Master i medie- og konvergensstyring
University of Klagenfurt - Faculty of Technical Sciences
Nøgleinformation
Campus placering
Klagenfurt, Østrig
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
4 semestre
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
EUR 384 / per semester *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Kontakt skolen
* pr. semester - € 746,92 pr. semester for tredjelandsstatsborgere
Stipendier
Udforsk stipendiemuligheder for at hjælpe med at finansiere dine studier
Introduktion
Kandidatuddannelsen lærer nøglekompetencer inden for medier og kommunikation, ledelse, markedsføring og teknologi. Programmet fokuserer på områderne teknisk, medier, indholdsrelateret og tværindustriel konvergens. Afslutningsenheder som smartphones og tablets er centralt i teknisk eller mediekonvergens. Indholdsrelateret konvergens vedrører flere anvendelser af indhold (f.eks. Film, computerspil, bøger med lignende temaer / indhold), og tværindustriel konvergens vedrører sløring af grænser i TIMES-sektoren (teknologi, information, medier, underholdning og sikkerhed). Disse former for konvergens udgør nye udfordringer for virksomheder, hvorfor færdigheder inden for kulturstudier og medievidenskab, økonomi og teknisk videnskab bliver stadig vigtigere.
Ved at formidle disse kompetencer til studerende tilbyder kandidatuddannelsen et stærkt svar på medieindustriens krav om kvalificerede medarbejdere. Og alligevel er de tilbudte kurser ikke begrænset til mediesektoren. Konvergensprocesser påvirker stort set alle sektorer og medfører ændringer i virksomhedsorganisationsstrukturer og -processer, for eksempel i kommunikations- og medievidenskab (indholds- og redaktionel ledelse, public relations, ledelse på tværs af medier, virksomheders sociale ansvar og bæredygtighed), i ledelse og økonomi (strategisk og operationel markedsføring, reklame, markedsundersøgelser og innovationsstyring) og inden for IT. Kandidatuddannelsen giver de studerende de tværfaglige færdigheder, de har brug for til at styre disse ændringer og udfordringer.
Mange områder, såsom netværksadministration, massetilpasning osv. Eller ovennævnte områder, undersøges ud fra humaniora, ledelsesstudier og økonomi og tekniske videnskaber for at sikre, at de studerende er fortrolige med det grundlæggende i hver af disse områder og lær at forbinde dem sammen.
særlige forhold
- Samarbejde mellem de tre fakulteter humaniora, ledelse og økonomi og teknisk videnskab.
- Enestående grad med et begrænset antal deltagere.
- Et væld af muligheder for at stifte bekendtskab med andre kulturer i løbet af udflugter eller studieperioder i udlandet.
- Uddannelsen formidler teoretisk sund viden, der praktisk talt reflekteres.
- Fremragende tilsynsordninger.
Studiemål
Uddannelsen sigter mod at formidle grundlæggende teoretiske principper og samtidig demonstrere deres praktiske anvendelse. Studerende er i stand til at:
- forstå og optimere særlige kendetegn ved værdiskabelseskæder i mediebranchen.
- forbinde områder fra medie- og kommunikationsvidenskab med økonomiske og teknologiske områder og udføre uafhængig forskning inden for disse områder.
- styre krydset mellem organisationskommunikation, medieøkonomi, mediehåndtering, marketing, reklame og teknologi.
Forudsætninger
På grund af det faktum, at uddannelsen tilbydes i samarbejde med tre fakulteter, opfordres studerende med baggrund inden for humaniora, samfundsvidenskab eller økonomi eller teknisk videnskab til at ansøge. Kandidater fra følgende AAU-bachelorgrader kvalificerer sig medie og kommunikation, anvendt informatik, anvendt forretningsadministration, forretning og jura, informationsadministration osv. Desuden er kandidater, der har opnået en lignende grad ved en anden post-sekundær institution, velkomne til at indsende deres ansøgninger.
Engelsk sprogniveau C1
Karrierer og erhvervsprofiler
Kandidater er kvalificerede til at besætte førende stillinger på mellemled og øverste ledelsesniveau. Typiske aktivitetsområder inkluderer:
- medier og telekommunikationsvirksomheder
- IKT-virksomheder
- mærkevarer virksomheder
- Informationsteknologi
- ansvarlige aktiviteter i små og mellemstore virksomheder, der arbejder inden for reklame, organisationskommunikation og konvergens.
Campus og studerendes liv
Der er mere ved studerendes liv end forelæsninger og eksamener. University of Klagenfurt er beliggende i det vestlige Klagenfurt tæt på Wörthersee-søen. Universitetet er et af de få campusuniversiteter i Østrig og har fremragende transportforbindelser med Klagenfurt centrum. Der er også et stort antal restauranter og boliger i området omkring campus. Siden 2007 har campus også været hjemsted for Østrigs mest moderne University Sports Institute (USI), der har et areal på 1156 m² til rådighed til sportsaktiviteter. USI tilbyder en bred vifte af sportsgrene på campus såvel som en række sportslejre over hele Europa.
Hvilken anden campus giver dig chancen for at:
- Vandre og stå på ski i bjergene inden for 30 minutter?
- Svøm i det italienske hav inden for to timer?
- Være på Venedigs biënnale inden for to og en halv time?
- Gå en tur gennem den gamle bydel i Rovinj, Kroatien, om tre timer?
”Arbejdet som marketingchef har det tværfaglige MCM-program været den perfekte forberedelse til mine tværfaglige projekter - der spænder fra tværs af medier til konceptualisering af webapplikationer. Når jeg udforsker nye muligheder inden for markedsføring og opretter en marketingafdeling, er jeg glad for at have lært især om medier, marketing og reklame, forbrugeradfærd, kvalitative metoder, kundepersoner og lederskabskommunikation. ”
Christina Farcher
Marketingchef, REKORD Fenster Österreich, Østrig