Kandidatgrad i landskabsarkitektur
Sapienza University of Rome
Nøgleinformation
Campus placering
Rome, Italien
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk, Italiensk
Studieformat
På campus
Varighed
2 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
EUR 1.500 / per year *
Ansøgningsfrist
29 Jul 2024
Tidligste startdato
Oct 2024
* pr. akademisk år
Introduktion
Graden søger at gennemføre en specialiseret formation, der integrerer teoretisk-kritisk viden og operative og professionelle færdigheder inden for landskabsdesign til en række skalaer, hvilket giver færdighederne til at samarbejde med andre professionelle figurer inden for arkitektur, teknik og natur Videnskab.
Programmet er formuleret, som i EU, i enheder og aktiviteter, der sigter mod at give de færdigheder, der er relateret til planlægning, design og styring af landskabstransformationsprocesserne i dets naturlige og antropiske komponenter for at tilfredsstille naturlige og menneskelige, funktionelle og æstetiske behov. Dette vil ske med anerkendelse af landskabets potentiale (i dets fysiske, økologiske-miljømæssige, æstetiske og socio-kulturelle træk) såvel som potentialet og problemerne i de sammenhænge, inden for hvilke interventioner finder sted, hvor der anvendes æstetisk, funktionel og operativ principper baseret på specifikke teknisk-videnskabelige metoder.
Den nødvendige viden til den komplette dannelse af landskabsarkitekten, der er anerkendt på EU-niveau (EFLA-erklæring, European Foundation for Landscape Architecture, Bruxelles, april 1989), inkluderer følgende:
- Historien og teorien om landskab, kunst, teknologier, humanvidenskab og deres indbyrdes sammenhæng;
- Æstetiske teorier, der påvirker landskabets projekt;
- Økologi og brugen af naturlige elementer som grundlaget for bevarelse, planlægning, design og forvaltning af landskabet;
- Kravene til arkitekt- og ingeniørarbejde med relation til landskabets træk;
- Fysiske og teknologiske spørgsmål, der forstyrrer miljøet
- Forholdet mellem mennesket og miljøet;
- Beskyttelse, bevarelse og bevarelse af historisk landskab;
- Landskabsarkitekturs relevans i planlægning og designprocesser på regionalt, nationalt og internationalt plan
- Analysemetoderne, forberedende til planlægning af landskab og miljøforhold;
- Metoderne og teknikkerne til repræsentation og kommunikation;
- De produktive, normative og ledelsesmæssige processer, der var nødvendige for at realisere planer og projekter;
- Lovgivningen vedrørte udøvelsen af erhvervet landskabsarkitekt.
Programmet tager højde for det særlige ved disciplinen med moderne landskabsarkitektur med henvisning til følgende:
- Dens faktiske planlægningsdimension, der er orienteret mod fremme af steders identitet
- De specifikke tekniske og teknologiske aspekter
- Målene vedrører kvaliteten af landskabet
- De økologiske-miljømæssige metoder
- Projektets sociale mål
- De miljømæssige, økonomiske, sociale, tekniske og energibæredygtige aspekter
- En moderne og dynamisk vision af miljøaspekter
Til disse formål kan det ordinære uddannelsestilbud integreres med aktiviteter relateret til organisering, deltagelse og ledelse af seminarer og workshops på nationalt og internationalt plan.
Indlæggelser
Læreplan
Programmet er artikuleret i enkeltfagsenheder, tværfaglige laboratorier samt workshops, seminarer, guidede ture, praktikophold og/eller stadier med fokus på integrationen mellem fag og synergien mellem forskellige undervisningsformer.
Teoretiske enheder beskæftiger sig med den viden, der er fundamental for analyse og forståelse af landskabssystemer, for planlægning og styring af grønne systemer, i en række forskellige skalaer, for bevarelse af haver og landskabsdesign.
Tværfaglige laboratorier eksperimenterer på specifikke områder og/eller områder med erfaringer, der forfiner de færdigheder, der er nødvendige for at definere komplekse designspørgsmål, med hensyn til designlæsning, -forståelse og -opløsning, og tilbyder løsninger, der gør brug af traditionelle og innovative instrumenter. Laboratorierne fremmer tværfaglige tilgange, herunder seminarer, hvorigennem de studerende kan integrere den viden, der er erhvervet gennem de teoretiske enheder.
Programmet favoriserer integration af fag for at opnå en kompleks formation. Det artikuleres i tre faser, som udspiller sig gennem fire semestre.
Første fase falder sammen med første semester. Det er kendetegnet ved processen med at udjævne nye studerendes – ofte meget forskellige – formative profiler gennem enkeltfagsenheder, primært teoretiske og tekniske. Det består af følgende enheder: Landskabsæstetik, Teorier om moderne landskab, fytogeografi og geobotanistudier, byskovbrug og landskab samt landskabsrepræsentation.
Anden fase falder sammen med andet og tredje semester. Det fokuserer på den studerendes dannelse i design gennem fire tværfaglige, tematiske laboratorier og nogle enkeltfagsenheder, der yderligere integrerer laboratorierne.
Laboratorier repræsenterer kernen i den studerendes dannelse i design. De beskæftiger sig med hovedtemaerne for Landskabsarkitektens specifikke kompetencer, som fastlagt af Landskabsarkitektens kompetenceramme, alle orienteret mod principper om bæredygtighed, økologiske indgreb, af opdaterede kultur- og designforslag.
Laboratoriernes artikulation i moduler giver de studerende information og praksis, der er nyttige for individuelle designoplevelser, for at opnå en oplevelse af projektet, som integrerer forskellig disciplinær viden og sprog.
Første del af denne fase (første år, andet semester) består af følgende: Landskabsdesignstudie I, bestående af Have- og Landskabsdesign, Landskabs- og Vandforvaltning og Økonomisk Vurdering af Landskab; Restaurering og Landskabsstudie, bestående af: Bevaring og Valorisering af Landskab, Planteforsvar og Beskyttelse; enkeltfagsenheden Geotekniske Studier af Territorier; og en valgfri enhed.
Anden del af denne fase (andet år, første semester) består af følgende: Planlægning og Landskabsinfrastrukturstudie, bestående af Landskabsplanlægning, Landskabsdesign og Landskabsøkologi; Landscape Design Studio II, bestående af Landskabsarkitektur, Urban Landbrug og Landskab og Urban Design.
Den tredje fase afslutter den formative proces gennem valgfrie enkeltfagsenheder og udarbejdelsen af den afsluttende afhandling (afsluttende eksamen) og andre supplerende formative aktiviteter.
De vigtigste vurderingsmetoder består af evaluering af nøjagtigheden af den forfulgte proces og af de erhvervede designfærdigheder, det vil sige i fælles anvendelse af de mange forskellige teoretiske og tekniske viden, der er erhvervet i hver enhed, og sigter mod udformningen af projektet. Dette udgør en betydelig del af enhederne. Midtvejs- og afsluttende prøver giver mulighed for en konstant nyorientering af processen og en konstant udøvelse af systematisering af viden.
Vurdering handler således både om de overordnede kvaliteter af det endelige produkt af enheder eller studier og med nøjagtigheden og sammenhængen i de produktionsfaser og processer, der udføres af studerende og undervisere, mens de nærmer sig designproduktet. Midtvejsprøver eller delopgaver, gennem oplevelsen af ”designpraktikken”, nemlig øvelsen også på forskellige genstande, repræsenterer således i sig selv former for vurdering af den studerendes evne til at anvende den erhvervede viden og færdigheder.
Første år
- Landskabs æstetik
- Teorier om moderne landskab
- Udvikling af anvendt plantegeografi og geobotanik
- Byens skovbrug og landskab
- Landskabsrepræsentation
- Landskabsdesignstudie 1
- Restaurering & landskabsstudie
- Geotekniske undersøgelser af territorier
Andet år
- Planlægning og landskabsinfrastruktur studie
- Landskabsdesignstudie 2
- engelsk sprog
- Praktik - workshop - computerfærdigheder
- Afsluttende test
Programresultat
Kandidater vil kunne:
- Identificere perspektiverne og målene for deres kontinuerlige dannelse og besidde instrumenterne til den løbende opgradering af deres viden;
- Gå ind i og deltag i det kulturelle, økonomiske og professionelle liv;
- Arbejde med specifikke grader af autonomi, passende til deres professionelle profil;
- Styre og evaluere deres faglighed, både individuelt og i arbejdsgrupper.
Tilegnelsen af disse færdigheder verificeres gennem eksamener og den afsluttende eksamen.
Stipendier og finansiering
Vi kan tilbyde sådanne bekvemme priser takket være offentlig finansiering fra det italienske ministerium for videregående uddannelse. Derudover kan studerende ansøge om forskellige stipendier, der er tilgængelige på forskellige niveauer, tildelt baseret på akademisk merit og/eller familieindkomst.
Galleri
Karrieremuligheder
Landskabsarkitekten kan udøve de beskrevne aktiviteter i privat praksis eller som rådgiver, inden for design-, planlægnings- eller ledelsesprocesser fremmet i det offentlige eller private. Kandidater kan også arbejde som embedsmænd eller direktører i offentlige institutioner for planlægning og kontrol, eller private virksomheder, der opererer inden for landskabsdesign og -fremme.
Yderligere karrieremuligheder er repræsenteret ved udøvelse af dannelse på tredje niveau, ph.d.'er og specialiseringsskoler.
Kandidater, der har et tilstrækkeligt antal ECTS'er i de SSD'er, der er fastsat i den gældende lovgivning, kan ansøge om optagelsesprøver til sekundær undervisning.