Master i Design for Virtual Reality
IED – Istituto Europeo di Design Barcelona
Nøgleinformation
Campus placering
Barcelona, Spanien
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
9 Måneder
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
Kontakt skolen
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
18 Jan 2025
Introduktion
Master in Design for Virtual Reality underviser en ny generation af designere i, hvordan man skaber fordybende oplevelser og løsninger ved hjælp af virtual reality-teknologi og værktøjer. Med et udpræget kreativt og teknologisk fokus fremmer kurset nye måder at designe, lære og interagere baseret på banebrydende fortællinger.
Eksperter forventer, at virkningen af virtual reality på vores liv vil kunne sammenlignes med Internettet eller smartphones og tilbyder enormt lovende muligheder inden for en lang række områder: uddannelse, underholdning, digitale byer, audiovisuelle, arkitektur, køretøjer, ingeniørarbejde , social handling ...
Efterhånden som VR indleder, kræver markedet mere specialiserede fagfolk, der forstår det nuværende og fremtidige scenarie, realiserer potentialet i eksisterende teknologi og viser en kreativ tilgang til design af indhold, oplevelser, produkter og tjenester.
Dette er en banebrydende master i Europa takket være det specialiserede indhold. Programmet er opdelt i tre dele: Designstudiet, der dækker teorimodulet, Design Tech for at lære, hvordan man arbejder med specifik virtual reality hardware og software, og Design Lab, et fordybende laboratorium til at skabe og udvikle projekter og oplevelser inden for forskellige områder.
mål
- At forstå de processer og metodologier, der er involveret i at designe, udvikle og producere forvirrende, kommunikative, følelsesmæssige og sociale oplevelser ved hjælp af virtual reality.
- At udvikle fortællinger, miljøer og tjenester ved hjælp af design- og VR-teknologiværktøjer.
- At opbygge en sund base af specifik virtual reality-know-how, metodologi og værktøjer til at udvikle fremtidige professionelle projekter.
- At opnå uafhængighed i indlæringsprocessen for nemt at kommandere virtual reality design software og hardware.
- At eksperimentere med den række muligheder, som historiefortælling og nedsænkning kan tilbyde i forskellige sektorer.
- At opbygge en ramme for koncepter og ressourcer, der skal løses problemer under projektplanlægning og komme med ideelle løsninger.
- At deltage i tværfaglige teams, hvor debatter og samarbejde fremmes for at skabe funktionelle og effektive design.
Metode
Målet med Master er at give de studerende specifik viden og ressourcer til at arbejde inden for virtual reality.
Kursusprogrammet sigter mod at:
- Forbered eleverne til at lede processen med at designe og udvikle virtual reality-miljøer ved hjælp af avanceret teknologi og værktøjer, der vil ændre den måde, mennesker interagerer med hinanden og med vores omgivelser.
- Lær nye designmetoder og virtual reality-værktøjer, der involverer specifik VR-software og hardware, og forberede de studerende til professionelle aktiviteter knyttet til design og fordybende miljøer og nye digitale oplevelser.
- Afhold tekniske sessioner om projektudvikling og praktiske applikationer samt teoripræsioner, hvor der vælges et nøgleemne for at binde den erhvervede viden ind.
- Opmuntr de studerende til at gennemføre reelle projekter til specifikke mål, der er baseret på en kunde briefing (med en virksomhed eller partnerinstitution).
- Introducer dem for den professionelle verden ved at deltage i internationale begivenheder og konferencer som Mobile World Congress og Sónar D.
- Opmuntre eleverne til at opleve historiefortælling og nedsænkning på varierede, interessante og fornøjelige måder.
- Evaluere elevernes forståelse med hyppige intervaller gennem hele læringsprocessen.
Elevprofil
- Arkitekter, interiørarkitekter og beslægtede fagfolk, der ønsker at udforske de kreative muligheder, virtual reality tilbyder inden for deres forskellige områder.
- Grafiske designere, multimedie- eller interaktive designere, animatorer, digitale kunstnere og digitale produktdesignere.
- Mennesker med bevist akademisk og / eller erhvervserfaring inden for design, audiovisuel teknologi eller teknologi, der er interesseret i at udforske de kreative grænser for virtual reality-teknologi.
Jobmuligheder
Der er masser af muligheder inden for brugeroplevelse og interface-design, informationsarkitektur og projektstyring . Efterspørgslen efter VR-specialister er stor inden for områder som arkitektur og interiørdesign, den audiovisuelle og underholdningsindustri med studios og bureauer, industriel design og teknik, digitaliserede byer, uddannelse og kommunikation.
De, der afslutter mestrene, vil have en række professionelle muligheder for at arbejde som:
- VR-fortællere: designere og skabere af nye fremtidige fortællinger.
- Virtual reality-designere og indholdsudviklere hos Unity Engine.
- Direktører og indholdsudviklere til VR-platforme.
- UX-designere, der bruger virtual reality.
- Projektledere, der beskæftiger sig med XR / VR-indhold og produkter.
- Udstillingsdesignere og arrangører af begivenheder med forvirrende miljøer.
- Simuleringsudviklere og designere til arkitektur og designstudier.
- VR-skabere og specialister inden for animation, postproduktion (FX) eller spilstudier.
- XR-produktdesignere til IKT (informations- og kommunikationsteknologi) virksomheder, til interaktive agenturer eller til kommercielle applikationer.
koordinator
Mery Glez
Lige siden hun var barn har Mery besøgt og boet i forskellige lande, hvilket giver hende et internationalt kulturelt perspektiv.
I de sidste 15 år har hun været involveret i internationale projekter, der arbejder som audiovisuel og interaktiv designer med arkitekter, designere, udviklere og kommunikations- og marketingfolk, designe og skabe smart audiovisuelt indhold til museer, udstillinger, messer, begivenheder , produkter og oplevelser ved hjælp af cross reality (XR).
Hun er partner i Out of Format-studiet , som drives af et internationalt tværfagligt team med base i Barcelona og Milan. Mery producerer videoprojektioner til indendørs og udendørs arkitektoniske strukturer samt interaktive, AR-, VR- og videoproduktioner til begivenheder, festivaler, mode og mærker.
Hun deltager også i alle faser af strategisk projektudvikling , fra kreativ start og frem til den ideelle tekniske løsning, til at designe og udvikle audiovisuelt indhold eller producere og opsætte AV-systemer (projektorer, højttalere, sensorer ...) og software.
Hun er medstifter af GEOGAMING-projektet , som blev værdsat af Den Europæiske Union for at udvikle og implementere nye teknologier. Hendes mål er at få alle til at føle sig som en udforsker og forvandle ethvert emne, koncept eller placering til et eventyr, der venter på at blive opdaget.
Mery arbejder som rådgiver for Kommissionen for uddannelse og kreative industrier . Hun uddannede sig i Video Design fra New York SVA (School of Visual Arts) og i digital og elektronisk fabrikation fra MIT FabLab. Hun er også lærer ved IED-afdelingen for visuel kunst i Milano og Barcelona.
Galleri
Ideelle studerende
- Arkitekter, indretningsarkitekter og relaterede fagfolk ønsker at udforske de kreative muligheder, virtual reality tilbyder inden for deres forskellige områder.
- Grafiske designere, multimedie- eller interaktive designere, animatorer, digitale kunstnere og digitale produktdesignere.
- Personer med dokumenteret akademisk og/eller professionel erfaring inden for design, audiovisuelt eller teknologi, som er interesseret i at udforske de kreative grænser for virtual reality-teknologi.
Indlæggelser
Læreplan
Målet med kandidatuddannelsen er at give de studerende specifik viden og ressourcer til at arbejde inden for virtual reality.
Kursusprogrammet sigter mod at:
- Forbered eleverne til at lede processen med at designe og udvikle virtual reality-miljøer ved hjælp af avanceret teknologi og værktøjer, der vil ændre den måde, mennesker interagerer med hinanden og med vores omgivelser.
- Undervis i nye designmetoder og virtual reality-værktøjer, der involverer specifik VR-software og -hardware, og forberede eleverne til professionelle aktiviteter knyttet til design og fordybende miljøer og nye digitale oplevelser.
- Afhold tekniske sessioner om projektudvikling og praktiske applikationer samt teoripræsioner, hvor der vælges et nøgleemne for at binde den erhvervede viden ind.
- Opmuntr de studerende til at gennemføre reelle projekter til specifikke mål, der er baseret på en kunde briefing (med en virksomhed eller partnerinstitution).
- Introducer dem til den professionelle verden ved at deltage i internationale begivenheder og konferencer såsom Mobile World Congress og Sónar +D.
- Tilskynd eleverne til at opleve historiefortælling og fordybelse på forskellige, interessante og underholdende måder.
- Evaluer elevernes forståelse med hyppige intervaller gennem hele læringsprocessen.
Programresultat
- At forstå de processer og metoder, der er involveret i at designe, udvikle og producere fordybende, kommunikative, følelsesmæssige og sociale oplevelser ved hjælp af virtual reality.
- At udvikle fortællinger, miljøer og tjenester ved hjælp af design- og VR-teknologiværktøjer.
- At opbygge en sund base af specifik virtual reality-know-how, metodologi og værktøjer til at udvikle fremtidige professionelle projekter.
- At opnå uafhængighed i læringsprocessen til komfortabelt at styre virtual reality-designsoftware og -hardware.
- At eksperimentere med den række muligheder, som historiefortælling og nedsænkning kan tilbyde i forskellige sektorer.
- At opbygge en ramme for koncepter og ressourcer, der skal løses problemer under projektplanlægning og komme med ideelle løsninger.
- At deltage i tværfaglige teams, hvor debatter og samarbejde fremmes for at skabe funktionelle og effektive design.
Programundervisning
Karrieremuligheder
Der er masser af muligheder inden for brugeroplevelse og interfacedesign, informationsarkitektur og projektledelse. Efterspørgslen efter VR-specialister er høj inden for områder som arkitektur og indretning, den audiovisuelle og underholdningsindustri med studier og agenturer, industrielt design og teknik, digitaliserede byer, uddannelse og kommunikation.
De, der gennemfører masteruddannelsen, vil have en række professionelle muligheder for at arbejde som:
- VR-fortællere: designere og skabere af nye fremtidige fortællinger.
- Virtual reality-designere og indholdsudviklere hos Unity Engine.
- Direktører og indholdsudviklere til VR-platforme.
- UX-designere, der bruger virtual reality.
- Projektledere, der beskæftiger sig med XR / VR-indhold og produkter.
- Udstillingsdesignere og arrangører af begivenheder med forvirrende miljøer.
- Simuleringsudviklere og designere til arkitektur og designstudier.
- VR-skabere og specialister i animation, postproduktion (FX) eller spilstudier.
- XR-produktdesignere til IKT-virksomheder (informations- og kommunikationsteknologi), interaktive bureauer eller kommercielle applikationer.