Master i kultur og forandring: Kritiske studier i humaniora
Malmö University
Nøgleinformation
Campus placering
Malmö, Sverige
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
2 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
SEK 195.000 / per course *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
02 Sep 2024
* fuldt undervisningsgebyr
Introduktion
Dette program er specielt designet til at give dig færdigheder, selvtillid og kvalifikationer til at arbejde inden for kulturproduktion, kulturadministration og virksomhed, især på måder, der er opmærksomme og etisk ansvarlige.
Kultur og forandring: kritiske studier inden for humaniora er et to-årigt kandidatuddannelse, der er rettet mod studerende, der er interesseret i bedre forståelse af forskellige kulturelle fænomener, både fortid og nutid. Programmet vil tilskynde dig til at tænke ekspansivt og kreativt om, hvordan kultur produceres og reproduceres, og hvorfor det stadig er omstridt terræn. Vi udforsker og stiller spørgsmål om spørgsmål om magt, repræsentation, hukommelse, stilhed og sted. Programmet hjælper dig med at bygge bro mellem teori og praksis og udvikle forskningsinteresser i samarbejde med eksterne interessenter. Hvis du nogensinde har overvejet at arbejde inden for kunst, politikudformning, kulturadministration eller endda forfølge en ph.d., kan dette være det ideelle program for dig.
Om
Et to-årigt kandidatuddannelse i kulturstudier
Kultur er ikke kun et sæt tekster, billeder, artefakter og kompositioner, som vi oplever eller analyserer. Det er også et levende medium, hvorigennem vi interagerer med verden og hinanden samt forstår os selv og de samfund, vi bor i. Kultur skifter konstant og påvirker måden, der forhandles om magt på. I post-sandheden, post-memory 21. århundrede, er det stadig ikke klart, hvordan forskellige perspektiver og udtryk for kultur vil fortsætte med at eksistere sammen. Spørgsmål, som vi har brug for at tackle, er: Hvem får tale og handle, og hvem lytter? Hvorfor producerer vi viden, og hvad bruges den til? Og hvordan kan vi etisk engagere og deltage i arbejdet med at skabe / lave "kultur"?
Hvad gør programmet unikt?
Dette er et to-årigt kandidatuddannelse i kulturstudier, der er baseret på humaniora, men som også bruger metoder, teorier og tilgange fra andre områder, såsom deltagende design, kritisk museologi og kunstnerisk forskning. Et kendetegn ved dette program er bro mellem teori og praksis. Du vil studere kultur i bred forstand og praktisk deltage i forskellige former for kulturel produktion, da den finder sted inden for institutioner som museer, teatre, kunsthaller og i dialog med interessenter som kunstnere, kuratorer, aktivister, kollektiver og små virksomheder . En vigtig del af dette tværfaglige program er at give dig som studerende muligheder for at samarbejde med kulturelle interessenter og co-skabe dine egne produktioner samt opbygge et fællesskab af jævnaldrende.
Programmets struktur
Det første år fokuserer på at få fat i centrale teoretiske begreber og bekymringer i marken. Vi trækker på en bred vifte af materiale fra film og billedkunst til forestillinger og offentlige monumenter. Dette år inkluderer også et kursus med tværfaglige tilgange til forskningsdesign og -metoder samt et socialt engageret forskningskursus gennemført i samarbejde med eksterne interessenter. Programmet skrider frem ved gradvist at opbygge studerendes tillid og uafhængighed, både med hensyn til stipendium og ved at skabe bredere kulturelle netværk. I det andet år tilbyder vi valgfrie kurser i mere specialiserede emner, og programmet afsluttes med studerende, der skriver en 30-graders speciale.
Hvilken karriere vil du være forberedt på?
Dette program er specielt designet til at give dig færdigheder, selvtillid og kvalifikationer til at arbejde inden for kulturproduktion, kulturadministration og virksomhed, især på måder, der er opmærksomme og etisk ansvarlige. I samarbejde med en række lokale interessenter og sammen med jævnaldrende får du også muligheden for at opbygge et stærkt professionelt netværk. Samtidig giver programmet den nødvendige stringens til at forberede de studerende til ph.d.-studier inden for en tværfaglig og international akademisk sammenhæng.
Adgangskrav
- Bachelorgrad (180 point) eller tilsvarende inden for samfundsvidenskab, humaniora eller kunst.
- Generel valgbarhed ækvivalent med svensk gymnasiekursus Engelsk B.
Organisation
I dette program deltager studerende med kritiske tilgange fra humaniora for at studere og forstå dynamikken i kulturel produktion og forandring i samfundet. De udforsker det evolutionære drejningsmoment af ideer om mennesket i forskellige geografiske sammenhænge og analyserer kulturelle udtryk (f.eks. Tekster, film, kunstværker), da de er placeret inden for forskellige møder, friktioner og historiske viklinger. Lokalitet er en vigtig dimension, da den understreger bevidstheden om individuelle og kollektive emnepositioner i rum og tid og identificerer forhold i og mellem menneskelige, ikke-menneskelige og virtuelle sammenhænge. Studerende vil styrke deres færdigheder i effektive humanistiske metoder, såsom hermeneutisk analyse, tæt læsning, kritisk observation, fænomenologi, ræsonnement og engagerende skrivning. Disse færdigheder vil blive videreudviklet gennem et kursus om handlingsbaseret forskning. Gennem disse metoder deltager eleverne i flere måder at udforske kulturelle fænomener i samfundet, hvor der er skiftende og ujævne adgangspunkter og muligheder for produktion og reproduktion. For at sikre relevans for "her og nu" giver programmet også et rum for studerende til at forhandle aktuelle emner som dekolonisering af klimaforandringer, kryptokurrency og økonomiske utopier, reelle og forestillede grænser og deres overtrædelser, monumenter og ikonoklasme. Gennem disse refleksioner spørger vi: Hvem har magten til at tale og handle? Hvordan fungerer repræsentation og påvirker / producerer forskellige organer? Under hvilke betingelser produceres viden etisk? Alle disse tilgange og spørgsmål sætter tonen for en streng kritisk undersøgelse af en kultur, hvor studerende kan forhøre udfordrende historier og deres nedarvede fordomme, teoretisere refleksivt og også kreativt eksperimentere og lege med alternativer.
Programmet er forankret i de akademiske traditioner inden for kritisk teori, hermeneutik, kulturstudier og kritiske humaniora, der beskæftiger sig med epistemologiske spørgsmål om magt og ideologi, kritik som en praksis, måder til transmission og problemer med oversættelse. Udgangspunktet er imidlertid fra en idé om kultur som både skabt og nedarvet, hvilket betyder at den er et produkt af akkumulerede individuelle og kollektive handlinger (og reaktioner). Således er der specielt fokus på deltagende og handlingsbaserede forskningsmetoder, der understreger de beliggende og erfaringsmæssige dimensioner af teoretisk undersøgelse. Progression mellem kursusmoduler er struktureret på en måde, der søger at integrere teori og praksis, omsætte teori til praksis og lade praksis informere teori. En vigtig del af programmet er, at studerende opfordres til at samarbejde med kulturelle interessenter og til at skabe deres egne produktioner samt opbygge et fællesskab af jævnaldrende. I programmet får de studerende de nødvendige færdigheder til at arbejde i kulturproduktion og kulturadministration på måder, der er stillingsbevidste og etisk ansvarlige. Samtidig giver programmet den nødvendige strenghed for studerende til at forberede sig til ph.d.-studier inden for en tværfaglig og international videnskabelig sammenhæng.
Læringsresultater
Generelle mål for videregående kurser og uddannelser (Högskolelagen 1: 8-9)
Efteruddannelseskurser og -uddannelser skal indebære erhvervelse af specialviden, kompetence og færdigheder i forhold til kurser og uddannelser på første kursus, og ud over kravene til første kursus og uddannelser skal:
- En yderligere udvikling af studerendes evne til at integrere og gøre autonom brug af deres viden,
- Udvikle elevernes evne til at håndtere komplekse fænomener, problemer og situationer og
- Udvikl de studerendes potentiale for professionelle aktiviteter, der kræver betydelig autonomi eller til forsknings- og udviklingsarbejde. Forordning om videregående uddannelser (2006: 173).
Kvalifikationsresultater for en kandidatgrad (højere uddannelsesforordning)
Viden og forståelse
For en kandidatgrad (120 point) skal den studerende:
- demonstrere viden og forståelse inden for fagområdet Kulturstudier, herunder bred viden om området og væsentligt dybere viden om specifikke dele af feltet såvel som indsigt i den aktuelle forskning og praksis, og
- demonstrere specialiseret metodologisk viden inden for kulturstudierne.
Kompetence og færdigheder
For en kandidatgrad (120 point) skal den studerende:
- demonstrere evnen til kritisk og systematisk at integrere viden og til at analysere, vurdere og håndtere komplekse fænomener, problemer og situationer selv med begrænset information.
- demonstrere evnen til at identificere og formulere spørgsmål kritisk, autonomt og kreativt samt til at planlægge og ved hjælp af passende metoder påtage sig avancerede opgaver inden for forudbestemte tidsrammer og således bidrage til dannelsen af viden samt evnen til at evaluere dette arbejde.
- demonstrere evnen i tale og skrivning både nationalt og internationalt til klart at rapportere og diskutere hans eller hendes konklusioner og den viden og argumenter, som de er baseret på i dialog med forskellige målgrupper.
- demonstrere de færdigheder, der kræves for deltagelse i forskning eller autonom beskæftigelse i en anden kvalificeret erhverv.
Domme og tilgang
For en kandidatgrad (120 point) skal den studerende:
- demonstrere evnen til at foretage vurderinger inden for hovedfeltet informeret om relevante disciplinære, sociale og etiske spørgsmål og også demonstrere bevidsthed om etiske aspekter af forskning og praksis.
- demonstrere indsigt i forskningens muligheder og begrænsninger, dens rolle i samfundet og individets ansvar for, hvordan den bruges.
- demonstrere evnen til at identificere det personlige behov for yderligere viden og tage ansvar for hans eller hendes løbende læring.
Indlæggelser
Læreplan
Programmets struktur
Dette program starter med nye studerende hvert efterårssemester. Det første år fokuserer på at få styr på centrale teoretiske begreber og bekymringer på området. Vi vil trække på en bred vifte af materialer fra film og billedkunst til performances og offentlige monumenter. I år indeholder desuden et forløb med tværfaglige tilgange til forskningsdesign og -metoder, samt et samfundsengageret forskningsforløb gennemført i samarbejde med eksterne interessenter. Programmet skrider frem ved gradvist at opbygge elevernes tillid og uafhængighed, både med hensyn til stipendium og ved at skabe bredere kulturelle netværk. På andet år udbyder vi valgfag i mere specialiserede fag, og uddannelsen afsluttes med, at studerende skriver en 30-points kandidatafhandling.
Indhold
Efterår 2024 - Semester 1
- Kritiske humaniora - ideer på vej (KK680A), 15 point, obligatorisk
- Kultursteder - historie og sted (KK681A), 7,5 point, obligatorisk
- Repræsentation og magt (KK682A), 7,5 point, obligatorisk
Forår 2025 - Semester 2
- Integrerede metoder til forskningsdesign (KK683A), 15 point, obligatorisk
- Samfundsengageret forskning (KK684B), 15 point, obligatorisk
Efterår 2025 - Semester 3
- Biosocial Ethics: Limits of the Human (KK488A), 15 point, valgfag
- Kulturpolitik i antropocæn: Globale og lokale perspektiver (KK489A), 15 point, valgfag
Forår 2026 - Semester 4
- Kulturstudier: Kandidatafhandling (2-årig) (KK690A), 30 point, obligatorisk
Programresultat
Overordnede mål for videregående uddannelser og uddannelser (Högskolelagen 1:8-9)
Videregående kurser og uddannelser skal indebære tilegnelse af specialviden, kompetencer og færdigheder om 1. trins kurser og uddannelser, og skal ud over kravene til 1. cyklus kurser og uddannelser:
- En videreudvikle elevernes evne til at integrere og gøre selvstændig brug af deres viden
- Udvikle elevens evne til at håndtere komplekse fænomener, problemstillinger og situationer
- Udvikle de studerendes potentiale for faglige aktiviteter, der kræver stor selvstændighed eller for forsknings- og udviklingsarbejde. Forordning om videregående uddannelser (2006:173)
Kvalifikationsresultater for en kandidatgrad (videregående uddannelsesforordning)
Viden og forståelse
For en kandidatgrad (120 point) skal den studerende:
- Udvise viden og forståelse inden for fagområdet Kulturvidenskab, herunder bred viden om feltet og væsentligt dybere kendskab til specifikke dele af feltet, samt indsigt i aktuel forskning og praksis
- Demonstrere specialiseret metodisk viden inden for fagområdet Kulturvidenskab
Kompetence og færdigheder
For en kandidatgrad (120 point) skal den studerende:
- Demonstrere evnen til kritisk og systematisk at integrere viden og analysere, vurdere og håndtere komplekse fænomener, problemstillinger og situationer selv med begrænset information
- Demonstrere evnen til at identificere og formulere problemstillinger kritisk, selvstændigt og kreativt samt at planlægge og ved hjælp af passende metoder påtage sig avancerede opgaver inden for forudbestemte tidsrammer og således bidrage til dannelsen af viden samt evnen til at evaluere dette arbejde
- Demonstrere evnen i tale og skrift både nationalt og internationalt til at rapportere og diskutere sine konklusioner og den viden og argumenter, som de er baseret på i dialog med forskellige målgrupper
- Demonstrere de færdigheder, der kræves for deltagelse i forskning eller selvstændig beskæftigelse i et andet kvalificeret erhverv
Domme og tilgang
For en kandidatgrad (120 point) skal den studerende:
- Demonstrere evnen til at foretage vurderinger inden for hovedstudiet baseret på relevante disciplinære, sociale og etiske spørgsmål og også at demonstrere bevidsthed om etiske aspekter af forskning og praksis
- Demonstrere indsigt i forskningens muligheder og begrænsninger, dens rolle i samfundet og den enkeltes ansvar for, hvordan den bruges.
- Demonstrere evnen til at identificere det personlige behov for yderligere viden og tage ansvar for hans eller hendes løbende læring
Karrieremuligheder
Dette program er specifikt designet til at give dig færdigheder, selvtillid og kvalifikationer til at arbejde i kulturproduktion, kulturadministration og virksomhed, især på måder, der er bevidste og etisk ansvarlige. I samarbejde med en række lokale interessenter og sammen med jævnaldrende vil du også få mulighed for at opbygge et stærkt professionelt netværk. Samtidig giver programmet den nødvendige stringens til at forberede de studerende til ph.d.-studier inden for en tværfaglig og international akademisk kontekst.