Master i grafisk design
Estonian Academy of Arts
Nøgleinformation
Campus placering
Tallinn, Estland
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
2 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
EUR 2.800 / per year *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
26 Aug 2024
* Per år
Introduktion
Deltag i vores Graphic Design MA online Åbent Hus arrangement onsdag den 8. december kl. 17:00 (GMT+2). TILMELD DIG HER .
Master of Arts (MA) i grafisk design på Estonian Academy of Arts (EKA) er et nyt toårigt engelsksproget program, der har til formål at udvikle en studerendes selvstændige praksis og definere deres position som grafisk designer. Uddannelsen anlægger et udvidet syn på grafisk design og ser det som en form for vidensproduktion, hvis rolle kan forstås som en måde at 'gøre tingene offentligt på'. Denne idé understøttes ved at give eleverne muligheder for at arbejde gennem både traditionelle modeller for grafisk design – bøger, hjemmesider, plakater, skrifttyper, videoer – men også at udgive tekster, organisere udstillinger, afholde foredrag, undervise i workshops og skabe andre kontekster for udveksling under deres studier.
Uddannelsen sætter den studerendes individuelle interesser og bekymringer i centrum for deres studier, med skabelsen af et værk, der tager hensyn til deres eget forhold til form, indhold, produktion og distribution af information. Selvom dette vil identificere sig forskelligt for hver elev, er det, de vil dele, en form for praksis, som er selvreflekterende, procesorienteret, stringent og forsætlig, og som konsekvent indtager en ærlig position som reaktion på de fluktuerende arbejdsforhold som en grafisk designer. Eleverne vil aktivt stille spørgsmålstegn ved mediet som helhed, overveje dets evne til at engagere sig meningsfuldt i sociale og kulturelle sammenhænge, praktisere nye måder at lave arbejde og udtrykke form på og bidrage til den moderne udvikling af disciplinen.
Efter en vellykket gennemførelse af de to års studier og aflevering af en afsluttende afhandling, vil de studerende opgradere med en Master of Arts i Grafisk Design.
Indlæggelser
Læreplan
Undervisningen er struktureret således, at de studerende får tid, plads, ressourcer og samtaler til at udvikle deres praksis og skabe et værk. Dette arbejde støttes altid af et lærerkollegium bestående af aktivt praktiserende designere og inviterede gæster, som holder workshops, foredrag og kritikker. Det første år af den grafiske kandidatuddannelse i grafisk design er præget af opfordringer, der får de studerende til at stille spørgsmål og reflektere over deres arbejde. På andet år skal de studerende definere deres arbejde og praksis som en helhed. De studerende forventes at formulere og forsvare deres arbejde ved slutningen af hvert semester og bør kunne skitsere deres intentioner om, hvordan de vil fortsætte i det næste akademiske semester.
Første år
I det første år bliver hver enkelt studerende bedt om at sætte spørgsmålstegn ved sin praksis, sine interesser og intentioner som designer gennem en aktiv proces med at skabe nyt arbejde. Dette fremmes af opfordringer, der skal tilskynde til kritisk undersøgelse, praktisk fremstilling og iterativt arbejde.
Studio
Programmet er organiseret omkring en studiemodel, hvor praksis udvikles gennem formelle undersøgelser og anvendte projekter. Disse kan tage udgangspunkt i en kombination af enten opfordringer fra lærerne, bestillingsarbejde eller selvinitieret arbejde fra eleverne. Uanset udgangspunktet skal arbejdet være iterativt og kritisk og bidrage til at skabe et værk. Alt arbejde overvåges ved ugentlige møder enten med personalet eller med besøgende kritikere.
Berlin Studio
I løbet af andet semester i syv uger vil programmet blive flyttet til Berlin, Tyskland, med støtte fra et lærerkollegium af lokale designere. Erasmus-mobilitetsprogrammet har godkendt et stipendium til alle studerende til at dække rejse- og opholdsudgifter.
Teori
Teorikurset vil støtte alt praktisk studiearbejde. I løbet af semesteret mødes de studerende med en teoretisk underviser, som tildeler læsning, leder diskussioner, organiserer foredrag og er vært for filmfremvisninger. Teorilærerens rolle er at hjælpe de studerende med at sætte deres arbejde i en sammenhæng, placere sig selv i den moderne verden og fremme den forskning, der i sidste ende kan føre til deres speciale. Efterhånden som det første år skrider frem, går disse kursuselementer over i hinanden, således at intet arbejde udføres uden integration og støtte fra det andet. Det er meningen, at der skal reflekteres over det arbejde, der produceres på det første år, og de studerende vil blive bedt om at finde sammenhænge mellem deres projekter, som kan tjene som udgangspunkt for definitionen af deres arbejde på det andet år.
Andet år
På andet år begynder de studerende at definere deres egne projekter og forskning med henblik på en endelig afhandling med løbende støtte fra en specialevejleder. På tredje semester skal de studerende vælge valgfag (fra fakulteterne for arkitektur, design, billedkunst og kunst & Kultur), der understøtter dette arbejde, mens det fjerde og sidste semester udelukkende er afsat til at færdiggøre afhandlingen og udstillingen til afslutningen af studiet.
Afhandling
Afhandlingen skal forstås som et sammenhængende værk, der er organiseret ud fra en samling af projekter, der er udviklet i løbet af de to år, som studiet har varet. Den skal vise, hvad dit arbejde handler om, og hvordan du positionerer dig selv som grafisk designer. Den endelige aflevering vil ske i form af en bog, som skal indeholde en formel skriftlig afhandling og det værk, der understøtter den.