Kandidatuddannelse i undervisning og læring
Åbo Akademi University
Nøgleinformation
Campus placering
Vaasa, Finland
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
2 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
EUR 10.000 / per year *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Kontakt skolen
* 10000 € / år for studerende uden for EU / EØS
Introduktion
For de studerende, der brænder for at forfølge deres masterstudier i undervisning og læring, fører dette toårige masteruddannelseskursus, som er baseret på Vasa-campus ved Åbo Akademi University , til et finsk lærercertifikat. Programmet vil forberede og sætte studerende i stand til at blive fuldt ud i stand til selvstændigt at analysere og løse problemer i uddannelse og undervisning, mens de udvikler deres færdigheder gennem forskning.
Med en overvejende forskningsbaseret tilgang kombineres studier i dette kursus med forskning på en eller anden måde. Med vægt på didaktik har dette program til formål at give eleverne de pædagogiske kompetencer, der kræves til undervisningsopgaver i grund- og ungdomsuddannelserne. For at forberede eleverne til at kunne undervise i de relevante læseplansfag for deres valgte aldersgruppe, vil eleverne udføre en række skolebaserede opgaver, som forbinder teori med praksis og giver tid til refleksion. Studerende på dette program kan se frem til at lære kerneværdierne af finsk læreruddannelse, herunder forstå den holistiske udvikling af børn, positiv lærer/elev interaktion, samt vigtigheden af at synergi forholdet mellem teori og praksis.
Uddannelsen er orienteret mod undervisningsopgaver i grund- og ungdomsuddannelserne og giver også generelle pædagogiske kvalifikationer til at undervise på ethvert uddannelsesniveau samt varetage deres elevers akademiske og socioøkonomiske vækst. Færdigheder lært gennem dette kursus inkluderer også egenskaber til at være reflekterende lærere, der forstår forskningsbaseret evidens og tænkning og dets relation til uddannelse. En vellykket gennemførelse af dette program vil resultere i, at eleverne tildeles et finsk lærercertifikat. Dette er et af flere krav, der er nødvendige for at kvalificere sig som lærer i Finland. De øvrige krav afhænger af det uddannelsesniveau, du ønsker at undervise. Se karrieremuligheder for flere detaljer.
Indlæggelser
Stipendier og finansiering
Stipendier er tilgængelige for studerende, der ansøger om vores kandidatuddannelser og er ansvarlige for studieafgift. Der er to kategorier:
- Undervisningsgebyr Stipendium, der dækker 100% af studieafgiften, tildeles i 2 år (andetår betinget)
- Undervisningsgebyr, der dækker 50% af studieafgiften, tildeles i 2 år (andetår betinget)
Beslutningen om at yde stipendium er baseret på:
- den akademiske præstation af den studerende i hans / hendes tidligere studier,
- Hvor godt ansøgeren opfylder programkravene
- svarene, som ansøgerne har givet i ansøgningsskemaet
Ansøgningen til vores stipendier er inkluderet i online ansøgningsskema til vores kandidatuddannelser.
Læreplan
Videregående studier i uddannelse, læreruddannelse
Obligatoriske studier: Videregående studier
- Skolens udvikling og samarbejde
- TLearn Teaching Practice I (på engelsk)
- Kommunikation og gruppeprocesser
- Lærerskab og arbejdsfællesskab
- Det filosofiske grundlag for lærerens arbejde
- Planlægning og evaluering af undervisning og læring (på engelsk)
- TLearn Teaching Practice II (på engelsk)
- Håndværk til klasselærere
Vælg en
- Forskningsmetoder i udviklingspsykologi 2 (på engelsk)
- Kvalitativ metode
- Kvantitative forskningsmetoder II
Kandidatafhandling
- Projektplanlægningsfasen
- Projektarbejdsfase I (på engelsk)
- Arbejdsfase II
- Arbejdsfase III
- Projektafslutning og evalueringsfase (på engelsk)
- Sprogsvar for kandidatspeciale (på engelsk)
Obligatoriske studier: Orientering og almene studier
- Svensk som fremmedsprog Niveau 1 (på engelsk)
- Videnskabelig skrivning (på engelsk)
- Forskningsmetoder I (på engelsk)
- Multikulturel uddannelse
Valgfrie kurser
- Studentlab Deliberative Walks (på engelsk)
- Grundlaget for multikulturalisme
- Ligestilling, medier og fred
- Kritiske perspektiver på migration, statsborgerskab og inklusion (på engelsk)
- Den nordiske velfærdsmodel
- Uddannelse i klimaændringer – udfordringer og muligheder (på engelsk)
- Bæredygtig udviklings kompleksitet
- Pædagogiske perspektiver på digitalisering
- Religionsfrihed og tro i det pædagogiske rum (på engelsk)
- Sted, samfund og populærkultur
- Forhandling og mægling: Væsentlige strategier og færdigheder (på engelsk)
- Pædagogisk planlægning og evaluering (på engelsk)
- Dekorative udtryk
- Funktionelle former
- E-håndværk
- Håndværk i naturlige materialer
- Sprogligt og kulturelt responsiv pædagogik (på engelsk)
Programundervisning
Karrieremuligheder
Dette program sigter mod at forberede de studerende til at blive eksperter inden for undervisning og læring i forskellige uddannelsesmiljøer med et specifikt fokus på grundskole og sekundær uddannelse.
Efter afslutningen af dette program kan studerende forfølge postgraduate studier til filosofidoktorgraden ved Åbo Akademi. Kandidaterne er berettiget til at ansøge om en stilling i universitetets ph.d.-skole samt andre ph.d.-programmer inden for finske videregående uddannelsesinstitutioner.
Kandidater fra denne kandidatuddannelse kan også vælge at arbejde som pædagoger (primær og sekundær), uddannelseseksperter, uddannelseskonsulenter samt andre uddannelsesrelaterede job. Hvis kandidater ønsker at blive i Finland for at undervise, skal de opfylde alle kravene til det uddannelsesniveau, de ønsker at undervise. Det generelle undervisningsbevis, som kandidaterne vil modtage, er et af flere krav, der er nødvendige for at kvalificere sig som lærer i Finland; de øvrige krav vedrører sprog og tidligere uddannelse.
Hvis en kandidat for eksempel gerne vil blive klasselærer (grundskole), skal de også have 60 point af tværfaglige studier i fag og tværfaglige temaer undervist i grunduddannelsen. Hvis de ønsker at blive faglærer, skal de have mindst 60 point i undervisningsfaget. I begge tilfælde skal kandidaten også bevise deres finske eller svenske færdigheder gennem en national sprogtest. Undtagelser kan gælde for dem, der underviser i et gymnasium (gymnasium), i en tosproget skole og for dem, der ønsker at undervise i et fremmedsprog.