Master i bystudier og planlægning
University of Helsinki
Nøgleinformation
Campus placering
Helsinki, Finland
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk, Finsk, Svensk
Studieformat
På campus
Varighed
2 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
EUR 18.000 / per year *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Aug 2024
* for studerende uden for EU/EØS
Introduktion
Hvordan håndteres komplekse bymiljøer?
Kandidatuddannelsen i bystudier og planlægning (USP) forbereder de studerende til at udmærke sig som fagfolk, der er i stand til at forstå og løse komplekse byudviklingsudfordringer. Studerende lærer at håndtere sådanne udfordringer gennem en læseplan og pædagogisk tilgang, der omfatter tværfaglig bredde samt dybde i kerneområder for viden, dygtighed og praksis. USP er et fælles program mellem University of Helsinki og Aalto University.
Studerer
Urbanisering er et globalt fænomen, der bestemmer fremtiden for vores samfund. De fleste af de centrale udfordringer i nutidige samfund støder på og behandles i byer. Byer giver enorme økonomiske, tekniske og kulturelle muligheder, men de er også steder for sociale konflikter og adskillelse samt miljø- og sundhedsproblemer.
Omfanget af sådanne udfordringer indebærer, at ingen enkelt forsknings- eller erhvervsområde kan klare dem alene: byudvikling kræver en integreret tilgang. Til dette formål har to fremtrædende finske universiteter slået sig sammen i dette unikke og tværfaglige kandidatprogram i bystudier og planlægning (USP) .
Indlæggelser
Læreplan
Omfanget af kandidatuddannelsen i bystudier og planlægning er på 120 point (ECTS), som kan gennemføres på to år. Uddannelsen er designet til fuldtidsstudier. På University of Helsinki består studieordningen af:
Kernefærdigheder og metoder kurser (20 point)
Kernefærdigheder til specialeforskning og professionel praksis tilbydes som grundkurser. Studerende vil blive fortrolige med forskellige tilgange til bystudier og planlægning gennem et sæt indledende forelæsninger. Studerende vil også tilegne sig færdigheder, der er relevante for digital repræsentation, analyse og kommunikation, modaliteter og teknikker til kommunikation og argumentation, forskningsmetoder og metoder for akademisk forskning. Eleverne lærer for eksempel at bruge digitale værktøjer til at analysere og studere byfænomener og hvordan man illustrerer ideer og løsninger visuelt og grafisk. Kernekurserne omfatter:
- USP-301 Introduktion til bystudier og planlægning, 10 kr
- USP-302 Forskningsmetoder, 5 cr (kan erstattes med et andet metodekursus)
- USP-303 Urban GIS og visuelle værktøjer, 5 cr
Core Urban Challenge Studios (20 kreditter)
Fælles urban challenge studios integrerer flere ekspertområder for at studere og adressere moderne byfænomener fra forskellige perspektiver. Studiets udfordringsdrevne uddannelsesmodel går på tværs af discipliner og specialiseringer, og prioriterer designtænkning, læring ved at gøre eksperimenter, transdisciplinaritet og løsning af samfundsmæssige udfordringer. De studerende vil producere forskningsudforskning.
- USP-304 Urban Challenge Studio 1, 10 cr
- USP-305 Urban Challenge Studio 2, 10 cr
Specialiseringsmodul (20 point)
Specialiseringskurserne tilbyder tre tværfaglige moduler: Peoples, Plans and Systems. Disse specialiseringsmoduler tilbyder kurser til at specialisere sig inden for et af de tre kompetenceområder inden for det brede felt af bystudier og planlægning. Begge universiteter tilbyder kurser for hvert studiespor; disse kan tilpasses til at understøtte elevernes avancement, baggrundsviden og færdigheder. Kurserne dækker emner som bygeografi, bysociologi, byøkologi, byøkonomi, byetnologi og historie, miljøpolitik, byplanlægning, bydesign, landskabsarkitektur, ejendomsøkonomi og service og strategisk design. Studerende vælger at følge ét studiespor i løbet af deres første studieår.
Valgfag (25 point)
Studerende kan vælge valgfag i henhold til deres personlige studieplaner. De kan vælge valgfag for at uddybe viden inden for en specialisering eller udvide eksponeringen til yderligere områder (for arkitekter og landskabsarkitekter vil nogle valgfag styre udviklingen i henhold til EU-direktivet for disse erhverv). Kurser kan også omfatte dem på andre finske universiteter, udveksling af studerende i udlandet, sprogkurser eller et praktikophold.
Kandidatafhandling (30 point) og kandidatseminar (5 point)
Kandidatafhandlingen er et stykke anvendt forskning udført selvstændigt af den studerende. Dets vigtigste mål er at løse et problem, der er relevant for studiet, baseret på eksisterende videnskabelig viden og i overensstemmelse med principperne for ansvarlig udførelse af forskning. Kandidatafhandlinger skrives om emner relateret til uddannelsens videregående studier, som aftales mellem den studerende og vejleder(e). Et kandidatspeciale kan for eksempel være et selvstændigt videnskabeligt forskningsprojekt, et rettet speciale inden for et større forskningsprojekt på et af universiteterne eller et fagligt orienteret speciale udviklet i sammenhæng med en samarbejdspartner.
De studerende deltager i kandidatseminaret (5 point), hvor de holder oplæg om deres specialearbejde i forskellige faser, deltager i diskussioner og optræder som opponenter under seminaret. Derudover får de studerende vejledning i deres specialearbejde og skrivning.
Kurser
Du kan tjekke de igangværende kurser, der tilbydes af University of Helsinki , i Studietjenesten, et elevinformationssystem til studier og undervisning på University of Helsinki .
Internationalt anvendelsesområde
På USP-uddannelsen har de studerende mulighed for at studere i et internationalt miljø og sætte sig ind i forskellige kulturer. Flere nationaliteter er repræsenteret i både lærerstaben og blandt studerende. Al undervisning på uddannelsen foregår på engelsk.
Studerendes valgfrie kurser kan omfatte studenterudveksling, sommerkursus, feltekskursion eller praktik i udlandet, og de opfordres også til at samarbejde internationalt om deres kandidatspecialer. Et anbefalet tidspunkt at gennemføre en udveksling eller praktik i udlandet er i løbet af 2. års efterårssemester.
Samarbejde med andre parter
Kandidatuddannelsen i bystudier og planlægning er dybt tværfagligt og multisektorielt.
Med udgangspunkt i etableret samarbejde med Urban Academy (Kaupunkiakatemia), udvikler kandidatuddannelsen flere former for samarbejde med hovedstadsregionens byer. Urban Academy er en platform og et netværk, der samler tværfaglig forskning, undervisning og samfundspåvirkning inden for bystudier. Det er et partnerskab mellem fem organisationer: University of Helsinki , Aalto Universitet, Helsinki by, Espoo by og Vantaa by. Ud over samarbejde på kursusniveau (f.eks. casestudier) arrangerer programmet et årligt specialemarked med Urban Academy.
Programmet inkluderer også samarbejde med andre aktører, såsom offentlige administrationer, civilsamfund og virksomheder. I Finland og i de to involverede universiteter er samfundsmæssige påvirkninger højt værdsat og implementeret effektivt i uddannelse og forskning.
Galleri
Programresultat
Hvorfor bystudier og byplanlægning?
Urbanisering er et globalt fænomen, der bestemmer fremtiden for vores samfund. De fleste af nutidige samfunds nøgleudfordringer stødes på og løses i byer. Byer giver enorme økonomiske, tekniske og kulturelle muligheder, men de er også steder med sociale konflikter og adskillelse samt miljø- og sundhedsproblemer.
Størrelsen af sådanne udfordringer indebærer, at intet enkelt forskningsfelt eller profession kan tackle dem alene: byudvikling kræver en integreret tilgang. Til dette formål er to fremtrædende finske universiteter gået sammen i dette unikke og tværfaglige masterprogram i bystudier og planlægning.
Som kandidater fra programmet er de studerende i stand til at:
- anvende relevante koncepter og rammer til analyse og kritisk evaluering af byspørgsmål inden for deres egne faglige områder;
- anerkende og anerkende de tværfaglige fundament for byundersøgelser og planlægning
- anvende strenge metoder og værktøjer til at tackle praktiske og videnskabelige forskningsspørgsmål og løsninger;
- anvende relevante metoder til at indsamle, analysere og producere viden om byudfordringer;
- genkende og udvikle deres disciplinære roller;
- identificere og udvikle tværfaglig interaktion
- deltage i offentlige diskussioner om moderne byudfordringer.
Karrieremuligheder
Karriere
Kandidatuddannelsen i bystudier og planlægning forbereder de studerende til at forstå komplekse byfænomener samt til at fortolke og anvende viden fra forskellige ekspertområder relateret til byudvikling. Allerede under studiet udsættes de studerende for flere former for samarbejde med forskellige aktører, såsom offentlige forvaltninger, civilsamfund og virksomheder. Som kandidater er de studerende parate til at gå ind i et felt, der er meningsfuldt, voksende og efterspurgt.