MSc i pædagogisk ledelse
Queen's University Belfast - Faculty of Arts, Humanities and Social Sciences
Nøgleinformation
Campus placering
Belfast, Det Forenede Kongerige
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
1 - 3 År
Hastighed
Fuldtid, Deltid
Studieafgifter
GBP 19.100 / per year *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Jun 2024
* Nordirland og Republikken Irland: £6.650 | England, Skotland eller Wales: £7.470 | EU Andet og International: £18.200
Introduktion
Ledelse i skolerne er forbundet med at skabe et miljø, hvor eleverne kan opnå deres fulde potentiale, og hvor pædagogisk personale støttes, motiveres og kan udvikle sig fagligt. Effektive skoleledere beskrives ofte som havende evnen til at transformere og motivere andre, de har visioner, erfaring og ekspertise. Dette kursus tager imidlertid udgangspunkt i, at effektive skoler har ledere, der kan findes overalt på en skole og ikke nødvendigvis kun er begrænset til dem i ledende stillinger. Nøgleideer udforsket i dette kursus er ledelse, der er distribueret, samarbejde og fordelene ved netværk, transformationsledelse og hvordan effektiv ledelse kan ændre og forbedre skoler.
Kandidatuddannelsen i pædagogisk ledelse anerkender, at skoler og mere generelt uddannelsessystemer er afhængige af ledere fra alle samfundslag og alle typer stillinger, uanset tildelt titel. Det er derfor hensigten at give lederskabsudvikling til mennesker, der arbejder i alle mulige roller i uddannelsessystemet: klasselærere, formelle skoleledere, lokale myndigheders personale, politiske beslutningstagere og enhver person med en direkte interesse i primær- og post- folkeskolesektorer.
Programmet sigter mod at udstyre dig med den nødvendige viden, færdigheder og kreative kapacitet til at reagere på en række ledelsesudfordringer, som nutidens uddannelsesinstitutioner står over for. Vi vil udfordre traditionelle forestillinger om 'ledere' og 'lederskab' og pege på nye, mere samarbejdende og mere organiske modeller for ledelse.
Det forventes, at kandidater vil være i stand til at informere deres professionelle praksis med den seneste forskningsbevis på området for at pleje meningsfulde relationer i uddannelsessamfund, adressere spørgsmål om lighed og mangfoldighed, støtte undervisning og læring og i sidste ende sikre kvalitetsresultater, der er skræddersyet til kontekstuelle behov. Vi søger at udvikle elevernes evne til at kritisere nuværende ledelsespraksis og at gennemføre ændringer, der vil forbedre uddannelse for alle.
Ansøgningsfrist: torsdag den 30. juni 2022 kl. 16.00.
Studenterfaring
- Eleverne er aktivt involveret i sessioner (elevstyret), og der er mulighed for mindre gruppearbejde og oplæg.
- Opgaverne er skræddersyet til emner af interesse for den enkelte elev.
- Der er et internationalt syn på ledelsesspørgsmål.
- Den internationale blanding af studerende muliggør udveksling af viden, erfaringer og perspektiver.
- Meritoverførselsstuderende, der har gennemført andre priser på kandidatniveau, f.eks PGCE eller Professional Qualification for Headship (PQH), inden for de sidste ti år er berettiget til meritoverførsel. Ansøgningen om meritoverførsel skal indsendes samtidig med online-programansøgningen, da retrospektive ansøgninger ikke accepteres.
- Programmet er skræddersyet til arbejdende fagfolk, og som sådan bruges en blended learning-tilgang. Moduler består af ansigt-til-ansigt forelæsninger og online sessioner. Foredrag på Queen's finder sted om aftenen, og online-sessioner kan gennemføres uden for campus. Deltidsstuderende kan forblive på deres arbejdsplads under deres studier og direkte anvende ny viden i deres omgivelser.
Galleri
Indlæggelser
Læreplan
Studerende kan tilmelde sig på fuld tid (1 år) eller deltid (3 år). Individuelle moduler kan studeres som et kort kursus. Deltidsstuderende gennemfører typisk et eller to moduler pr. semester. Fuldtidsstuderende gennemfører typisk tre moduler pr. semester.
Kandidatuddannelsen gives til studerende, der har gennemført seks undervisningsmoduler (120 CATS-point) og en forskningsafhandling på 15.000 - 20.000 ord (60 CATS-point).
Der er mulighed for at afslutte uddannelsen med et Postgraduate Diploma, hvis man har opnået 120 CATS-point fra undervisningsmoduler, eller et Postgraduate Certificate, hvis man har opnået 60 CATS-point fra undervisningsmoduler.
Vi har gjort det nemt at læse et mastermodul som et kort kursus.
Moduler Kernemoduler (alle 20 CATS-point):
En introduktion til forskningsmetoder: Børn, unge og uddannelse (obligatorisk)
Dette introduktionsmodul til forskningsmetoder er obligatorisk for alle kandidatstuderende på School of Social Sciences, Education and Social Work og forudsætter ingen tidligere erfaring eller viden om forskningsmetoder. Formålet med modulet er at give et generelt forskningsoverblik og kontekstualisere den brede vifte af tilgange og debatter, der er tydelige inden for moderne uddannelsesforskning. Modulet sigter mod at give de studerende en forståelse af teorien og en forståelse af de forskellige perspektiver, der ligger til grund for kvantitative og kvalitative metoder. De studerende vil blive introduceret til de etiske spørgsmål i forbindelse med uddannelsesforskning samt en række metodiske tilgange, inden for hvilke de vigtigste teoretiske og praktiske spørgsmål vil blive behandlet.
Lederskab for forandring (obligatorisk)
I dette modul vil de studerende udvikle teoretisk og praktisk viden om, hvordan man leder forandringer i komplekse uddannelsesmiljøer. Emnerne omfatter arten og typerne af forandring og innovation; den organisatoriske forandringsproces, der dækker faser fra start til institutionalisering; faktorer, der påvirker forandringens succes på forskellige niveauer (individ, team, organisation og makroniveau); kreativitet og forandring; modstand mod forandring; og de subtile måder, hvorpå kultur påvirker implementeringen af reformer. Der lægges særlig vægt på de forskellige interessenters rolle i skolens forandringsproces, herunder lærere, ledere, elever, forældre, lokale uddannelsesmyndigheder og regeringer. Der lægges vægt på at udvikle en konstruktiv dialog om forandring ved at flytte fokus fra identifikation af problemer til udforskning af muligheder. Både den teoretiske og empiriske litteratur undersøges. Analysen af casestudier i små grupper udgør det vigtigste læringsværktøj under sessioner, der hjælper med at relatere teori og forskning til virkelige situationer med organisatorisk forandring.
Ledelsesteori og -praksis: Et overblik (obligatorisk)
Dette modul er en generel introduktion til ledelses- og organisationsteorier, som de relaterer til uddannelse. Da ledelse er et meget omdiskuteret begreb, er målet med dette modul ikke at dække alle forskellige konceptualiseringer og perspektiver, men snarere at udforske nogle af de vigtigste spørgsmål på området. De studerende vil udvide deres forståelse af den komplekse karakter af ledelsespraksis i skoler og værdsætte ideen om, at "god ledelse" altid er afhængig af situationen og konteksten. Ledelsespraksis undersøges gennem forskellige tematiske optikker såsom teorier om menneskelig motivation, teori om sociale systemer, begrebet følelsesmæssig intelligens, organisationskultur og -politik, partnerskab og samarbejde samt etik. Modulet henvender sig til alle typer pædagogisk personale, uanset om de har en officiel lederstilling eller ej. De studerende får mulighed for at bruge litteraturen og diskussioner med deres medstuderende til at analysere uddannelsesprocessen og yde effektiv ledelse inden for den.
Skoleeffektivitet og skoleforbedring (obligatorisk)
Dette modul introducerer de studerende til den teoretiske og empiriske litteratur om skoleeffektivitet og skoleforbedring. Den ser på aktuelle debatter om, hvad der udgør en effektiv skole (med udgangspunkt i forskellige konceptualiseringer af uddannelsesresultater, såsom akademiske resultater, følelsesmæssig trivsel, samfundsengagement, retfærdighed osv.), de interne/eksterne faktorer, der påvirker disse resultater, og konsekvenserne for dem, der påtager sig lederroller i skoler.
Der vil blive lagt særlig vægt på indvirkningen af samarbejde mellem og inden for skoler på uddannelsesresultater og de udfordringer, som de eksisterende konkurrencestrukturer i Storbritannien giver. Modulet sigter også mod at udvikle de studerendes evne til at bruge data kritisk (herunder værditilvækstmålinger og inspektionsrapporter) til at måle skolens effektivitet og planlægge forbedringer. Den evaluerer, hvad sådanne data viser, hvad de ikke viser, og hvordan de kan bruges på måder, der udfordrer uligheder og fremmer en socialt retfærdig uddannelse. Modulet undersøger også litteraturen om skoleudviklingsplanlægning som en mekanisme til skoleforbedring og udforsker relevante politikker i Storbritannien. De studerende vil blive opfordret til at betragte den studerede litteratur i lyset af deres egne skoleerfaringer. Det anbefales, at de studerende gennemfører modulet 'An Introduction to Research Methods: Children, Young People and Education', før de deltager i dette modul.
Der kan vælges to valgfrie moduler fra programmet Educational Studies (MEd).
Ranglister
Vores uddannelsesforskning er blevet rangeret som nummer 4 i Storbritannien i forhold til forskningsintensitet, med 87 % vurderet som 'internationalt fremragende eller verdensledende' (REF, 2014).
Programundervisning
Karrieremuligheder
Nogle kandidater har fundet denne grad gavnlig for at forbedre ledelsespraksis på deres arbejdsplads. Andre har fundet det gavnligt i at udvide de roller, de påtager sig på arbejdet, og i at få beskæftigelse eller forfremmelse. Nogle fremskridt til studier og forskning på doktorgradsniveau.
Queens postgraduates høster ekstraordinære fordele. Unikke initiativer, såsom Degree Plus og Researcher Plus, styrker vores forpligtelse til beskæftigelsesegnethed, mens innovative lederskabs- og executive-programmer hjælper vores studerende med at få centrale lederstillinger både nationalt og internationalt.
Yderligere priser vundet
Der er ingen specifikke ekstra kursusomkostninger forbundet med dette program.
Priser og priser
Lærere, der arbejder på klasseværelsesbaserede afhandlingsprojekter, kan ansøge om prisen for Northern Ireland Center for Educational Research (NICER).
Grad plus pris for undervisningsfærdigheder
Ud over din uddannelse kan du på Queen's få mulighed for at opnå bredere livs-, akademiske og beskæftigelsesmæssige færdigheder. For eksempel anbringelser, frivilligt arbejde, klubber, foreninger, sport og meget mere. Så ikke kun dimitterer du med en grad, der er anerkendt fra et verdensførende universitet, du vil have praktisk national og international erfaring plus en bredere eksponering for livet generelt. Vi kalder dette Grad Plus. Det er det, der gør at studere på Queen's University Belfast til noget særligt.