Master i datalogi (industri 4.0)
Université de Pau et des Pays de l'Adour
Nøgleinformation
Vælg placering
Campus placering
Anglet, Frankrig
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
Blandet, Fjernundervisning, På campus
Varighed
1 - 1 År
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
EUR 243 / per year *
Ansøgningsfrist
31 Mar 2024
Tidligste startdato
Sep 2024
* for ekstra-europæiske studerende: 3770 €/år. For studieåret 2021-2022 giver UPPA automatisk delvis nedsættelse af disse gebyrer til statsborgere uden for EU; som følge heraf betaler de de samme tilmeldingsgebyrer som europæiske statsborgere
Introduktion
E2S UPPA Talents Academy Stipendier:
Dette stipendieprogram for ekspertise er rettet mod fremragende studerende, der primært kommer fra Europa og Amerika.
Yderligere information vil blive givet under ansøgningsproceduren.
Formålet med denne master er at uddanne eksperter inden for datalogi og informationsteknologi for at kunne tage fat på de nye udfordringer for de nuværende og kommende generationer af digitale samfund. Aktuelle tendenser inden for digitale teknologier repræsenteret af tingenes internet, cyber-fysiske systemer, sociale netværk, cloud computing, big data og kognitiv computing, mobil robotik, digital tvilling og additiv fremstilling har dannet grundlaget for en ny industriel revolution ved navn Industry 4.0 .
Vores Industry 4.0 Computer Sciences Master's degree tilbyder et 1-årigt fuldtids postgraduate-program, der sigter mod at levere solide videnskabelige og teknologiske fundamenter for at innovere, designe og udvikle fremtidige digitale organisationer baseret på det nye Smart Anything Everywhere (SAE) -paradigme. Det er velegnet til studerende, der planlægger både en akademisk eller en industriel karriere og giver det teoretiske grundlag og den praktiske ekspertise, der kræves for at forfølge forskning eller F & U -organisationer.
Masteren undervises fuldt ud på engelsk med en hovedkursusplan og to muligheder ved navn IT Digital Transformation og Digital Manufacturing.
Denne master er vært for College of Sciences and Technologies for Energy and Environment (STEE) ved Université de Pau et des Pays de l'Adour (UPPA) i Anglet (Frankrig) samt af The National Engineering School of Tarbes (ENIT ) fra National Polytechnic Institute of Toulouse, i Tarbes (Frankrig).
Denne kandidatuddannelse understøttes af det prestigefyldte franske Initiative of Excellence-mærke I-SITE (Initiatives Sciences, Innovation, Territories and Economy) opnået af E2S-UPPA-projektet og udbytte af den territoriale synergi mellem luftfartsindustrien i den sydvestlige dal i Frankrig .
Programmet gennemføres i tæt samarbejde med UPPA ( LIUPPA-forskningslaboratoriets ) Computer Sciences Laboratory og med ENIT ( LGP-forskningslaboratoriets ) produktionsingeniørlaboratorium samt flere F & U-organisationer, hvor videnskabelige og eksperimentelle praktikopgaver vil blive udført .
Studerende vil også drage fordel af det globale forskningsmiljø og administrativ støtte fra University Pau & Pays Adour , ENIT og E2S I-site-programmet .
Programmål
- Forbered studerende på et avanceret specialiseret niveau til at imødekomme de nuværende og fremtidige videnskabelige og teknologiske udfordringer i digitale industrier og virksomheder.
- Udvikle forskningsfærdigheder til at engagere sig i kvalitet og vellykket forskning,
- Forbered studerende til førende stillinger i private og offentlige organisationer i forsknings- og udviklingsafdelinger.
Studenter læringsresultater
I slutningen af dette program vil de studerende i « Industry 4.0 Computer Science Master» være i stand til at:
- Identificer og analyser de funktionelle og ikke-funktionelle krav fra digitale organisationer (brancher og virksomheder).
- Design og model flerdimensionelle arkitekturer som følge af integration og koordinering af Internet of Everything-enheder (IoT, Data, People, Services, Cloud Computing-infrastrukturer, robotter, 3D-printere osv.) Med det formål at opfylde kravene fra digitale organisationer.
- Udvikle og implementere et proof of concept system, der integrerer forskellige dimensioner af Internettet.
- Design og udfør eksperimenter for at teste og evaluere Industri 4.0 systemer.
- Gennemgå, analysere og fortolke den videnskabelige litteratur, nutidige spørgsmål og innovationer inden for datalogi og informationsteknologi.
- Gennemføre et forskningsprojekt, der tager sigte på at udvikle en state of art og til at identificere og løse videnskabelige og teknologiske udfordringer inden for industri 4.0.
Udsigter for beskæftigelse eller videre undersøgelse
- Sektorer: Datalogi, Informationsteknologi, Systemteknik, Digital Mentor, Collaborative Robots Expert, IT / OT Integration Manager, Industrial Big Data Scientist, Lean 4.0 Engineer.
- Felt: Industri, forskning og F & U-strukturer.
- Stillinger: Ph.d. studerende og F & U-ingeniør.
Yderligere Information
- Programintensitet: Heltid
- Varighed: 1 år
- Sprog: Fuldt undervist på engelsk
- Leveringsmodus:
- On-Campus på STEE College og LIUPPA Laboratory (Anglet) til IT Digital Transformation-indstillingen.
- On-Campus på ENIT og LGP Laboratory (Tarbes) til digital fremstillingsmulighed.
- Onlineprogram baseret på online træning (vejledende og selvstændige tempo sessioner) og individuelle og kollektive virtuelle læringsmiljøer.
Stipendier
- EIFFEL-stipendium for ekspertise
- Region Aquitaine-stipendier til studerende uden for EU
- E2S Talents 'Academy Stipendier til alle studerende
- Specifikt kandidatstipendium
Træningsindhold
Akademisk semester 1 - Kerneplan
Kursus navn | kursus beskrivelse | ECTS * |
Industri 4.0 cyber-fysisk systemteknik og innovation | Dette kursus er designet til at give studerende teoretiske og praktiske færdigheder til at forstå og udføre kravsanalyse og systemdesign, herunder systemtekniske referencemodeller og metoder til Industry 4.0 cyber-fysiske systemer. Dette kursus har også til formål at give et overblik og øge bevidstheden om aktuelle emner inden for innovationsstyring. Det beskæftiger sig med spørgsmål som iværksætteri, management 4.0, PSS, kvalitet, bæredygtighed, forudsigelig vedligeholdelse, Lean 4.0, sikkerhed, fortrolighed, QoS, etik. | 4 |
Business Intelligence og Business Analytics | Dette kursus sigter mod at give de studerende fundamentet og udvikle kompetencer i design af datastrømningsstier, der muliggør opførelse af multidimensionelle datalager samt implementering af maskinlæringsteknikker for at implementere diagnose-, forudsigelses- og receptmodeller til smarte systemer. | 4 |
Forskningsinitiering | Dette kursus sigter mod at give de studerende videnskabelige metoder og projektledelseskompetencer til at udvikle et ægte industrielt og / eller forskningsorienteret projekt. | 3 |
Fransk som fremmedsprog og engelsk | Dette kursus sigter mod at tilegne sig kompetencer i både skriftlig og mundtlig kommunikation på fransk eller engelsk. | 3 |
Mulighed for IT Digital Transformation (UPPA ANGLET Campus)
Kursus navn | kursus beskrivelse | ECTS * |
Service og mikroserviceorienterede arkitekturer | Dette kursus sigter mod at give de studerende begreber og tilgange til forståelse og design af distribuerede systemer, der især giver dem mulighed for at forstå og anvende serviceorienterede og mikrotjenesterorienterede tilgange til at designe og udvikle heterogene systemer og systemer. Integrations- og interoperabilitetsløsninger vil blive undersøgt og anvendt. | 4 |
Cloud Computing Services og teknologier | Formålet med dette kursus er at give de studerende viden og kompetencer for at designe og udvikle skalerbare, sikre og omkostningseffektive infrastrukturer, platforme og software som en tjeneste for digitale organisationer. | 4 |
Tingenes internet | Formålet med dette kursus er at give de studerende viden og kompetencer til at designe og udvikle Smart IoT-systemer baseret på integration og orkestrering af sensorer og effektorobjekter i cyber-fysiske systemer. | 4 |
Semantisk web, avancerede databaser og åbne sammenkædede data | Dette kursus sigter mod at give de studerende grundlæggende færdigheder til at designe og udvikle strukturerede og ustrukturerede avancerede databaser for at klare de heterogene dataplandimensioner, der kræves af generationer af informationssystemer. | 4 |
Digital produktionsmulighed (ENIT Tarbes Campus)
Kursus navn | kursus beskrivelse | ECTS * |
Avanceret robotik | Ved afslutningen af dette kursus skal den studerende være i stand til at analysere en given applikation for at etablere en robot / kobotisk løsning til automatisering af den ved at overveje forskellige aspekter og begrænsninger. Fra denne træning vil den studerende også være i stand til at forklare robotværktøjer (modeller, banegenerator og kontrollov), bruge dem og retfærdiggøre deres valg i en bestemt sammenhæng. Nogle specifikke aspekter relateret til robotik i interaktion og samarbejde med mennesker vil også blive behandlet. | 4 |
Avancerede virtuelle miljøer | Formålet med dette kursus er at præsentere de grundlæggende begreber Virtual Reality (såsom hardwaregrænseflader, softwarefunktionaliteter eller udviklingsmiljøer) samt nogle nylige videnskabelige og anvendelige fremskridt inden for Virtual Reality inden for rammerne af industri 4.0 og digitale tvillinger . | 4 |
Avanceret produktion af additiver | Målet er at tilvejebringe tekniske baser om 3D-udskrivning, nuværende og futures-teknologier, at analysere dybdegående 3D-metaludskrivning (tekniske begrænsninger, detaljerede omkostninger, fejlårsager / -løsninger), at undersøge de topologiske designmetoder og processimulering / -overvågning, med professorer og 3 industripartnere og slutter med et ansøgningsprojekt. | 4 |
Avancerede industrielle distribuerede og indlejrede systemer | Formålet med dette kursus er at præsentere og manipulere processorer (f.eks. FPGA, mikrokontroller, Arduino, ESP) med ansvar for behandling af information, der kommer fra sensorer (inklusive belysningssystemer, signal og billede) ved hjælp af en trådløs grænseflade (f.eks. BLE, WIFI) som samt muliggør styring af distribuerede intelligente systemer gennem aktuatorer eller effektorer. | 4 |
Akademisk semester 2 - Praktik
Kursus navn | kursus beskrivelse | ECTS * |
Forskningspraktik | Denne praktik er beregnet til at give de studerende mulighed for at anvende en videnskabelig tilgang og projektledelsesmetoder til et akademisk eller industrielt forskningsprojekt. Eksempler på applikationsdomæner: Industry 4.0, Smart Manufacturing, Autonomous Vehicles, Smart Building, Smart Enterprises inklusive Business Intelligence og Business Analytics (Machine Learning). | 30 |
* ECTS: europæisk kreditoverførsels- og akkumuleringssystem
Akademiske krav
Dette andet år af kandidatuddannelsen er åbent for studerende efter afslutning af det første år af en kandidatgrad eller eksamensbevis svarende til bac + 4 fra et europæisk universitet (minimum 240 ECTS-point) inden for ingeniørvidenskab, videnskab eller tilsvarende (Bachelor of Engineering, Bachelor of Science eller tilsvarende).
Adgangskrav
Ansøgere skal være flydende på engelsk, både skriftligt og tale. En ansøger, hvis modersmål ikke er engelsk, skal tage en anerkendt international engelsk test.
Engelsk sprogkrav
- Minimum påkrævet score: CECRL B2
Indlæggelser
Læreplan
Vores Industry 4.0 Computer Sciences Master's degree tilbyder et 1-årigt fuldtids postgraduate program, der sigter mod at give solidt videnskabeligt og teknologisk grundlag for at innovere, designe og udvikle fremtidige digitale organisationer baseret på det nye Smart Anything Everywhere (SAE) paradigme. Det er velegnet til studerende, der planlægger både en akademisk eller en industriel karriere og giver det teoretiske grundlag og den praktiske ekspertise, der kræves for at forfølge forsknings- eller F&U-organisationer.
Mesteren er fuldt ud undervist på engelsk, hvilket giver en hovedkernepensum og to muligheder kaldet IT Digital Transformation og Digital Manufacturing.
Denne master er vært for College of Sciences and Technologies for Energy and Environment (STEE) ved Université de Pau et des Pays de l'Adour (UPPA) i Anglet (Frankrig) samt af The National Engineering School of Tarbes (ENIT) ) fra National Polytechnic Institute of Toulouse, i Tarbes (Frankrig).
Denne kandidat er støttet af det prestigefyldte franske Initiative of Excellence-mærke I-SITE (Initiatives Sciences, Innovation, Territories, and Economy) opnået af E2S-UPPA-projektet og drager fordel af den territoriale synergi af luft- og rumfartsindustrien beliggende i den sydvestlige dal af Frankrig .
Uddannelsen gennemføres i tæt samarbejde med Computer Science Laboratory i UPPA (LIUPPA research laboratory ) og med Production Engineering Laboratory i ENIT ( LGP research laboratory ) samt adskillige F&U-organisationer, hvor der vil blive udført videnskabelige og eksperimentelle praktiske øvelser. .
Studerende vil også drage fordel af det globale forskningsmiljø og administrativ støtte fra University Pau & Pays Adour , ENIT og E2S I-site-programmet .
Yderligere Information
- Programintensitet: Fuldtid
- Varighed: 1 år
- Sprog: Fuldt undervist på engelsk
- Leveringstilstand:
- On-Campus på STEE College og LIUPPA Laboratory (Anglet) for muligheden for IT Digital Transformation.
- On-Campus på ENIT og LGP Laboratory (Tarbes) for digital fremstillingsmulighed.
- Online program baseret på online træning (undervisning og sessioner i eget tempo) og individuelle og kollektive virtuelle læringsmiljøer.
Træningsindhold
Akademisk semester 1 - Grundplan
Kursus navn | kursus beskrivelse | ECTS* |
Industry 4.0 cyber-fysisk systemteknik og innovation | Dette kursus er designet til at give eleverne teoretiske og praktiske færdigheder til at forstå og udføre kravanalyse og systemdesign, herunder systemtekniske referencemodeller og metoder til Industry 4.0 cyberfysiske systemer. Dette kursus har også til formål at give et overblik og øge bevidstheden om aktuelle problemstillinger inden for innovationsledelse. Den beskæftiger sig med emner som Iværksætteri, ledelse 4.0, PSS, Kvalitet, Bæredygtighed, Forudsigelig vedligeholdelse, Lean 4.0, Sikkerhed, fortrolighed, QoS, etik. | 4 |
Business Intelligence og Business Analytics | Dette kursus sigter mod at give de studerende grundlaget og udvikle kompetencer i at designe datastrømsveje, der tillader konstruktion af multidimensionelle datavarehuse samt implementering af maskinlæringsteknikker for at implementere diagnose-, forudsigelses- og receptmodeller for smarte systemer. | 4 |
Forskningsinitiering | Dette kursus sigter mod at give de studerende videnskabelige metoder og projektledelseskompetencer til at udvikle et ægte industrielt og/eller forskningsorienteret projekt. | 3 |
Fransk som fremmedsprog og engelsk | Dette kursus sigter mod at tilegne sig kompetencer i både skriftlig og mundtlig kommunikation på fransk eller engelsk. | 3 |
Mulighed for IT Digital Transformation (UPPA ANGLET Campus)
Kursus navn | kursus beskrivelse | ECTS* |
Service- og mikroserviceorienterede arkitekturer | Dette kursus sigter mod at give de studerende begreber og tilgange til at forstå og designe distribuerede systemer, så de især kan forstå og anvende serviceorienterede og mikroserviceorienterede tilgange til at designe og udvikle heterogene systemer og systemer. Integrations- og interoperabilitetsløsninger vil blive undersøgt og anvendt. | 4 |
Cloud Computing Services og teknologier | Målet med dette kursus er at give de studerende viden og kompetencer til at designe og udvikle skalerbare, sikre og omkostningseffektive infrastrukturer, platforme og software som en service til digitale organisationer. | 4 |
Internet of Things | Målet med dette kursus er at give de studerende viden og kompetencer til at designe og udvikle Smart IoT-systemer baseret på integration og orkestrering af sensorer og effektorobjekter i cyberfysiske systemer. | 4 |
Semantisk web, avancerede databaser og åbne linkede data | Dette kursus sigter mod at give eleverne grundlæggende færdigheder til at designe og udvikle strukturerede og ustrukturerede avancerede databaser for at kunne klare de heterogene dataplandimensioner, der kræves af generationerne af informationssystemer. | 4 |
Digital fremstillingsmulighed (ENIT Tarbes Campus)
Kursus navn | kursus beskrivelse | ECTS* |
Avanceret robotik | Ved afslutningen af dette kursus skal den studerende kunne analysere en given applikation for at etablere en robot/kobotisk løsning til at automatisere den ved at overveje forskellige aspekter og begrænsninger. Fra denne uddannelse vil den studerende også være i stand til at forklare robotværktøjer (modeller, banegenerator og kontrollov), bruge dem og begrunde deres valg i en bestemt kontekst. Nogle specifikke aspekter relateret til robotteknologi i interaktion og samarbejde med mennesker vil også blive behandlet. | 4 |
Avancerede virtuelle miljøer | Målet med dette kursus er at præsentere de grundlæggende begreber i Virtual Reality (såsom hardwaregrænseflader, softwarefunktioner eller udviklingsmiljøer), samt nogle nyere videnskabelige og anvendelige fremskridt inden for Virtual Reality inden for rammerne af industri 4.0 og digitale tvillinger . | 4 |
Avanceret additiv fremstilling | Målet er at tilvejebringe tekniske baser på 3D-print, nuværende og fremtidige teknologier, at analysere dybdegående 3D-metalprintning (tekniske begrænsninger, detaljerede omkostninger, fejlårsager/løsninger), at udforske de topologiske designmetoder og processimulering/overvågning, med professorer og 3 industrielle partnere, og afsluttes med et ansøgningsprojekt. | 4 |
Avancerede industrielle distribuerede og indlejrede systemer | Målet med dette kursus er at præsentere og manipulere processorer (f.eks. FPGA, mikrocontroller, Arduino, ESP) med ansvar for at behandle information, der kommer fra sensorer (inklusive lyssystemer, signal og billede) ved hjælp af en trådløs grænseflade (f.eks. BLE, WIFI) som samt muliggør styring af distribuerede intelligente systemer gennem aktuatorer eller effektorer. | 4 |
Akademisk semester 2 - Praktik
Kursus navn | kursus beskrivelse | ECTS* |
Forskningspraktik | Dette praktikophold er beregnet til at give studerende mulighed for at anvende en videnskabelig tilgang og projektledelsesmetoder til et akademisk eller industrielt forskningsprojekt. Eksempler på applikationsdomæner: Industri 4.0, Smart Manufacturing, Autonome Vehicles, Smart Building, Smart Enterprises inklusive Business Intelligence og Business Analytics (Machine Learning). | 30 |
* ECTS: European Credit Transfer and Accumulation System
Akademiske krav
Dette andet år af kandidatuddannelsen er åbent for studerende efter afslutningen af det første år af en kandidatgrad eller diplom svarende til bac+4 fra et europæisk universitet (minimum 240 ECTS-point) i ingeniørvidenskab, naturvidenskab eller tilsvarende (Bachelor of Engineering, Bachelor of Science eller tilsvarende).
Programresultat
- Målsætninger
- Forberede de studerende på et avanceret specialiseret niveau til at imødegå nuværende og fremtidige videnskabelige og teknologiske udfordringer i digitale industrier og virksomheder.
- Udvikle forskningskompetencer til at kunne udføre succesfuld forskning af høj kvalitet,
- Forbereder de studerende til ledende stillinger i private og offentlige organisationer i forsknings- og udviklingsafdelinger.
Færdigheder
Ved afslutningen af dette program vil de studerende på " Industry 4.0 Computer Science Master" være i stand til at:
- Identificere og analysere de funktionelle og ikke-funktionelle krav til digitale organisationer (industrier og virksomheder).
- Udformning og modellering af flerdimensionale arkitekturer, der er resultatet af integration og koordinering af Internet of Everything-enheder (IoT, data, mennesker, tjenester, cloud computing-infrastrukturer, robotter, 3D-printere osv.) med henblik på at opfylde kravene i digitale organisationer.
- Udvikling og gennemførelse af et konceptprøvesystem, der integrerer de forskellige dimensioner af Internet of Everything.
- Udformning og gennemførelse af eksperimenter med henblik på at afprøve og evaluere industri 4.0-systemer.
- gennemgå, analysere og fortolke den videnskabelige litteratur, aktuelle emner og innovationer inden for computervidenskab og informationsteknologi.
- Gennemføre et forskningsprojekt, der har til formål at udvikle en state-of-the-art samt at identificere og løse videnskabelige og teknologiske udfordringer inden for rammerne af Industri 4.0.
Stipendier og finansiering
- Region Aquitaine Stipendier for studerende fra lande uden for EU
- EIFFEL-stipendium for fremragende resultater
- Specifikt stipendium til masteruddannelsen
Kontoret for optagelse til internationale masteruddannelser
Galleri
Karrieremuligheder
Sektorer
- Datalogi, informationsteknologi, systemteknik, digital mentor, ekspert i samarbejdsrobotter, IT/OT-integrationschef, industriel Big Data-videnskabsmand, Lean 4.0-ingeniør
Felter
- Industri, forskning og F&D-strukturer
Stillinger
- Ph.d.-studerende og R&D-ingeniør