MA Kina sprog og økonomi
Julius Maximilians Universität Würzburg
Nøgleinformation
Vælg placering
Campus placering
Würzburg, Tyskland
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk, Kinesisk
Studieformat
På campus
Varighed
4 semestre
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
Kontakt skolen
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Kontakt skolen
* ingen undervisning
Stipendier
Udforsk stipendiemuligheder for at hjælpe med at finansiere dine studier
Introduktion
Denne kandidatuddannelse er udviklet til studerende med en BA-grad i økonomi, erhvervsadministration eller tilsvarende kvalifikation, der ønsker at specialisere sig i kinesisk erhverv og økonomi. Ved siden af klasser, der tilbyder en dybdegående analyse af Kinas økonomi og tilgange til forretning med Kina, vil de studerende lære det kinesiske sprog og tage undervisning i kinesiske studier. Derudover vil seniorsprogskurser give de studerende mulighed for at forstå og diskutere økonomiske tekster på det kinesiske sprog. Metodiske klasser forbereder de studerende til at bruge deres økonomiske og kinesiske studiekendskab til akademisk forskning såvel som til at løse forretningsproblemer.
Kandidater i dette program (indtil 2018: 23) er velegnet til en karriere i virksomheder med forretningsforbindelser med Kina. Desuden forbereder de kompetencer, der er erhvervet under mesteren dem mere generelt til job i virksomheder og organisationer, der er aktive på internationale markeder og politik.
Institut for Sinologi i Würzburg er ivrig efter at støtte studerende under særlige levevilkår (f.eks. Studerende med børn) og hjælpe dem med at realisere deres studiemål.
Programindhold
- Sprogkurser, forretnings- og økonomimoduler
Programstruktur
Programmet starter med intensiv sprogundervisning i september (!) Og fortsætter med regelmæssige klasser i oktober. Klasser tilbydes af eksperter fra Sinology Department samt Department of Economics. I de to første terminer deltager studerende på sprogklasser, foredrag og seminarer i Würzburg, i løbet af tredje semester går de på sprogklasser og seminarer ved det berømte Peking-universitet. Det afsluttende semester er beregnet til at skrive speciale. Generelt er studerende baseret i Würzburg, mens de skriver speciale. Undtagelser er mulige, hvis studerende skriver specialet i samarbejde med et firma, eller hvis de forhandler i Kina til deres speciale.
- Kina Erhvervsøkonomi (25%: 30 ECTS, 20 semestertimer)
- Økonomi (4%: 5 ECTS, 4 semester timer)
- Moderne kinesisk sprog (38%: 45 ECTS, 32 semester timer)
- Moderne Kina-studier (8%: 10 ECTS, 6 semestertimer)
- Speciale (25%: 30 ECTS)
Studerende skal skrive to seminalopgaver på det engelske sprog.
Modulbeskrivelser
Programmet omfatter obligatoriske moduler og obligatoriske valgfag. Obligatoriske moduler inkluderer sprogkurser samt forelæsninger i kinesiske studier og Kina Erhverv og økonomi. Nødvendige valgfag inkluderer kurser i kinesiske studier, økonomi og erhvervsadministration samt kinesisk erhvervsøkonomi.
Kina Erhverv og økonomi
Modul Introduktion til Kinas økonomi
Det obligatoriske modul 'Introduktion til Kinas økonomi' omfatter et foredrag, der giver et overblik over Kinas økonomiske udvikling og reformer samt et seminar 'Business and Finance', der er dedikeret til Kinas virksomhedslandskab, banksystemet og finansielle markeder. Mens forelæsningen behandler emner som det kinesiske statistiske system, Kinas økonomiske overgang, drivkrafter for Kinas økonomiske udvikling og udvalgte aktuelle spørgsmål om Kinas økonomiske situation, diskuterer sidstnævnte teoretiske og praktiske spørgsmål om ejerskab, regeringsførelse og regulering med hensyn til virksomheder og økonomiske sektor.
Modulmetodologiske spørgsmål fra kinesisk økonomisk forskning
Modulet 'Metodologiske spørgsmål om økonomisk forskning om Kina' består af et obligatorisk seminar dedikeret til at styrke de studerendes analytiske og metodiske færdigheder. I løbet af seminaret diskuterer studerende spørgsmål om metodologi, forskningsdesign og akademisk argumentation på grundlag af intensiv læsning af akademiske tekster om Kinas økonomi. Derudover behandler dette seminar spørgsmålet om, hvordan økonomisk forskning i Kina har udfordret og fremmet økonomisk teori. Som sådan er dette seminar en vigtig forberedelse til de studerendes kandidatafhandlingsproces og uddyber deres kompetencer i formulering af deres forskningsspørgsmål, valg af passende metoder og udvikling af overbevisende argumenter.
Modul Kina i den globale økonomi
Modulet ”Kina i den globale økonomi” inkluderer et foredrag og et seminar. Foredraget, der har samme navn som modulet, introducerer spørgsmål om Kinas handel og investering, valutaregime, Belt Road Initiative og Kinas rolle i global økonomisk styring. Oversigten fra forelæsningen suppleres af seminaret "Kinesiske firmaer i globale markeder", der intensiverer et specifikt aspekt af Kinas integration i den globale økonomi, nemlig kinesiske investeringer i udlandet, med analyser på makro- og mikro- (firma) niveau.
Moduler Udfordringer med økonomisk udvikling i Kina
Modulet 'Udfordringer for økonomisk udvikling' i Kina består af to seminarer, der hver især dækker et spørgsmål, der er centralt for den kinesiske nylige og fremtidige økonomiske udvikling. Det første seminar, 'Udfordringer ved bæredygtig udvikling', undersøger den miljømæssige, sociale og økonomiske bæredygtighed i Kinas udvikling. Studerende bliver fortrolige med de miljømæssige, sociale og økonomiske udfordringer, der opstår ved Kinas hurtige økonomiske udvikling og med kinesiske strategier til at tackle disse udfordringer. Det andet seminar "Kinas nationale innovation" afspejler den betydning, der tillægges innovation og innovativitet med hensyn til Kinas fremtidige udvikling. Fra en introduktion af beslægtede teoretiske tilgange får de studerende en dybdegående forståelse af de aktører, processer og sammenhænge, der kendetegner Kinas nationale innovationssystem og relateret internationalt samarbejde og integration.
Modulmarkeder i Kina
Modulet 'Markets in China' omfatter seminaret "Forbrugerisme og marketing" samt et seminar kaldet "Case Study Analyse". "Forbrugerisme og markedsføring" dækker et udvalg af emner, der er relateret til markedsføring i Kina, såsom social lagdeling, forbrugeradfærd, markedsføringsundersøgelse, digital marketing, medier og reklame. På seminaret "Case Study Analysis" står studerende over for en gruppeopgave, der kan være et markedsundersøgelsesprojekt, forretningsplanudvikling eller noget ens. De bliver fortrolige med teknikker til markedsanalyse og projektstyring. Case study-emner vælges så realistiske som muligt og udvikles lejlighedsvist i samarbejde med interesserede virksomheder. Tidligere eksempler har været markedsundersøgelser for forretningsmodeller til elektrisk mobilitet i Kina, forretningsplanudvikling for en ny tysk drik, der skal introduceres på det kinesiske marked, en strategi for at forbedre turismeoplevelsen for kinesiske turister i Würzburg eller en undersøgelse af den økonomiske sammenfiltring af Kina med Nedre Franconia.
Moduler kinesisk og handel 1-2
Disse moduler er obligatoriske valgfag, der tilbydes ved Peking University.
Kinesiske studier
Modul Moderne Kina
Dette obligatoriske modul består af en introduktionskurs om Folkerepublikken Kinas historie og samfund, som kan kombineres med to forelæsninger, nemlig "Det politiske system for Kina" og "Folkerepublikken Kina 2", fra BA-programmet " Det moderne Kina ”.
Moduler Transformation i det moderne Kina 1-6
Modulerne Transformation i det moderne Kina består hver af to seminarer, der tilbydes i det kinesiske studieruddannelse. Studerende skal vælge et modul.
Økonomi
Studerende skal vælge et modul på kandidatniveau ved Institut for Økonomi.
Sprogkurser (obligatorisk)
- Moduler Moderne kinesisk 1-3
- Modul kommerciel kinesisk
Adgangskrav
- Bachelorattest i økonomi, erhvervsadministration eller en tilsvarende grad med en karakter på 2,5 eller bedre (akkreditering af sammenlignelige uddannelser er mulig). En kopi af certifikatet skal udleveres sammen med en kopi af eksamensbeviset. Hvis bachelorgraden endnu ikke er afsluttet, skal der fremlægges dokumentation for præstationen i studiet.
- Din BA-grad skal dokumentere mindst 25 ECTS optjent i matematik, statistik eller forretningsinformatik samt 50 ECTS i almen økonomi og forretningsadministration med mindst 15 ECTS hver. Hvis du mangler ECTS i økonomi, kan op til ti ECTS kompenseres med ECTS i matematik eller forretningsinformatik optjent ud over de 25 ECTS, der kræves til disse fag.
- Derudover skal du dokumentere 5 ECTS fra klasser om Kinas økonomi eller lignende.
- Bevis for engelsk-færdigheder (mindst B2-niveau). Accepterede certifikater er: TOEFL-certifikat (mindst 72 point), IELTS-certifikat (lønklasse 6.0 eller bedre), Cambridge første certifikat på engelsk, tysk universitetsindgangskvalifikation (Abiturzeugnis, engelske klasser afsluttet med lønklasse "Befriedigend" eller bedre), et udenlandsk universitet adgangskvalifikation, der svarer til den tyske Abitur, eller andet bevis på, at du allerede er færdiguddannet (f.eks. en bacheloruddannelse), som krævede engelskkundskaber, der svarer til eller bedre end kravene anført ovenfor.
- Ansøgere, der er uddannet fra et universitet i det kinesiske fastland, skal give et individuelt APS-certifikat.
- CV (tysk eller engelsk)
- Motivationsbrev (engelsk)
Ansøgere, der opfylder alle formelle krav og med en karakter på 2,5 eller bedre, vil blive optaget direkte, ansøgere, der opfylder alle formelle krav, men med en karakter under 2,5 vil blive inviteret til et interview for at vurdere deres kvalifikation til programmet.
Stipendier
Internationale studerende kan ansøge om adskillige organisationer for et stipendium, for eksempel til DAAD, til festrelaterede fonde eller forretningsforbundne institutioner. Du kan finde information om de forskellige typer stipendier i DAAD-stipendiedatabasen sammen med passende tilbud.