Master i didaktik i fransk som fremmedsprog
University of Cyprus
Nøgleinformation
Campus placering
Aglantzia, Cypern
Lingvistik / Sprogvidenskab
French
Studieformat
På campus
Varighed
3 semestre
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
EUR 5.125
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Kontakt skolen
Introduktion
Teaching Master of French as a Foreign Language (FLE) -programmet tilbyder uddannelse, hvis hovedformål er erhvervelse af følgende færdigheder: a) akademisk viden inden for FLE -didaktik (teoretiske tilgange og aktuelle metoder); b) faglig viden om undervisning i det pågældende sprog (praksis, erfaring med skolemiljøet) og c) principper for ledelse i uddannelsen. Programmet tilbyder derfor uddannelse, der tilbyder både væsentlige værktøjer til analyse af undervisningssituationer og praktiske værktøjer, der tillader intervention i faglige sektorer, der påvirker undervisningen.
Kandidatuddannelsen i FFL -didaktik er rettet mod FFL -lærere, der arbejder i den offentlige og private sektor på Cypern eller andre steder, som ønsker at tilegne sig en større specialisering, men også til kommende lærere eller specialister inden for Francophonie, der ønsker arbejde på Cypern eller andre steder. Det er også tiltænkt kandidater fra franske studier fra Cyperns universitet eller indehavere af andre franske eksamensbeviser eller indehavere af andre afdelinger på Cyperns universitet eller andre cypriotiske eller udenlandske universiteter, der ønsker at erhverve sig en specialisering i undervisning i fransk som fremmedsprog kombineret med ekspertise inden for ledelse og administration af uddannelse.
Fra et akademisk synspunkt har programmet til formål at støtte kandidater fra fransk sprog og litteratur eller andre indehavere af eksamensbeviser fra den fransktalende verden i henhold til de nuværende krav til undervisning i fransk som fremmedsprog og det moderne arbejdsmarked på Cypern og uden for Cypern. Mere specifikt tilbyder den en dybdegående uddannelse, der varer tre semestre (4 kurser fra Institut for Franske og Europastudier + 2 kurser fra Institut for Uddannelsesvidenskab og / eller Institut for Psykologi + afhandling eller praktik), som tilbyder både nødvendige værktøjer til analyse af læringssituationer og praktiske værktøjer til intervention på faglige områder knyttet til den didaktiske proces. Fra et forskningsperspektiv er formålet med programmet at give kandidaterne mulighed for at forfølge doktorgradsstudier i Institut for Franske og Europastudier eller andre afdelinger på Cyperns Universitet, der har lignende forskningsfag (f.eks. Institut for Uddannelsesvidenskab , Institut for Psykologi) og universiteter i andre lande med forskningsperspektiver om dette emne. Dette program træner:
- lærere i fransk som fremmedsprog
- direktører for private fransktalende eller udenlandske skoler
- direktører for sprogcentre og private sproginstitutter
- Inspektører af fransk som fremmedsprog
- specialiserede undervisere fra uddannelsesinstitutioner
- frankofon kulturelle attachéer
- forfattere til franske lærebøger
- rådgivere og attachéer inden for sproglige tjenester
- Frankofoniske rådgivere og programofficerer
- rådgivere og specialister i frankofoniske emner, involveret i den frankofoniske verden
- rådgivere med speciale i flersprogethedsspørgsmål
- designere af fransktalende didaktiske læreplaner
- Fransk som fremmedsprogstrænere
- generelle inspektører af fremmedsprog
- rådgivere og attachéer i planlægnings- og sprogpolitiske kontorer
- lærere / undervisere på nettet
- undervisere / undervisere i uddannelsesprogrammer
Programvarighed
Programmet strækker sig over tre semestre, hvor den studerendes fysiske tilstedeværelse på universitetet er obligatorisk. Studerende har dog mulighed for at bruge den maksimale tid, der er tilladt ved forskrifterne på Cyperns universitet på institutioner i udlandet under LLP / ERASMUS + -programmet. Inden for rammerne af udvekslings- og samarbejdsprogrammer mellem Cyperns universitet og afdelinger, laboratorier eller forskningsinstitutter i udlandet er co-supervision af kandidatafhandlingen en fordel, der overvejes.
Arbejdssprog
Kurserne i programmet tilbydes på fransk, med undtagelse af kurser fra Institut for Uddannelsesvidenskab og Psykologi, der undervises på græsk. Sproget i den givne bibliografi svarer til seminarernes sprog. Afhandlingen eller praktikrapporten er skrevet på fransk eller græsk, i et emne relateret til undervisningen i fransk som fremmedsprog.
Galleri
Indlæggelser
Læreplan
Program struktur
Uddannelsen giver universitetsgraden Magister Artium. Den varer i tre semestre og giver minimum 90 ECTS. ECTS fordeler sig som følger:
1. semester | |||
FES 730 | Metoder til undervisning i fransk som fremmedsprog | 10 | |
FES 733 | Sociolingvistik og didaktik af fransk som fremmedsprog | 10 | 30 |
EDU eller PSU | Kursus valgt fra den vejledende liste for Institut for Uddannelsesvidenskab eller af Psykologisk Institut | - | |
2. semester | |||
FES 731 | Informations- og kommunikationsteknologier i undervisningen i fransk som fremmedsprog | 10 | |
FES 734 | Didaktik af grammatikken i fransk som fremmedsprog | 10 | 30 |
EDU eller PSU | Kursus valgt fra den vejledende liste for Institut for Uddannelsesvidenskab eller af Psykologisk Institut | - | |
3. semester | |||
FES 749 | GJORDE afsluttende arbejde | 30 | 30 |
i alt | 90 |
Bemærk: Kurserne på Institut for Uddannelsesvidenskab godskrives med 12 ECTS. Psykologisk Instituts kurser godskrives med 7,5 ECTS. ECTS kan suppleres med kurset i forskningsmetodik ved Institut for Fransk og Europæiske Studier, eller/og seminarer leveret af Institut for Uddannelsesvidenskab.
Med undtagelse af det obligatoriske kursus FES 730 Metodikker til undervisning i fransk som fremmedsprog, vil Institut for Fransk og Europæiske Studier vælge resten af de kurser, der udbydes i løbet af hvert semester (nedenfor er listen over kurser i instituttet)
I tilfælde af grupper med et lille antal studerende, vil kurserne tage form af seminarer eller selvstændige studier under vejledning og ledelse af professorer ved instituttet.
De seminarer, studiedage og konferencer, som arrangeres af partnerafdelingerne og omhandler emner relateret til programmet, repræsenterer et vigtigt supplement til programmet. Deres indhold kan være genstand for rapporter, som vil blive evalueret.
Studerende kan, hvis de ønsker det, opholde sig et semester i en udenlandsk universitetsinstitution i løbet af et af disse tre semestre af programmet, inden for rammerne af Erasmus + udvekslinger.
Undtagelsesvis og efter tilladelse fra kandidatuddannelsesudvalget under Institut for Fransk og Europæiske Studier kan studerende erstatte ét kursus (og kun ét) i deres studieprogram med et kursus, der udbydes i et andet postgraduate-program fra Cyperns Universitet, forudsat at dette kursus har samme antal point, og at det er direkte relateret til det speciale, den studerende har udarbejdet.
I alle semestre, inklusive sommersemesteret, kan studerende kun tilmelde sig én gang til kurset FES 700 Research Experience (6 ECTS) og FES 701 Independent Study (3 ECTS). Tilmelding er betinget af godkendelse af den vejledende professor i instituttet.
Studieafslutningsspecialet (30 point) udarbejdes enten under vejledning af et DEP-medlem fra Institut for Fransk og Europæiske Studier eller i samarbejde med et DEP-medlem fra partnerafdelingerne efter aftale med den studerendes hovedforskningsleder. Værket af skal være et originalt værk på 8.000 til 15.000 ord i længden. Studerende skal vælge emnet for deres arbejde og deres forskningsvejleder inden udgangen af andet semester af deres studier. Studieafslutningen Kandidatafhandlingen eksamineres i slutningen af tredje semester af et forsvarsudvalg, der er nedsat i slutningen af uddannelsens andet semester. Udvalget består af forskningslederen og en anden lærer-forsker. Den studerende skal aflevere deres arbejde tre uger før den fastsatte dato for forsvaret, som finder sted i eksamensperioden på 3. semester.