Kandidatgrad i organisationskommunikation, organisatorisk kommunikation og digital innovation
University Rennes 2
Nøgleinformation
Campus placering
Rennes, Frankrig
Lingvistik / Sprogvidenskab
French
Studieformat
På campus
Varighed
Kontakt skolen
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
Kontakt skolen
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Sep 2023
Stipendier
Udforsk stipendiemuligheder for at hjælpe med at finansiere dine studier
Introduktion
Kandidatuddannelsen i organisationskommunikation og digital innovation er en universitetsuddannelse i kommunikationsafdelingen opdelt i Communication des organisations. Den består af lærer-forskere og professionelle undervisere og tilbyder at udvikle færdigheder relateret til analyse og implementering af informations- og kommunikationsstrategier fra organisatoriske, medier, sociale og tekniske vinkler. Det understøttes af PREFics-laboratoriet ved University of Rennes 2.
Kurset Organisatorisk kommunikation og digital innovation har til formål at uddanne kommunikationsfagfolk til organisationer, der sandsynligvis vil besætte ledelsesstillinger i forskellige typer strukturer: virksomheder, kommunikationsrådgivnings- og serviceleverandørbureauer, lokale myndigheder, associerende, kulturelle og medico-sociale sektor. Uddannelsen er orienteret mod tilegnelse af analytiske og diagnostiske kapaciteter i de organisatoriske miljøer, hvor missionerne udføres, og evnen til at oversætte disse diagnoser til anbefalinger, argumenterende strategier og operationelle handlinger. Uddannelsen har også til formål at uddanne fagfolk til at støtte udviklingen af organisationsformer i forbindelse med digital transformation.
Know-how og færdigheder:
- Analyser sociale, tekniske, organisatoriske og medieinformationssystemer;
- Analysere en organisations kontekst og udfordringer ved kommunikation;
- Kontroller kommunikationsenhederne
- Vælg og prioritere medier og sociale netværk;
- Udvikle kommunikationsstrategier
- Analyser dynamikken i innovation
- Analysere og understøtte anvendelsen af digitale maskiner og informationssystemer
- Analysere, implementere og støtte logik i kommunikation, samarbejde og koordinering af handlinger;
- Supportændring
- Digitale pilotprojekter;
- Analyser udviklingen af organisationsformer i den digitale kontekst.
Omtalen "Kommunikation af organisationer" hænger meget tæt sammen med to andre omtaler fra kommunikationsafdelingen: "Offentlig og politisk kommunikation" og "Information og kommunikation." De tre begreberes grundlæggende og metodiske undervisningsenheder samles over de to år for at give en base af viden, metoder og tværgående færdigheder inden for humaniora og samfundsvidenskab, der er nyttige til informations- og samfundsvidenskab. Kommunikation: epistemologi af information og kommunikation, samfundsmæssige spørgsmål inden for digital teknologi, sociologi, semiologi, interkulturel kommunikation, audiovisuelle metoder til analyse af aktivitet, indledning til forskning.
Erhvervsmæssig integration:
De åbninger, der er rettet mod kurset, vedrører professionel informations- og kommunikationsteknologi: erhvervssektor, industri og tjenester, foreninger, social og solidarisk økonomisektor, offentlig sektor, agentursektor. Kandidater til kurset er især beregnet til at finde lederjob som:
- Direktører, direktører, kommunikationsledere,
- kommunikationsofficerer
- PR-embedsmænd
- Tryk på vedhæftede filer
- Ansvarlig for organisatoriske ændringer i den digitale kontekst,
- Konsulenter inden for organisation og kommunikation (freelance eller i agentur)
- Community Manager,
- Skabere, forretningsskabere.
Dette indebærer uddannelse af generelle informations- og kommunikationsfagfolk, der er i stand til at påtage sig ansvaret for en organisations informations- og kommunikationstjeneste. Denne kandidatgrad understøttet af PREFICS-laboratoriet gør det også muligt at overveje at forfølge en doktorafhandling.