Master i menneske-computer interaktion
Tallinn University
Nøgleinformation
Campus placering
Tallinn, Estland
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
4 semestre
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
EUR 3.000 / per semester *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Mar 2024
* ikke EU/EØS-borger
Virtuelle åbne døre 2024
Gem datoerne 31. januar og 1. februar 2024!
Introduktion
Human-Computer Interaction (HCI) programmet ved Tallinn University er et tværfagligt pensum, der lægger vægt på teknologi til gavn for mennesker.
Human-Computer Interaction Curriculum samler computing, interaktionsdesign og kognitiv psykologi. Det tilbyder en forskningsbaseret tilgang til design af interaktive, software og tekniske systemer.
Vores program giver dig mulighed for at forme verden gennem det, du designer.
Hvorfor studere hos os?
Dette er din chance for at blive en velfunderet Human-Computer Interaction specialist, i stand til at fungere som en videnskabelig designforsker, en kyndig interaktionsdesigner eller en kræsen brugeroplevelsesprofessionel. Det er en mulighed for at forme din fremtid, vores fremtid og studere i Estland.
Ikke alene vil du være i stand til systematisk at gå fra en idé, mulighed eller udfordring, til en teknologibaseret løsning, du vil også kunne gøre det ud fra et solidt teoretisk grundlag. Du vil:
- Kombiner beregningstænkning med designtænkning
- Integrer akademiske og praktikerperspektiver
Vores program starter med en sund og grundig introduktion til området menneske-computerinteraktion, går videre til et semesterlangt integreret interaktionsdesignprojekt og runder af med emner som:
- Ambient og allestedsnærværende computing
- Fysiologisk og affektiv databehandling
- Perception og opmærksomhed
- Erkendelse og følelser
Slutstenen er dit speciale. Forskningsbaseret, praksisbaseret, mange konfigurationer er mulige, men det vil helt sikkert være en dybdegående oplevelse.
Galleri
Ideelle studerende
Hvem leder vi efter?
Vi byder velkommen til studerende med en bred vifte af baggrunde. Human-Computer Interaction-programmets team favoriserer alle, der er interesserede i at forbedre den måde, teknologien gøres tilgængelig for mennesker og flettet sammen med deres liv. Vi byder gerne velkommen:
- Udviklere
- designere
- Antropologer
- Psykologer
Indlæggelser
Læreplan
Kursusoversigt
Human-Computer Interaction-programmet er et internationalt akkrediteret to-årigt masterprogram (120 ECTS), fuldt ud på engelsk, udbudt af Tallinn University 's School of Digital Technologies.
Målet med HCI-programmet er at forberede specialister, udstyret med viden og færdigheder til at designe meningsfuld teknologi. Du vil gennemføre tværfaglige kurser, projekter og forskning fra disciplinerne design, teknologi og kognitiv psykologi. Uddannelsen er organiseret i lag, fra en meget solid kerne til fleksible valgfag, så du kan finjustere din uddannelse.
Vores forelæsninger og seminarer finder normalt sted onsdage, torsdage og fredage hver anden uge i semesteret, men laboratoriearbejde kan udføres hver dag, da vores laboratorier er åbne dagligt. Nogle gange organiseres nogle kurser i kortere, mere intensive studiecyklusser eller leveres via internettet som webbaserede kurser.
Og hvis du gerne vil prøve, hvordan vi nærmer os det akademiske liv og HCI, så tag et kig på vores eksperimentelle interaktionsdesign og forskningsmetoder i HCI-kurser i Tallinn University Summer and Winter Schools. Det er en mulighed for at stifte bekendtskab med Tallinn University og vores team, før du forpligter dig til et langsigtet forhold, vi er sikre på, at du aldrig vil fortryde.
Forskningsemner
Inden for menneske-computer-interaktion fokuserer HCI-gruppen på at fremme viden om, hvordan mennesker opfatter og interagerer med informationsteknologier, og hvordan man videreudvikler disse teknologier for at understøtte og forstærke deres individuelle og kollektive fysiske, perceptuelle og kognitive evner.
Brugererfaring
Brugeroplevelse er et spirende forskningsområde med en række problemer, der skal løses. Blandt dem forbliver målbarheden af brugeroplevelsen kontroversiel. Kritiske argumenter afhænger af meningsfuldheden, validiteten og anvendeligheden af at reducere uklare oplevelsesmæssige kvaliteter som sjov, udfordring og tillid til tal; går ud over at bruge brugernes opfattelser, handlinger og reaktioner som rådata, til at bruge neurofysiologiske responser som data til måling af brugeroplevelse. Løbende arbejde fokuserer på tillid og på hedoniske aspekter af brugeroplevelsen.
Mulige emner på dette område er:
- Teori og skalaudvikling.
- Studiet af neurofysiologiske korrelater af brugeroplevelse.
Fysiologisk beregning
Dette område kombinerer datalogi, neurovidenskab, teknik og design til biohacking, her forstået som måling af forskellige biomarkører og adfærd til kunstnerisk udtryk eller for at optimere sundhed og velvære. Dette er stærkt afhængigt af personaliseringsteknikker, som generelt bygger på brugermodeller og interaktionstilpasningsteknikker. Vores fokus er på modellering og implementering af personaliseringsteknikker ved hjælp af neurofysiologisk databehandling. Disse modeller er applikationsspecifikke og tager både højde for langsigtede brugeregenskaber, som er stabile over længere tidsperioder (f.eks. personlige præferencer, holdninger, personlighedstræk, fremherskende stemninger) og kortsigtede brugeregenskaber, som kan ændre sig hurtigere ( fx momentane affektive/kognitive tilstande, følelser).
Mulige emner på dette område er:
- Udvikling af fysiologiske brugermodeller til personaliserede systemer.
- Design, udvikling og validering af nye anvendelser af fysiologisk databehandling til kunst, sundhed eller velvære.
Body-Centric Computing
Databehandling rykker tættere på vores krop, hvilket afspejles i den voksende mængde af forskning og kommercielle produkter. Men både forskningsdagsordenen, ordforrådet og teknologien til at diskutere, designe og udvikle til kroppen mangler stadig at blive formet. I øjeblikket mangler der midler til at ræsonnere om, hvordan kropscentrerede grænseflader tildeles roller og betydning; modeller til at forudsige brugerhensigter, når de interagerer med kropscentrerede computerøkologier; og infrastruktur til at muliggøre sømløs kropscentreret databehandling og dynamisk substitution af iboende kropscentrerede grænseflader.
Mulige emner på dette område er:
- Teorier og modeller, der muliggør ræsonnement om kropscentrerede interaktioner.
- Udvikling af adaptiv teknisk infrastruktur til understøttelse af dynamiske rekonfigurationer af kropscentrerede computergrænseflader.
Designteori og -metode
I løbet af de sidste tre årtier har vi været vidne til skift, forbindelser og re-framings inden for stort set alle områder af interaktionsdesign: hvordan det gøres, hvem gør det, for hvilke mål, og hvad dets resultater er. Disse ændringer viser skift fra at designe ting til at designe interaktioner, først på mikroniveau og på det seneste også på makroniveau; og fra at designe for mennesker til at designe med mennesker og for ganske nylig til at designe af mennesker. Vi fokuserer på empowerment og på at muliggøre en ny bølge af digitale færdigheder, da det at besidde viden, færdigheder og holdning til at bruge vores digitale miljø ikke længere er nok, vi skal være i stand til at forme det.
Mulige emner på dette område er:
- Eksplorative forskningsstudier udvikler ny viden om, hvordan vi faciliterer design af digitale artefakter.
- Ny forståelse af design af interaktioner med digitale artefakter muliggjort af eksisterende teorier, paradigmer og metoder.
- Design- og udviklingsforskningsstudier skaber nye designmetoder, der på en bestemt måde skal forbedre aktiviteten i den måde, vi designer digitale produkter og tjenester på.
- Kontekster af og kvalitet i brugsvurderinger af digitale systemer.
- Samspillet mellem nye digitale teknologier og HCI-koncepter, teorier og metoder.