MSc i IT - Produktdesign
University of Southern Denmark
Nøgleinformation
Vælg placering
Campus placering
Kolding, Danmark
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
2 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
Kontakt skolen
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
01 Sep 2024
* Gratis for fuldtidsstuderende fra de nordiske lande eller fra EU/EØS -landene og Schweiz; 6.950 EUR pr. Semester for studerende med et ikke-EU/EØS-statsborgerskab eller ikke-schweizisk statsborgerskab
Introduktion
Hvorfor studere ITPD?
Fremtidens intelligente produkter vil ændre måderne, hvorpå mennesker arbejder og leger. For at forestille sig denne udvikling kræver empati og ansvar fra designernes side. Det kræver færdigheder til kritisk dømmekraft og en fordomsfri holdning samt kompetencer ud over traditionel teknik og datalogi. Det kræver desuden engagement i tværfaglige teams til udvikling af succesrige produkter og tjenester, der gavner verden.
Hvem er vi?
IT Product Design er en del af et designmiljø på campus i Kolding, hvor forskning og undervisning er tæt forbundet. Den nye SDU designgruppe ledes af professor Jacob Buur og fokuserer på at kombinere forskning inden for:
- Interaktionsdesign
- Interaktionsanalyse
- Legemliggjort teknologi
- Deltagende innovation
- Design Antropologi
- Anvendt teater
- Video og design
- Service design
- Co-Design
Disse forskningsområder afspejles i kurserne på IT Product Design og i de projekter, som vi involverer vores studerende i.
Indlæggelser
Læreplan
Program struktur
I dette program underviser vi i teorier, metoder og værktøjer til at designe menneskecentreret innovation. Dette inkluderer designprocesser, brugerdeltagelse i design, arbejdspraksisstudier, menneske-maskine interaktion, IT-teknologier, designteamlæring, designvisualisering og kommunikation.
Kursuspensum er opdelt i fire semestre:
- 1.: Design Research Horizon
- 2.: Deltagelsespraksis
- 3.: Forskningsorganisation
- 4.: Speciale - Afgangsprojekt
I løbet af dine studier vil du arbejde i tegnestuen og lære gennem intensive projekter og seminarer at udforske de varme emner inden for design; nogle vil være individuelle, men de fleste projekter vil blive udført i par eller større teams.
Galleri
Karrieremuligheder
Karrieremuligheder
I løbet af programmet er der flere jobmuligheder inden for forskellige områder. Afhængigt af den studerendes baggrund og talenter kan en kandidat i IT Product Design blive:
- Designantropolog (eller erhvervsantropolog, designetnograf, designforsker). Ansat i brugeroplevelsesafdelinger i større organisationer eller i specialiserede designkonsulentfirmaer til at undersøge brugere og kunder og levere markedsdata til forsknings- og udviklingsfunktioner (R&D).
- Brugerinnovator Ansat med marketingafdelinger til at innovere strategier for bruger-/kundeforbindelser, til at engagere lead-brugere, til at etablere forretningsmodeller for nye produkt- og tjenestekoncepter og til at teste nye tilbud med brugere og kunder.
- Tjenestedesign. Ansat i brugeroplevelses- eller marketingafdelinger til at udvikle nye tjenester med brugerinddragelse. Den vil også tage ansvaret for brugerundersøgelser og evaluering.
- Interaktionsdesigner (eller brugeroplevelsesdesigner). Ansat i design- og brugeroplevelsesafdelinger i større organisationer eller i designkonsulentfirmaer til at udvikle interaktive produkter, bærbare enheder, sundhedsprodukter, brugergrænseflader og interaktive tjenester.
- Brugercentreret ingeniør (eller brugervenlighedsingeniør). Ansat i R&D-afdelinger i store og små organisationer til at udvikle brugervenlige produkter og tjenester. I mindre virksomheder kan du også tage ansvar for brugerundersøgelser og brugerevaluering.
Dimittender fra IT Product Design har fået en lang række forskellige job:
- som User Experience designer hos Point-Blank International i Berlin
- som Product Marketing Engineer hos Danfoss Power Solutions ApS
- som User Experience Designer hos Bang & Olufsen
- som Interaction Designer hos TRIL Centre - University