Master E-PiCo (fremdrift og kontrol af elektrisk køretøj)
Centrale Nantes
Nøgleinformation
Campus placering
Nantes, Frankrig
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
2 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
EUR 18.000 / per course *
Ansøgningsfrist
31 May 2024
Tidligste startdato
Sep 2024
* for ikke-europæiske studerende og 9000 EUR for europæiske studerende/konsortium-stipendier til rådighed
Introduktion
E-PiCo-elektrisk køretøjs fremdrift og kontrol
Det fælles masterprogram E-PiCo er med succes blevet udvalgt under European Programs of Excellence : gennem Erasmus Mundus-programmet for 4 optagelser.
E-Pico er et 2-årigt fælles masterprogram implementeret og fuldt støttet af 4 større europæiske institutioner for videregående uddannelser:
- Ecole Centrale de Nantes, (ECN - koordinator), Frankrig
- Christian-Albrechts-Universität (CAU) zu Kiel / Kiel University, Tyskland
- Università degli Studi dell'Aquila (UAQ), Italien
- NAtional University of Science and Technology Politehnica Bukarest (UNSTPB), Rumænien
Desuden deltager Ecole de Technologie Supérieure (Canada), CINVESTEAV (Mexico) og Wuhan University (Kina) i programmet som associerede partnere, hvor studerende kan tilbringe deres sidste semester til kandidatafhandlingen (S4). Airbus, Renault Groupe, IAV GmbH, Honda, Modis, Pure Power Control (P2C), Digipower, Tekne, ECA Group og Jungheinrich er de store industrivirksomheder, der er involveret i E-PiCo.
E-PiCo tilbyder nyttige og nødvendige tværfaglige emner inden for e-mobilitetsområdet, og E-PiCo vil levere tekniske og videnskabelige løsninger til spørgsmålet om fossilforbrug og drivhusgasemission . Det tænkes at uddanne studerende inden for e-mobilitet for at få dem til at arbejde hen imod økologisk overgang.
Det er direkte anvendeligt på branchen ved at uddanne fremtidigt elektrisk fremdrivningssystem, eksperter.
Gennem foredrag af anerkendte forskere, praktisk arbejde på de nyeste eksperimentelle platforme, sessioner med industrispecialister, årlige workshops , får E-PiCo-studerende den mest avancerede viden, der vil forberede dem på de kommende udfordringer inden for e-mobilitet.
Undervisningssproget er engelsk i løbet af de to år.
Indlæggelser
Læreplan
Mobilitetsplan
Uddannelsesprogrammet varer 2 akademiske år (120 ECTS) opdelt i fire lige så belastede semestre.
E-PiCo studerendes mobilitetsstier vil finde sted i minimum 2 EU-lande og muligvis i 3 EU-lande i de første 3 semestre.
På 4. semester kan E-PiCo-studerende flytte til partnerlande i betragtning af EACEA-reglerne for Erasmus Mundus-stipendiater eller til en industriel partner er muligt.
Curriculum
Første semester (30 ECTS) i Centrale Nantes
Målet med det første semester i Ecole Centrale Nantes er at give de studerende en solid tværfaglig baggrund på tværs af hovedområderne automatisk styring og elektriske køretøjer:
- Kontrolsystem
- Statistisk signalbehandling og estimeringsteori
- Grundlæggende oplysninger om elektriske køretøjssystemer
- Elektrisk køretøjsmodellering og -simulering
- Indbyggede softwaresystemer
Andet semester (30 ECTS) i en af partnerinstitutionerne
Målet med andet semester er at give studerende en solid baggrund inden for elektriske køretøjskomponenter:
- Elektriske maskiner
- Vedvarende energi og opbevaringssystemer
- Design af strømelektronik-omformere
Tredje semester (30 ECTS) i en af de 4 partnerinstitutioner
I løbet af det tredje semester foreslås mere specialiserede kurser. Programmet i dette semester er baseret på partnerinstitutionernes specifikke forskningsstyrker (således varierende fra partner til partner):
- Energilagring og energistyring i e-mobilitetssystemer (UNSTPB)
- Forbedring af elektrisk maskinstyringsydelse (ECN)
- Styring af komplekse dynamiske systemer // Power electronics drives-teknologier (CAU)
- Kontrolsystemer (UAQ)
Fjerde semester (30 ECTS)
Det fjerde semester er afsat til kandidatopgaven.
Hver studerende vejledes i fællesskab af to vejledere fra to forskellige institutioner . Forskningsemnet kan overvåges og placeres i R&D-afdelingen i en industriinstitution.
Stipendier og finansiering
Stipendier
For 2024-2026-optagelse er E-PiCo ikke længere under Erasmus+-midler, derfor vil der ikke blive tilbudt fuldfinansierede stipendier.
Konsortiet vil tilbyde konsortium-stipendier, som er reduktion af studieafgifterne for de bedste studerende.
Karrieremuligheder
Professionelle udsigter
Selvom E-PiCo-programmet primært relaterer sig til konteksten af e-mobilitet, kan de omfattede begreber anvendes på en meget bredere vifte af andre tekniske og økonomiske systemer. Karrieremulighederne for E-PiCo-kandidater er derfor fremragende . De kan ansættes i forskellige industrielle og økonomiske sektorer, da kurserne er relevante for nutidens højteknologiske samfund.
Efter eksamen fra E-PiCo Master's kursus vil den studerende have tilegnet sig følgende færdigheder :
- Dybdegående videnskabelig og teknisk viden om kontrolteknik og færdigheder til at bruge denne viden effektivt.
- Evne til at arbejde både selvstændigt og i tværfaglige teams, interagere effektivt med specialister og tage initiativer , hvor det er nødvendigt.
- Evne til at kommunikere effektivt (gennem både skriftlige og mundtlige præsentationer) i en international sammenhæng,
- Kapacitet til at anvende de bedst egnede metoder til det aktuelle problem og vælge de teknologiske komponenter , der er nødvendige for at implementere den foreslåede løsning.
- Kapacitet til at overføre højteknologisk metodologi fra universitet til industri.
E-PiCo Master-kurset har fået stærk støtte fra den industrielle og akademiske verden , bevis på den stærke relevans af denne type internationalt samarbejde inden for undervisning og forskning på kandidatniveau.