Kandidatgrad i pædagogisk psykologi
Universidad de Murcia
Nøgleinformation
Campus placering
Murcia, Spanien
Lingvistik / Sprogvidenskab
Spanish
Studieformat
På campus
Varighed
1 År
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
EUR 2.280 / per year *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Kontakt skolen
* € 3671,32: internationale studerende. De data, der vises på denne side, er ikke officielle, kun vejledende. For mere information kontakt sekretariatet for det tilsvarende center.
Introduktion
Universitetets kandidatgrad i pædagogisk psykologi består af 90 ECTS. Det inkluderer følgende to træningsprofiler:
- Professionel profil, med evnen til at planlægge og gennemføre psykoedukationelle handlinger, med en høj grad af specialisering, i individuelle, gruppe- og institutionelle situationer, samt evnen til at gribe ind i mennesker gennem hele livscyklussen.
- Forskning og akademisk profil, med tilstrækkelig forberedelse til at generere videnskabelig viden af høj kvalitet, til at gennemføre og kritisk analysere højt specialiseret forskning og til at skabe, analysere og formidle information og kvalificeret uddannelse i pædagogisk psykologi.
Målet med masteren er at give de studerende kompetencer, færdigheder og værktøjer til professionel og efterforskende praksis, der er knyttet til området uddannelsessykologi. Disse mål specificeres for at nå følgende kompetencer:
- At vide, hvordan man designe, udvikle og evaluere komplekse forskningsprocesser, der vil blive anvendt i forskellige psyko-uddannelsesmæssige sammenhænge ved hjælp af innovative metodologiske tilgange.
- Anvende de teoretiske og metodologiske fundamenter, der er erhvervet til at opbygge, validere og bruge avancerede teknikker og instrumenter i psyko-pædagogisk forskning, såvel som den kvalitative og kvantitative analyse af informationen indsamlet med disse instrumenter.
- Anvend de mest innovative modeller, principper, kompetencer og tilgange til uddannelsessykologi i formelle og ikke-formelle psykoedukationsmæssige sammenhænge.
- Anvende den mest avancerede viden til pleje af børn, unge og voksne med handicap, der hører til biopsykosociale risikogrupper, medlemmer af sociokulturelle mangfoldighedsgrupper osv. I flere psykoeducationsmæssige sammenhænge.
- Design og anvende de nyeste psyko-pædagogiske diagnostiske teknikker og instrumenter til at reagere på specifikke psyko-pædagogiske handlinger, såsom: diagnosticering af behov, evner, eksklusionsfaktorer, indlæringsvanskeligheder osv.
- Koordinere design, anvendelse og evaluering af psyko-pædagogiske og træningstiltag gennem højeste niveau IKT ud over andre medier og kommunikations- og informationsnetværk (radio, tv, presse, internet osv.), Valg af mest egnet til den virtualiserede undervisning-læringsproces.
- Evner til at gennemføre reflektioner og analyse i uddannelsessykologi ved hjælp af specialiseret viden, med konceptuel præcision og intellektuel strenghed.
- Personlige og interpersonelle færdigheder til at arbejde i specialiserede og konkurrencedygtige grupper af tværfaglig sammensætning
Master-fil
Undervisningscenter: | Det psykologiske fakultet |
Type undervisning: | presencial |
sprog: | spansk |
varighed: | 1,5 år |
ECTS-point: | 60 |
titel: | Universitets kandidatgrad i pædagogisk psykologi |
Stipendier, tilskud og mobilitet: | National / International |
Pris pr. Kredit: |
|
begrundelse
Fra begyndelsen af implementeringen af Psykologi som en videnskabelig disciplin dukker uddannelse, forstået i dens bredeste forstand af træning og udvikling, ud som et af de mest relevante områder inden for videnskabelig og professionel specialisering. I øjeblikket har pædagogisk psykologi et korpus af teoretisk, teknologisk og anvendt viden, der er klart systematiseret og differentieret fra andre områder, og på både akademisk og professionelt niveau er psykoeducational forskning og intervention stærkt forankret i de fleste europæiske stater.
På den anden side favoriserer de socioøkonomiske, kulturelle og teknologiske ændringer i de sidste årtier og den hastighed, hvorpå de forekommer, udseendet af nye scenarier og sammenhænge inden for uddannelse og udvikling, der udgør nye udfordringer for psykologisk forskning på den ene side og udvidelse på den anden side den sociale efterspørgsel efter psykologer, der er specialiseret på dette område. Hvad tvinger fagfolk til en konstant indsats for opdatering og træning.
Uddannelsespsykologi adresserer menneskelig adfærd i formelle og ikke-formelle uddannelsessituationer. Han er interesseret i de psykologiske processer, der påvirker udvikling og læring, både individuel og gruppe, og griber ind i dem for at styrke personens kapacitet gennem hele livscyklussen og forbedre gruppe- og institutionelle processer. Aktiviteten af den pædagogiske psykolog vil således finde sted i socio-pædagogiske kontekster af enhver modalitet og niveau (regulerede, ikke-regulerede, formelle og uformelle systemer), i givet fald koordinering med andre fagfolk (pædagoger, lærere, fysioterapeuter, ergoterapeuter osv.). ).
kompetencer
Grundlæggende kompetencer
De grundlæggende kompetencer i denne studieplan tillader og garanterer, at studerende:
- Viden og forståelse for, at skabe et grundlag eller mulighed for originalitet i udvikling og / eller anvendelse af idéer, ofte i en forskningsmæssig sammenhæng.
- At de studerende kan anvende deres viden og deres evne til at løse problemer på nye eller ukendte miljøer inden for bredere (eller tværfaglige) sammenhænge relateret til deres fagområde.
- Studerende er i stand til at integrere viden og håndtere kompleksitet, og formulere domme på grundlag af oplysninger, der var ufuldstændige eller begrænset, inkluderer overvejelser om sociale og etiske ansvar i forbindelse med anvendelsen af deres viden og domme.
- At eleverne ved, hvordan de kommunikerer deres konklusioner og den viden og de ultimative grunde, der støtter dem til specialiserede og ikke-specialiserede målgrupper på en klar og utvetydig måde.
- At eleverne har de læringsevner, der giver dem mulighed for at fortsætte med at studere på en måde, der i vid udstrækning er selvstyret eller autonom.
Generelle færdigheder
- Designe, udvikle og evaluere komplekse forskningsprocesser, der vil blive anvendt i forskellige psyko-uddannelsesmæssige kontekster ved hjælp af innovative metodologiske tilgange.
- GM2. Anvende de teoretiske og metodologiske fundamenter, der er erhvervet til at opbygge, validere og bruge avancerede teknikker og instrumenter i psyko-pædagogisk forskning, såvel som den kvalitative og kvantitative analyse af informationen indsamlet med disse instrumenter.
- GM3. Brug det erhvervede indhold til evaluering til at gennemføre reelle evalueringer af programmer, kontekster, processer, produkter, fagfolk, institutioner, uddannelsessystemer osv.
- GM4. Anvend de mest innovative modeller, principper, kompetencer og tilgange til uddannelsessykologi i formelle og ikke-formelle psykoedukationsmæssige sammenhænge.
- GM5. Anvende den mest avancerede viden til pleje af børn, unge og voksne med handicap, der hører til biopsykosociale risikogrupper, medlemmer af sociokulturelle mangfoldighedsgrupper osv. I flere psykoeducationsmæssige sammenhænge.
- GM6. Vælg og administrer de forskellige informationskilder og dokumentation effektivt afhængigt af det problem, der skal løses.
- Design og anvende de nyeste psyko-pædagogiske diagnostiske teknikker og instrumenter til at reagere på specifikke psyko-pædagogiske handlinger, såsom: diagnosticering af behov, evner, eksklusionsfaktorer, indlæringsvanskeligheder osv.
- Koordinere design, anvendelse og evaluering af psykoeducations- og træningstiltag gennem højeste niveau IKT ud over andre kommunikations- og informationsmedier og netværk (radio, tv, presse, internet osv.) Ved at vælge det bedst egnede til den virtualiserede undervisnings-læringsproces.
- Evner til at styre viden og avanceret information om forskning og psykoeducational intervention i forskellige uddannelsesmæssige sammenhænge og omgivelser.
- Evner til at gennemføre reflektioner og analyse i uddannelsessykologi ved hjælp af specialiseret viden, med konceptuel præcision og intellektuel strenghed.
- Personlige og interpersonelle færdigheder til at arbejde i specialiserede og konkurrencedygtige grupper af tværfaglig sammensætning
- Evner til avanceret anvendelse af ikt i det professionelle felt.
Specifikke færdigheder
- Evne til at evaluere typiske og atypiske psykologiske processer for menneskelig udvikling og læring.
- Evner til at opdage, forebygge og gribe ind for at fremme udvikling og læring hos handicappede og i risiko for social udstødelse.
- Evner til at opdage, forhindre og gribe ind for at fremme udvikling og læring hos mennesker med høje evner, kritiske og kreative.
- Evne til at opdage forebyggelse og indgreb i følelsesmæssige adfærdsforstyrrelser i skole- og familiemiljøet
- Kapaciteter til at evaluere og gribe ind i psykoedukationsprocesser og -praksis, til at fremme og forbedre omfattende psykologisk udvikling, de psykoeducationsprocedurer, der anvendes, og uddannelsesgruppers og institutioners funktion.
- Evner til at indsamle og transkribere, analysere, evaluere data og generere ny viden relateret til den interaktion og diskurs, der bruges i skole- og familiesituationer til at fremme læringsprocesser.
- Evne til tidligt at opdage og evaluere specifikke vanskeligheder med at tilegne sig grundlæggende instrumentalfærdigheder i skriftsprog og logisk-matematisk viden.
- Evne til at indsamle data, analysere, gribe ind og udføre forskning / indgriben i psykologiske processer relateret til læring af matematik.
- Evne til at designe og anvende psykoeducational interventionsprogrammer i lyset af indlæringsvanskeligheder i skriftsprog og matematik.
- Evne til at lede og koordinere grupper i formelle og ikke-formelle undervisnings-læringsprocesser
- Evner til at styre og fremme koordinering med andre fagfolk, afdelinger og institutioner.
- Kapaciteter til at imødekomme krav fra brugere, institutioner og administrationer i forbindelse med udarbejdelse af rapporter, udtalelser, rapporter, programmer osv.
- Evne til at opføre sig i både faglig og efterforskende aktivitet i henhold til den deontologiske kode for den uddannelsespsykologiske fagperson
- Evne til at arbejde samarbejde og interagere med andre mennesker fra de samme eller forskellige faglige områder i virtuelle kommunikationsrum.
- Udvikle færdigheder i forbindelse med problemløsning og beslutningstagning ved hjælp af ikt, som indebærer at være i stand til at identificere, analysere og definere de væsentlige elementer, der udgør et problem, deres årsager og betydning ud fra forskellige synsvinkler; at kigge efter alternative løsninger og løse det fornuftigt og effektivt.
- Kendskab til, designe, udvikle, koordinere og evaluere uddannelses- og uddannelsesstrategier og programmer i virtuelle kommunikationssituationer.
- Evne til at styre information og viden inden for deres disciplinære felt ved hjælp af de nyeste informations- og kommunikationsteknologier.
- Evne til at forhindre, opdage tidligt og evaluere specifikke sensorimotoriske vanskeligheder, der påvirker udvikling og erhvervelse af instrumentalfærdigheder.
- Evner til at designe og vælge passende instrumenter, der tillader indsamling af kvalitativ information for at nå forskningsmålene og hypotesen
- Evne til at udgøre forskningsproblemer i henhold til betydning og bemærkelsesværdig i den psyko-uddannelsesmæssige sammenhæng.
- Mestre og anvende de teoretiske og praktiske aspekter af forskningsprocessen ud fra de forskellige metodologiske perspektiver, der er mest anvendt på det psyko-uddannelsesmæssige område.
ph.d.-profil
Den studerende er en kandidat med uddannelse og udvikling, der er skitseret i deres teoretiske, teknologiske og anvendte viden, klart systematiseret og differentieret. Hans professionelle profil sætter ham i stand til at planlægge og udføre psykoedukationelle handlinger med en høj grad af specialisering i individuelle, gruppe- og institutionelle situationer samt evnen til at gribe ind i mennesker gennem hele livscyklussen. Hans forskning og akademiske profil med tilstrækkelig forberedelse gør det muligt for ham at generere videnskabelig viden af høj kvalitet, udføre og kritisk analysere højt specialiseret forskning og skabe, analysere og formidle information og kvalificeret uddannelse i pædagogisk psykologi.