Master i Landskabsarkitektur
Czech Technical University in Prague
Nøgleinformation
Campus placering
Prague 6, Tjekkiet
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
2 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
CZK 132.000 / per year
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Kontakt skolen
Stipendier
Udforsk stipendiemuligheder for at hjælpe med at finansiere dine studier
Introduktion
Det nyeste studieprogram ved Arkitekturfakultetet knuser den naive idé om, at landskabsarkitektur er noget, der føjes til arkitekturen, efter at alle de andre erhverv har afsluttet deres job. Indtil nu har den tilgængelige uddannelse inden for dette felt i Tjekkiet primært fokuseret på dyrkning af viden inden for havearbejde og naturvidenskab. Men på vores fakultet forbinder undervisningen den viden og de færdigheder, der er karakteristiske for landskabsarkitekten, med mange aspekter af arkitektens og byplanlæggerens uddannelse.
Hvad vil du lære?
Du får et vigtigt overblik over kunst- og arkitekturhistorien og lærer grundlaget for de specialiserede naturvidenskabelige discipliner, der kræves til dette felt, såsom dendrologi. Til sidst vil du være i stand til at behandle en landskabsdesignundersøgelse, såsom for en park, gaderum eller sportsplads, inklusive alle detaljer og detaljeret udarbejdelse, herunder for eksempel en dyrkningsplan.
Hårdt håndværk og smuk kunst
I overensstemmelse med Vitruvius erklæring om, at opførelsen af enhver form for struktur skal have tre grundlæggende egenskaber - firmitas, utilitas, venustas; det vil sige strukturel stabilitet, nytte og skønhed, så vil dine studier på fakultetet, selvom det sandsynligvis er udfordrende og hårdt, sigte mod at opnå et lignende resultat uden at spilde tid. Dette betyder, at du ikke kun mestrer tekniske færdigheder - men du vil også have masser af plads til kreativitet og din muse sammen med mange muligheder for at lade dit talent tage fly.
Tænk som en landskabsarkitekt
Essensen er at lære at se verden omkring dig gennem øjnene på ikke kun en landskabsdesigner, men på samme tid også som en arkitekt. En landskabsarkitekt er ikke, som de fleste mennesker tror, det samme som en gartner, men skal vide, hvordan de kan opfatte omgivende naturlige og skabte elementer som en helhed og være i stand til at analysere dem grundigt og give dem en ny kvalitet.
Felt med potentiale
Landskabsarkitektur er en disciplin, der gennemgår enorm vækst overalt i verden, ikke kun i udviklede lande, men endda i tredjelandes lande. Landskabsarkitekten er en formidler mellem planlægningsprocesserne og offentligheden og en fortaler for bæredygtigheden af et miljø af god kvalitet for fremtidige generationer. Det er et felt, der arbejder med landskabet, rummet og har et bredt anvendelsesområde. En landskabsarkitekt finder beskæftigelse i naturen, på landet, i byer og i industrielle områder.
Hvorfor studere hos os?
Lodrette studier
Studiet er et emne, hvor du anvender dit arsenal af teoretisk viden. Efterhånden prøver du at designe kommunale rum, landskaber, objekter osv. Der er over fyrre studier, ledet af anerkendte ledere i marken - og attributten "lodret" betyder, at studerende i sammenhæng med studiet kan samarbejde om et enkelt projekt uanset om de er i deres andet, tredje, fjerde eller sidste år.
Individuel tilgang
Vægt på studieundervisning muliggør meget tæt samarbejde mellem studerende og lærere. De mødes to gange om ugen i det valgte studie, og den dygtige kan bruge god tid på hver opgave med sin ”guru” og diskutere den valgte tilgang og den mest passende løsning.
Lære ved at gøre
Studerende ved Arkitekturfakultetet tilbringer ikke timer på timer i forelæsningssale. For at få en god fornemmelse af virkeligheden i tråd med konceptet "learning by doing" bruger vi workshops, udflugter og forskellige former for DIY og skabe. Det vil sige, vi gør ting, der ikke bare kan huskes gennem gentagelse.
Lærere
Lærerne ved Arkitekturfakultetet er ikke kun akademikere, men frem for alt er de også engageret i professionel praksis - anerkendte eksperter inden for deres respektive områder. Og de er vidunderligt særprægede personligheder, så forvent ikke nogen kedelige, udstoppede skjorter. I stedet kan du se frem til, at de tager dig med på en udflugt til et miljø, som ikke mange nogensinde kommer til at se eller måske endda tager ud for en øl.
- Dok. Ing. Arch. Irena Fialová (vicedekan for internationale relationer)
- Ing. Jiri Mráz
- Ing. Radmila Fingerová
- Ing. Arch. Laura Jablonská
- Prof. Ing. Arch. Jan Jehlík (leder af afdelingen for bydesign)
Kandidater
Landskabsarkitekten er en bredtuddannet ekspert, hvis hovedaktivitet er design af offentlige rum og kulturlandskaber. Landskabsarkitekten er forberedt på tværfaglig deltagelse i planlægningsprocesser, såsom udarbejdelse af by-, regulerings- og arealanvendelsesplaner. Grundlæggende kendskab til arkitektur og byplanlægning gør det muligt for landskabsarkitekten at spille en vigtig rolle i den detaljerede planlægning af bygningsudvendige på små og store skalaer. Landskabsarkitekten kan arbejde i et landskabsdesignstudie, freelance eller for regeringen.
Indgangstest
Kandidater, der har afsluttet deres bachelorstudier inden for det samme eller et beslægtet felt, kan ansøge om kandidatuddannelsen. I modsætning til optagelsesprøverne til bacheloruddannelsen er der imidlertid ingen talentprøver, men derimod vurderes den studerendes portefølje af skolearbejde eller andre projekter, som kandidaten har arbejdet med. Kandidater i bachelorstudier i et beslægtet program på FA ved CTU med fremragende resultater accepteres til kandidatuddannelsen uden optagelsesprøver.
Statlige afsluttende eksamener
Statens afsluttende eksamener består af en statslig afsluttende eksamen på emneblokkene og et forsvar af afhandlingen. Statseksamenerne går forud for afhandlingens forsvar, og en vellykket afslutning af de krævede emner er en forudsætning.
Diplomprojekt
Diplomprojektet verificerer den studerendes evne til selvstændigt at mestre et landskabsdesignprojekt i sin helhed. Den studerende skal anvende teoretisk og teknisk viden og evnen til at analysere et komplekst problem og designe en løsning. Arbejdet er uafhængigt og går fra forskning i implementerede projekter, analyse af området under designovervejelse, gennem etablering af et program og det rumlige designkoncept til design af strukturer, materialer og den endelige grafiske præsentation. Forud for det er et specialeseminar, et sæt forsknings- og baggrundsmaterialer, som den studerende derefter baserer sin afsluttende afhandling på. Evalueringen af afhandlingen er en del af den afsluttende statsprøve og finder sted i form af et forsvar af arbejdet for Kommissionen.