MSc i fødevareingeniør
Universidade Católica Portuguesa – Porto
Nøgleinformation
Campus placering
Porto, Portugal
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk, Portugisisk
Studieformat
På campus
Varighed
2 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
EUR 5.760 / per year
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Kontakt skolen
Introduktion
Fødevaresektoren er afgørende for at sikre samfundets kvalitet og udvikling. På trods af den nylige udvikling i fødevaresystemerne nærmer sig i dag store udfordringer. Eksempler på disse er 2030-dagsordenen, der blev udstedt af FN med 17 mål for bæredygtig udvikling (SDG), da udvikling og bæredygtighed i øjeblikket er på en kollisionsrute og COVID-19-pandemien. I 2050 vil verden have brug for 60 procent mere mad, og med faldet i produktivitetsniveauer er det usandsynligt, at dette mål vil blive nået, i det mindste hvis der ikke er nogen ændring i det nuværende fødevaresystem. I denne forstand er det nødvendigt at skabe udviklings- og innovationsstrategier for at øge landbrugs- og fødevareproduktionen bæredygtigt, forbedre globale forsyningskæder, mindske madtab og affald, mindske miljøpåvirkningen, spare energi og sikre sikker og nærende mad til alle. For at imødekomme kravene fra forbrugere, der i stigende grad er opmærksomme på indvirkningen af sund og bæredygtig mad og garanterer produktion af mad i mængde og kvalitet, er uddannelse af fagfolk, der er i stand til at handle og gribe ind i hele fødekæden, afgørende.
Hvor ligger campus?
Se vores campus på Google Maps: https://tinyurl.com/portobiotecmap
Galleri
Indlæggelser
Læreplan
Hvad skal jeg studere?
Den tværfaglige kandidatuddannelse i fødevareteknologi vil give de studerende mulighed for at udvikle en komplet portefølje af kompetencer inden for avancerede fødevareteknologier og transportfænomener, sikkerhed og kvalitetsanalyse, produktudvikling, emballering, fødevarekædesikkerhed, ledelse, markedsføring og innovation.
Hvordan vil jeg studere?
Hver pensumenhed har 5 ECTS og en samlet kontakttid på 26-40 timer, organiseret i forelæsninger, øvelser og laboratorieklasser. Denne struktur fremmer den ideelle balance og sammenkobling mellem forskellige læringsveje, specifikt teoretiske begreber, ræsonnement, praktiske laboratorie- og argumentationsevner, skriftlig og mundtlig kommunikationskapacitet og teamwork. Sideløbende opmuntres eleverne løbende til at udvikle selvstændigt arbejde og selvlæring, som er afgørende for succesfulde professionelle aktiviteter. Specialearbejdet, udviklet i et forskningslaboratorium eller i en virksomhed, er muligheden for at anvende og implementere den viden og erfaring, der tidligere er erhvervet, til at levere nye resultater.
Programresultat
Kandidater vil blive i stand til det
Kandidater i fødevareteknik er uddannet til at forstå det videnskabelige grundlag og udvikle fødevareforarbejdnings- og konserveringsoperationer, kende de metoder, der bruges til at vurdere og kontrollere fødevaresikkerhed og kvalitet, kende kostens indvirkning på sundheden, etablere personlig kommunikation og integrationsrelationer i tværfaglige teams, formidle konklusioner og viden på en klar og vedvarende måde til specialiserede og ikke-specialiserede målgrupper, planlægge og gennemføre forskningsprojekter og investere i efteruddannelsesprogrammer.
Programundervisning
Karrieremuligheder
Fødevareingeniører udvikler færdigheder, der giver dem mulighed for at arbejde i forskellige professionelle sammenhænge:
- I industrien, hvad angår udvikling og design af fødevarekonservering, produktion eller emballeringsprocesser, under hensyntagen til sikkerhed og kvalitet samt sundhedseffekter
- I industri og service, kvalitetskontrol, mikrobiologisk, ernæringsmæssig og sensorisk, af fødevarer
- Inden for industri og forskning, innovation i udvikling af nye produkter eller fødevareprocesser
- Inden for industri og tjenesteydelser på niveau med ledelse og markedsføring af fødevarer og forbrugerundersøgelser
- I rådgivning til fødevarevirksomheder, nemlig med diagnostiske handlinger og udarbejdelse af tekniske udtalelser
- Inden for uddannelse, træning og forskning