MSc i telekommunikationsteknik
University Of L'Aquila
Nøgleinformation
Campus placering
L'Aquila, Italien
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
2 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
Kontakt skolen
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Kontakt skolen
Stipendier
Udforsk stipendiemuligheder for at hjælpe med at finansiere dine studier
Introduktion
Telekommunikationsteknik
Institut: Informationsteknik, Datalogi og Matematik
Niveau: Kandidat
Klasse: LM27
Optagelsestypologi: Åben optagelse med vurdering af personlige kompetencer og færdigheder
Internationalisering: International uddannelse
Kandidatuddannelsen i telekommunikationsingeniør sigter mod at uddanne professionelle personer med solide kompetencer inden for informationsteknologi og en specifik uddannelse inden for en af de sektorer, som den rigelige fagsektor Telekommunikation er opdelt i. Med udgangspunkt i en solid forberedelse i matematik-fysik og ingeniørdiscipliner, der er nødvendige for optagelse på kurset, har denne kandidatuddannelse til hensigt at uddybe de teoretisk-videnskabelige aspekter relateret til de karakteristiske disciplinære sektorer og give den nødvendige viden og kompetencer til at udvikle avanceret projektledelse færdigheder, der refererer til systemer med høj kompleksitet, der kræver innovative løsninger, hvad angår produkter og/eller tjenester.
Indlæggelser
Læreplan
Ved afslutningen af uddannelsesprocessen vil kandidater have erhvervet:
- en klar viden og en dyb forståelse af de vigtigste spørgsmål og de relevante designmetoder inden for telekommunikationsteknik;
- et tilstrækkeligt kendskab til de moderne teknikker inden for numerisk transmission (modulation og demodulation, kodning og dekodning, udligning, multicarrier og spread spectrum systemer), trådløse kommunikationssystemer (mobilradiosystemer, adgangssystemer og trådløse backbone, ad-hoc netværk , sensornetværk og aktuatorer), netværksarkitekturer og protokoller til adgang og transport i fotoniske systemer, signalbehandling og relevante multimedieapplikationer (lyd- og videokodning), fjernmålingssystemer, elektromagnetiske systemer;
- kendskab til analytiske metoder til at analysere ydeevnerne, sammen med simuleringsmiljøerne og protokol- og algoritmesynteseværktøjerne (sidstnævnte er hovedsageligt observerbare i sammenhæng med programmerbare elektroniske platforme og softwarearkitekturer).
Studerende kan udføre undersøgelser og dybdegående analyser også af tekster skrevet på et fremmedsprog (hovedsageligt på engelsk) og deltage i forelæsninger og seminarer på engelsk.
Opnåelsen af læringsudbyttet vurderes hovedsageligt gennem skriftlige og/eller mundtlige prøver, der afsluttes med en karakter, og som kan omfatte værkstedsprøver, samt gennem sammensætning og præsentation af gruppearbejde, der krydser forskellige træningsmoduler.
Anvendelse af viden og forståelse
I henhold til læringsmålene og tilrettelæggelsen af den didaktiske vej vil kandidaternes kandidater være i stand til at anvende deres egen viden og forståelsesfærdigheder til formulering og løsning af meget komplekse designspørgsmål samt udvikling, konfiguration og ansættelse af systemstyring. komplekse telekommunikationsnetværk.
Evnen til at anvende viden og forståelse opnås gennem de kritiske refleksioner over de tekster, der foreslås til den enkelte undersøgelse, numeriske analyseøvelser og workshopaktiviteter, og i sidste ende gennem individuelle eller gruppeaktiviteter, der involverer den bibliografiske forskning og anvendelse af simulering og/eller udvikling. miljøer orienteret mod design. Nogle af disse aktiviteter kan tildeles sammen i forbindelse med flere undervisningsmoduler for at motivere eleverne til selvstændigt at definere og gennemføre ordentlige projekter, der kræver en tværfaglig tilgang. Gennem forskellige prøver (skriftlige og mundtlige prøver, rapporter og seminarpræsentationer af projektarbejder) viser de studerende deres beherskelse af specifikke temaer, værktøjer, metoder og kritisk autonomi. Den afsluttende eksamen repræsenterer ankomststedet, hvorigennem de erhvervede evner perfektioneres og vurderes, foruden mulige elementer af innovation og forskning.
At dømme
Kandidater vil være i stand til at analysere, fortolke og beskrive komplekse problemstillinger knyttet til telekommunikation, også på baggrund af begrænset eller ufuldstændig information, herunder den kritiske tænkning om det sociale og etiske ansvar forbundet med anvendelsen af deres viden og vurderinger. De vil være i stand til at integrere og bruge den nødvendige viden til at foretage selvstændige vurderinger af de temaer, der vedrører deres specialisering, og vil være i stand til at udvikle et tilfredsstillende niveau af kreativitet til at definere løsninger og innovative tilgange.
De studerende opnår ovennævnte læringsudbytte ved at deltage i kurser og projektaktiviteter, i møder og samtaler med repræsentanter for arbejdsverdenen, i forbindelse med seminarer og konferencer og gennem udarbejdelse af kandidatspecialet. Sidstnævnte repræsenterer det øjeblik, hvor de studerende sammenligner sig med de typiske kontekster inden for telekommunikationsteknik, ved at udtænke originale og innovative ideer og påtage sig opgaven med at forklare dem og understøtte deres effektivitet under diskussionen.
Kommunikationsegenskaber
Kandidater vil have opnået evnen til klart at kommunikere og udtrykke, også på engelsk, udviklingen og konklusionerne af deres egen analyse eller projektaktivitet samt konteksten af den relevante viden.
De vil være i stand til at sammenligne sig med specialister og ikke-specialiserede samtalepartnere om temaer vedrørende studiets discipliner, fremhæve væsentlige problemer og kommunikere løsninger ved at bruge argumentationer og sprog, der er egnede til forskellige forhold.
De vil have udviklet relationelle færdigheder til at understøtte teamarbejdet og evnen til at koordinere det.
Disse mål vil blive opnået under de ordinære didaktiske aktiviteter (hvor de studerende stimuleres til at deltage aktivt), under prøverne (både mundtlige og skriftlige, med åbne spørgsmål) og gennem gruppeaktiviteter, der implicerer nødvendigheden af at udarbejde rapporter og seminarer. Endelig giver den afsluttende eksamen mulighed for diskussion af en afhandling i nærværelse af et oppositionsudvalg, udviklet selvstændigt og under vejledning af en vejleder. I dette tilfælde evalueres ikke kun indholdet af hele specialet, men også kandidaternes syntese-, kommunikations- og præsentationsevner.
Læringsevner
Ved afslutningen af uddannelsesprocessen vil kandidater have udviklet de nødvendige læringsevner til autonomt at organisere studiet af både grundlæggende og specifikke ingeniørdiscipliner. Disse færdigheder, hvorigennem kandidater bliver opmærksomme på vigtigheden af livslang læring som en væsentlig del af deres fremtidige professionelle aktivitet, giver dem mulighed for selvstændigt og med succes at gennemføre både yderligere studier (Professional Master's Diploma eller PhD) og Pathways rettet mod at opdatere og forbedre deres viden på en selvstyret måde.
Læringsfærdighederne udvikles, i sammenhæng med hvert enkelt undervisningsmodul, ved at give værdi til de metodiske aspekter og fremme den individuelle dybdegående undersøgelse af specialiserede tekster, standardiseringsdokumenter og videnskabelig litteratur: disse aspekter kureres under projektaktiviteterne og udarbejdelse af kandidatspecialet, hvorigennem de studerende udvikler evnen til at tilegne sig nye kompetencer gennem forskning og selvstudier.
Tilegnelsen af læringskompetencer vurderes under mellemprøverne og den afsluttende eksamen.
Programresultat
Kandidatuddannelsen i telekommunikationsingeniør sigter mod at uddanne professionelle personer med solide kompetencer inden for informationsteknologi og en specifik uddannelse inden for en af de sektorer, som den rigelige fagsektor Telekommunikation er opdelt i. Med udgangspunkt i en solid forberedelse i matematik-fysik og ingeniørdiscipliner, der er nødvendige for optagelse på kurset, har denne kandidatuddannelse til hensigt at uddybe de teoretisk-videnskabelige aspekter relateret til de karakteristiske disciplinære sektorer og give den nødvendige viden og kompetencer til at udvikle avanceret projektledelse færdigheder, der refererer til systemer med høj kompleksitet, der kræver innovative løsninger, hvad angår produkter og/eller tjenester.
Som en fortsættelse af de seneste års udvikling og under hensyntagen til referencefaglige områder, tilbyder kurset en privilegeret didaktisk Pathway til karakterisering, design og styring af IKT-infrastrukturer ("gennemtrængende IKT-infrastrukturer"), som giver støtte til de mest moderne netværksapplikationer (bredbåndstjenester til brugere, industriel automation, bilindustrien, avancerede bygningssystemer som smarte bygninger, elnet osv.). I det væsentlige er opmærksomheden fokuseret på den stadig mere udbredte, artikulerede og heterogene netværksinfrastruktur, som er grundlaget for IoT-paradigmet (Internet-of-Things) og verden af netværkssystemer og cyber-fysiske systemer.
Forudsat at eleverne allerede behersker de grundlæggende forhold vedrørende signaler, systemer og telekommunikationsnetværk, tilbyder studieordningen:
- undervisningsmoduler, der tilhører de særlige discipliner inden for telekommunikationsteknik, såsom: numeriske transmissionssystemer, udbredelsesmodeller og kommunikationssystemmodellering, trådløse kommunikationssystemer, arkitekturer og protokoller til bredbåndsnetværk og defineret software, fotoniske netværk, signalbehandling og multimedieapplikationer, fjernmåling systemer, antennesystemer og elektromagnetiske designteknikker;
- undervisningsmoduler, der tilhører de beslægtede eller supplerende ingeniørsektorer, såsom: digitale elektroniske systemer, softwareteknologi, indlejrede softwarearkitekturer, stokastiske modeller for netværk og metoder til styring og optimering af netværksressourcer, modeller og metoder til miljøpåvirkning af radiosystemer;
- specifik dybdegående analyse af grundlæggende discipliner, såsom kombinatorisk matematik, kodningsteori, kryptografiske algoritmer, operationel forskning og optimering;
- yderligere mulighed for studerende til at vælge træningsaktiviteter, der omfatter forbedring af et fremmedsprog, erhvervelse af fagligt indhold og dybdegående analyse af virksomhedsorganisation (enkelt eller i fællesskab matches med erhvervserfaringer og praktikophold i Italien eller i udlandet, på virksomheder og universiteter) .
Programundervisning
Karrieremuligheder
Rolle i et arbejdsmiljø:
I henhold til den viden og de kompetencer, der er erhvervet i løbet af uddannelsesforløbet, giver den professionelle profil af kandidater i Telekommunikationsingeniør dem mulighed for at påtage sig opgaver relateret til grundlæggende og anvendt forskning, innovation og udvikling af nye løsninger, avanceret design, planlægning og styring af komplekse systemer. En reel professionel mulighed gives derfor af forsknings- og udviklingslaboratorier, sektorer inden for design, planlægning og styring af telekommunikationssystemer i forbindelse med forskellige typer virksomheder, og giver adgang til høje niveauer af teknisk karriere. Ydermere tilbyder denne kandidatgrad de rigtige motivationer for at få adgang til Second Level Professional Master Diplomas (hvoriblandt det er værd at nævne Master in Networking og Multiservice IP Networks, der er organiseret af University of L'Aquila i samarbejde med vigtige virksomheder som Reiss Romoli srl og med direkte støtte fra CISCO, sigter mod at levere internationalt anerkendte virksomhedscertificeringer), samt ph.d.-programmer for en stærkere orientering mod forskningsaktiviteter og innovation.
Færdigheder forbundet med funktionen
Rolle kompetencer:
- Dimensionering, planlægning og styring af telekommunikationsnetværk, herunder sikkerhedsaspekter og informationsbeskyttelse: i denne henseende er de færdigheder, der er erhvervet i TLC Networks-modulerne og delvist relateret til certificeringer (f.eks. CISCO e Juniper), særligt forbrugbare;
- Udformning og modellering af radio- og digitale transmissionssystemer på fysisk bærer (kobbertråd og optisk fiber);
- Design og implementering af radionetværk i forskellige teknologier;
- Definition af protokolarkitekturer og relativ udvikling på indlejrede platforme;
- Design, simulering og udvikling af mikrobølgesystemer og undersystemer, med særlig henvisning til radiofrekvenskædesystemer og antenner;
- Evaluering af radiokommunikationssystemers kompatibilitet med reglerne vedrørende EM-felternes miljøpåvirkning.
Professionel status.
Professionelle muligheder:
Referenceerhvervssektoren består af virksomheder, der designer/producerer telekommunikationssystemer og -apparater, netværksoperatører, der administrerer komplekse telekommunikationssystemer, virksomheder og institutioner, der leverer tjenester ved hjælp af telekommunikationssystemer. I den grad er det vigtigt at understrege, at uddannelsesforløbet og undervisningsmodulerne er tilrettelagt for at give kandidater dyb viden og passende designmetoder i sektorer af stor interesse inden for moderne telekommunikation: radioteknologier til adgang (f.eks. mobil radiokommunikation) og bredbåndsforbindelsen, optiske teknologier, fjernmålingssystemer og anvendt elektromagnetisme, netværks- og internetarbejdsteknologier. I relation til sidstnævnte aspekt lægges der særlig vægt på integrationen mellem telekommunikationsteknologier og internetverdenen, som er tæt forbundet med scenariet for informations- og kommunikationsteknologi (IKT) og en udbredt brug af sådanne teknologier i alle produktionssektorer og det sociale liv. Denne organisation har til hensigt at give kandidater bredere beskæftigelsesmuligheder både i Italien og i udlandet. På den anden side sigter det mod at tilfredsstille rekrutteringsbehovene for vigtige virksomheder etableret i Abruzzo, i den stigende kontekst af "Polo di Innovazione Regionale ICT Abruzzo". I denne ramme har de ovennævnte virksomhedspraktik til formål at fremme indsættelsen af fremtidige kandidater i arbejdsmarkedet og kan udvikle sig, i nogle tilfælde reguleret af specifikke konventioner med virksomheder (f.eks. med Telecom Italia for specialiseringsaktiviteter vedrørende bredbåndsnetværkene , såsom NGN-Next Generation Networks e LTE-Long Term Evolution), i højere lærepladser og uddannelser.