MA i Outdoor and Sustainability Education
Linköping University
Nøgleinformation
Campus placering
Linköping, Sverige
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
2 semestre
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
SEK 107.000 / per year *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Aug 2024
* kun til studerende fra lande uden for EU, EØS og Schweiz
Introduktion
Er du nysgerrig på, hvordan det er at læse på LiU? Tag med os til en snak om, hvordan det er at bo og studere på vores campusser i Sverige. Vi tilbyder gratis webinarer og optagelser for både kommende og optagne kandidatstuderende hele året. Klik her for at finde ud af mere!
- Start: august 2022
- Studiested : Linköping
- Niveau: Anden cyklus
Opdag de pædagogiske potentialer ved at forlade klasseværelset og udforske omgivelserne. Alle børn fortjener muligheden for at lære og nå deres fulde potentiale. Denne kandidatuddannelse vil øge din viden om læreprocesser med fokus på oplevelsesbaseret læring ved brug af forskellige måder og metoder. De avancerede kurser i pædagogisk videnskab vil hjælpe lærere og andre undervisere med at forstå, hvordan en række forskellige udendørsmiljøer kan bruges som ressourcer til læring og viden.
Alle børn fortjener muligheden for at lære og nå deres fulde potentiale. Denne kandidatuddannelse vil øge din viden om læreprocesser med fokus på oplevelsesbaseret læring ved brug af forskellige måder og metoder. De avancerede kurser i pædagogisk videnskab vil hjælpe lærere og andre undervisere med at forstå, hvordan en række forskellige udendørsmiljøer kan bruges som ressourcer til læring og viden.
Udendørs undervisning er et mangfoldigt forsknings- og praksisfelt. Dette program stammer fra det skandinaviske perspektiv på udendørsundervisning - begrebet "uteskola", der bogstaveligt betyder udeskole. I udeskolen undervises der løbende i pensum udendørs i et samspil med indendørs læring. Du vil udvide din faglige ekspertise som underviser ved at uddanne dig til at bruge udendørsmiljøer til undervisning og læring.
Udendørs læring for alle aldre
Du får teoretisk og praktisk viden om, hvordan du underviser i forskellige skolefag udendørs, i naturlige såvel som bymiljøer. Vi udforsker byen, naturreservater og andre grønne omgivelser, legepladser og skoleområder som læringsmiljøer. Eksempler på uddannelsesmiljøer kommer fra hele skolesystemet, fra førskolen til voksenlæring. Du vil også have mulighed for at fokusere på dine særlige interesser og fagområde.
Ud over klasseværelsesforelæsninger og seminarer arbejder de studerende i par eller grupper med ugentlige opgaver i udendørs natur- og kulturlandskaber. Alle programkurser inkluderer individuelt skriftlige opgaver, og du vil indsamle dine egne empiriske data til dit speciale ved hjælp af kvalitative eller kvantitative eller blandede forskningsmetoder.
Giv unge mennesker bæredygtighedskompetencer
Et væsentligt spørgsmål i samfund verden over er, hvordan vi kan opretholde vores planets funktioner og ressourcer og samtidig forbedre velfærden for en voksende befolkning. Miljø- og bæredygtighedsundervisning fokuserer på mulige måder at arbejde med den viden, de færdigheder og de værdier, der er nødvendige for at bidrage og deltage i et bæredygtigt samfund. Desuden undersøger programmet, hvad forskning har afsløret om naturens og grønne rammers rolle for læring, sundhed og velvære.
Som færdiguddannet vil du kunne arbejde med pædagogisk udvikling i skoler eller andre uddannelsesområder i samfundet. Uddannelsen forbereder dig også til fremtidig ph.d. undersøgelser og forskning.
Pensum
Introduktion
Programmet træner eleverne i at bruge miljøer uden for det traditionelle klasseværelse til undervisning og læring. Uddannelsen tilstræber at have en god balance mellem teoretisk dybde og praktiske faglige færdigheder. Et udgangspunkt for undervisning og læring er natur- og kulturlandskabet. Disse erfaringer er afstemt med moderne forskning gennem forelæsninger og seminarer. Udendørs undervisning er relateret til miljø- og bæredygtighedsundervisning og disciplinær undervisning i forskellige fag.
Formål
Målet er, at de studerende skal udvikle et videnskabeligt grundlag for kvalificeret professionelt arbejde med fokus på udendørsundervisning og miljø- og bæredygtighedsundervisning. Uddannelsen har til formål at udvikle faglig kompetence og viden inden for ovennævnte områder. Uddannelsen skal skabe grundlag for udvikling af videnskabelig og praktisk kompetence. Uddannelsen vil også forberede de studerende til fremtidige ph.d.-studier og forskning.
Sigte
Eleven skal vise
Viden og forståelse
- viden og forståelse inden for udendørsundervisning og miljø- og bæredygtighedsundervisning
- uddybet indsigt i moderne forskning og professionelt arbejde inden for udendørsundervisning og miljø- og bæredygtighedsundervisning
- uddybet metodisk viden inden for uddannelsesvidenskab
Færdigheder og evner
- evne til kritisk og systematisk at integrere viden i både teori og praksis og analysere, vurdere og håndtere komplekse spørgsmål og situationer
- færdigheder til at bruge natur- og kulturlandskabet som en ressource i eget fag
- evne til kritisk, selvstændigt og kreativt at identificere og formulere forskningsspørgsmål, planlægge og med tilstrækkelige metoder udføre kvalificerede opgaver inden for givne tidsrammer og derved bidrage til udvikling af viden og til at evaluere dette arbejde
- evne til mundtligt og skriftligt klart at redegøre for og diskutere konklusioner og den viden og argumenter, der ligger bag dem i dialog med forskellige grupper
- færdigheder, der kræves for at deltage i forsknings- og udviklingsarbejde eller selvstændigt deltage i pædagogiske aktiviteter og relatere til international forskning
Evne til at vurdere og nærme sig
- evne til inden for disciplinen at træffe vurderinger i overensstemmelse med relevante videnskabelige, samfundsmæssige og etiske aspekter og udvise bevidsthed om etiske aspekter på forsknings- og udviklingsarbejde
- indsigt i videnskabens potentialer og barrierer, det er en rolle i samfundet og menneskets ansvar for, hvordan videnskaben bruges
- evne til at identificere behovet for yderligere viden og tage ansvar for videreudvikling af viden
Ovenstående mål er konkretiseret i kursets pensum.
Indlæggelser
Læreplan
1. semester (efterår 2022)
- 947A16 --- Udendørs læring i teori og praksis --- 15
- 947A15 --- Uddannelse i miljø og bæredygtighed i natur- og kulturlandskabet --- 15
2. semester (forår 2023)
Forberedende kurser
- 947A07 --- Afhandling i friluftsundervisning --- 15
- 947A14 --- Forskningsteorier og undersøgelsesmetoder --- 15
Stipendier og finansiering
Stipendier
Linköping Universitet (LiU) tilbyder et begrænset antal stipendier til fremragende internationale studerende. For nogle programmer og nationaliteter er det også muligt at søge om et stipendium gennem Det Svenske Institut. Der er også andre finansieringsmuligheder for studier i Sverige.
LiU Internationalt stipendium
LiU International Scholarship har til formål at støtte internationale kandidatstuderende med et betydeligt akademisk potentiale, som skal betale undervisningsgebyr. Undervisningsgebyret for en studerende, der modtager et internationalt stipendium fra LiU, reduceres med 25, 50 eller 75 %. Vi tilbyder et begrænset antal af disse stipendier til nye studerende.
Er jeg berettiget til at søge?
Studerende, der har søgt ind på en kandidatuddannelse ved Linköping Universitet, og som opfylder alle følgende betingelser, kan søge om et stipendium:
- du har søgt inden fristen for den første optagelsesrunde
- du har indsendt alle de krævede dokumenter inden fristens udløb
- du valgte en kandidatuddannelse på Linköping Universitet som din første prioritet (rangeret som nummer 1 ud af 4)
- du er blevet optaget på dit førstevalg i den første meddelelse om udvælgelsesresultater (normalt i begyndelsen af april)
- du skal betale undervisningsgebyr.
Stipendier til studier i Sverige
Stipendier fra Det Svenske Institut
Det statslige organ Swedish Institute (SI) tilbyder en række forskellige stipendier afhængigt af studieniveauet, det land, du kommer fra, og formålet med dine studier. Ansøgningsperioden for SI-stipendierne varierer. Læs mere om SI-stipendierne, og hvordan du ansøger på deres hjemmeside.
Andre stipendier
Mange foreninger, fonde og andre organisationer tilbyder stipendier eller rejsestipendier til studier i Sverige. Det officielle StudyinSweden.se-websted har samlet en liste over ressourcer, hvor du kan søge efter stipendier, der er åbne for studerende fra mange lande eller specifikt fra dit land.
Karrieremuligheder
Efter den afsluttende eksamen har de studerende fået teoretisk viden og praktisk erfaring inden for udendørsundervisning for at arbejde med pædagogisk udvikling i skoler eller andre uddannelsesområder i samfundet.
Alternativt kan eleverne fortsætte med at gennemføre forskning, der fører til en ph.d.-grad.