MSc i Virtual Reality og Augmented Reality
Lund University
Nøgleinformation
Campus placering
Lund, Sverige
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
2 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
SEK 290.000 / per year *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Kontakt skolen
* for ikke-EU/EØS-borgere. Der er ingen studieafgifter for EU/EØS- og Schweiz-borgere
Stipendier
Udforsk stipendiemuligheder for at hjælpe med at finansiere dine studier
Introduktion
Programoversigt
Nylige fremskridt inden for computergrafik, sensorer og skærmteknologi giver os hidtil usete muligheder for fuldstændigt at fordybe mennesker i virtuelle miljøer eller forstærke virkelige miljøer. Virtual Reality (VR) og Augmented Reality (AR) udgør et helt nyt computerparadigme, der finder vej til applikationer til industri, sundhedspleje, uddannelse, underholdning osv. Denne masteruddannelse har til formål at uddanne kvalificerede fagfolk, der kan designe, implementere og evaluere VR og AR-applikationer, mens de også overvejer de etiske, kulturelle og sociale implikationer af sådan teknologi.
Kandidatuddannelsen tilbyder en virkelig holistisk tilgang til VR- og AR-teknologi i et tværfagligt forsknings- og læringsmiljø i verdensklasse. Kurser i fx computergrafik, billedanalyse, interaktionsdesign, VR og AR blandes til en samlet læringsoplevelse, der dækker hele spektret fra muliggørende teknologier til den endelige brugeroplevelse af VR/AR-applikationer. Kernen i kandidatuddannelsen er antagelsen om, at VR/AR-teknologi bedst læres, når studerende forener teoretisk viden og tekniske færdigheder med designtænkning. Dette betyder specifikt, at aktiv eksperimentering er en grundlæggende søjle i kandidatuddannelsen, hvilket betyder laboratoriearbejde og projektopgaver i Lund University 's bedste laboratorier. Eksempler på konkret indhold i kandidatuddannelsen er:
- Computergrafik og dens implikationer for VR/AR-applikationer
- Billedanalyse og dens anvendelser i VR/AR-sporing
- 3D-interaktion i VR/AR-applikationer
- Brugercentreret designmetodologi til VR/AR-udvikling
Efterspørgslen efter ingeniører med speciale i VR/AR-teknologi er hastigt stigende. Af denne grund er lokale og globale virksomheder stærkt engagerede i at bidrage til kandidatuddannelsen på forskellige måder. Vigtigst af alt betyder dette enorme muligheder for at lave projektopgaver og masterafhandlinger for virksomheder, løse problemer i den virkelige verden ved at anvende VR/AR-teknologi på en kreativ og innovativ måde.
Læreplan
Programstruktur
Programmet er nøje skræddersyet og indeholder kun obligatoriske kurser.
1. semester:
- Billedanalyse (7,5 credits)
- Computergrafik (7,5 credits)
- Interaktionsdesign (7,5 credits)
- Højtydende computergrafik (7,5 credits)
2. semester:
- Virtual Reality i teori og praksis (7,5 credits)
- Computer vision (7,5 credits)
- Interaktionsdesign, fortsættelseskursus (7,5 credits)
- Universelt design (7,5 credits)
3. semester:
- Brugervenlighedstest (7,5 credits)
- Augmented reality (7,5 credits)
- Virtual reality, fortsættelseskursus (7,5 credits)
- Projektkursus (7,5 credits)
4. semester:
- Afgangsprojekt (30 credits)
Karrieremuligheder
Karrieremuligheder
Studerende, der afslutter kandidatuddannelsen i Virtual Reality og Augmented Reality, vil være yderst attraktive for industrien i den nærmeste fremtid. F.eks. har jobmarkedsvirksomheden Hired rapporteret om en vækst på 1400 % i efterspørgslen efter VR/AR-ingeniører i 2019. Da VR/AR-forskningsområdet vokser hurtigt, er der også gode muligheder for en akademisk karriere. Antallet af stillinger som ph.d.-studerende er stigende i hele verden, og masteruddannelsen giver kvalifikationer til forskningsstudier på ph.d.-niveau.
Om skolen
Spørgsmål
Lignende kurser
Master i Design for Virtual Reality
- Barcelona, Spanien