MA i udvikling og beredskabspraksis
Oxford Brookes University
Nøgleinformation
Campus placering
Headington, Det Forenede Kongerige
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
12 - 24 Måneder
Hastighed
Fuldtid, Deltid
Studieafgifter
GBP 15.900 / per year *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Kontakt skolen
* UK studerende på fuld tid: £9.900 | Internationale/EU-studerende på fuld tid: £15.900
Stipendier
Udforsk stipendiemuligheder for at hjælpe med at finansiere dine studier
Introduktion
Udvikl din viden, færdigheder og holdninger inden for det hastigt skiftende område af udvikling og nødsituationer med vores udviklings- og nødpraksiskursus. Udforsk forholdet mellem nødsituationer og udvikling, med en kernevægt på praksis.
Dette kursus har et internationalt ry for ekspertise og drives af Center for Udvikling og Emergency Practice.
Kurset byder på tre underspecialiseringer:
- Menneskerettigheder, nødsituationer og udvikling
- Katastrofer, risici, husly og udvikling
- Konflikt og humanitær indsats.
Du kan forme dette kursus, så det afspejler dine interesser med valgfrie moduler. Undersøg gængse undersøgelsestemaer:
- Flygtningeoplevelse, konflikttransformation, humanitarisme og menneskerettighedernes rolle
- Globalt civilsamfund, sårbarheder forårsaget af klimaændringer og moderne udvikling
- Design i udviklings- og nødsituationer.
Dette kursus er ideelt for dem med eller søger en karriere inden for:
- NGO'er
- Humanitært arbejde
- Eller international udvikling.
Galleri
Indlæggelser
Stipendier og finansiering
Læreplan
Læring og vurdering
Kurset kræver 200 timers input fra de studerende. Heraf skal op til 40 timer afsættes til forelæsninger, seminarer eller individuelle vejledningstimer. Den resterende tid vil blive brugt til selvstudium.
For at få en kandidatgrad skal du opnå mindst 180 credits, herunder afhandlingen.
Undersøgelsesmoduler
Obligatoriske moduler
- Kritisk undersøgelse af udvikling & Nødsituationer: Theory and Policy (20 credits)
Dette modul giver dig et grundlag for at forstå og kritisk undersøge udviklings- og nødhjælpspraksis ud fra et perspektiv af fattigdom, sårbarhed og humanitære spørgsmål, der er involveret i samme. Modulet begynder med en undersøgelse af udviklingsparadigmerne og udforsker erfaringer med fattigdom og sårbarhed. Den introducerer dig til forskellige analytiske rammer og tilgange til udvikling og praksis i nødsituationer. De omfatter grundlæggende behov og social beskyttelse, levebrød og rettighedsbaseret tilgang. Desuden introduceres tilgange i relation til sociale grupper, f.eks. tilgange vedrørende køn og lighed. Den introducerer også centrale politiske dimensioner, der er relevante for den humanitære sektor, herunder vurdering af humanitære præstationer og tilgange til retfærdighed efter konflikter og overgangssituationer. Modulet har til formål at udvikle en indsigt i aktuelle debatter, diskussioner og forståelser inden for udvikling og akut praksis. - Forskningsmetoder og design (10 credits)
Dette modul har til formål at fremme din forståelse af forskning, herunder både kvantitative og kvalitative metoder.
Valgfrie moduler
- Konflikter, vold og humanitarisme (20 credits)
Dette modul undersøger nutidige væbnede konflikter og lægger vægt på forståelsen af vold, krigskultur, politiske og juridiske sammenhænge. Formålet er at introducere konfliktanalyse og konfliktfølsomhed, og hvordan disse tilgange kan forme den internationale humanitære indsats. Den undersøger også konflikter og reaktioner på dem ud fra de involverede aktørers synsvinkel: for det meste lokalbefolkningen og det internationale samfund. - Arbejde med konflikter: praktiske færdigheder og strategier (10 credits)
Konflikter, som adskiller sig fra vold, er en uundgåelig dimension af ethvert arbejde for forandring, herunder udvikling, rettigheder og nødhjælp. Det er en potentielt positiv såvel som destruktiv dynamik, og praktikere skal være opmærksomme på og have de nødvendige færdigheder til at udnytte de muligheder, det giver, og de skal også være i stand til at håndtere de risici, det indebærer. For at være effektive skal vi være i stand til hurtigt og effektivt at analysere de situationer, vi arbejder i, og vi skal have den fornødne visdom og ekspertise til at gennemføre alle de muligheder, der er til rådighed i sådanne situationer. Dette modul fokuserer på analyse af konflikter og udvikling af strategier og interventionsmetoder. - Flygtninge: Tvangsmigration, beskyttelse og humanitarisme (20 credits)
De mest forsigtige skøn anslår antallet af fordrevne mennesker på verdensplan til mere end 40 millioner. Det gælder både dem, der har krydset internationale grænser for at søge tilflugt fra forfølgelse, og dem, der er fordrevet af konflikter i deres eget land. Det omfatter ikke mange millioner flere, der er flygtet fra andre typer katastrofer eller ugunstige miljøforhold, eller som ikke har søgt om formel flygtningestatus, for ikke at nævne andre typer tvangsmigranter, f.eks. ofre for menneskehandel. Tvungen migration er både en central del af den menneskelige erfaring i det 21. århundrede og en central udfordring for humanitære aktører. - Katastrofer, risiko, sårbarhed og klimaændringer (20 credits)
Dette modul undersøger karakteren, omfanget, sammenhængen, begreberne og dynamikken af sårbarhed, risiko og katastrofer samt deres forbindelse med udvikling. Den starter med at undersøge, hvordan den moderne udvikling og klimaændringerne bidrager til nye former for sårbarheder. Desuden vurderes forskellige modeller for konceptualisering af risici og katastrofer kritisk. Den undersøger de sociale, økonomiske og politiske faktorer, der bidrager til at skabe katastrofer, og deres virkninger. Spørgsmål som kultur og andre sociale variabler, der har betydning for katastrofer, undersøges grundigt. Den evaluerer endvidere strategier og værktøjer til risikovurderinger og udformningen af diskursen/politikkerne for katastroferisikoreduktion eller opbygning af modstandsdygtighed. Specifikke casestudier som f.eks. hungersnød, jordskælv, oversvømmelser og bykatastrofer anvendes til at udvikle kritisk indsigt i katastrofers dynamik. - Design i DEP (20 credits)
Design inden for udvikling og nødsituationer (DEP) kræver en dyb forståelse af kompleksiteten af aktører og agenter ud over det fysiske område. Dette modul, der ledes af en erfaren arkitekt og udviklingspraktiker, har til formål at udstyre de studerende med en forståelse af den potentielle rolle, som design kan spille, og mulige tilgange, som de kan benytte sig af i denne komplekse sammenhæng. Dette modul vil søge at udvikle en reflekterende praksis: at afvise foreskrevne løsninger og i stedet opbygge færdigheder til at lytte, lære, justere og tilpasse sig til de komplekse sammenhænge, som udviklings- og humanitære praktikere arbejder i. En stor del af arbejdet og læringen vil foregå gennem ugentlige designudviklinger og vejledninger baseret på de studerendes forslag, som kulminerer med en endelig portfolio, der skal vurderes. Portfolioerne skal formulere kreative designforslag med kontekstafhængige designinterventioner til løsning af komplekse udviklings- og nødsituationer. - Menneskerettigheder & Governance (20 credits)
I enhver historisk redegørelse for anden halvdel af det 20. århundrede må etableringen af det internationale system til beskyttelse af menneskerettighederne betragtes som en moralsk, juridisk og politisk milepæl. Den gradvise forankring af menneskerettighedsbegrebet i lovgivning og praksis har haft en dybtgående indflydelse på den måde, vi i dag tænker på internationale forbindelser. Hvordan blev dette projekt til? Hvem har bestemt dens form og indhold? Hvordan kan internationale menneskerettighedsstandarder håndhæves? Hvor er menneskerettighedsbevægelsen på vej hen i det enogtyvende århundrede? - Humanitær indsats:
Dette modul giver dig mulighed for at identificere og kritisk analysere de vigtigste udfordringer, som den internationale humanitære indsats står over for i begyndelsen af det 21. århundrede; at overveje de grundlæggende årsager til disse udfordringer; at diskutere, i hvilken grad de løsninger, der er blevet foreslået for disse udfordringer, er ønskelige og realistiske, og at foreslå, hvordan de ville løse disse udfordringer i forbindelse med de nuværende humanitære operationer på stedet. Der vil også blive set på, hvordan beslutninger træffes i det humanitære system, hvilken rolle evidens spiller for fastlæggelse af humanitær politik og praksis, og hvordan og af hvem ændringer i globale humanitære strategier kan påvirkes. - Programmering og partnerskaber (10 credits)
Nødhjælp og udviklingsbistand i det 21. århundrede er et mangfoldigt og komplekst landskab, som nye fagfolk skal navigere i. Nye aktører konkurrerer om plads og ressourcer med de traditionelle bistandsorganisationer, og der sættes i stigende grad spørgsmålstegn ved etablerede principper og arbejdsmetoder. Formålet med dette modul er at give dig en praktisk forståelse af de primære rammer og tilgange, som bistandsorganisationer bruger til at styre og strukturere nødhjælpsindsatsen og de mere langsigtede udviklingsprogrammer. Med vægt på praktisk anvendelse i den virkelige verden vil du udforske, hvordan bistandsprogrammer udformes, gennemføres og evalueres, hvordan adgang og ressourcer forhandles, og hvilke udfordringer det er at lede et team i marken. Dette modul vil søge at udvikle de vaner og den adfærd, der hører til en reflekterende praksis: at afvise foreskrevne løsninger og i stedet opbygge færdigheder til at lytte, lære, justere og tilpasse sig under komplekse og usikre forhold. - Shelter efter katastrofer (20 credits)
Selv om kun få humanitære organisationer nævner genopbygning af boliger efter katastrofer som en af deres hovedaktiviteter, er mange af dem ofte med til at levere storstilede shelterprojekter i kølvandet på en naturkatastrofe. Men som det fremgår af det nylige jordskælv i Haiti og tidligere store katastrofer som f.eks. tsunamien i Det Indiske Ocean og jordskælvet i Kashmir, er det komplekst at søge ly efter en katastrofe. Det dækker de umiddelbare behov for sikkerhed og komfort, gennem en overgangsfase samt permanent indkvartering. Den ser også på mere langsigtede udviklingsspørgsmål vedrørende jord, finansiering, samfundsengagement og politisk kontrol. Dette modul analyserer omfanget og kompleksiteten af disse spørgsmål og undersøger shelter som en ny disciplin. Modulet bruger casestudier til at illustrere forskellige modeller for programlægning af beskyttelsesrum og identificerer principperne bag gennemførelsen af et godt beskyttelsesrumsprojekt. - Det globale civilsamfund (20 credits)
Dette modul undersøger dynamikken i det globale civilsamfund, forstået som et rum for interaktion mellem institutioner og ikke-statslige aktører. Den ser på den eksisterende arkitektur for global styring og de konkurrerende teorier og tilgange til analyse af disse fænomener. Den stiller spørgsmål om ansvarlighed og legitimitet i de globale styringsinstitutioner og -processer og vurderer mulighederne for forandring. Dette modul vil kritisk vurdere civilsamfundets og de sociale bevægelsers rolle som en demokratiserende kraft i den globale styring. Læringsoplevelsen vil omfatte overvejelser om udfordringerne for nationalstatsmodellen som følge af globaliseringsprocessen; kritisk undersøgelse af begreberne civilsamfund og sociale bevægelser og sociale forandringer. Modulet vil reflektere over samfundsmæssige forandringer, og hvordan begreberne om borgeridentitet omformes. Den vil debattere udviklingen af anti-politik og former for modstand nedefra. - Independent Study Module (10 credits)
Kandidater med forskningserfaring eller med betydelig praksis- og felterfaring kan vælge en overvejende forsknings- eller praksisorienteret vej til kandidatuddannelsen gennem uafhængige studier.
Du skal udarbejde et forslag og aftale dette med din vejleder, inden du påbegynder arbejdet. Den uafhængige studierute kan omfatte litteraturgennemgang som forberedelse til afhandling, refleksion over resultaterne og succeserne af allerede gennemførte projekter, igangværende arbejde, ukonventionelt arbejde eller forskning i emner, der ikke er blevet undervist i.
Læring og undervisning
Din læring vil være baseret på teori, casestudier og feltbaseret erfaring. Du vil udvikle intellektuel viden og opøve akademiske færdigheder, herunder:
- syntese
- analyse
- fortolkning
- forstå
- dom.
Du vil fokusere på din tilgang som behandler. Der henvises især til:
- de rammer, du arbejder i - f.eks. fattigdom, konflikter, magt og sårbarhed
- de metoder, I anvender - f.eks. mobilisering af lokalsamfund, bistand og menneskerettighedsforkyndelse
- dig selv - de personlige motiver, der driver og former dit kald, din personlighed og dit temperament
Du vil blive en mere selvbevidst, videnbaseret praktiker, der er i stand til at arbejde fleksibelt med en række problemer i forskellige situationer. Det drejer sig bl.a. om fattigdom, væbnede konflikter og katastrofer.
Programundervisning
Karrieremuligheder
Kurset er en ideel platform for dig til at udvikle din karriere inden for international udvikling og nødhjælpsorganisationer eller til at flytte ind i disse. Dette kursus er ideelt for dem, der har eller søger en karriere inden for:
- NGO'er
- bilaterale eller multilaterale humanitære, udviklings- og menneskerettighedsorganisationer
- statslige og kommercielle organisationer, der arbejder med international udvikling.
Vores kandidater har fået ledende stillinger i internationale udviklings- eller nødhjælpsorganisationer.