Kandidatgrad i kønsstudier og ligestillingspolitikken

Generelt

Program beskrivelse

Master i Gender Studies ligestillingspolitik og giver en ramme for teoretiske studier af basale begreber som kønsforskel, magtrelationer og kulturelle diskurser, der stadig bevare en status quo af ulighed og diskrimination. Kendskab denne ramme vil vi holde kontakt til at foretage analysen af ​​virkeligheden omkring os, med fokus på metoder til indsats for at udrydde ulighed og en politik, der afspejler europæiske, nationale og regionale lovbestemmelser om lige muligheder.

Begrundelse titel

Ligestilling mellem kvinder og mænd er en grundlæggende rettighed, som dog ikke afspejles i dagligdagen for reel og effektiv måde. Diskriminerende holdninger har rod i vores samfund og manifesterer sig som kilde til mange af de problemer der stadig plager kvinder, forhindrer en sådan ligestilling.

Da princippet ligestilling indgår i autonomistatutten i den selvstyrende region Canaria, større deltagelse af kvinder på arbejdsmarkedet, adgang til alle uddannelsesniveauer, uddannelse, kultur og gøre områder beslutninger (selvom i den henseende stadig mindre grad) har genereret behovet for at opdatere de retlige rammer for afskaffelse af en sådan forskelsbehandling.

Master i Køn og ligestillingspolitikken vi foreslå forsøg på at besvare behovet for en effektiv lige muligheder og rettigheder for mænd og kvinder i et samfund, der stadig er præget af en høj grad af kønsdiskriminerende holdninger og patriarkalske klart. Vi har planer om at skabe en ramme for teoretiske studier af basale begreber som kønsforskel, magtrelationer og kulturelle diskurser, der stadig bevare en status quo af ulighed og diskrimination. Kendskab til denne ramme vil fungere som et bindeled til det andet grundlæggende element i vores Mester, den praktiske analyse af virkeligheden omkring os, der fokuserer på metoder til indsats for at udrydde ulighed og en politik, der afspejler, hvad der er indeholdt i de forskellige love på det niveau, europæisk, nationalt og regionalt. I den forstand, Master har to formål: 1. På den ene side, uddybe studiet af historiske og ideologiske årsager, der har ført til en ulige samfund som vores (sociale, kulturelle, økonomiske forhold etc.); 2. På den anden side, giver spor og mønstre af intervention i samfundet til at opveje denne situation.

Med andre ord er vores Master designet til både filosofisk forstå begrebet køn og dens forhold til ulighed (i dens mange varianter) og til at foreslå løsninger på den offentlige orden niveau.

Profil indrejse og udrejse

Optagelse Profil

Adgang til MUEGYPI vil gøre det muligt studerende, der har en tidligere grad i følgende fag: Bachelor eller Degree i psykologi, Uddannelse, geografi, psykologi, historie, kunst historie, sociologi, filologi, jura, økonomi, Filosofi, Socialt Arbejde, Journalistik , Master i grundskole, førskoleundervisning Master, fine Arts, Sygepleje og medicin. Det vigtigste bidrag af disse undersøgelser er den forbedrede gennemførelse af kønsaspektet så specialiseret sig i de forskellige undersøgelser, der giver adgang til master-studier, som tværgående og tværfaglig tilgang, der karakteriserer bane kønsstudier.

ph.d.-profil

Vi har planer om at skabe en ramme for teoretiske studier af basale begreber som kønsforskel, magtrelationer og kulturelle diskurser, der stadig bevare en status quo af ulighed og diskrimination.

I den forstand, Master har to formål: 1. På den ene side, uddybe studiet af historiske og ideologiske årsager, der har ført til en ulige samfund som vores (sociale, kulturelle, økonomiske forhold etc.); 2. På den anden side, giver spor og mønstre af intervention i samfundet til at opveje denne situation. Med andre ord er vores Master designet til både filosofisk forstå begrebet køn og dens forhold til ulighed (i dens mange varianter) og til at foreslå løsninger på den offentlige orden niveau.

De nye retningslinjer med henblik på at udvikle projekter og aktioner for lige muligheder for alle områder, fra retningslinjer både på europæisk og nationalt og regionalt plan og lokalt niveau kræver det tekniske personale arbejder og især som så generalist på dette område, samle en krop af viden, værktøjer og fælles og specifikke færdigheder til at arbejde med denne gruppe. Vi vil gerne, i en anden forstand, fremhæve betydningen af ​​uddannelse af eksperter / os i disse discipliner, hvilket afspejles i den seneste om staten og EU-regler. Overholdelse af gældende lovgivning om ligestilling, mens gennemførelsen af ​​planer om lige muligheder og den omfattende lov mod kønsbestemt vold, har understreget, at det haster at uddanne kvalificerede / os fagfolk på specifikke områder at fremme en effektiv gennemførelse af de foranstaltninger, mens de udfører en slags cross-intervention i offentlige institutioner og den private sektor for at udrydde diskrimination af kvinder. Samfundet kræver derfor mere end nogensinde faglige profiler omkring køn og ligestilling. Mere specifikt henviser vi til to professionelle figurer af specialister Ligestilling, der indgår i den nationale klassifikation af spanske Besættelser (CNO): Agent Ligestilling (generelt) (med besættelse kode 29.390.018) og Promoter Ligestilling (generelt) (med kode 35.390.015 belægning). Til gengæld er disse professionelle tal opdelt i Agent Ligestilling / Kvinder (med besættelse kode 29.390.027) og Promoter lige muligheder for kvinder (med kode 35.390.024 belægning).

Den AIO (Agent lige muligheder) vil svare dybest funktioner i forbindelse fagfolk med universitetsuddannelse (analyse, design, evaluering ...), mens PIO (Promoter lige muligheder) (fagfolk uden universitetsuddannelse) fokusere deres funktioner i de områder animation, bevidsthed og udvikling af direkte aktiviteter pleje / som-som brugere. Der er også andre faggrupper, de har brug direkte fra uddannelse vi tilbyder i vores herre: Teknisk-som i IO (lige muligheder), ledere-som IO og IO-som eksperter. De mange forskellige temaer og områder, hvor indgreb fra disse fagfolk end retfærdiggør behovet for teoretisk og praktisk uddannelse som tilbydes af MUEGYPI er nødvendig. Hvilket vi ville blive citeret nedenfor funktioner, der skal udføres af disse fagfolk:

  • Påvisning af behov for lige muligheder for kvinder og mænd
  • Programmering, planlægning og gennemførelse af projekter i forbindelse med lige muligheder for kvinder og mænd.
  • Overvågning og evaluering af forskellige tiltag.
  • Information, vejledning og rådgivning om lige muligheder for mænd og kvinder
  • teknisk bistand i forbindelse med gennemførelsen af ​​kønsaspektet på tværs.
  • Behandling og rapportering kønsspecifikke konsekvenser.
  • Koordinering af fagfolk fra forskellige områder og beskæftiger sig med lige muligheder afdelinger.
  • Forslag, design og udvikling af undersøgelser vedrørende lige muligheder.
  • Planlægning af tiltag, der fremmer kvinders deltagelse på alle områder i samfundet.
  • Oprettelse protokoller og metoder til handling, med brug af sexistisk sprog i alle manifestationer af forskellige enheder.

MÅL

I overensstemmelse med artikel 10.1 i kongeligt dekret 1393/2007, den 29. oktober, som fastslår, at læren fra Master til formål at erhverve avanceret uddannelse, specialiserede eller tværfaglige, de grundlæggende mål MUEGYPI uddannelsesområdet at der fra forskellige områder af viden i humaniora, samfundsvidenskab og sundhedsvidenskab, kan registrere uligheder mellem kvinder og mænd på det sociale, økonomiske og politiske liv. Vi tilbyder også praktiske redskaber til at gribe ind for at opnå en mere egalitære samfund.

Målene for MUEGYPI:

  • Form i påvisning og analyse af de forskellige måder, hvorpå de sociale uligheder mellem kønnene opstå, og at give et informationssystem og befordrende vurdering at diagnosticere uligheder og foreslå politiske interventioner, der vil føre til at opnå reel ligestilling og effektiv .
  • Give teoretisk og praktisk viden for at lette gennemførelsen af ​​kønsaspektet i de institutioner, der tjener gennemførelse af princippet om lige muligheder i de offentlige politikker i forskellige (internationale, statslige, regionale og lokale) niveauer i forhold til beskæftigelse , uddannelse, arbejdskraft, sociale ydelser, seksualitet, sundhed, samarbejde og borgerinddragelse.
  • Træn til at genkende og indarbejde kvinders bidrag til samfundet og kultur, og historisk analysere konstruktionen af ​​viden, for at opdage sin androcentric bias, og korrekt i den forstand, rummelighed og synlighed kvinder.
  • Form i design, implementering og evaluering af offentlige og private politikker til fremme af ligestilling.
  • Giv analyseværktøjer, der muliggør en anvendt dimension af køn analyse for social intervention.
  • Give et fingerpeg, værktøjer og koncepter, der tillader gennemførelsen af ​​foranstaltninger og projekter, der gør det muligt at analysere og udrydde kønsbestemt vold. Særlig omtale kræver udformning af forebyggende politikker i undervisningen.
  • Lær at designe projekter, der gennemføres i de forskellige indsatsområder, der undersøges.

Kompetencer

Formålet med MUEGYPI vil være erhvervelsen af ​​den / en elev af følgende generelle og specifikke kompetencer:

Generelle kompetencer:

  • CG1. Kendskab til forskellen køn strukturering af sociale, politiske, økonomiske, kulturelle og videnskabelige.
  • CG2. Kendskab til de specifikke teoretiske og metodiske redskaber til at løse uligheder mellem kønnene encada sagen.
  • CG3. Påfør kønsspecifik analyse i nye miljøer indenfor tværfaglige sammenhænge.
  • CG4. Kendskab til konkrete værktøjer til at hjælpe med at udvikle praktiske anvendelse handlinger, såsom diagnostik, ligestillingsplaner og evaluering af ligestillingsplaner. CG5. Rådgive mennesker og organisationer i gennemførelsen af ​​foranstaltninger ligestilling i forskellige aspekter af det sociale liv.
  • CG6. Besidder evne kritisk og reflekterende analyse af ligestilling mellem mænd og kvinder.
  • CG7. Anvende den viden til at udvikle arbejdet i tværfaglige teams for at lette en omfattende og innovativ tilgang til kønsspørgsmål.

Specifikke kompetencer:

  • CE1. Kendskab kvinders bidrag til den historiske konto ved hjælp af den teoretiske apparat af de nyeste historiografiske trends.
  • CE2. Kendskab tidligere erfaringer i forskellige formelle og uformelle uddannelsesmiljøer henblik på at udforme et sæt af bedste pædagogiske praksis.
  • CE3. Kendskab til den historiske konstruktion af kønsidentiteter i samfundet og dens indvirkning på den nuværende.
  • EF4. Analyser nutidige epistemologisk debatter med fokus på de fremskridt, som feministiske teorier.
  • CE5. Kendskab specifikke for effektivt at tage fat på realiseringen af ​​ligestilling planer værktøjer.
  • CE6. Kendskab til de forskellige aspekter af anvendelsen af ​​lovene om lighed og kønsbaseret vold.
  • EF7. Analysere de forskellige stadier i livscyklussen fra et kønsperspektiv.
  • EC8. Analyser kønsspecifikke arketyper i den kulturelle imaginære fra et nej androcentric perspektiv.
  • EF9. Kend de processer af multikulturalisme og globalisering anvende postkoloniale studier og tilgange fra tredje bølge Feminisms.
  • CE10. Kendskab til de nødvendige kønsindikatorer inden for social intervention.
  • CE11. Identificer de sociale spørgsmål omkring fænomenet kønsbestemt vold.
  • CE12. Kendskab fremskridtene på ikke-sexistisk sprog (manualer og standarder, der skal anvendes).
  • CE13. Forståelse af de mekanismer til at vurdere graden af ​​håndhævelse af ligestilling mellem kønnene og vold.
  • CE14. At konfrontere den erhvervede viden i master med praksis, tilføre dem med en konstant proces med feedback mellem teoretisk refleksion og praksis.
  • CE15. For at vurdere fremskridtene i kønsstudier, gennem udførelse af teoretisk arbejde og / eller gennemført.

Vejledning og vejledning

Som leveret af Kvalitet Rådet for Den Filosofiske Fakultet, en lærer / vejleder til / som studerende, der er blevet optaget på Master, med henblik på at vejlede dem i retning af speciale, der kommer til at tage, vil eksterne praksis tildeles og speciale arbejde. Derudover vil de blive afholdt mindst to møder årligt opfølgning med studerende / som master. På den anden side, University of La Laguna har en information og vejledning service for studerende på bachelor, kandidat og master.

eksterne praksis

Eksterne praksis, værd 18 point, vil blive opdelt i to fag Placering Placering I og II. Sættet af eksterne praksis er organiseret omkring disse to emner, idet den første belastning på 12 ECTS-point, hvor de studerende bliver nødt til at blive fortrolig med de mange forskellige ressourcer og aktiviteter, der skal behandles på daglig basis en specialist i inden for lige muligheder, er derfor en aktivitet af mere generel karakter. For sin del i løbet Practices Ekstern II, med en belastning på 6 ECTS-point, vil de studerende dykke ned i et bestemt område for anvendelse af ligestillingspolitikken.

Fagene er en del af den obligatoriske praksis fælles modul og skal helst finde sted i løbet af fjerde kvartal, i en eller flere af de virksomheder eller institutioner, der har en aftale med ULL.

Der er også mulighed for praksis i Europa inden for ErasmusB praktik program. Denne praksis udføres under tilsyn af Kommissionens tutoring eksterne praksis master, der vil tildele en tutor / eller Akademisk og ansvarlig for at holde styr på sådan praksis i virksomheden valgte person. Ved afslutningen af ​​praktikopholdet vil selskabet udsende en rapport med resultaterne af studerende.

Du tilbyder tilgængelige her eksterne praksis for kurset 2017/2018.

Kandidatspeciale

Det overordnede mål for specialet, som de studerende vil omsættes i praksis den viden erhvervet under formative fase. det vil understrege, at de studerende demonstrere beherskelse af de nyeste teoretiske tendenser i relation til det valgte emne med speciale i køn og feministiske teorier. Ligestillingsnævnet Politikker speciale og arbejde udført, skal have en dimension anvendt.

Kandidatspecialet arbejde er obligatorisk og vil blive afholdt i løbet af fjerde semester efter studerende / som har bestået de pædagogiske kreditter. Indholdet af TFM vil være begrænset til de forslag forsknings- og arbejde i hvert af de specialiteter.

a) Slutningen af ​​Master speciale Køn og Feministiske teorier: indenfor dette speciale linjer af forskning centreret omkring følgende emner: sociologi, historie, antropologi, filosofi, psykologi, filosofi, uddannelse og økonomi. Lærere, der underviser disse emner til studerende foreslå en række specifikke emner til sådant arbejde Master Research.

b) Arbejde speciale speciale Køn og ligestillingspolitik inden dette speciale linjer af forskning og arbejde centreret omkring følgende områder: Migrationspolitik, samarbejde og udvikling, arbejdsmarkeder, kønsbestemt vold, Lighed Politikker, Uddannelse . Lærere, der underviser disse emner til studerende foreslå en række specifikke emner til sådant arbejde Master Research.

Det overordnede mål for specialet, som de studerende vil omsættes i praksis den viden erhvervet under formative fase. En særlig vægt vil være, at de studerende demonstrere beherskelse af de nyeste teoretiske tendenser i relation til det valgte emne i specialitet. Specialiseret B vil insistere på, at det arbejde, som de studerende har en dimension anvendt.

Senest opdateret Mar 2020

Keystone-stipendium

Oplev de muligheder, vores stipendium kan give dig

Om skolen

La Universidad de La Laguna ha ejercido una importante función de liderazgo educativo, científico y cultural en Canarias durante sus dos siglos de historia, impulsando el progreso de nuestra comunidad ... Læs mere

La Universidad de La Laguna ha ejercido una importante función de liderazgo educativo, científico y cultural en Canarias durante sus dos siglos de historia, impulsando el progreso de nuestra comunidad y contribuyendo decisivamente a su modernización. Minimer
Santa Cruz de Tenerife