Master i interaktionsdesign
Malmö University
Nøgleinformation
Campus placering
Malmö, Sverige
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
1 - 2 År
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
SEK 260.000 / per year *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
02 Sep 2024
* fuld studieafgift
Introduktion
Interaktionsdesign omhandler design af digitale artefakter og digitalt medieret kommunikation med fokus på brugeroplevelse.
Interaktionsdesign er en disciplin i hastig forandring, og vi fastholder relevansen af vores uddannelse ved at arbejde med designcases i den virkelige verden og eksterne kunder, der omfatter lokale industripartnere samt kulturelle og civile organisationer. At navigere i et skiftende designlandskab kræver også en forskers kritiske tankegang, og vi fremmer reflekterende design ved at undervise i forskningsfærdigheder og involvere studerende i aktive forskningsprojekter. Interaktionsdesign-programmet tilbyder både 60 og 120 point. Ansøgere kan enten vælge den etårige uddannelse eller den toårige uddannelse.
Den etårige kandidatuddannelse består af fire 15-kreditkurser, der starter med en studiebaseret introduktion til tværfagligt samarbejde og mainstream interaktionsdesign. De næste to kurser omhandler legemliggjort interaktion og kollaborative medier, to af vores signaturemner. Det sidste kursus i år et er et afgangsprojekt på kandidatniveau.
I år to kan studiekurserne om design og social innovation og leg og latterlig interaktion erstattes med studiekurser om tilsvarende nutidige emner inden for interaktionsdesignforskning. Dette er muligt efter individuel godkendelse af Studienævnet for at lette udveksling med sammenlignelige uddannelser i Sverige og internationalt.
Vi har tilbudt kandidatuddannelser i interaktionsdesign siden 1998, hvor kandidater er gået videre til stillinger som designere og strateger i IKT- og medieindustrien rundt om i verden, såvel som til iværksætterbestræbelser.
Arbejdsmiljøer
Studerende har adgang til studieplads, og vi opfordrer til en sund studiekultur. Det er her, vi udfører gruppearbejde, seminarer, workshops, præsentationer og diskussioner. Tæt på er der et veludstyret materialeværksted og et fysisk prototyplaboratorium til elektronik- og sensorarbejde. Derudover bruger vi ofte faciliteterne på MEDEA forskningscenter til afsluttende præsentationer, udstillinger, seminarer og programmøder.
Indlæggelser
Læreplan
Uddannelsen omfatter fuldtidsstudier i et eller to akademiske år, opdelt i fire til otte kurser, startende med en studiebaseret introduktion til tværfagligt samarbejde og mainstream interaktionsdesign. Den akademiske modenhed udvikles gennem hele forløbet, idet de studerende arbejder hen imod et avanceret selvstændigt projekt på første år og på andet år mod state-of-the-art tilgange til praksisbaseret forskning inden for interaktionsdesign. Det afsluttende kursus er et afgangsprojekt på kandidatniveau, både i år et og år to.
Undervisningsformer
Programmet er baseret på en læringsmæssig pædagogik. Dette betyder, at vi tilskynder til en iterativ praksis med eksperimentering og refleksion. Som lærere ser vi på os selv som coacher, der guider dig gennem denne proces.
Studio-baseret
Programmet er studiebaseret. Studerende vil også have adgang til computerlaboratorier, et materialeværksted og et prototyplaboratorium til elektronik, sensorer og mikroprocessorprogrammering.
Gruppearbejde i tværfaglige teams
Den primære metode til læring er gennem gruppearbejde i tværfaglige teams med klassekammerater og interessenter. Evnen til at arbejde i teams og med andre – herunder brugerfællesskaber – er en vigtig del af vores pensum, og flere projekter er organiseret for at øve disse færdigheder.
Humanistisk tilgang
Med vores humanistiske tilgang vil eleverne praktisere kvalitative forskningstilgange til at understøtte deres design af håndgribelige artefakter såvel som digitale og interaktive tjenester, systemer og artefakter. Vi lægger vægt på forståelse for mennesker i deres brugssituationer. Eleverne vil blive undervist i at udvikle et kritisk perspektiv baseret på: nærlæsning af relevante akademiske tekster; deltagelse i seminarer; og skrivning af forskningsartikler i akademisk stil. To specialeprojekter vil udfordre de studerende til at uddybe deres praksis og tankeprocesser.
Reflekterende og eksperimenterende designtænkning og praktisk udførelse
Prototyping i studiet og i den virkelige verden er en integreret del af at blive interaktionsdesigner.
For at praktisere reflekterende og eksperimenterende designaktivitet integrerer vores projekter og kurser seminarer og hands-on workshops, der introducerer eleverne til blandt andet etnografisk feltarbejde, kritiske og performative metoder, lav- og high-fidelity prototyping, mikroprocessorprogrammering og videoskitsering, som samt evaluering af brugskvaliteter. Alle disse praksisser understøttes af litteraturhenvisninger og eksempler.
Specialeprojektet
Studerendes specialeprojekter i slutningen af hvert år vil være en kombination af praktiske designprocesser, der fører til en prototype og et skriftligt dokument, plus præsentation og diskussion af deres designarbejde foran kammerater og en eksaminator.
Indhold
Efterår 2024 - Semester 1
- Introduktion til multidisciplinært interaktionsdesign (KD640A), 15 point, obligatorisk
- Udforskninger i design og teknologi (KD651A), 15 point, obligatorisk
Forår 2025 - Semester 2
- Interaktionsdesign: Embodied Interaction (KD641B), 15 point, obligatorisk
- Interaktionsdesign: Kandidatafhandling (Et-årig) (KD643B), 15 point, obligatorisk
Efterår 2025 - Semester 3
- Interaktionsdesign: Design for øko-sociale fremtider (KD652A), 15 point, obligatorisk
- Leg og ludisk interaktion (KD645A), 15 point, obligatorisk
Forår 2026 - Semester 4
- Designbaseret forskning (KD646A), 15 point, obligatorisk
- Interaktionsdesign: Specialeprojekt II (KD647A), 15 point, obligatorisk
Programresultat
Aktuelle resultater er specificeret pr. kursus, hvor de generiske typer af resultater er kortlagt til interaktionsdesign som følger:
- Viden og forståelse - Repertoire og teori (kanoniske designs, vigtige designelementer og vigtige teoretiske begreber);
- Kompetence og færdigheder — Færdigheder og teknik (herunder designtilgang);
- Dømmelse og tilgang - Reflektion og kritik.
Viden og forståelse
Den studerende demonstrerer:
- Viden og forståelse indenfor interaktionsdesign, herunder overblik samt dyb viden om dele af feltet og indsigt i aktuel forskning
- Avanceret metodisk viden inden for interaktionsdesign
Kompetence og færdigheder
Den studerende demonstrerer:
- Evne til at integrere viden og til at analysere, vurdere og håndtere komplekse fænomener, spørgsmål og situationer under forhold med begrænset information
- Evne til selvstændigt at identificere og formulere spørgsmål og til at planlægge og tilstrækkeligt udføre kvalificerede opgaver inden for givne tidsfrister
- Evne til klart at redegøre for og diskutere konklusioner og den viden og argumenter, der ligger til grund for konklusionerne i skriftlig og mundtlig dialog med forskellige grupper
- Færdigheder, der kræves for at deltage i forskning og udvikling samt i andre avancerede virksomheder
Dom og tilgang
Den studerende demonstrerer:
- Evne til at udføre vurderinger inden for interaktionsdesign under hensyntagen til relevante akademiske, samfundsmæssige og etiske aspekter
- Bevidsthed om etiske aspekter af forskning og udvikling
- Indsigt i videnskabens muligheder og begrænsninger, videnskabens rolle i samfundet og menneskers ansvar for dens brug
- Evne til at identificere yderligere videnbehov og påtage sig ansvar for videnudvikling
Karrieremuligheder
Kandidater fra dette program er gået videre til professionelle stillinger rundt om i verden i design-, medie- og IKT-industrierne samt i akademisk forskning og iværksætteri.
Mange alumner indtager stillinger som interaktionsdesignere, brugeroplevelsesspecialister eller usability-specialister i design-, IKT- og medieindustrien. For nogle involverer dette at kritisere eller finjustere grænseflader og interaktioner af nuværende produkter til brugernes behov. For andre omfatter det konceptudvikling for fremtidige produkter og services.
Nogle alumner vælger strategiske positioner, hvor interaktionsdesigns rolle overvejes om markeds- og forretningsudvikling, mens andre anvender interaktionsdesignperspektiver og -metoder til at forestille sig forandring eller 'future-making' i politik, offentlige organisationer, kulturarvssektoren og NGO'er.