MSc i interaktionsdesign og teknologier
Chalmers University of Technology
Nøgleinformation
Campus placering
Lindholmen, Sverige
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
2 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
SEK 160.000 / per year *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Kontakt skolen
* studieafgifter for studerende uden for EU/EØS
Introduktion
Fra vores karrierer og sociale liv til shopping og underholdning foregår menneskelivet i stigende grad online, formidlet gennem digitale applikationer og tjenester. Dette program vil give dig mulighed for at spille en afgørende rolle i opbygningen af den næste generation af applikationer, dem som kan komme til at definere, hvordan vi lever og arbejder i de kommende årtier.
Efterhånden som interaktioner mellem mennesker og maskiner bliver stadig dybere indlejret i vores daglige liv, skal de raffineres, forbedres og gøres så effektive som muligt. Et system, produkt eller applikation, der blot er funktionelt eller effektivt, er ikke længere nok – der skal også tages hensyn til menneskelige faktorer, såsom etik, bæredygtighed og tilgængelighed. Er de behagelige at bruge, sjove eller spændende? Når du arbejder med underholdning eller uddannelsesprodukter, vil du måske endda ønske, at oplevelsen skal være udfordrende, frustrerende eller provokerende.
Interaktionsdesign er processen med at designe netop denne slags brugeroplevelser, og denne kandidatuddannelse er beregnet til dem med en stor interesse for, hvordan mennesker interagerer med teknologi. Programmet tiltrækker derfor studerende fra en bred vifte af uddannelsesbaggrunde, fra datalogi, softwareteknik og kognitiv videnskab til design - i alle dens mange former.
De teknologier, du vil arbejde med i dette program, omfatter veletablerede enheder som personlige computere og smartphones, men også nye og innovative anvendelsesområder, såsom dialoggrænseflader, robotter og virtual reality. Du bliver nødt til at blive meget dygtig i design og konstruktion af nuværende grænseflader, men også have visionen og fremsynet til at bidrage til udviklingen af fremtidens menneske-maskine-interaktion. Størstedelen af de projekter, du kommer til at arbejde med, er software-baserede, men en række kurser og projekter involverer også håndgribelige grænseflader og fysiske prototyper bygget i vores maker space tegnestue. Du kan arbejde med mange forskellige værktøjer - alt fra post-it-sedler, pap og træ til elektronik, 3D-printere og laserskærere.
Programmet tilbyder også fremragende muligheder for studerende med interesse for spilindustrien. Vi har flere spiludviklingsrelaterede kurser, ledet af fremtrædende forskere inden for området, og studerende har mulighed for at samarbejde med spilvirksomheder eller med studerende i spildesign-programmer på Göteborg Universitet.
Design, teknologi, etik og brugeradfærd udgør de grundlæggende områder for denne kandidatuddannelse, mens en bred vifte af valgfrie kurser dækker emner som designprocesser og prototyping, menneskecentreret design, interaktive simuleringer, visualisering, interaktiv kunst og spiludvikling .
Karriere
Som interaktionsdesigner kan du arbejde i enhver branche og enhver virksomhed eller anden organisation, der udvikler digitale applikationer, systemer eller maskiner, der interagerer med et menneske. Interaktionsdesignere kan findes i enhver softwarevirksomhed, såvel som i spilindustrien, eller i virksomheder, der kombinerer hardware og software i produkter som biler, køkkenudstyr og smartphones. Andre nøgleområder omfatter webdesign, informationsvisualisering, kunstneriske applikationer som interaktive installationer og live-optrædener og design af onlinetjenester som webshops og netbank.
Store virksomheder som Volvo, ABB, Google og Microsoft er selvfølgelig et sted, hvor du ofte finder interaktionsdesignere (eller UX-designere, som er en populær titel i øjeblikket), men du kan også finde arbejde hos non-profit organisationer eller offentlige myndigheder institutioner. Andre potentielle arbejdsgivere er nystartede virksomheder eller mindre virksomheder, der udvikler nye og innovative løsninger, for eksempel i spilindustrien eller hos virtual reality-udbydere. Du kan også arbejde som ingeniør og designer i interaktive kunstprojekter og performances.
Generelle adgangskrav
En bachelorgrad i naturvidenskab, teknik, teknologi eller arkitektur
For at opfylde det generelle adgangskrav til en kandidatuddannelse på Chalmers (på videregående niveau/anden cyklus), skal den kommende studerende have en uddannelse, der svarer til en svensk bachelorgrad (minimum 3 år, 180 svenske videregående uddannelser) i enten naturvidenskab, teknik, teknologi eller arkitektur.
- Alle ansøgere skal dokumentere deres formelle akademiske kvalifikationer for at bevise deres berettigelse. Kun dokumentation fra internationalt anerkendte universiteter vil blive godkendt af det svenske råd for videregående uddannelser, som administrerer hjemmesiden universityadmissions.se.
- Hvis en ansøger samtidig er indehaver af en anden grad såsom en kandidatgrad, der kan være for at opfylde specifikke (kursus)krav, kan den ikke alene bruges til at opfylde det generelle adgangskrav.
På dit sidste år på bachelorstudiet
Studerende på deres sidste studieår, som endnu ikke har dokumentation for deres snart-afsluttede uddannelse, kan optages.
Begrænsninger
Grader, der er opbygget på hinanden, kan ikke bestå af samme forløb
Ansøgere, der opfylder de generelle adgangskrav til 2. cyklus (kandidatniveau) uddannelser og på sigt specifikke adgangskrav, kan optages på en kandidatuddannelse. Ansøgere kan ikke vurderes som ukvalificerede i de kvalificerende faglige meritter, som omfatter kurser fra uddannelsens plan på de uddannelser, de har søgt, hvis det sker.
Kurser, der indgår i en optjent 1. cyklus grad (bachelor-niveau) eller faglig kvalifikation på mindst 180 cr. (180hp) eller tilsvarende udenlandsk kvalifikation, der er forudsætning for kandidatuddannelsen, må ikke indgå i de videregående kvalifikationer. Dette gælder også for forudsætningskurser for kandidatuddannelser, uanset om de indgår i den bagvedliggende kvalifikation. *
*) Lokal kvalifikationsramme for Chalmers University of Technology - første og anden cyklus kvalifikationer.
Restriktioner for borgere fra Den Demokratiske Folkerepublik Korea (Nordkorea)
Chalmers kan ikke kun optage ansøgere med statsborgerskab i Den Demokratiske Folkerepublik Korea til noget program eller kursus på grund af Rådets forordning (EU) 2017/1509 af 30. august 2017 om restriktive foranstaltninger mod Den Demokratiske Folkerepublik Korea og om ophævelse af forordning (EF) 329/2007.
For ansøgere med dobbelt statsborgerskab, hvoraf den ene er fra Den Demokratiske Folkerepublik Korea og den anden fra et andet land, har statsborgerskabet i det andet land forrang i denne henseende.