MA i kreative industrier
Radboud University
Nøgleinformation
Campus placering
Nijmegen, Holland
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
1 År
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
EUR 2.314 / per year *
Ansøgningsfrist
01 Jul 2024
Tidligste startdato
Sep 2024
* for EU/EØS-statsborgere; €16.500,00 for ikke-EU/EØS-statsborgere
Introduktion
I nutidens dynamiske medieverden er kreativitet og innovation integreret med teknologi og globalisering. På Radboud University hjælper vi dig med at udvikle et reflekterende, nysgerrig og kritisk syn på de kreative industrier og dens forhold til økonomi og kommercialisme. Vi beder dig om at se ud over løftet om ægthed, råb om værdi eller søgen efter kvalitet i de kreative brancher. Men også og vigtigst af alt: aldrig at miste kerne; hjertet i de kreative industrier er det kulturelle produkt eller begivenhed. Derfor er vores udgangspunkt i hvert kursus, i enhver debat, det æstetiske og kreative element. Det handler om at tilføje ny værdi og betydning til de kreative brancher.
I kandidatuddannelsen i kreative industrier fokuserer vi på det kunstneriske produkt. Vi ser på den vidunderlige nye verden, hvor high fashion interagerer med teknologiske gadgets, og hvor tv-serier vinder plads i biografen. Du vil også studere vores (post-) industrisamfund som et kulturelt fænomen.
Fakta og tal
- Grad: MA i kunst og kultur
- Fakultet: Fakultet for kunst
- Croho-kode: 60087
- Varighed: 1 år (60 EC), fuld tid
- Startmåned (er): september
- Undervisningssprog: Engelsk
- Tilmeldte studerende: 50-75 om året
- Kontakttid: 10-17 timer om ugen
Kandidatuddannelse i kreative industrier: noget for dig?
- Se på mange områder i den kreative industri: ikke kun mode, musik, film og tv, men også (sociale) medier og uddannelse.
- Vi nærmer os de kreative industrier med et stærkt fokus på kultur.
- Et praktisk program med flere opgaver om ugen, der udfordrer dig til at udvikle de 'bløde færdigheder' for at få succes på arbejdsmarkedet.
- Vi har nære kontakter med kunst- og kulturorganisationer i og omkring Nijmegen.
Hvorfor studere dette program
- Vi nærmer os de kreative industrier med et stærkt fokus på kultur: vi sætter det kreative objekt, produkt eller proces i centrum af studiet. Denne vægt gør vores tilgang unik i Holland.
- Vi ser på mange områder i den kreative industri: ikke kun mode, musik, film og tv, men også (sociale) medier og uddannelse.
- Vi tager en praktisk tilgang til dette felt ved ikke kun at se på de store aktører, som globale konglomerater, men også på små og mellemstore virksomheder, og ikke glemme en-mand / kvindefirmaer.
- Vores program er hands-on, med flere opgaver om ugen, der udfordrer dig til at udvikle de 'bløde færdigheder for at få succes på arbejdsmarkedet.
- Vi har nære kontakter med kunst- og kulturorganisationer i og omkring Nijmegen. Du kan bruge disse kontakter til at få en rigtig smag af de brancher, du skal arbejde i.
Indlæggelser
Læreplan
Vores tilgang til dette område
Kreativitet anses for at være en meget ønskværdig vare i vores moderne kultur. Økonomer og embedsmænd hævder, at kreativitet er nødvendig for at innovere, og at innovation fører til økonomisk velstand. Men hvad betyder det egentlig at være kreativ? Hvad er kreative produkter?
De kreative industrier er et dynamisk og komplekst område, der ændrer sig hurtigt som følge af globaliseringen og den løbende udvikling af nye og spændende teknologier. Hos Radboud University ser vi på mange områder af den kreative branche, f.eks:
- Mode: Mode er en kommerciel, kreativ og kulturel industri, der producerer og forbruger materielle genstande som tekstiler og beklædningsgenstande, men også mere immaterielle værdier som tendenser, billeder, mening, begær, oplevelse og (skønheds)idealer. Modens glamour kan lokke os til, men det er den mest forurenende industri efter olieindustrien. Feltet er præget af utrolig fart, hurtig omsætning og stort spild. Kan modebranchen bevare sin glamour, men blive mere bæredygtig?
- Medier: Det moderne medielandskab er domineret af globale konglomerater, der ejer virksomheder i forskellige brancher, såsom filmstudier, forlystelsesparker, tv-netværk, sports- og nyhedskanaler, pladeselskaber, forlag og spiludviklere. Som følge heraf har branchen udviklet sig til en kulturøkonomi, hvor kun seks "mediegiganter" - herunder Disney og Time Warner - kontrollerer 90 % af alt, hvad vi læser, ser eller lytter til. Vi vil se på, hvordan medieindustrien former både form og indhold af nutidige medieproduktioner.
- Uddannelse: Kreativitet og de såkaldte "21st Century Skills" i uddannelsen er færdigheder, som er vigtige for nutidens postindustrielle samfund. Det er også folks trang til at lære og øge deres "kulturelle intellekt", der også bruges til at promovere produkter. Museer er f.eks. ved at blive meget mere interaktive for at hjælpe de besøgende med at forstå deres indhold bedre.
Udfordringer, som eksperter i de kreative industrier står over for
Vores tilgang til kreative industrier er både teoretisk og pragmatisk. I denne kandidatspecialisering ser vi på de større og mindre aktører inden for de kreative industrier, fra globale konglomerater helt ned til enkeltmands- og kvindevirksomheder. Vi ser på de udfordringer, de kan stå over for. Disse udfordringer omfatter:
- Forsøg på at bestemme, hvad der vil ske i fremtiden. Som fremtidig ekspert i kreative industrier vil du lære at analysere og forudsige tendenserne inden for selve området: fra praktiske spørgsmål som f.eks. hvilken indflydelse iPhone kan have på mode til mere generelle spørgsmål som f.eks. hvordan kultur kan samle samfund, eller hvordan de kreative industrier kan investere i værdier som skønhed, kvalitet og meningsskabelse.
- Forsøg på at gøre området mere bæredygtigt. I de kreative brancher bevæger tendenserne sig overraskende hurtigt. Morgendagens must-have vil være gammelt i næste uge. Er det muligt at bremse tendenserne i den globaliserede verden, der er i hurtig forandring? Eller kan vi indføre langsommelighed som den nye trend?
Specialiseringer
Creative Industries er en specialisering af masteruddannelsen i kunst og kultur. Den anden engelsksprogede specialisering er:
- Turisme og kultur
Karrieremuligheder
Karrieremuligheder
Hvis du ønsker at gøre karriere inden for det område, hvor kunst møder handel, hvor highbrow møder lowbrow, og hvor elite møder offentlighed, vil kandidatspecialiseringen i kreative industrier helt sikkert passe til dine interesser.
Færdigheder
Denne masteruddannelse vil hjælpe dig med at udvikle den reflekterende, nysgerrige og kritiske holdning, du har brug for for at få succes på dette område, samtidig med at du ser nærmere på forskningsmetoder og diskussioner, der i øjeblikket omgiver disse emner. Du vil blive fortrolig med politiske dokumenter, forretningsplaner, fremtidsskitser og avanceret viden om de industrier, der er baseret på det kreative produkt. Du vil også være i stand til at vurdere fremtidige tendenser, især inden for branchen. Kort sagt vil du få de færdigheder, du har brug for for at bidrage til udviklingen af den unge og dynamiske kreative sektor.
Jobfunktioner
De job, som du kan finde ud af at få, når du er færdiguddannet fra denne uddannelse, er meget varierede. De kreative industrier er lige så mangfoldige som store, og de vokser hele tiden, hvilket skaber masser af nye potentielle job. Vi forventer derfor, at der vil blive større og større efterspørgsel efter folk med ekspertise inden for de kreative industrier.
For at give dig et indtryk af mulige job, kan du her se et udvalg af de job, som vores kandidater nu har:
- Trendvogter for virksomheder
- Konsulent i kunstundervisning for en uddannelsesorganisation
- Konsulent "kvalitets-tv" for en national kommerciel tv-station
- Kulturpolitisk ansvarlig for regeringen
- Arrangør af festivalen
- Webmaster på et museum
- Programarrangør på en filmfestival
Kreative erhverv på tv!
Det hollandske tv-program Ondernemen doen we zo ('Hvordan vi driver vores forretning') viste vores masteruddannelse i kreative industrier frem i en udsendelse om de kreative industrier. Den tidligere studerende Ricardo fortalte om den virksomhed, han startede efter at have afsluttet sin uddannelse, for at observere trends.
Radboud Karriereservice
Radboud Career Service hjælper de studerende med at finde praktikpladser, giver karriererådgivning og kan give tips og vejledning, når de søger job.
Vores forskning på dette område
Et lille udsnit af den forskning, der er udført på Radboud University inden for de kreative industrier:
Mode og teknologi
Radboud University professor Anneke Smelik leder det tværfaglige forskningsprojekt 'Crafting Wearables', som har til formål at designe wearables, der er robuste og moderigtige samt kommercielt levedygtige i produktionskæden. Selv om fremtiden for moderigtig teknologi, eller "wearables", er blevet annonceret mange gange, halter praksis bagefter. Wearables forlader sjældent laboratoriet eller catwalken, fordi de ikke testes gennem hele produktionskæden, fordi designets æstetik ikke er integreret i teknologien, eller fordi de forbliver en gadget uden at tage hensyn til bærerens krop, identitet eller ydeevne. Gennem indbyrdes forbundne forskningsprojekter bygger dette tværfaglige program bro over kløften mellem teori og praksis, eksperiment og industri samt design og produktion. Som et resultat heraf vil projektet ikke blot fremstille wearables, men også analysere, hvordan teknologien i modebranchen relaterer til identitet, forstå dens sociale indvirkning, bringe teknologien tættere på modedesign og gøre den til en konkurrencedygtig gren af den kreative industri i Nederlandene.
Sonic Interaction
Radboud University lektor Vincent Meelberg forsker i forholdet mellem lyd og interaktion. Mennesker interagerer med hinanden ved hjælp af lyd, f.eks. tale. At lave musik er også en form for lydlig interaktion. Enheder som f.eks. alarmer, mobiltelefoner og endda biler kommunikerer med deres brugere via lyd. I sin forskning undersøger Meelberg disse forskellige former for lydlig interaktion ved at fokusere på både hverdagslyde og lyde, der er resultatet af kunstnerisk praksis, såsom musik, radiospil og lydkunst. Denne forskning beskæftiger sig med emner som de måder, hvorpå vi bruger lyd til at interagere, hvordan lyd medbestemmer den måde, vi oplever omgivelser på, og hvordan kunstnerisk praksis kan lære os om, hvordan lyd kan påvirke os.
Vincent Meelberg er grundlægger og redaktør af Journal of Sonic Studies og har for nylig været medredaktør af en bog om lydkunst, The Routledge Companion to Sounding Art (Routledge 2017).
Medieindustrien
Martijn Stevens studerer de sociale, kulturelle og organisatoriske dimensioner af tværfagligt og tværsektorielt samarbejde i de kreative industrier. Det er ofte blevet hævdet, at de kreative industrier er drivkræfter for innovation, og at succesfuld innovation for det meste sker gennem relationer. Det er derfor afgørende at skabe en kultur med "samarbejdsforpligtelse". De kreative industrier er imidlertid også yderst ambivalente og institutionelt komplekse på grund af den samtidige sameksistens af modstridende diskurser og divergerende referencerammer, hvilket ofte skaber dissonans og forstyrrelser i den kreative proces. Som følge heraf er innovation ikke nødvendigvis en behagelig eller behagelig opgave. Der bør derfor lægges særlig vægt på at styrke den gensidige tillid og respekt.
Ud over en stor interesse for tværfaglig forskning er Martijn Stevens også meget interesseret i at skabe et læringsmiljø, der fremmer fælles eksperimenter og tværfaglig tænkning. Han har derfor været involveret i flere projekter, der havde til formål at fremme den gensidige udveksling mellem studerende, der arbejder på tværs af kunst, videnskab og humaniora.