Master i billedkunst
UiT The Arctic University of Norway
Nøgleinformation
Campus placering
Tromsø, Norge
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
2 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
Kontakt skolen
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Kontakt skolen
* ingen studieafgifter for internationale studerende
Introduktion
Programmet Master in Fine Art er et toårigt kursus, der har til formål at give de studerende en unik fod for deres fremtidige fremskridt inden for forskning, teori og professionel kunstnerisk praksis. Programmet er rettet mod nye kunstnere, der søger at uddybe deres praksis i en kontekst, der er studie- og workshoporienteret, og hvor de opfordres til at udvikle deres egne initiativer. At bidrage til programmet giver en afbalanceret indsigt mellem lokale og internationale spørgsmål af betydning for nutidens samfund.
Programbeskrivelse
- Varighed: 2 år
- Credits (ECTS) : 120
- Gradnavn : Master i billedkunst
- Ansøgningskode :
- Norske og nordiske ansøgere: 8038
- Internationale ansøgere: 2053
Formålet med programmet Master in Fine Art er at udvikle den studerendes evne til at arbejde som professionel kunstner. Programmet har til formål at afspejle de nutidige forestillinger om, hvad det vil sige at arbejde som professionel kunstner og derved tilbyde eleverne mulighed for at udvikle deres individuelle ambitioner om at arbejde professionelt inden for kunst. Da hovedformålet er at uddanne kunstnere, udgør oprettelsen af kunstværker, udstillinger og andre kunstneriske udtryk det vigtigste aspekt af studieprogrammet. Programmet giver også et fundament for andre faglige roller inden for og relateret til kunstfeltet.
Indlæggelser
Læreplan
Programstruktur
Betegnelse | 10 point |
Første semester (efterår) | SAK-3007 Gruppeudstillingspraksis, metoder, teori og faglig etik |
Andet semester (forår) | SAK-3008 Individuel udstillingspraksis, metoder, teori og faglig etik |
Tredje semester (efterår) | SAK-3009 Avanceret kunstnerisk arbejde |
Fjerde semester (forår) | SAK-3905 Speciale - grad udstilling |
Undervisning og vurdering
Undervisningen vil give de studerende værktøjer, der sætter dem i stand til at sætte sig ind i det internationale kunstfelt og til at reflektere over og kompetent diskutere kunstnerisk arbejde, produceret af dem selv eller andre, både tekstligt og mundtligt. Læringsaktiviteterne er centreret om den studerendes studiepraksis og præsentationer af kunstnerisk arbejde. Programmet omfatter workshops, seminarer, artist talks, studio diskussioner og tilsyn. Den studerende skal både deltage i gruppeudstillinger og soloudstillinger samt deltage i andre læringsaktiviteter.
Studieordningen for arbejdskrav og eksaminer findes i fagbeskrivelserne. Undersøgelses- og vurderingsmetoder: porteføljevurdering, skriftlige kurser, mundtlige præsentationer og udstillinger.
Den studerende skal bestå hvert for at gå videre til næste niveau.
Udveksling
I 2. semester vil de studerende have mulighed for at gå på et udenlandsk universitet som international udvekslingsstudent gennem aftaler relateret til programmet.
Programresultat
Læringsresultater
Efter at have bestået programmet har kandidaten følgende læringsresultat:
Viden
- Indgående kendskab til kunstneriske metoder og teknikker.
- Detaljeret viden om relevant kunsthistorie, teori og faglig etik.
- Indgående kendskab til præsentation, dokumentation, evne til at reflektere over og placere kunstværker i kontekst, produceret af en selv eller af andre.
- Kendskab til planlægning og gennemførelse af soloudstilling og tekstproduktion.
- Indgående kendskab til forudsætningerne for kunstnerisk praksis ud fra et samfundsmæssigt perspektiv.
Færdigheder
- Evne til at præsentere, kontekstualisere og reflektere over kunstneriske værker produceret af sig selv eller af andre, både i skriftlig og mundtlig form.
- Evne til at planlægge og gennemføre kunstneriske projekter i forskellige udstillingsformater og sammenhænge.
Generel kompetence
- Praktisk og teoretisk forståelse af kunstnerisk arbejde på et højt fagligt niveau.
- Forståelse af forskellige etiske spørgsmål relateret til kunstnerisk arbejde.
- Evne til at analysere relevante faglige og forskningsetiske problemstillinger og anvende dem i kunstnerisk arbejde på et højt fagligt niveau.
- Evne til at innovere i både kunstnerisk produktion og i kommunikationsmetoder.