Kandidatgrad i bæredygtige byer og offentlige rum

Generelt

Program beskrivelse

Byer rundt om i verden er vokset tre gange hurtigere end deres reelle behov, og situationen i Mexico er ikke anderledes. Vi oplever virkningerne af formel byudbredelse i udkanten af byerne og en eksponentiel vækst i brugen af biler; følgelig har kvaliteten af de offentlige rum lidt, da de har mistet deres kald for områder til social interaktion, hvilket skaber betingelser for ulighed, usikkerhed, forurening, utilgængelighed og mangel på identitet i byområder.

I lyset af en bymodel i krise reklamerer ITESO i samarbejde med Institut for Habitat og Byudvikling kandidatuddannelser inden for bæredygtighed, der adresserer den voksende miljømæssige og sociale forringelse, som byrummet gennemgår på lokalt, nationalt og globalt niveau .

Kandidatuddannelsen i bæredygtige byer og offentlige rum opmuntrer til udvikling af innovative og deltagende projekter, der adresserer sociale og rumlige spørgsmål i byområder og implementerer samarbejdsstyring til beslutningstagning og planlægning og design af interventionsprojekter i offentlige rum med det formål at opnåelse af et bæredygtigt levested.

mål

Målet med dette program fokuserer på:

  • Kritisk refleksion over den komplekse virkelighed i nutidens samfund, især når det drejer sig om forværringen af menneskets velvære og det naturlige miljø.
  • Udøvelse af ansvarligt lederskab for at stimulere handling og fremme forandring fra et bæredygtighedsperspektiv.
  • Implementering af omfattende løsninger fra forskellige videnområder, herunder praktiske og videnskabelige anvendelser.
  • Udarbejdelse af indikatorer og offentlige politikker til fremme af synlige og håndgribelige resultater og evaluering af formidlingen af deres fremskridt, resultater og læring.

Kandidatprofil

Uddannelsen er rettet mod fagfolk, der er engagerede i samfundet og dets miljø og er villige til at tackle komplekse spørgsmål.

Kandidater i design, arkitektur, civilingeniør, miljøteknik, planlægning og andre relaterede områder, med interesse og erfaring i de akademiske og faglige problemer i byen og dens problemer, der har en certificering på det engelske sprog.

solar, panel, cityblazejosh / Pixabay

Årsager til at studere dette uddannelse

Du tilslutter dig et professionelt netværk af nationale og internationale sociale organisationer og statslige enheder, der har studeret bymæssige emner i over 40 år.

  • Du deltager i forsknings- og interventionsprogrammer, initiativer og projekter, der fokuserer på den sociale bæredygtighed i habitat.
  • Du udvikler et projekt, der foreslår reelle løsninger.
  • Du studerer med et fakultet bestående af forskere og professorer med erfaring inden for områderne bæredygtighed, social ledelse, offentlige rum, bystyre, byplanlægning og design, deltagende processer, blandt andre.
  • Du får adgang til samarbejdsaftaler med universiteter, der hører til Association of Universities betroet Society of Jesus i Latinamerika (AUSJAL, i sine initialer på spansk).
  • Du studerer på et miljøvenligt campus med over 3.000 træer, fuldt udstyrede udendørs arbejdsområder, smarte bygninger og faciliteter tilpasset mennesker med forskellige evner.
  • Du kan bruge laboratorier som Innovative Design Workshops, der er placeret i en bæredygtig bygning, der opfylder specifikationerne for certificering i Leadership in Energy and Environmental Design (LEED), tildelt af US Green Building Council og gyldigt over hele verden.
  • Lær mere om ITESO-oplevelsen ved at tage en virtuel rundvisning på det smukt anlagte campus.

ITESO har et bredt udbud af specialiseringer, kandidatgrader og ph.d.er, der kan hjælpe dig med at blive en bedre professionel og skabe kontakt med fornemme akademikere, ledere af civile organisationer, regeringsembedsmænd og forretningsfolk. Intet andet privat universitet i Vestlige Mexico har flere forskere, der tilhører det nationale system for forskere, og mange af vores programmer er opført på Nationalregistret for kvalitetsuddannede programmer.

ITESO-kandidatuddannelser giver dig adgang til netværk af viden, hvor forskere, eksperter og studerende deler akademiske, faglige, sociale, kulturelle og økonomiske projekter. Ved at studere på ITESO får du et kig på arbejdet hos anerkendte forskere, der forstår den menneskelige dimension af de spørgsmål, de tager, og som virkelig er interesseret i at yde relevant bidrag til viden og tilbyde levedygtige løsninger på konkrete spørgsmål. Dette er grundene til, at ITESO anerkendes som det vigtigste private universitet i det vestlige Mexico.

Vores professorer er eksperter inden for deres videnområder; de leder projekter med forskere fra ITESO såvel som fra andre universiteter. De deltager aktivt i forskning og opsøgende projekter og er engagerede i værdier og fundamenter i vores uddannelsesprojekt.

Endelig hører vores universitet til jesuittiske universitetssystem, der inden for den private uddannelsessektor har de fleste programmer, der er opført på National Registry of Quality Graduate Programs (PNPC, i sine initialer på spansk) fra National Science and Technology Council (CONACYT, in dens initialer på spansk).

Graduate profil

Kandidatuddannelsen i bæredygtige byer og offentlige rum søger at skabe viden og uddanne fagfolk til at udvikle projekter inden for følgende linjer med generering og anvendelse af viden, hvorfra specifikke problemområder er afledt.

Utilstrækkelig bystyring og socio-rumlig fragmentering.

Omfattende styring til planlægning og design af offentlige rum indebærer opbygning af en deltagende strategi, en række handlinger, der udføres gennem en proces med kollektiv beslutningstagning, der inkluderer alle de involverede aktører, for eksempel civile organisationer og regeringsrepræsentanter, som alle konstant ændrer sig og præsenterer forskellige interesser, synspunkter og ressourcer med hensyn til de spørgsmål, der behandles.

Derfor skal vi forstå bystyring som en dynamisk og kompleks proces og ikke som et fast objekt at beskrive. Denne proces inkluderer elementer af planlægning, deltagende demokrati og bæredygtig udvikling. Ligeledes forstås begrebet menneskelig sikkerhed i bymiljøet fra et omfattende perspektiv, der omfatter fysisk, miljømæssig og social sikkerhed. Disse variabler betragtes som vigtige elementer i den sociale udvikling og gennemførligheden af vores bysamfund.

For at få en kandidatgrad skal studerende udvikle deres afsluttende projekter inden for et af følgende områder:

  • Analyse af dårligt definerede rum, der bidrager til social og urban fragmentering.
  • Indsættelse af bygget miljøer, der fremmer integrationen af det sociale stof.
  • Undersøgelse af forværrede offentlige rum.
  • Programmer og forslag til bevarelse af byarkitektonisk arv.
  • Institutionelle mekanismer og aftaler til udvikling af et demokratisk byplanlægnings- og regeringssystem.
  • Analyse af magtforholdene, der har indflydelse på beslutningstagning om byudvikling.
  • Udarbejdelse af offentlige politikker og en urban dagsorden.

Ubalance i det interurbanke system.

Denne forskningslinje vedrører tilgængelighed, tilslutningsmulighed og bæredygtighed i offentlige rum og vurderer farer og risici i byerne.

Tilgængelighed henviser til forholdet mellem offentlige rum og den økonomiske og sociale dynamik, der giver folk mulighed for at bevæge sig rundt, gøre brug af denne dynamik og imødekomme deres behov inden for et bestemt område. Forbindelse indebærer muligheden for at etablere transportruter mellem forskellige punkter i et transportnetværk eller forskellige netværk eller mellem brugere, korridorer, ruter; eller muligheden for at foretage enhver form for tur.

Bæredygtigheden af det offentlige rum defineres som generering af et miljø, der respekterer det økosystem, der opretholder det, der bruger energisystemer, der tilskynder til energibesparelser, der vælger byggematerialer omhyggeligt og genanvender eller genbruger affaldsmaterialer, og som letter mobilitet .

Vurderingen af farer og risici i byerne tjener til at fremme erhvervelse af teknologier, protokoller, forskrifter, love, tilpasninger og / eller genindførelse af miljøkomponenter med det formål at øge sikkerheden i lyset af de potentielt skadelige virkninger af geologiske, hydro-meteorologiske, fysiske, kemiske, sanitære eller socio-organisatoriske fænomener.

For at få deres kandidatgrad kan studerende udvikle deres afsluttende projekter inden for et af følgende områder:

  • Analyse af bymobilitet med hensyn til forbindelse, permeabilitet og universel tilgængelighed.
  • Forladelse af offentlige rum og tab af en følelse af samfund.
  • Bæredygtighedsvurdering af overholdelse af byernes livskvalitetsstandarder (infrastruktur, udstyr, boliger og tjenester).
  • Vurdering af byer.
  • Offentlig sikkerhed i bymiljøer.
  • Processer til bevilling og anvendelse af offentlige rum.

Studieplan

Kandidatuddannelsen har en fleksibel pensumstruktur, der giver studerende mulighed for at tilmelde sig kurser, der imødekommer deres bekymringer og imødekomme deres uddannelsesmæssige behov inden for en ramme, der fokuserer på at nå mål, udvikle det endelige projekt og opfylde programmets kandidatprofil.

Undersøgelsesplanen er opdelt i tre læseplaner: Grundlæggende; Forskning, udvikling og innovation (RDI); og valgfag.

Fundamentals

Kurserne på dette område definerer det faglige felt og programmets identitet og vedrører linjerne til generering og anvendelse af viden (LGAC'er, i deres initialer på spansk).

  • Kritiske debatter om bæredygtighed
  • Vurdering og prognose af bymodeller
  • Metoder til omfattende byplanlægning
  • Strategier for social habitatstyring
  • Værktøjer til inkluderende design af offentlige rum

Forskning, udvikling og innovation (RDI)

Dette område er tæt knyttet til det rådgivende supportsystem. Formålet er at ledsage studerende i deres proces med at definere, udvikle, skrive og præsentere deres afsluttende projekter. Studerende modtager gruppe- og personlige rådgivningssessioner kaldet RDI-kurser.

  • RDI I
  • RDI II
  • RDI III
  • RDI IV
  • RDI V

Valgfag

Formålet med dette område er at give de studerende chancen for at dialog med andre videnområder uden for deres egen disciplin for at skabe viden og løse problemer i forbindelse med deres projekt og studieobjekt. Dette område trækker på kurser fra alle ITESO-kandidatuddannelser og fra andre universiteter, der har en samarbejdsaftale med ITESO.

Nogle eksempler på tilgængelige kurser:

  • Regering og offentlig administration
  • Teori og analyse af offentlige politikker
  • Strategisk vision
  • Samfundsvidenskabelig metode
  • Sociokulturel teori og analyse

Rådgivningssystem

  • Det rådgivende støttesystem søger at tilskynde til forbindelser mellem studerendes forsknings-, innovations- og udviklingsinteresser og linjerne for generering og anvendelse af viden om hvert enkelt kandidatprogram samt links til resten af kandidatuddannelserne.
  • Det rådgivende støttesystem er baseret på en personorienteret tilgang og foretrækker kollektive produktionsscenarier. Det består af interaktion mellem studerende og rådgivere, der har til formål at provokere dissonans gennem konstruktiv kritik, som en måde at tilskynde til refleksion og den kollektive konstruktion af viden.
  • Støttesystemet formulerer forskellige uddannelsesmæssige dimensioner (individuelle, sociale og historiske) i hver enkelt af programmets læseplaner. Rådgivningssessioner kan også tages parvis eller individuelt.
  • Kandidatuddannelsen har en fleksibel pensumstruktur, der giver studerende mulighed for at tilmelde sig kurser, der beskæftiger sig med deres særlige bekymringer og uddannelsesmæssige behov inden for en ramme, der fokuserer på at opfylde målsætninger, udvikle det endelige projekt og erhverve egenskaberne ved programmets kandidatprofil.

Senest opdateret Mar 2020

Om skolen

ITESO is the Jesuit University of Guadalajara. Founded in 1957, it belongs to a network of over 228 Jesuit universities around the world. They all share a 450-year-old tradition of Jesuit education, a ... Læs mere

ITESO is the Jesuit University of Guadalajara. Founded in 1957, it belongs to a network of over 228 Jesuit universities around the world. They all share a 450-year-old tradition of Jesuit education, a tradition that has historically been at the center of the world thought, known for educating leaders in all the fields of science and art. Minimer