Master i digital teknologiteknik
Fontys University of Applied Sciences
Nøgleinformation
Campus placering
Eindhoven, Holland
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
2 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
EUR 2.314
Ansøgningsfrist
15 May 2024
Tidligste startdato
Sep 2024
Introduktion
Klar til en ledende rolle inden for digital transformation? Er du en ambitiøs bachelor i ingeniørvidenskab, IKT eller anvendt videnskab, der ønsker en karriere i en bredere rolle? Vil du specialisere dig i digital teknologi? Er du villig til at gå ud over det åbenlyse for at løse komplekse og meningsfulde udfordringer i en tværfaglig tilgang? Vil du bygge dit netværk i det højteknologiske økosystem i Holland fra dag ét?
Hvorfor Master Digital Technology Engineering?
- Der er ingen enkel løsning på store udfordringer som klimaforandringer, infektionssygdomme og den eksponentielle vækst af teknologi. Fremkomsten af det smarte samfund og den digitale transformation kræver en anden tilgang til digital teknologi, mennesker, processer og samarbejder.
- Arbejdsområdet efterlyser ingeniører, der kan håndtere høje niveauer af usikkerhed, kompleksitet, gensidige afhængigheder og tilpasninger og forstå økosystemet.
- For at udfylde dette hul arbejdede Fontys sammen med internationale virksomheder, forskningscentre og uddannelsesinstitutioner i udformningen af dette helt nye masterprogram.
- Denne master tilbyder en direkte adgang til studerende med en ingeniør-, IKT- eller anvendt videnskabsbachelorgrad, som ønsker at afslutte deres kandidatgrad på 2 år (pre-master er ikke påkrævet) og kickstarte deres karriere!
Professionelle mestre
Der er to typer kandidatuddannelser i Holland: professionelle mastere, der tilbydes af Universities of Applied Sciences, og videnskabelige mastere, der tilbydes af akademiske universiteter. Selvom begge typer kandidatuddannelser træner til samme niveau, er der forskel på orienteringen. Professionelle kandidatuddannelser har fokus på praksisbaseret forskning, hvorimod videnskabelige kandidatuddannelser er mere fokuserede på forskning i den akademiske verden. En kandidat forventes at være i stand til at tilpasse sig ny viden og indtage en videbegærlig holdning. Kendskab til et begrænset fagområde er ikke længere tilstrækkeligt. Innovationer foregår i det store og hele i skæringspunkterne mellem forskellige discipliner. Professionelle kandidatuddannelser imødekommer dette stigende behov for fagfolk, der kan operere i disse kryds.
Vores samarbejdspartnere
Vi har arbejdet tæt sammen med flere virksomheder.
- Philips
- ASML
- Solarge
- VDL
- CSU
- Sioux teknologier
- TMC
- Bodec
- van Berlo
- van Rijsingen grøn
Indlæggelser
Stipendier og finansiering
Nogle Fontys-studieprogrammer tilbyder Holland-stipendiet til deres studerende. Du kan også være berettiget til andre stipendier, der ikke leveres af Fontys.
Læreplan
Fremgangsmåde og programoversigt
Find ud af alt om de detaljer, du har brug for at vide om kandidatuddannelsen i denne oversigt nedenfor. Som man kunne forvente en mere detaljeret forklaring af de to år, og oven i købet også vores tilgang til uddannelse.
I løbet af kandidatuddannelsen vil der blive givet kurser for alle de fire læringslinjer, du skal følge. Læringslinjerne sikrer, at du udvikler viden og færdigheder inden for:
- Digitale teknologier
- Systemteknik
- Praksisbaseret forskning
- Designbaseret arbejde
Hver læringslinje tilbyder fire kurser under hver af de fire åbne udfordringer. Efter de fire udfordringer får du vejledning for hver læringslinje på dit projekt i afgangsfasen.
Åbne udfordringer
De åbne udfordringer har til formål at lade dig få erfaring i processen med at integrere digital teknologi i en ingeniørmæssig sammenhæng og er tæt knyttet til læringslinjerne. Udfordringerne giver mere dybde, og dine handlinger indenfor udfordringerne er velbegrundede. Du lærer at handle ud fra teoretiske rammer og du lærer at se på udfordringer fra forskellige perspektiver. Kurserne er meningsfulde, fordi de hænger sammen med udfordringerne.
År 1
Kandidatuddannelsens første år består af tre åbne udfordringer, der veksles med ugers integration, refleksion og test: de såkaldte 'imellem-uger'. I løbet af mellemugerne reflekterer du over, hvordan du har anvendt de teoretiske rammer og uddannelsestilbuddene i læringslinjerne på udfordringerne. Den tredje udfordring vil blive udført, mens du arbejder i en virksomhed.
- Udfordring 1 - kurser
- Digitale teknologier- Datahentning, grundlæggende behandling og datavisualisering
- Systemteknik- Forståelse af perspektiver inden for systemteknik
- Praksisbaseret forskning- Praksisbaseret forskning - grundlæggende færdigheder
- Designbaseret arbejde- Skab og tag valg
- Udfordring 2 - kurser
- Digitale teknologier - AI: praktisk maskinlæring og neurale netværk
- Systemteknik - Design af et værdiforslag
- Praksisbaseret forskning- Indsamling og analyse af data
- Designbaseret arbejde- Designtænkning
- Udfordring 3 - kurser
- Digitale teknologier - Dybt dyk ned i dataanalyse: mestring af det nyeste
- Systemteknik - Optimering og forbedring af produktdesign i en organisatorisk kontekst
- Praksisbaseret forskning- Formidling af forskningsresultater
- Designbaseret arbejde- Menneskecentrerede tilgange
År 2
Det andet år af kandidatuddannelsen er sammensat af en åben udfordring. Mens resten vil indgå i afgangsfasen, hvor der foregår forundersøgelser til afgangsprojektet, og til sidst selve afgangsprojektet (20 uger). Den åbne udfordring og den foreløbige forskningsfase på andet år veksles også mellem uger med integration, refleksion og test. Afgangsprojektet vil blive afsluttet, mens du arbejder i en virksomhed.
- Udfordring 4 - kurser
- Digitale teknologier - Smarte enheder - sensorer og indlejret software
- Systemteknik - Udvikling af løsninger: hvordan man gør et produkt vellykket
- Praksisbaseret forskning - Visualisering af din proces
- Designbaseret arbejde - Menneskecentrerede tilgange
Afgangsfase
Afgangsfasen består af forundersøgelsen og afgangsprojektet. Målet med det foreløbige forskningsprojekt er at forberede dig på seks uger til dit afgangsprojekt. I par vil du lave (desk) research, udforske og bestemme, hvad din designtilgang vil være, og komme med en konceptuel forskningsstrategi for dit afgangsprojekt. Du får støtte fra en af trænerne, og du kan gøre brug af ekspertfeedback, når du arbejder med dette projekt.
I løbet af dit afgangsprojekt arbejder du i en projektgruppe med et reelt og relevant designspørgsmål inden for rammerne af – og hentet ind af – en organisation, der står over for en digital transformation. Du vil udvikle en digital løsning, der giver et passende svar på det givne problem i organisationen under hensyntagen til interessent- og systemkrav.
Pædagogisk tilgang: Design-baseret læring (DBL)
Den Design-Based Learning tilgang gør dig i stand til at løse realistiske (design)problemer, mens du reflekterer over din læring. Det lægger vægt på planlægning og design af væsentlige aktiviteter i design af produkter og realisering af ideer inden for autentiske (tekniske) miljøer. Inden for denne designproces træffer du beslutninger om de trin, du skal tage og gentager dig konstant. Som et resultat bliver du stadig bedre til at generere specifikationer, lave forudsigelser, opleve og skabe løsninger, teste og kommunikere.
Overordnet arbejder du selvstændigt inden for Design-Based Learning tilgangen og reflekterer over den konstruktive (lærings)proces. Vi mener, at Design-Based Learning er svaret på spørgsmålet om, hvordan man bliver en selvstyret professionel.
Den T-formede professionelle
Den digitale teknologiingeniør er en type fagmand, der kan beskrives gennem den T-formede professionelle model.
- Den vandrette bjælke i T repræsenterer bredden af ekspertise, såsom evnen til at engagere sig med andre eksperter på tværs af en række forskellige systemer og intellektuelle og disciplinære kulturer.
- Den lodrette del af T repræsenterer en dybde af ekspertise inden for et specifikt videndomæne.
Virksomheder efterlyser disse T-formede fagfolk med indgående kendskab til én disciplin og en bred videnbase inden for tilstødende områder, generelle forretningsområder eller iværksætterområder. Vi forestiller os den T-formede digitale teknologiingeniør som en professionel, der er i stand til at kommunikere og forstå eksperterne og samtidig have et udviklingsdrevet og entreprenørielt mindset.
Programresultat
Hvad du vil lære
- Programmet giver dig mulighed for at få omfattende viden og færdigheder inden for digital teknologi og systemteknik. Det er designet til at lade dig udvikle løsninger på komplekse problemer, som digital transformation udgør.
- I løbet af kandidatuddannelsen faciliterer vi et stimulerende læringsmiljø, hvor du arbejder med virkelige udfordringer ved at bruge færdigheder som samarbejde, feedback og refleksion. Ved at arbejde designorienteret vil du opleve de problemer, som branchen står over for og forstå, hvilke stadier en digital teknologiløsning gennemgår fra start til slut.
- Efter succesfuld gennemførelse af kandidatuddannelsen vil du være en digital teknologiingeniør, der kan implementere digitale teknologiløsninger og bidrage til den digitale transformation af organisationer. Du vil være i stand til at bidrage til et hurtigt foranderligt digitalt samfund og have en social indflydelse på områderne bæredygtighed og etik
Programundervisning
Karrieremuligheder
Som kandidat er du resultatorienteret og kan håndtere en høj grad af fleksibilitet, kompleksitet og gensidig afhængighed, som anvendelse og integration af digital teknologi kræver. Denne integration finder sted både i innovation af eksisterende produkter og/eller tjenester og i ændring af interne produktions- og organisatoriske processer. For at nå dine mål kombinerer du din avancerede tekniske viden (hardware, software og analytiske færdigheder) med din evne til at kommunikere med og vurdere behovene hos de forskellige interessenter.
Juniorstillinger
- Testingeniør,
- Forretningsprocesanalytiker,
- Procesingeniør,
- Produktions ingeniør,
- Designingeniør
- Og mange flere
Medior/senior stillinger
- Produktejer,
- Projektleder/koordinator,
- Projektleder NPI,
- NPI produktionsingeniør,
- Feltsupportingeniør.
- Igen mange flere muligheder