MSc i datalogi
University Of L'Aquila
Nøgleinformation
Campus placering
L'Aquila, Italien
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
2 år
Hastighed
Fuldtid, Deltid
Studieafgifter
Kontakt skolen
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Kontakt skolen
Stipendier
Udforsk stipendiemuligheder for at hjælpe med at finansiere dine studier
Introduktion
Computer videnskab
Institut: Informationsteknik, Datalogi og Matematik
Niveau: Kandidat
Klasse: LM18
Optagelsestypologi: Åben optagelse med vurdering af personlige kompetencer og færdigheder
Internationalisering: International uddannelse
Kandidatuddannelsen i datalogi er kendetegnet ved en udpræget selvstændig aktivitet af den studerende, for at udvikle hendes evne til at løse problemer.
Den ekspertise, som programmet giver, er hovedsageligt afsat til distribuerede systemer og mobile applikationer, computernetværk, avancerede algoritmer og kunstig intelligens og analyse og udvikling af komplekse softwaresystemer.
Indlæggelser
Læreplan
Kandidater skal have tilstrækkelig viden og en grundig forståelse af matematik og grundlæggende computerfærdigheder til analyse og design af komplekse computersystemer. Sådanne færdigheder omfatter avancerede algoritmer og datastrukturer, formelle metoder og verifikation af komplekse softwaresystemer, design og optimering af netværk, systemer og telematikapplikationer, kunstig intelligens, software og avanceret teknik, og webteknologi.
Kandidater skal også have et indgående kendskab til datalogi og relaterede områder og metoder, fra de grundlæggende op til de mest innovative og avancerede.
Ud fra denne viden skal kandidater være i stand til selvstændigt at forstå principperne og løsningerne relateret til applikationer og komplekse informationsteknologier, selvom de ikke overvejes i løbet af studiet, fordi de er præget af den seneste udvikling eller relateret til specifikke kontekster.
Sammenfattende vil kandidater have:
- Viden om og forståelse af matematiske begreber og avanceret databehandling på grundlag af komplekse informationssystemer;
- Et grundigt kendskab til datalogi og en systematisk forståelse af de relaterede nøglebegreber;
- Evnen til selvstændigt at forstå og påvirke den seneste udvikling inden for IT-sektoren og de innovative og specifikke applikationer.
I hvert givet program opnås disse mål gennem højt specialiserede didaktiske aktiviteter på mere end 80 point.
Anvendelse af viden og forståelse
Kandidater skal være i stand til at anvende deres viden og forståelse til analyse og udvikling af informationsteknologi og avancerede telematiksystemer og -løsninger.
De skal især være i stand til at analysere komplekse informationsteknologiske problemer, vurdere de tilsvarende løsninger og foreslå nye, der passer til deres videns- og forståelsesniveau, og som kan kræve tværfaglighed og evne til at foretage handlinger uden for deres speciale. Analysen involverer identifikation af problemet, en klar definition af specifikationerne, undersøgelse af de mulige løsningsmetoder og endelig udvælgelse af de mest passende metoder og teknologier og deres korrekte anvendelse.
Kandidater bør være i stand til at bruge en række forskellige metoder, herunder matematisk analyse, beregningsmodellering eller praktiske eksperimenter, for at designe og implementere komplekse it-løsninger, der både arbejder selvstændigt og leder eller arbejder med kandidater og fagfolk, ikke nødvendigvis inden for it. domæne.
Sammenfattende skal dimittenderne derfor have:
- Evnen til at anvende deres viden og forståelse til at identificere, formulere og løse komplekse IT-problemer ved hjælp af traditionelle eller avancerede metoder;
- Evnen til at anvende deres viden og forståelse til at analysere tekniske produkter, processer og IT-metoder, selv når disse er af høj kompleksitet;
- Evnen til at anvende deres viden og forståelse til udvikling og implementering af komplekse løsninger og avancerede projekter, der opfylder definerede eller delvist specificerede krav;
- En forståelse af designmetodikkerne og evnen til at bruge dem.
Disse mål opnås gennem et konsekvent sæt avancerede kurser, der gør det muligt at omsætte den opnåede viden i praksis og opfordrer til gennemførelse af projekter både på selvstændig basis eller gennem deltagelse i arbejdsgrupper.
At dømme
Kandidater skal have opnået en høj kritisk tænkning, en evne til at identificere de mest passende metoder til at analysere og løse komplekse it-problemer og til at designe avancerede systemer, en evne til at forstå grænserne for deres viden og foretage passende forbedringer af deres eget vidensniveau. og af forståelse. Sådanne undersøgelser kan involvere litteratursøgninger, lovgivningsmæssige og inden for specifikke databaser. De kan også føre til design og implementering af eksperimenter, fortolkning af data og computersimulering, og når det er nødvendigt at generere udvikling af originale teoretiske og praktiske løsninger og metoder, herunder udvidelse af grænsen for viden inden for interesseområder.
For så vidt angår computerfaget, skal kandidater kunne anvende deres viden og forståelse til at udvikle teoretisk og praktisk evne til at løse problemer, udføre undersøgelser og implementere komplekse it-løsninger, koordinere og lede forskellige arbejdsgrupper. Disse færdigheder kan omfatte viden, brug og bevidsthed om processer og hardware og avanceret software, testning, brug af videnskabelig og teknisk litteratur og andre informationskilder.
Kandidater bør også være i stand til at genkende de bredere implikationer af computerfaget, ikke kun dets tekniske aspekter, men også etiske, kommercielle og industrielle.
Sammenfattende skal kandidaterne have:
- Evnen til at bruge passende metoder til at udføre forskning både teoretisk og anvendelig eller andre detaljerede undersøgelser af passende tekniske emner, ved hjælp af referencer til den videnskabelige og tekniske litteratur, regler, databaser og andre informationskilder;
- Evnen til at lede arbejdsgrupperne til realisering af komplekse IT-projekter;
- Evnen til at designe og udføre passende eksperimenter, fortolke dataene og drage konklusioner;
- Evnen til at vælge og bruge udstyr, passende værktøjer og metoder, der kombinerer teori og praksis;
- En forståelse af anvendelige teknikker og metoder og deres begrænsninger;
- En bevidsthed om de ikke-tekniske implikationer af datalogisk praksis.
Udover undervisnings- og projektaktiviteter opnås disse mål også gennem direkte placering på it-arbejdsmarkedet og gennem uddannelsesaktiviteterne i forbindelse med udviklingen af specialet.
Kommunikationsegenskaber
Kandidater skal:
- Kunne effektivt arbejde individuelt, som en del af en gruppe og som koordinatorer eller ledere af grupper;
- Vide, hvordan man bruger metoder til at kommunikere effektivt med datalogisamfundet og med samfundet generelt;
- Har de nødvendige færdigheder til at integrere og organisere aktiviteter inden for samarbejdsprojekter;
- Har de nødvendige færdigheder til at fange kravene til problemet gennem interaktion med kunder, overførsel af specifik viden til dets medarbejdere og præsentation og effektiv kommunikation af resultater;
- Være i stand til effektivt at bruge, udover italiensk, det engelske sprog både på det teknisk-videnskabelige område og til udveksling af generel information.
Disse mål opnås gennem læringsaktiviteter, der involverer gruppearbejde, udarbejdelse af projektrapporter skrevet på engelsk, og endelig gennem forberedelse af den skriftlige og mundtlige præsentation af specialet.
Læringsevner
Kandidater skal have opnået evnen til at studere naturvidenskabelige emner, også i forhold til forskellige avancerede sammenhænge, for effektivt at integrere de modtagne forestillinger. De skal også være i stand til at forstå grænserne for deres viden og skal være dygtige til at identificere den videnskabelige litteratur, lærebøger, andre kilder og materiale, der er nyttigt for undersøgelsen. Disse færdigheder skal gøre det muligt for kandidater effektivt at gennemføre uddannelseskurser på endnu højere niveau, såsom ph.d.- eller post-mastergrad, og lederkarrierer, der kræver en høj grad af autonomi og selvopdateringsevne.
Endelig skal de have evnen til at læse og lære på engelsk.
Evnen til at lære overvåges konstant i løbet af studiet gennem fremskridtstests og eksamener relateret til de forestillinger, der hovedsageligt bør erhverves gennem selvstudium.
Engelsk læres på specifikke kurser og gennem gradvis brug af det i klasserne.
Programresultat
Kandidatuddannelsen i datalogi er kendetegnet ved en markant autonom aktivitet fra den studerende for at udvikle hendes evne til at løse problemer.
Ekspertisen fra programmet er hovedsageligt afsat til distribuerede systemer og mobile applikationer, computernetværk, avancerede algoritmer og kunstig intelligens og analyse og udvikling af komplekse softwaresystemer.
Forløbet af undersøgelser ved en passende konstant handling af analyse, foreslås det at implementere, men også at forudse kravene fra de fremherskende markedsbehov. Uddannelsen har nemlig til hensigt at introducere de studerende til de mest avancerede emner inden for informatik, både videnskabelige og anvendte. I henhold til uddannelsens vision er kandidaten i informatik en kandidat til at være en teknologisk innovationshovedperson på den internationale arena. Rent praktisk sigter kurset mod at give dybdegående teoretiske, metodiske og faglige kompetencer inden for relevante informationsteknologiske områder: Master Graduate vil være i stand til opgaven med analyse, specifikation, udvikling, test og vedligeholdelse af softwaresystemer, konfiguration og styring af netværkstjenester og telekommunikationssystemer, udvikling og styring af komplekse computer- og informationssystemer.
Masteruddannelsen er især beskæftiget med alle de aspekter, der er relateret til internationalisering, og til dette formål er alle de obligatoriske kurser, i alle givet læseplaner, givet på engelsk. For interesserede og fortjente studerende er det givet mulighed for at deltage i en af de to-årige studier på et udenlandsk universitet i stedet for de kurser, der udbydes af vores universitet, som en del af specifikke aftaler med udenlandske universiteter. Disse studerende vil ved afslutningen af uddannelsesforløbet være i stand til at opnå den udenlandske kvalifikation ud over den, der er udstedt af vores universitet. Listen over partneruniversiteter og regler, der styrer adgang til mobilitetsprogrammer og udvælgelsesmetoder, vises hvert år i vores uddannelsesprogram, som er tilgængelig på skolens hjemmeside.
De nuværende planlagte kurser er især:
- Indenlandsk, skal udføres helt i L'Aquila;
- Internationalt dobbelttitelkonsortium med universitetet i Nice (Frankrig), kaldet UBIDIS;
- Internationalt dobbelttitelkonsortium med Universitetet i Mälardalen (Sverige) og VU Amsterdam (Holland), kaldet GSEEM.
Vi er også i gang med at designe og implementere topkurser, også i samarbejde med Gran Sasso Science Institute.
I forhold til kvaliteten af uddannelsesforløbet bemærker vi, at uddannelsen blev tildelt det såkaldte "Bollino GRIN".
Bollino GRIN, der er uddelt årligt siden 2004 i samarbejde mellem GRIN (Computer Scientists Group - sammenslutningen af datalogi akademikere) og AICA (Italiensk Association for Informatics and Automatic Calculation), certificerer kvaliteten af indholdet af bachelor- og mastergrader i datalogi. (klasserne L-31 og LM-18, i vores akademiske system).
Programundervisning
Karrieremuligheder
Rolle i et arbejdsmiljø:
Programmer: Kendskab til de vigtigste metoder og algoritmiske programmeringssprog også relateret til avancerede og innovative applikationer, herunder applikationer på netværk, til mobile enheder og applikationer, der involverer kunstig intelligens.
Webprogrammør: Kendskab til hovedsprogene fra internettet og mobilapplikationer, og deres anvendelse og mulige fremskridt.
Systemingeniør: Kendskab til større operativsystemer. Netværksdesigner: viden om de vigtigste systemer, protokoller og netværksapplikationer. Softwaredesigner og projektkoordinator: viden om elementerne og de mest avancerede metoder inden for Software Engineering.
Databaser og DBMS Designer: kendskab til de vigtigste sprog og formalismer for definition og brug af databaser, kendskab til mulige fremtidige udviklinger.
Administrator af databasesystemer: kendskab til større DBMS. Teknisk træner: generel viden erhvervet på kandidatuddannelsen.
Marketingekspert: viden om de vigtigste computersystemer og deres industrielle og kommercielle anvendelighed.
Forsker: avanceret viden erhvervet på kandidatuddannelsen i basis- og anvendelsessammenhæng.
Entreprenør (især i forhold til innovativ start-up): evne til at anvende egne kompetencer på en innovativ måde til at skabe og sælge nye applikationer.
Færdigheder forbundet med funktionen
Kompetencer forbundet med rollen:
Computer- og informationsteknologi er nu udbredt og bredt anvendt på næsten alle områder. I fremtiden er udsigten til en yderligere udvidelse af domænerne og deres anvendelse. Derfor vil kandidaten i datalogi finde jobmuligheder både i de virksomheder og organisationer, der udarbejder nye computerapplikationer, og i dem, der blot anvender dem og administrerer dem.
Generelt er beskæftigelses- og faglige referenceområder for dimittender i klassen dem, der vedrører udformning, design, organisering, implementering, styring og vedligeholdelse af informationssystemer (især med hensyn til avancerede anvendelsesområder, nye teoretiske og teknologiske udviklinger, med særlig opmærksomhed på kravene til pålidelighed, ydeevne og sikkerhed og i dag endda datalogiens etik).
Kandidater forberedes til arbejde i virksomheder, der producerer computersystemer, netværk og mobile applikationer, både i virksomheder, offentlige forvaltninger og mere generelt i alle organisationer, der anvender it-systemer.
Kandidaterne vil være i stand til at få adgang til koordinerings- og ledelsesfunktioner og roller relateret til grundlæggende og anvendt forskning både i industrien og i forskningsinstitutter.
Endelig kan de også ansættes i undervisning i træningsorganisationer. Desuden giver de internationale programmer GSEEM og UBIDIS specifikke færdigheder inden for avancerede IKT-områder, der kan bruges i Italien eller i udlandet.
Professionel status.
Karrieremuligheder:
Ansat i en privat virksomhed inden for datalogi, IKT (informations- og kommunikationsteknologi) eller andre områder, hvor it vil finde sin anvendelse (dvs. stort set alle beskæftigelsessektorer). Ansat i en offentlig administration med rolle som udvikling eller styring af computersystemer eller relaterede områder. Iværksætter på IKT-området. IKT konsulent.
Lærer eller forsker i uddannelsesinstitutioner eller offentlige eller private forskningscentre.