Master i byforskning
Malmö University
Nøgleinformation
Campus placering
Malmö, Sverige
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
2 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
SEK 225.000 / per course *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
02 Sep 2024
* fuldt undervisningsgebyr
Introduktion
Målet med programmet er at uddybe de studerendes viden om bystudier for at kunne deltage i forskning eller kvalificerede byudviklingsundersøgelser.
I det første år får du et overblik over området Urban Studies og dets udvikling. Studerende vil derefter uddybe deres viden om aktuelle byudfordringer ud fra et globalt perspektiv såvel som væksten af forskellige byforhold og former. Efter dette vil du uddybe din evne til kritisk at undersøge og beskrive mødet mellem folks hverdag og de fysiske former for byen. I slutningen af det første år gennemføres et uafhængigt projekt.
I løbet af det andet år tager du valgfag på 30 point. For at afslutte denne del af programmet kan du vælge at lave internationale studier på et af Malmö University partneruniversiteter eller tage valgfag på Institut for Bystudier. Andetåret afsluttes med en kandidatafhandling på 30 point.
Hvad er byundersøgelser?
Emnet for byundersøgelser involverer tværfaglige studier af byområdernes indhold, form, planlægning og udvikling. Urban Studies tilbyder teoretiske og akademiske perspektiver på udviklingen i byer og de miljømæssige ændringer, der omgiver os.
Hvad skal jeg lære?
Du lærer om byer både som stabile og langsomt skiftende strukturer af bygninger, gader, kabler og rørledninger og som dynamisk at krydse strømme af mennesker og varer. Du lærer også om byvisioner, programmer og planer og de forskellige processer og projekter, der former dem. Derudover vil du lære, at byen i vid udstrækning udtrykkes gennem sin hverdag og gennem de ikke planlagte og spontane handlinger, der bidrager til dens atmosfære og attraktion.
Teoretiske studier er kombineret med uafhængige casestudier om komplekse byfænomener. Casestudierne er organiseret af agenturer, organisationer og virksomheder. Du har masser af muligheder for at anvende din teoretiske viden i casestudier, der beskæftiger sig med bysituationer og problemer. Uddannelsen finder sted midt i Øresundsregionen, der byder på en overflod af eksempler og spørgsmål, der afspejler den globale byudvikling.
Nødvendigheden af bystudier
Forståelse af moderne byudvikling, planlægning og ledelsesstrategier kræver bred og avanceret ekspertise i sociale og rumlige processer.
At arbejde med byudvikling er i stigende grad kommet til at kræve forståelse af former for mobilitet og skift over tid, et perspektiv, der er helt anderledes end at se byen som en statisk fysisk enhed. Projekter, der bevidst beskæftiger sig med tid, eksperimenter og udviklingsprocesser sætter spørgsmålstegn ved resultaterne af planlægningen i form af specifikke produkter og dermed giver mere plads til spontanitet og igangsatte processer. Deltagelsesprocesser, der involverer bredere og alternative grupper i et samfund, åbner muligheder for at uddybe demokratiet og øge ligestillingen, ikke mindst ved at gøre brug af hverdagens brugeres oplevelse. Programmet lægger vægt på grænseoverskridende arbejdsmetoder, der imødekommer behovet for tværfaglig og tværfaglig kompetence inden for byundersøgelser.
Undervisningsformer og akademisk struktur
Programmet er baseret på studerende-aktiv læring, som forventer, at du bidrager aktivt og entusiastisk. Din oplevelse af urbanitet - lige fra dagligdagse praktiske forhold til akademiske studier - er et vigtigt udgangspunkt for programmet.
Du vil præsentere, kommentere og diskutere dit arbejde og være kritiker af dine medstuderendes arbejde. Du vil - uafhængigt og i grupper - gennemføre studier af miljøer og sammenhænge i byen og regionen. Du vil også præsentere resultaterne af dine studier i form af tekster og illustrationer, mundtlige præsentationer samt skitser til løsning af problemer i form af skemaer og forslag til konkrete design.
Forskningsområdet Urban Studies består af et sæt metoder, som du som studerende vil stå over for helt fra begyndelsen. Teoretiske studier vil skifte med empiriske feltundersøgelser lavet uafhængigt eller i grupper. Grundlæggende viden om de komplekse processer, der er involveret i organisering, planlægning og administration af byer og byregioner, udgør en vigtig del af programmet.
Undervisningen dækker også flere geografiske niveauer - fra det lokale til det globale - og deres gensidige indflydelse. Byaktørers varierende magt og muligheder for at påvirke udviklingen fremhæves.
I de to første terminer er fokus på at opdage og forstå byen som en række fænomener, hvor humaniora og samfundsvidenskabelige perspektiver - med en stærk vægt på rum, flow og rytme - spiller en vigtig rolle. I løbet af det andet år vil du blive tilbudt dybdegående studier og specialisering.
I løbet af tredje periode kan du vælge mellem udvekslingsstudier på et af vores mange internationale partneruniversiteter eller studere et af de valgfrie kurser på Malmö University . Det fjerde valgperiode vil blive afsat til essayskrivning og seminarer med fokus på essaysemner valgt af dig selv og dine medstuderende.
Karrieremuligheder
Efter at have afsluttet din uddannelse kan du arbejde på tværs af organisationsgrænser med ledelse og koordinering af byudvikling. Dette kan involvere arbejde i projekter og processer med opgaver, der spænder over forskellige sektorer i offentlige myndigheder og i virksomheder, for eksempel som forsker, koordinator og projektleder. Dine fremtidige arbejdsgivere kan findes i virksomheder, offentlige myndigheder og organisationer, der arbejder med aspekter af bygninger, byer og regioner.
Kandidatuddannelsen giver også et solidt grundlag for ph.d.-studier.
Adgangskrav
Bachelorgrad, der består af 180 point. Tilsvarende engelsk B / engelsk 6 på svensk gymnasium.
Organisation
Målet med programmet er, at studerende skal uddybe deres viden om bystudier for at være i stand til at deltage i forskning eller kvalificerede byudviklingsrapporter.
I det første år får de studerende et overblik over området Urban Studies og dets udvikling. Studerende vil derefter uddybe deres viden om aktuelle byudfordringer ud fra et globalt perspektiv såvel som væksten af forskellige byforhold og former. Herefter vil eleverne uddybe deres evne til kritisk at undersøge og beskrive mødet mellem folks hverdag og byens fysiske former. I slutningen af det første år gennemføres et uafhængigt projekt.
I løbet af det andet år tager de studerende valgfrie kurser på 30 point. For at afslutte denne del af programmet kan de vælge at lave internationale studier på et af Malmö University '/ Urban Studies' partneruniversiteter eller tage valgfag på Institut for Bystudier og Malmo Universitet. Andetåret afsluttes med en kandidatafhandling på 30 point.
Læringsresultater
Viden og forståelse
For at modtage en kandidatgrad i bystudier skal den studerende:
- demonstrere viden og forståelse inden for det primære studieområde (byundersøgelser), herunder både bred viden om området og en betydelig grad af specialiseret viden inden for bestemte områder af feltet samt indsigt i aktuelt forsknings- og udviklingsarbejde;
- demonstrere viden og forståelse af de globale udfordringer forbundet med byudvikling og
- demonstrere specialiseret metodologisk viden inden for hovedområdet for studier (byundersøgelser).
Kompetence og færdigheder
For at modtage en kandidatgrad i bystudier skal den studerende:
- demonstrere evnen til kritisk, autonomt og kreativt at identificere og formulere forskningsspørgsmål inden for hovedområdet for studier (byundersøgelser);
- demonstrere evnen til kritisk og systematisk at integrere viden og analysere, vurdere og håndtere komplekse fænomener, problemer og situationer, selv med begrænset information;
- demonstrere evnen til at identificere og formulere spørgsmål kritisk, autonomt og kreativt såvel som at planlægge og ved hjælp af passende metoder udføre avancerede opgaver inden for forudbestemte tidsrammer og derved bidrage til dannelsen af viden samt udvikle evnen til at evaluere dette arbejde;
- demonstrere evnen til kritisk, autonomt og kreativt sammen med andre at identificere og formulere spørgsmål i relation til aktuelle byudfordringer;
- demonstrere evnen, både nationalt og internationalt, til klart at rapportere og diskutere deres konklusioner og den viden og argumenter, som disse konklusioner bygger på - i dialog med forskellige målgrupper både mundtligt og skriftligt; og
- demonstrere de færdigheder, der kræves til deltagelse i forsknings- og udviklingsarbejde eller autonom ansættelse i en anden kvalificeret kapacitet.
Dom og tilgang
For at modtage en kandidatgrad i bystudier skal den studerende:
- demonstrere evnen til at foretage vurderinger inden for det primære studieområde (byundersøgelser) informeret af relevante disciplinære, sociale og etiske spørgsmål og demonstrere bevidsthed om etiske aspekter af forsknings- og udviklingsarbejde;
- demonstrere indsigt i forskningens muligheder og begrænsninger, dens rolle i samfundet og den enkeltes ansvar for, hvordan den bruges; og
- demonstrere evnen til at identificere personlige behov for yderligere viden og tage ansvar for deres løbende læring.
Indlæggelser
Læreplan
Undervisningsformer og akademisk struktur
Teoretiske undersøgelser veksles med empiriske feltstudier, der udføres selvstændigt eller i grupper.
Uddannelsen er baseret på aktiv elevlæring, og eleverne forventes at bidrage kreativt og entusiastisk. Din urbanitetsoplevelse, fra hverdagsbrug til akademiske studier, udgør et vigtigt udgangspunkt for uddannelsen. Du vil præsentere, kommentere og diskutere dit arbejde og være kritiker af dine medstuderendes arbejde. Du vil - både selvstændigt og i grupper - udføre undersøgelser af miljøer og sammenhænge i byen og regionen. Du vil præsentere resultater i form af tekster, illustrationer, mundtlige oplæg, skitser, kort og forslag til konkrete designs.
Programmet er struktureret omkring kernetræning i teori, metoder og byspørgsmål gennem fælles kurser i løbet af det første år. Valgmuligheder på tredje semester giver så de studerende mulighed for at vælge enten en rute, der forbinder mere med praktikere, gennem relevante kurser, der omhandler praksisformer, eller en, der giver erfaring med akademisk forskning gennem at fungere som praktikant med et igangværende projekt på universitetet. Det fjerde semester vil blive afsat til essayskrivning og seminarer om essay-emner valgt af de studerende.
Organisation
Målet med programmet er, at de studerende skal uddybe deres viden om bystudier, forberede dem til at deltage i forskning eller kvalificerede byudviklingsundersøgelser.
På det første år får de studerende et overblik over feltet bystudier og dets udvikling. Eleverne vil derefter uddybe deres viden om aktuelle bymæssige udfordringer fra et globalt perspektiv og væksten af forskellige byforhold og former. Herefter skal eleverne skærpe deres evne til kritisk at undersøge og beskrive møder mellem menneskers hverdag og byens fysiske former. I slutningen af det første år gennemføres et selvstændigt projekt.
I løbet af andet år tager de studerende valgfag på 30 point. For at gennemføre denne del af programmet kan de studerende vælge at lave udvekslingsstudier på et af Malmø Universitets partneruniversiteter eller tage valgfag på Institut for Bystudier ved Malmø Universitet. Andet år afsluttes med en kandidatafhandling (30 point).
Indhold
Efterår 2024 - Semester 1
- Urban Studies: The Field of Urban Studies (US610E), 15 point, obligatorisk
- Urban Studies: The Urban Question (US620E), 15 point, obligatorisk
Forår 2025 - Semester 2
- Urban Studies: Catching Urbanity (US630E), 15 point, obligatorisk
- Urban Studies: Making Urban Studies (US640E), 15 point, obligatorisk
Forår 2026 - Semester 4
- Bystudier: Kandidatafhandling (to-årig) (US660E), 30 point, obligatorisk
Kommentar
Semester 3: Studerende kan vælge at tage kurser på Malmö Universitet eller et andet universitet i Sverige eller i udlandet (dvs. udvekslingsstudier). Institut for Byvidenskab vil udbyde enkelte valgfag. Disse vil blive stillet til rådighed i løbet af semester 2 i tide til ansøgning. Der vil være mulighed for forskerpraktik.
Programresultat
Viden og forståelse
For at opnå en kandidatgrad i bystudier skal den studerende:
- Demonstrere viden og forståelse inden for hovedfaget (bystudier), herunder både bred viden om området og en betydelig grad af specialiseret viden inden for visse områder af feltet, samt indsigt i aktuelt forsknings- og udviklingsarbejde
- Demonstrere viden og forståelse for de globale udfordringer forbundet med byudvikling
- Demonstrere specialiseret metodisk viden inden for hovedstudiet (bystudier)
Kompetence og færdigheder
For at opnå en kandidatgrad i bystudier skal den studerende:
- Demonstrere evnen til kritisk, selvstændigt og kreativt at identificere og formulere forskningsspørgsmål inden for hovedfaget (bystudier)
- Demonstrere evnen til kritisk og systematisk at integrere viden og analysere, vurdere og håndtere komplekse fænomener, problemstillinger og situationer selv med begrænset information;
- Demonstrere evnen til at identificere og formulere problemstillinger kritisk, selvstændigt og kreativt samt til at planlægge og ved hjælp af passende metoder påtage sig avancerede opgaver inden for forudbestemte tidsrammer og derved bidrage til vidensdannelsen samt udvikle evnen til at evaluere dette arbejde
- Demonstrere evnen til kritisk, selvstændigt og kreativt sammen med andre at identificere og formulere problemstillinger om aktuelle bymæssige udfordringer
- Demonstrere evnen, både nationalt og internationalt, til at rapportere og diskutere deres konklusioner og den viden og argumenter, som disse konklusioner er baseret på - i dialog med forskellige målgrupper både mundtligt og skriftligt
- Demonstrere de færdigheder, der kræves for deltagelse i forsknings- og udviklingsarbejde eller selvstændig beskæftigelse i en anden kvalificeret egenskab
Domme og tilgang
For at opnå en kandidatgrad i bystudier skal den studerende:
- Demonstrere evnen til at foretage vurderinger inden for hovedfaget (bystudier) informeret om relevante disciplinære, sociale og etiske spørgsmål, og demonstrere bevidsthed om etiske aspekter af forsknings- og udviklingsarbejde
- Demonstrere indsigt i forskningens muligheder og begrænsninger, dens rolle i samfundet og den enkeltes ansvar for, hvordan den bruges.
- Demonstrere evnen til at identificere personlige behov for yderligere viden og tage ansvar for deres løbende læring
Karrieremuligheder
Efter endt uddannelse kan du arbejde på tværs af organisationsgrænser med ledelse og koordinering af byudvikling. Det kan dreje sig om at arbejde med projekter og processer med opgaver på tværs af forskellige sektorer i offentlige myndigheder og virksomheder, for eksempel som forsker, koordinator og projektleder. Dine fremtidige arbejdsgivere kan findes i virksomheder, offentlige myndigheder og organisationer, der arbejder med aspekter af bygninger, byer og regioner.
Kandidatuddannelsen giver også et solidt grundlag for ph.d.-studier.