MSc i børns rettigheder
Queen's University Belfast - Faculty of Arts, Humanities and Social Sciences
Nøgleinformation
Campus placering
Belfast, Det Forenede Kongerige
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
1 - 3 År
Hastighed
Fuldtid, Deltid
Studieafgifter
GBP 19.100 / per year *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Jul 2024
* Nordirland og Republikken Irland: £6.650 | England, Skotland eller Wales: £7.470 | EU Andet og International: £18.200
Introduktion
Dette program imødekommer den stigende efterspørgsel efter en postgraduate-kvalifikation i børns rettigheder, eksplicit fokuseret på tværfaglig forskning og børnerettighedsbaserede forskningsmetoder.
Programmet sigter mod at give viden og færdigheder på højt niveau inden for børns rettigheder og praksis af værdi til dem, der arbejder med og for børn, herunder offentlige embedsmænd og ngo'er samt pædagoger, socialarbejdere og sundhedsudbydere.
Programmet vil udvikle din ekspertise inden for to forskellige, men indbyrdes forbundne områder:
Børns rettigheder - ved hjælp af De Forenede Nationers konvention om barnets rettigheder og andre relevante internationale standarder til at evaluere de love, politikker og praksis, der påvirker børn.
Forskning med børn - evaluering af de bedste metoder til at udføre forskning i børns liv med særligt fokus på tilgange, der involverer børn aktivt i forskningsprocessen.
Kurset vil give dig en grundig forankring i disse to områder og mulighed for at udforske en række sammenhænge, hvor disse perspektiver kan bruges til bedre at forstå børns liv og sikre forbedrede resultater for børn.
Ansøgningsfrist: fredag den 29. juli 2022 kl. 16.00.
Branche links
Vi har omfattende forbindelser med lokale og internationale NGO'er og kan give nogle muligheder for studerende til at udføre relevant forskning. Det kan især være interessant, hvis du ønsker at få erfaring i børnesektoren, måske for at sikre dig et job eller skifte stilling.
Internationalt anerkendte eksperter
Dette program er knyttet til Center for Børns Rettigheder (CCR), som har et internationalt ry inden for børns rettigheder med fokus på implementering af børns rettigheder, børns deltagelse, uddannelse, social omsorg og børn med handicap. CCR har et levende samfund af ph.d.-studerende, der forsker i en række spørgsmål i flere lande.
Programmet byder på input fra førende internationale børns rettigheder lærde på Queen's og fra hele verden. Studerende bliver medlem af det globalt anerkendte Center for Børns Rettigheder med adgang til aktiviteter såsom læsegrupper, seminarer af interne og gæstetalere og sociale arrangementer.
Galleri
Indlæggelser
Læreplan
Denne MSc, der er vært for det internationalt anerkendte Center for Børns Rettigheder, bygger på eksisterende specialer på tværs af lov, politik og praksis for børns rettigheder. En blandet læringstilgang er blevet vedtaget, som omfatter en blanding af ansigt-til-ansigt og online læring, traditionelle foredrag, workshops, komprimerede moduler, online diskussionsfora og gæstetalere.
Kandidatuddannelsen tildeles studerende, der med succes gennemfører 120 CATS-point fra de underviste moduler og en afhandling på 12.000-15.000 ord (60 CATS-point).
Exit-kvalifikationer er tilgængelige: studerende kan afslutte med et Postgraduate Diploma ved at gennemføre 120 CATS-point fra underviste moduler eller et Postgraduate-certifikat ved at gennemføre 60 CATS-point fra underviste moduler.
Moduler 20 CATS-moduler involverer generelt 20 kontakttimer pr. semester, og 10 CATS-moduler involverer generelt ti kontakttimer pr. semester. Kontakttider inkluderer ofte en blanding af ansigt-til-ansigt foredrag/workshops og online sessioner.
Kernemoduler
Foundations of Children's Rights - 20 CATS
Dette modul vil introducere de studerende til internationale love om børns rettigheder, der påvirker børn, med særligt fokus på FN's konvention om barnets rettigheder. Den vil lokalisere børns rettigheder inden for den bredere ramme af menneskerettighedslovgivningen og introducere kernebestemmelserne i internationale børns rettigheder, hvilket understreger de forskningsfærdigheder, der bruges til at identificere og forstå vigtige menneskerettighedstraktater og sekundær dokumentation. Den vil forklare de grundlæggende principper for børns rettigheder og deres implementering og introducere teorien og igangværende debatter på området, såsom grænserne for børns autonomi og de potentielle spændinger mellem børns rettigheder og forældres rettigheder.
Børns rettigheder og deltagelse – 20 CATS
Modulet vil introducere de studerende til børns ret til deltagelse som nedfældet i artikel 12 i FN's konvention om barnets rettigheder. Den vil lokalisere denne ret i den bredere kritiske og teoretiske diskurs om børns deltagelse og den opfattede udstrækning og grænserne for børns autonomi. Modulet vil kontekstualisere retten ved at trække på børns ret til at deltage i beslutningsprocesser i forhold til fx politik, medicinske beslutninger og forskningsprocesser. Det vil også undersøge, hvor effektiv retten til deltagelse er for forskellige grupper af børn, såsom små børn og børn med handicap.
En introduktion til forskningsmetoder - 20 CATS
Målet med modulet er at give et generelt forskningsoverblik og kontekstualisere den brede vifte af tilgange og debatter, der er tydelige inden for nutidig uddannelsesforskning. Modulet sigter mod at give de studerende en forståelse af teorien og en forståelse af de forskellige perspektiver, der ligger til grund for kvantitative og kvalitative metoder. Studerende vil blive introduceret til de etiske spørgsmål vedrørende uddannelsesforskning samt en række metodiske tilgange, inden for hvilke de centrale teoretiske og praktiske spørgsmål vil blive behandlet.
Børne- og ungdomsforskning i praksis - 10 CATS
Dette er et introduktionsmodul, der samler studerende og akademisk personale fra en række områder for at fremvise forskning, fremhæve forskellige problemstillinger og se på en række forskellige projekter ved hjælp af både kvalitative og kvantitative metoder. Modulet afsluttes med en workshop om forskningsetik og governance.
Perspektiver på barndom og ungdom - 10 KATTE
Dette er et introduktionsmodul, der samler studerende og videnskabeligt personale fra en række områder for at gøre eleverne fortrolige med forskellige disciplinære perspektiver på børn og unge. Vejledende indhold omfatter barndommens sociologi, ungdomsstudier; psykobiologiske tilgange; børns rettigheder; sundhedstilgange og -interventioner.
Afhandling – 60 CATS (maks. 15.000 ord)
Studerende vælger at arbejde med et emne af interesse under tilsyn af en akademisk medarbejder. Studerende har mulighed for at foretage forskning for eksterne organisationer at indsende som en del af deres afhandling.
Valgfrie moduler
En række valgfrie moduler giver dig mulighed for at vælge yderligere forskningsmetodemoduler og en række materielle børns rettigheder moduler, herunder spørgsmål som socialt arbejde, handicap, uddannelse og filosofiske perspektiver. For eksempel kan studerende tage moduler om:
Ungdom og social retfærdighed - 20 KATTE
Dette modul introducerer de studerende til centrale begreber, teorier og debatter inden for ungdomsstudier. Det giver en forståelse af de måder, hvorpå store samfundsvidenskabelige discipliner har konceptualiseret og studeret unge mennesker, sammen med nogle af de nutidige problemstillinger, der påvirker deres liv. Modulet udforsker indramning, konceptualisering og teoretisering af unge på tværs af tid under hensyntagen til de akademiske og politiske interesser i deres liv. Den undersøger forholdet mellem unge, social forandring og socialpolitik og opfordrer eleverne til at anvende teori på nutidige ungdomsspørgsmål og kritisk overveje institutionelle og politiske reaktioner. Vejledende indhold omfatter repræsentationer af ungdom; ungdomskulturer og subkulturer; teenagers udvikling; uddannelse, beskæftigelse og arbejdsløshed; regulering og kriminalisering; ungdoms identiteter.
Youth Justice: Teori, lov og praksis – 20 CATS
Modulet dækker centrale områder inden for ungdomsret, herunder teorier om årsager til krænkelse. Fremkomsten af et særskilt svar over tid til unge mennesker, der kommer i konflikt med loven, undersøges kritisk. De nuværende system- og praksisorienteringer såsom forebyggelse og tidlig indsats udforskes, ligesom indsatser til unge, der behandles gennem ungdomsretssystemet. Her vil eleverne lære om forskellige filosofier, orienteringer og juridiske rammer for ungdomsretfærdighed i lokale og internationale sammenhænge. Studerende vil blive opmuntret til kritisk at reflektere over fordelene og ulemperne ved udvalget af forskellige tilgange til ungdom og retfærdighed fra genoprettelse til ansvarliggørelse, mod risikoorientering og velfærd.
Barndomshandicap og rettigheder - 20 CATS
Handicappede børn og unge er først for nylig begyndt at blive anerkendt som rettighedshavere. Dette modul har til formål at give de studerende en rig og velovervejet forståelse af børns rettighedsdiskurs, som den gælder for handicappede børn og unges liv. Studerende vil blive introduceret til centrale teoretiske perspektiver og forståelser af handicap, og deres kritik, før de undersøger de måder, hvorpå international menneskerettighedslovgivning har adresseret de særlige erfaringer for handicappede børn og unge. Studerende vil få en forståelse af kompleksiteten og forskellighederne i handicappede børn og unges liv med hensyn til uddannelse, sundhed og social omsorg, fattigdom og overgange. Ved at placere disse tematiske områder inden for rammerne af FN's konvention om barnets rettigheder (1989) og FN's konvention om rettigheder for personer med handicap (2006), vil eleverne også være i stand til at skitsere, hvordan rettighedsdiskurser specifikt ift. handicappede børn og unge har ændret sig over tid. Modulet vil også trække på moderne forskning og fremhæve forskningsmetoder i børnehandicap. Som sådan er det designet til at hjælpe eleverne med at overveje forholdet mellem 'rettighedssnak' og 'rettigheder i praksis'.
Kvalitativ forskning i barndom og ungdom - 10 CATS
Dette modul introducerer de studerende til nogle af de vigtigste kvalitative tilgange til at udføre forskning med børn og unge og realiteterne og praktiske forhold ved at gøre det. Modulet starter med at introducere de vigtigste problemstillinger og dilemmaer i kvalitativ forskning med børn og unge og går videre til kritisk at afhøre begrebet deltagende forskning. Tilpasningen af 'traditionelle metoder' til dataindsamling diskuteres sammen med metoder, der er specifikt designet til at 'engagere' børn og unge i forskningsprocessen. Styrker og svagheder ved forskellige metoder diskuteres, og hver enkelt illustreres gennem forskningseksempler. Praktiske tips til at designe og 'lave' kvalitativ forskning er indbygget i sessionerne.
Ungdoms retfærdighed og afvisning - 20 KATTE
Forbedring af institutioner for retfærdighed og reintegration er kernemål for bæredygtig udvikling (se SDG 15 – Fred, retfærdighed og stærke institutioner). Dette kursus vil nærme sig emnet afholdenhed fra kriminalitet blandt unge ud fra et udviklingsperspektiv. Der vil blive lagt særlig vægt på virkningen af ungdomsretssystemet på Pathways ind i og ud af kriminelt engagement blandt unge. Modulet vil dække teorier om alder og kriminalitet og opfindelsen af "modningsreform" som et kriminologisk begreb, og derefter gå videre til en gennemgang af moderne forskning og teori om afståelse fra kriminalitet, herunder forskelle efter demografisk gruppe og national kontekst og ungdomsarbejdespraksis der kan understøtte og opretholde modstand (såvel som dem, der forværrer krænkelsesmønstre).
Økonomisk indvirkning af børneinterventioner - 10 CATS
Dette modul vil give den studerende mulighed for at opnå viden og forståelse af den økonomiske indvirkning af børns sundhed, psykologiske, pædagogiske og sociale indsatser på trivsel inden for begrænsningerne af begrænsede ressourcer.
Derudover kan du vælge moduler fra Institut for Samfundsvidenskab, Uddannelse og Socialt Arbejde.
Ranglister
Vores uddannelsesforskning er blevet rangeret som nummer 4 i Storbritannien i forhold til forskningsintensitet, med 87 % vurderet som 'internationalt fremragende eller verdensledende' (REF, 2014).
Programundervisning
Karrieremuligheder
Der er stigende efterspørgsel efter færdigheder på højt niveau inden for tværfaglig forskning, deltagende forskningsmetoder og viden om børns rettigheder. Fagfolk inden for børn/menneskerettighedsfokuserede NGO'er, offentlige embedsmænd, pædagoger, socialrådgivere og sundhedsprofessionelle, der arbejder med børn, bør finde denne grad gavnlig. Kandidatuddannelsen er et godt grundlag for studerende, der ønsker at forfølge deres egen forskning gennem ph.d.-studier.
Dronningens kandidater høster ekstraordinære fordele. Unikke initiativer, såsom Degree Plus og Researcher Plus, styrker vores engagement i beskæftigelsesegnethed, mens innovative lederskab og udøvende programmer hjælper vores studerende med at få nøglepositioner både nationalt og internationalt.
Tidligere kandidater har haft succes med at få job hos internationale og nationale ngo'er for børns rettigheder, mens andre er gået på ph.d.-studier. Mange af vores kandidater har også gennemført kurset som en form for faglig udvikling inden for deres eksisterende karrierer inden for områder som jura, medicin, uddannelse, socialt arbejde og politikudvikling.
Yderligere priser vundet
Studerende, der vælger at udføre afhandlingsforskning i Nordirland, der involverer deltagere under 18 år eller sårbare voksne, skal gennemgå en Enhanced Disclosure Check med Access NI, der koster £33. Disse omkostninger vil blive afholdt i år 1 for fuldtidsstuderende og i år 3 for deltidsstuderende.
Priser og priser
Lærere, der arbejder på klasseværelsesbaserede afhandlingsprojekter, kan ansøge om prisen for Northern Ireland Center for Educational Research (NICER).
Grad plus pris for undervisningsfærdigheder
Ud over din uddannelse kan du på Queen's få mulighed for at opnå bredere livs-, akademiske og beskæftigelsesmæssige færdigheder. For eksempel anbringelser, frivilligt arbejde, klubber, foreninger, sport og meget mere. Så ikke kun dimitterer du med en grad, der er anerkendt fra et verdensførende universitet, du vil have praktisk national og international erfaring plus en bredere eksponering for livet generelt. Vi kalder dette Grad Plus. Det er det, der gør at studere på Queen's University Belfast til noget særligt.