MA i anvendt lingvistik
Mary Immaculate College
Nøgleinformation
Campus placering
Limerick, Irland
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
Fjernundervisning, På campus
Varighed
12 - 24 Måneder
Hastighed
Fuldtid, Deltid
Studieafgifter
Kontakt skolen
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Sep 2024
* MA: €6.425 for EU og €12.825 for ikke-EU/Structured PhD: År 1 - €6255/€12.825 og år 2/3/4 - €4403/€8781
Introduktion
MA i anvendt lingvistik tilbydes med tre muligheder for levering; på campus, blandet eller helt online. Kurset henvender sig til erfarne engelsksprogede lærere og andre engelsksprogede fagfolk. Dens hovedfokus er på brugen og undervisningen i det engelske sprog i en global kontekst. Dette fokus vil adressere et internationalt behov for faglig udvikling, især blandt engelsklærere.
Kandidatuddannelsen i anvendt lingvistik har til formål at give et bredt funderet studieforløb i sprogbeskrivelse (sprogsystemer: grammatik, leksikon og fonologi), teorier om anvendt lingvistik, teorier om andetsprogstilegnelse, rammer for studiet af diskurs, samt specialiserede forskningsfærdigheder til empirisk analyse af sprog i kontekst.
Kurset vil typisk forløbe over tre semestre. Semester 1 og 2 vil involvere underviste moduler (forelæsninger og aktiviteter). Semester 3 vil være dedikeret til at skrive en afhandling. De tre semestre kan tages ryg-til-ryg i et kalenderår ved brug af sommerperioden for afhandlingsmodulet (september – august).
Alternativt kan kurset tages over halvandet år. Deltidsmuligheder er også tilgængelige. Hvert semester er struktureret i 12 uger eller enheder, hvor der tages tre moduler. Hvert modul vil involvere løbende evaluering. Dette kan involvere en blanding af opgaver såsom quizzer, diskussioner, essays, mundtlige præsentationer osv. For de studerende, der vælger de blandede og online leveringsformater, vil vurderingerne have online muligheder for færdiggørelse.
For at opsummere, starter programmet i september. Der er muligheder med hensyn til programleveringstilstand og varighed, der passer til individuelle behov: Leveringsmuligheder:
• On-campus : Traditionelt leveringsformat med on-campus, ansigt til ansigt forelæsninger og tutorials
• Blandet : Kombination af online og ansigt til ansigt leveringsformat
• Online : Fuldt online leveringsformat ved hjælp af både forudindspillede og live webinarer Tidsmuligheder:
Indlæggelser
Læreplan
Moduloversigter
Sprogets kerneelementer: grammatik, ordforråd og fonologi Dette modul undersøger sammenhængen mellem grammatik, ordforråd (leksikon) og fonologi i sprogsystemet. Den vil beskrive de formelle systemer i engelsk og undersøge de enkelte byggesten i leksika (f.eks. morfemer, semantiske relationer), grammatik (f.eks. ordklasser, sætninger, sætninger, sætninger, tider, modalitet) og fonologi (fonemer, intonationsmønstre, træk ved sammenhængende tale) og de måder, hvorpå disse former arbejder sammen og bruges til at skabe betydninger i en sammenhæng. Den vil også undersøge begrebet faste enheder af flere ord, både integrerede og fragmenterede, som udgør leksikogrammatiske mønstre. Der vil være et stærkt fokus på, hvordan grammatik, ordforråd og fonologi spiller sammen med diskurs og pragmatik.
Tilgange til sprog i kontekst Dette modul undersøger vigtigheden af at se sprog i dets kulturelle, sociale og interpersonelle kontekst og undersøger de faktorer, der påvirker vores sprogbrug. Der vil blive set på fænomenet kontekst i lyset af den seneste udvikling inden for den talte og skrevne korpuslingvistik. Sprog i kontekst vil blive undersøgt gennem praktiske analyseopgaver ved hjælp af autentisk talt og skrevet diskurs fra en række forskellige diskurskontekster (f.eks. familiediskurs, akademisk diskurs, diskurs på arbejdspladsen osv.).MIC Desuden vil strukturelle tilgange til udforskning af talesprog (f.eks. Birmingham-diskursanalytikernes arbejde og konversationsanalyse) og tilgange, der kan anvendes på både talte og skrevne tekster, såsom genreanalyse, også blive udforsket. Dette vil lette både en top-down og bottom-up tilgang til sprog i en sammenhæng. De "nye diskurser" i den digitale tidsalder, såsom blogs, wikier, Twitter og andre elektroniske tekster, vil også blive undersøgt.
Issues in Applied Linguistics Dette modul introducerer de studerende til de vigtigste emner inden for anvendt lingvistik og giver de studerende en bred forståelse af de emner, der er vigtige inden for anvendt lingvistik. Modeller for sprogundervisning vil blive kritisk vurderet, og dominerende paradigmer for tilegnelse af andetsprog vil blive evalueret. Begreberne sproglig kompetence vil blive undersøgt, herunder interkulturel pragmatisk kompetence i forbindelse med tværkulturel og variationspragmatik. Modulet vil også behandle flersprogethed og sprog i en global kontekst, herunder moderne debatter om undervisning i engelsk som et Lingua Franca (ELF). Sprogvurdering vil også være et centralt tema, især med hensyn til at behandle begreberne sproglige og diskursive kompetencemarkeringer i forbindelse med test af talt og skrevet sprog. Inden for hvert område af modulet vil de studerende blive introduceret til en række forskellige perspektiver, så de kan foretage en kritisk vurdering af forskellige tilgange og erkende de debatter, der i øjeblikket optager de anvendte lingvister.
Diskurs i klasseværelset og hos eleverne Modulet fokuserer på den interaktionelle struktur i lærer- og elevdiskursen og ser empirisk på interaktionerne mellem lærer og elever og mellem eleverne (peer-to-peer). Den søger at udvikle forståelser af de vigtigste interaktionelle træk og kompetencer i klasseværelsesdiskurser ved hjælp af analytiske paradigmer som konversationsanalyse og kritisk diskursanalyse, understøttet af metodologiske værktøjer fra korpuslingvistik. Modulet fokuserer også på elevernes sprog i forbindelse med vurdering (f.eks. mundtlige eksamener, essays, diskussionsfora, blogs, wikis) i forbindelse med sproglige og interaktionelle kompetencer. En vigtig del af modulet vil være at sætte deltagerne i stand til at transskribere, kode og analysere empiriske data fra klasseværelset og fra eleverne for bedre at kunne forstå denne undervisnings- og læringskontekst og de sproglige og interaktionelle kompetencer, som den kræver.
Research Methods in Applied Linguistics Dette modul vil udstyre de studerende med vigtige forskningsfærdigheder til at analysere sprog empirisk. Modulet er designet til at give de studerende færdigheder til både at evaluere andres forskning og til at gennemføre deres egen uafhængige forskning inden for anvendt lingvistik. Der vil blive fokuseret på de metodologiske paradigmer og eksperimentelle designs, der typisk anvendes i anvendt lingvistik, herunder både kvalitative, kvantitative og blandede metoder, så de studerende kan vælge en passende metode til et bestemt forskningsspørgsmål i en bestemt sprogbrugskontekst. Kurset vil også dække praktiske metodologiske trin og procedurer for forskning i anvendt lingvistik, herunder identifikation af et forskningsspørgsmål, finde kilder til en litteraturgennemgang ved hjælp af passende databaser, praktiske forhold i forbindelse med udformning af spørgeskemaer, informationsark til talere, optagelsesprotokoller, transskription og kodningsprocedurer. De etiske spørgsmål, der opstår i forbindelse med forskning inden for anvendt lingvistik, vil også blive drøftet. Kurset vil også fokusere på passende analytiske rammer for analyse af kvantitative og kvalitative data fra optagelser, spørgeskemaer eller andre empiriske kilder. Ved afslutningen af dette modul skal de studerende være i stand til at skrive et forskningsforslag, der er egnet til en afhandling inden for programmet, og være tilstrækkeligt kompetente til at gennemføre forskningsprojektet.
Korpuslingvistik og sprogundervisning Dette modul beskriver anvendelsen af korpuslingvistik i sprogundervisning og -forskning. Elektroniske sprogkorpora og den tilhørende computersoftware får stadig større indflydelse på sprogundervisningen som kilder til sprogbeskrivelser og pædagogisk materiale. Modulet undersøger korpuslingvistikkens bidrag til sprogindlæring og -undervisning og undersøger de muligheder, som korpuslingvistik giver eleverne og lærerne. Modulet vil ikke kun fokusere på, hvordan læreren kan bruge korpuslingvistik i klasseværelset til at skabe materialer, men også på, hvordan eleverne kan tilskyndes til selv at bruge korpusser. Begrænsningerne ved at bruge korpusser i sprogundervisningen og de potentielle faldgruber, der opstår ved ukritisk brug af dem, vil også blive diskuteret. Modulet vil primært omhandle forskning, undervisningsmaterialer og procedurer, der er relevante for engelsksprogsundervisning (ELT); det vil dog også behandle spørgsmål vedrørende sprogundervisning generelt.
Fonetik og fonologi Dette modul dækker de centrale elementer i fonetik og fonologi. De studerende skal lære at skelne mellem fonetik og fonologi. Specifikt i relation til fonetik vil modulet fokusere på talens fysiologi, herunder artikulationspunkter og -måde samt transskription af talelyde ved hjælp af det internationale fonetiske alfabet (IPA). Med hensyn til fonologi undersøges talelydmønstre, sammenhængende taleprocesser (såsom assimilation, koalescens, elision, liaison) og sondringen mellem segmentale og suprasegmentale træk ved tale. Kernen i dette modul er kontekstualiseringen af fonologi i form af diskursintonation i forhold til leksi, grammatik, diskurs og pragmatik i talesprog.
Diskurs og pragmatik Dette modul har til formål at udvide de studerendes forståelse af sproglig kontekst gennem et fokus på pragmatik. Centrale emner inden for pragmatik som deixis, implicatur, høflighed og talehandlingsteori skitseres, diskuteres og evalueres kritisk. Modulet vil også undersøge begreberne universalitet ved at betragte pragmatik fra både inter- og tværkulturelle synsvinkler. Det centrale i dette modul er, at der tages hensyn til reelle og autentiske data. Traditionelle dataindsamlingsmetoder inden for pragmatik, som f.eks. test af diskursudfyldelse, rollespil og interviews, vil blive vurderet. Corpus pragmatics, en relativt ny udvikling inden for korpuslingvistik og pragmatik, vil imidlertid være den primære metodologiske ramme. Korpuspragmatik giver mulighed for at fortolke talt eller skrevet betydning med vægt på at tilvejebringe empirisk dokumentation for denne fortolkning. De studerende vil få mulighed for at evaluere effektiviteten af de pragmatiske kernepunkter på grundlag af empiriske undersøgelser, som de selv skal gennemføre.