MA i menneskelig geografi: globalisering, medier og kultur
Johannes Gutenberg University Mainz (JGU)
Nøgleinformation
Campus placering
Mainz, Tyskland
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
4 semestre
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
EUR 360 / per semester *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Kontakt skolen
* JGU opkræver ikke studieafgifter; et organisationsgebyr på ca. 300€ pr. semester gælder for alle studerende - omkostningerne dækker en billet til offentlig transport i regionen; til vores Research Workshop og ekskursion, Modul 6, vil der være engangs co
Introduktion
Oversigt
Leder du efter et program, der er åbent for studerende fra forskellige samfunds- og kulturvidenskabelige discipliner? Brænder du for at udforske verden gennem menneske-, kultur- og mediegeografi? Hvis svaret er "ja", skal du
- ansøge om et sted at studere Human Geografi i et fremadskuende program, der kombinerer emnerne globalisering, medier og kultur i en tværfaglig tilgang,
- dykke ned i spændende fænomener i en sammenfiltret globaliseret verden i en international akademisk kontekst fra både et teoretisk og et praktisk perspektiv,
- udvikle færdigheder, der sætter dig i stand til at anlægge et kritisk syn på vigtige spørgsmål i vores tid og bidrage til forståelsen af kulturelle og sociale spørgsmål i en globaliseret verden,
- drage fordel af en bred vifte af anvendte læringsmetoder, herunder produktion af kortfilm, podcasts og blogs,
- design dine egne forskningstilgange og implementer dem i vores internationale forskningsværksted,
- lær af de bedste, da internationale gæsteforskere og eksperter regelmæssigt supplerer vores team af akademikere og holder foredrag om deres aktuelle forskning i vores ugentlige forelæsningsserie, og
- forbedre dine karrieremuligheder ved at studere et semester i udlandet eller tage et praktikophold inden for et professionelt område efter eget valg.
Hvorfor vælge dette kursus?
Du får et tværfagligt perspektiv på geografiske relationer mellem kultur og samfund i globaliseringsprocesser. Fokus er på forbindelserne mellem kultur, samfund, rum og medier, der fremhæver de resulterende politiske og sociale udfordringer.
På første semester lærer du det teoretiske grundlag for sammenhængen mellem geografi og globalisering, medier og kultur. Fra andet semester kan du vælge mellem valgfrie moduler af komplementære discipliner.
Et unikt element i vores program er din aktive brug af relevant medieteknik. Det hjælper dig med at supplere din tværfaglige akademiske kvalifikation med alsidige akademiske færdigheder. Vi anvender en bred vifte af læringsmetoder, herunder produktion af kortfilm, podcasts og blogs. På en forskningsworkshop får du indgående kendskab til videnskabsteoretisk baseret forskning og sund træning i omfattende empirisk feltarbejde.
Forskere fra menneske- og kulturgeografi vil give dig indsigt i spændende forskningsområder. I vores ugentlige forelæsningsrække rapporterer førende forskere fra forskellige geografiske områder om deres aktuelle forskningsprojekter. Desuden inviterer vores team i Mainz jævnligt gæstelærere fra internationale universiteter samt eksperter fra praksisverdenen.
Tilbring et semester i udlandet for at få international studie- og forskningserfaring inden for og uden for universitetskonteksten. Vi kan støtte dig med kontakter til mange universiteter, vi samarbejder med verden over. Hvis du er mere interesseret i erhvervserfaring, så tilegn dig praktiske færdigheder gennem et praktikophold efter eget valg.
En videnskabeligt funderet, kritisk reflekteret kultur- og mediegeografisk uddannelse ligger foran dig. Uddannet som en kritisk tænker, og du vil være i stand til at nærme og forestille dig sociale og kulturelle spørgsmål og udfordringer i vores globaliserede verden.
Læreplan
Studieområder
I vores spændende program vil du nærme dig spørgsmål om globalisering, medier og kultur på forskellige niveauer (f.eks. sociale, kulturelle, geopolitiske, økonomiske) og udvikle dybdegående viden om emner som f.eks.
- Arrangementer mellem kultur, rum og samfund
- Nye rumligheder til virtuel og fysisk verdensudveksling
- Sociokulturel mangfoldighed, kosmopolitisme og potentialer og udfordringer i en grænseløs verden
- Forviklinger mellem den globale medieindustri og hverdagen
- Kritisk bevidsthed om digital kultur og indhold på sociale medier
Du vil fokusere på tre studieområder:
Globalisering og kulturgeografi: Lær om globaliseringsprocesser og transnationale, kulturelle fænomener for at forstå genforhandlingen af (magt)forholdet mellem rum, samfund og kultur i den nuværende æra af sen postmoderne globalisering. Hvad er de sociokulturelle udfordringer i vores verden? Hvordan kan disse problemer løses? Hvordan kan vi håndtere nye kompleksiteter og forviklinger af global dynamik?
Mediegeografi: Undersøg interaktionerne mellem medier, samfund, rum og sted gennem mediegeografiens linse. Dette er nøglen i tider, hvor digitale teknologier gennemsyrer alle sfærer af vores liv. Opnå nye geografiske perspektiver på en stadig mere medieret verden. Deltage i praktiske workshops i medieproduktion. Dyk ned i interessante emner, såsom produktionstrinene fra en introduktion til en audiovisuel film, arbejde med Campus Radio-projekter og oprettelse af indhold på sociale medier og blogs. Dette felt åbner betydelige nye muligheder for at udvide din ekspertise.
Empirisk forskning: Opnå en ekstraordinær kombination af kompetencer til teoretisk og empirisk forskning. Få samtidig erfaring med praktisk brug af medieteknologi. Dette gælder ikke kun for konventionelle geografiske emner, men også for det innovative område digital geografi og de sociale mediers geografi. Foretag et forskningsprojekt i et internationalt orienteret forskningsværksted. Udforsk verden og tag på udflugter til spændende steder rundt om i verden.
Ideelle studerende
Du har …
- en bachelorgrad i geografi eller en beslægtet disciplin inden for samfundsvidenskab, kulturvidenskab eller humaniora
- motivationen til at udforske verden gennem menneske-, kultur- og mediegeografiens linser
- en interesse for at kombinere teoretiske debatter og empirisk forskning
- bevis for de nødvendige engelskkundskaber (f.eks. TOEFL > 213 point, IELTS > 5,5 TELC engelsk min. B2)
Karrieremuligheder
Som kandidat med en kandidatgrad i humangeografi er der masser af jobmuligheder og arbejdsområder. Vi sigter efter at give dig nogle eksempler i det følgende afsnit, men vil gerne understrege, at der er mange flere muligheder på bordet:
- Journalistik og Public Relations
- Forretningsudvikling
- Medievirksomheder
- filmmaking
- Lokale eller kommunale myndigheder og konsulenter, markedsføring
- Digitale bureauer
- Politiske institutioner og ngo'er
- Forskning/akademisk karriere