer og udfordringerne ved at skabe et bæredygtigt samfund. Efter afslutningen af programmet vil de studerende have udviklet en uafhængig og kritisk tilgang til miljøvidenskab og bæredygtighedsstudier og have erhvervet færdigheder og viden, der gør dem i stand til aktivt at arbejde i og bidrage til udviklingen på disse områder, enten som praktikere eller forskere. Programmet opfylder også de studerendes berettigelse til ph.d.-uddannelse inden for beslægtede områder.
Sigte
Nationale kvalifikationer i henhold til den svenske lov om højere uddannelse
Viden og forståelse
For en kandidatgrad (120 point) skal den studerende
- demonstrere viden og forståelse inden for miljøvidenskab, herunder både bred viden om området og en betydelig grad af specialiseret viden inden for visse områder af feltet samt indsigt i aktuelt forsknings- og udviklingsarbejde, og
- demonstrere specialiseret metodisk viden inden for miljøvidenskab.
Kompetence og færdigheder
For en kandidatgrad (120 point) skal den studerende:
- demonstrere evnen til kritisk og systematisk at integrere viden og analysere, vurdere og håndtere komplekse fænomener, problemer og situationer, selv med begrænset information
- demonstrere evnen til at identificere og formulere problemstillinger kritisk, selvstændigt og kreativt samt til at planlægge og ved hjælp af passende metoder påtage sig avancerede opgaver inden for forudbestemte tidsrammer og således bidrage til dannelsen af viden samt evnen til at evaluere dette arbejde
- demonstrere evnen til i tale og skrift både nationalt og internationalt at tydeligt rapportere og diskutere sine konklusioner og den viden og argumenter, de bygger på i dialog med forskellige målgrupper og
- demonstrere de færdigheder, der kræves til deltagelse i forsknings- og udviklingsarbejde eller autonom beskæftigelse i en anden kvalificeret kapacitet.
Domme og tilgang
For en kandidatgrad (120 point) skal den studerende:
- demonstrere evnen til at foretage vurderinger inden for miljøvidenskab baseret på relevante disciplinære, sociale og etiske spørgsmål og også at demonstrere bevidsthed om etiske aspekter af forsknings- og udviklingsarbejde
- demonstrere indsigt i forskningens muligheder og begrænsninger, dens rolle i samfundet og den enkeltes ansvar for, hvordan den bruges, og
- demonstrere evnen til at identificere det personlige behov for yderligere viden og tage ansvar for hans eller hendes løbende læring.
Forskning
Kandidatuddannelsen i Science for Sustainable Development giver kandidater mulighed for at udvide deres akademiske og forskningsmæssige erfaring gennem forskningssamarbejde ved Linköping University .
Institut for Tematiske Studier - Miljøændringer er også kendt for at udføre forskning, ph.d.-studier og bacheloruddannelser i aktuelle miljøudfordringer og den skiftende karakter af miljøtilstanden. Forskning og uddannelse fokuserer på den påvirkning, samfundet og den enkelte har på naturen.
Tema M bygger på den stærke tradition for tværfaglige miljøstudier, der siden 1980 har gennemsyret afdelingen for Vand- og Miljøstudier (Tema V) og Center for Klimavidenskab og Politikforskning (CSPR) siden 2004. Tema M videreudvikler og profilerer disse undersøgelser i forhold til nutidig miljøvidenskab og miljøpolitisk udvikling. Aktuel forskning udføres inden for og mellem disse tværfaglige langsigtede fokusområder.
Center for Climate Science and Policy Research (CSPR) har hurtigt etableret sig som et fremtrædende referencepunkt for undersøgelser relateret til klimavidenskab og politikforskning. Forskningen er tværfaglig og sætter problemer relateret til klimaændringer i sammenhæng med andre tiltag for bæredygtig udvikling, såsom begrænsning af miljøbelastningen og ansvarlig forvaltning af naturressourcer.
Miljøudfordring Klimaændringer
Klimaændringer, en af nutidens sværeste udfordringer. Forskningen følger to hovedspor. Klimapolitik i bredere forstand og den anden klima-biogeokemi, især med hensyn til udledning af drivhusgasser.
Miljøudfordring Energiforsyning
Sikker adgang til vedvarende energi er en forudsætning for bæredygtig social udvikling. Den nuværende energiproduktion og -forbrug har stærke forbindelser til mange af vor tids hårde miljømæssige og sociale problemer.
Miljøudfordring Viden for bæredygtig udvikling
Vi studerer, hvordan viden om nutidens miljø- og udviklingsmæssige udfordringer opstår og er repræsenteret og legitimeret i forskellige sammenhænge såsom uddannelse, forskningspraksis, medier og politiske processer.
Miljøudfordring - Ressourceforbrug
Forvaltning af naturressourcer handler om vandforvaltning, arealanvendelse og næringsstofstrømme samt bæredygtig energiproduktion. I tilfælde af undersøgelser udvikler og forbedrer vi analytiske værktøjer og rammer for forbedret ressourcestyring.
Miljøudfordring Stofstrømme og forurening
Mange af de kemikalier, vi bruger hver dag, er giftige for mennesker. Bekymringen for disse kemikaliers stigende miljøpåvirkning kræver styrket overvågning. At estimere emissioner og drivhusgasbalance er en anden del af denne udfordring.
Læringsmiljø
Vores program indeholder følgende egenskaber:
- Unikt miljø: Vi er et af få universiteter, der tilbyder et bredt tværfagligt perspektiv af miljøvidenskab, fra humaniora til samfunds- og naturvidenskab. Kurserne tilrettelægges i tæt dialog med potentielle arbejdsgivere såvel som studerende for at sikre, at indholdet adresserer aktuelle miljøproblemer og fremtidige udfordringer.
- Stærke forskningsforbindelser: Forbindelsen mellem programmet og forskningen er stærk, da alle lærere engagerer sig i miljø- og bæredygtighedsforskning. Dette sikrer undervisning i den nyeste teoretiske og metodiske viden og forskningsresultater.
- Undervisning af høj kvalitet: Lærerne arbejder løbende på at forbedre kvaliteten af deres forløb i henhold til elevernes feedback og diskussioner med studenterrepræsentanter i Programrådet.
- Højt lærer-elev-forhold: Dette høje forhold sikrer hurtig og personlig feedback fra lærere, tæt interaktion mellem lærere og elever og elevaktiv læring.
- Stærke faglige forbindelser: Gennem sagsbehandling og læringsaktiviteter engagerer studerende sig med enkeltpersoner i nærliggende miljømyndigheder og forskningsinstitutter og arbejder konkret med virkelige problemer og samfundsrelevante problemstillinger.
- Problembaserede aktiviteter: Studerende tilegner sig et bredt sæt af kompetencer gennem hele uddannelsen. De har også mulighed for at specialisere sig i samfundsvidenskab, naturvidenskab eller humaniora. Langt de fleste af vores studerende har et miljørelevant job eller fortsætter inden for den akademiske verden inden for et år efter eksamen.
- Elevcentreret/aktiv læring: Elevcentrerede læringsaktiviteter omfatter øvelser i Norrköping Decision Arena, der gør brug af visualisering som et stærkt værktøj til interaktion og beslutningstagning, rollespil, hvor eleverne repræsenterer organisationer med forskellige perspektiver og interesser i aktuelle problemstillinger og forskellige typer kommunikationsteknikker.
Indlæggelser
Læreplan
1. semester (efterår 2024)
- 746A80 --- Kritiske perspektiver på bæredygtig udvikling --- 7.5
- 746A61 --- Miljø- og ressourceudfordringer --- 7.5
- 746A89 --- Vores foranderlige planet --- 7.5
- 746A90 --- Miljøpolitik og regeringsførelse --- 7.5
Semester 2 (forår 2025)
Indledende kurser
- 746A71 --- Design af miljøundersøgelser i bæredygtig udvikling --- 7.5
- 746A91 --- Klimavidenskab og klimaændringer --- 7.5
- 746A92 --- Samfundsmæssige transformationer hen imod bæredygtighed --- 7.5
- 746A93 --- Bæredygtig ressourceforvaltning --- 7.5
Semester 3 (efterår 2025)
Indledende kurser
- 746A74 --- Bæredygtighed i byområdet: by/kvarter/hjem --- 7.5
- 746A77 --- Praktik i miljøvidenskab --- 7.5
- 746A77 --- Praktik i miljøvidenskab --- 7.5
- 746A77 --- Praktik i miljøvidenskab --- 7.5
- 746A78 --- Forskningskompetencer i miljøvidenskab I --- 7.5
- 746A78 --- Forskningskompetencer i miljøvidenskab I --- 7.5
- 746A78 --- Forskningskompetencer i miljøvidenskab I --- 7.5
- 746A79 --- Forskningskompetencer i miljøvidenskab II --- 7.5
- 746A79 --- Forskningskompetencer i miljøvidenskab II --- 7.5
- 746A87 --- Praktik i miljøvidenskab --- 15
- 746A87 --- Praktik i miljøvidenskab --- 15
- 746A88 --- Visualisering af bæredygtighedsudfordringer og Pathways --- 7.5
4. semester (forår 2026)
Indledende kurser
- 746A55 --- Kandidatafhandling i videnskab for bæredygtig udvikling --- 30
Stipendier og finansiering
Stipendier
Linköping Universitet (LiU) tilbyder et begrænset antal stipendier til fremragende internationale studerende. For nogle programmer og nationaliteter er det også muligt at søge om et stipendium gennem Det Svenske Institut. Der er også andre finansieringsmuligheder for studier i Sverige.
LiU Internationalt stipendium
LiU International Scholarship har til formål at støtte internationale kandidatstuderende med et betydeligt akademisk potentiale, som skal betale undervisningsgebyr. Undervisningsgebyret for en studerende, der modtager et internationalt stipendium fra LiU, reduceres med 25, 50 eller 75 %. Vi tilbyder et begrænset antal af disse stipendier til nye studerende.
Er jeg berettiget til at søge?
Studerende, der har søgt ind på en kandidatuddannelse ved Linköping Universitet, og som opfylder alle følgende betingelser, kan søge om et stipendium:
- du har søgt inden fristen for den første optagelsesrunde
- du har indsendt alle de krævede dokumenter inden fristens udløb
- du valgte en kandidatuddannelse på Linköping Universitet som din første prioritet (rangeret som nummer 1 ud af 4)
- du er blevet optaget på dit førstevalg i den første meddelelse om udvælgelsesresultater (normalt i begyndelsen af april)
- du skal betale undervisningsgebyr.
Stipendier til studier i Sverige
Stipendier fra Det Svenske Institut
Det statslige organ Swedish Institute (SI) tilbyder en række forskellige stipendier afhængigt af studieniveauet, det land, du kommer fra, og formålet med dine studier. Ansøgningsperioden for SI-stipendierne varierer. Læs mere om SI-stipendierne, og hvordan du ansøger på deres hjemmeside.
Andre stipendier
Mange foreninger, fonde og andre organisationer tilbyder stipendier eller rejsestipendier til studier i Sverige. Det officielle StudyinSweden.se-websted har samlet en liste over ressourcer, hvor du kan søge efter stipendier, der er åbne for studerende fra mange lande eller specifikt fra dit land.
Galleri
Karrieremuligheder
Karrieremuligheder
Bæredygtighedsspørgsmål bygger bro mellem akademiske discipliner og kræver forskellig ekspertise. Få universiteter tilbyder det brede tværfaglige perspektiv inden for miljøvidenskab, som LiU gør, med undervisere fra akademisk baggrund lige fra humaniora og samfundsvidenskab til naturvidenskab og ingeniørvidenskab.
Programmet giver et stærkt grundlag for en karriere relateret til bæredygtig udvikling og miljøvidenskab. Vores kandidater har stillinger i forskningsinstitutter, universiteter, miljøorganisationer, virksomheder, ngo'er, vandområdekommissioner, konsulentvirksomheder, elselskaber, mellemstatslige miljøagenturer og Ph.D. programmer over hele kloden.