Ma i afrikanske litteratur
University of the Witwatersrand
Nøgleinformation
Campus placering
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
Kontakt skolen
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
Kontakt skolen
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Kontakt skolen
Stipendier
Udforsk stipendiemuligheder for at hjælpe med at finansiere dine studier
Introduktion
Dette program giver de studerende med specialuddannelse i afrikanske og diasporiske intellektuelle og litteraturhistorie. Undervist af førende figurer på området, programmet inducts studerende ind centrale teoretiske debatter og nye tilgange på området, mens du bruger afrikansk litterært materiale til resituate og kritik vigtige tendenser som verdenslitteraturen og postkolonial teori stammer fra den anglo-amerikanske verden. Kapitalisering på Johannesburg som den nye intellektuelle hub af kontinentet, trækker programmet deltagere fra hele kontinentet og videre. Siden starten under Es'kia Mphahlele i begyndelsen af 1980'erne, har afdelingen af afrikansk litteratur produceret en kohorte af kandidater, der har taget opstilling på tværs af afrikanske akademi og andre dele af verden.
Udbytte af programmet
- Undervist af førende skikkelser i marken
- Vibrant studerende samfund trukket fra hele kontinentet
- Mulighed for at præsentere arbejdet på graduate seminarer og konferencer
- Støtte til at offentliggøre fremragende forskningsarbejde
- Mulighed for at deltage i pulserende kulturelle og intellektuelle liv i Johannesburg
Curriculum Outline / Moduler undervist
- Kritiske tilgange til afrikansk litteratur
- African Populære Media og Novel
- Fortællinger i Det Indiske Ocean
- Moderne tendenser i afrikansk litteratur
- Hukommelse, vold og repræsentation
- Skrivning Slaveri i den afrikanske verden
- Book History i Afrika
Lukning
Normalt 31. august for internationale ansøgere og den 30. september for sydafrikanske ansøgere, men under visse omstændigheder kan vi acceptere sene ansøgninger. Ansøgere til afhandlingen-indstillingen kun skal kontakte afdelingen forud for ansøgning om optagelse.
African Populære Media og Novel Som mange tidligere undersøgelser har vist, har den afrikanske roman ofte opstået fra en baggrund af populære medier såsom aviser, tidsskrifter, blade, pjecer, populære noveller, film, tv, populære drama, breve, populære religiøse medier og så videre. Som en nylig undersøgelse udtrykker det "Ephemeral trykte publikationer har været med til at stimulere litterære kreativitet ved at tilbyde regelmæssige afsætningsmuligheder for korte fiktion". Disse medier giver ofte mulighed for stilistiske innovation og generiske eksperimenter, som efterfølgende informerer mere 'kanoniske' romaner, der opstår. For nylig så godt, dette felt af populære kulturproduktion der skræver over mundtlige og skriftlige havde været genstand for voksende akademisk undersøgelse, dels fordi det er i denne zone, at hovedparten af afrikansk kulturel aktivitet forekommer.
Disse eksperimenter med genren i populære fiktion er også en måde at forestille sig og taler til nye målgrupper og offentlige. Den genetiske fornyelse af populære fiktion i Afrika er ofte også en måde at give narrative udtryk for nye former for erfaring. Ved at betale meget opmærksom på de former for populær fiktion, dette kursus har til formål at rejse præjudicielle spørgsmål om dannelsen af læsning offentligheder i Afrika. Disse publics er til gengæld ofte bundet op med stærke etniske, racemæssige, kønnede, religiøse og regionale identitet og kurset vil spørge, hvordan disse identiteter interagere med ideer og forestillinger om officiel kultur.
Kritiske tilgange til afrikansk litteratur
Styrkelsen af afrikansk litteratur har været et område af intens debat, siden den internationale fremtrædende for Afrikastudier og litteratur i 50'erne og 60'erne. Dette kursus vil introducere de studerende til en række debatter, som har præget den moderne udvikling af afrikansk litteraturkritik. Lige så centralt for vores undersøgelse vil være behov for at registrere sammenløbet af afrikansk litteraturkritik og samtidige udvikling i diskursen af afrikansk historie, politik, økonomi, sociologi og kultur. Selvom fokus i kurset vil være på at udforske teoretiske positioner, skal seminar præsentationer integrere argumenterne udforskes med empiriske undersøgelser af tekster relateret til temaerne, spørgsmål om æstetik, der drøftes.
Canonical Forfattere og den postkoloniale erfaring i Afrika
Den generelle undersøgelse af afrikansk litteratur på universiteterne har haft en tendens til at fokusere på kanoniske tekster som tingene falder fra hinanden, Guds pinde, beautyful dem er endnu ikke født og så videre af førende afrikanske forfattere som Achebe, Ngugi, Soyinka, Sembene og Armah . Men de fleste kurser tendens til at fokusere på de tidlige værker af disse forfattere. Lidt opmærksomhed er blevet betalt til deres nyere værker. Dette kursus har til formål at lave et skift i fokus ved at forsøge at udforske nogle af de nyere værker af disse kanoniske forfattere.
Formålet med kurset er at undersøge både de formelle strategier og nye indsigter, at disse forfattere tilbyder i deres seneste værker. Der vil være fokus på, hvordan forfatterne håndtere den postkoloniale erfaring i Afrika og hvor ja, de gense nogle af de spørgsmål, der rejses i deres tidligere tekster. Da de fleste af de forfattere har også teoretiseret litterære og sociokulturelle spørgsmål i Afrika, vil nogle af deres kritiske essays læses sammen med deres kreative værker, især på MA niveau. Endelig, selv om Nuruddin Farrah og Hama Tuma ikke generelt betragtes som kanoniske forfattere, er de indført her hovedsagelig fordi de bringer til afrikansk litteratur et helt andet perspektiv på postkoloniale debat i Afrika og dels fordi de kommer fra Afrikas Horn, et område, der ikke har modtaget tilstrækkelig opmærksomhed i litterære stipendium.
Historien om den bog
Feltet af historien om den bog er blevet vinde indpas som en vigtig domæne undersøgelsesudvalg i de sidste to årtier. Som et domæne undersøgelsesudvalg har historien om bogen produceret en lang og fornem tradition for stipendium. Med ordene fra Chartier, har sit hovedfokus været tredobbelt: at forstå "teksten, det materiale, objekt, som transporterer den, og den handling, der griber den." Denne treenighed af spørgsmål har bedt en rig arkiv med efterforskning i alle aspekter af væsentligheden af bogen og dens import til de sociale og æstetiske betydninger af tekster.
Dette kursus vil introducere de studerende til de brede debatter inden for historien om bogen. Disse debatter vil blive undersøgt i forbindelse med det eksisterende materiale om historien af bogen i Afrika. Da dette er et område, udvikler, til kurset vil præsentere de studerende med en spændende mulighed bliver involveret i innovativ forskning.
Moderne tendenser i afrikansk litteratur
I løbet af de sidste to årtier har der været fremkomsten af en særskilt "tredje generation" af afrikanske forfattere, herunder skikkelser som Dangarembga, Okri, Couto, Vassanji, Gurnah, Hove, Abani, Adichie, Isegawa, Tuma, Wainaina, MPE, Duiker, Oyeyemi , Laing, Bandele-Thomas og så videre. I tema, stil og indhold, denne kohorte adskiller sig fra de "klassiske" forfattere af Canon og har tendens til at tage spørgsmål, der er opstået i andre »postkoloniale 'litteratur. Dette skift i litterære fokus har været ledsaget af et skift i kritisk fokus og meget afrikanske litteraturteori nu domineret af forskellige former for 'postkoloniale' teori. Dette kursus vil læse værker af den "tredje generation" af forfattere gennem linser af nyere kritisk teori.
Fortællinger i Det Indiske Ocean
Dette modul har til formål at undersøge, i hvilket omfang det Indiske Ocean, kan betragtes som en social, økonomisk, juridisk og kulturelt arena. Modulet rejser disse spørgsmål med henblik på at forstå deres bredere konsekvenser for Sydafrikas fremtid i Det Indiske Ocean.