Master i undervisning i kinesisk som fremmedsprog
Ming Chuan University
Nøgleinformation
Campus placering
Saginaw, USA
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
2 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
USD 570 / per credit *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Kontakt skolen
* For Michigan beboere
Stipendier
Udforsk stipendiemuligheder for at hjælpe med at finansiere dine studier
Introduktion
Hvorfor TCFL?
I de seneste år er feltet TCS / FL (undervisning kinesisk som et andet / fremmedsprog) hurtigt ekspanderet til hvert hjørne af verden. Kandidatuddannelsen af Undervisning kinesisk som fremmedsprog blev grundlagt for at fremme ekstraordinære talenter inden for TCFL. Masteruddannelsen lægger stor vægt på at integrere teorier og praksis inden for uddannelse. Vi sigter mod at forberede eleverne på en lovende karriere i TCFL og yderligere bidrage til uddannelsesområdet for kinesisk sprog.
En undervisning for to grader
Efter afslutningen af 36 kredit timer, vil studerende blive tildelt to kandidatgrader, Master of Arts (MA) af SVSU og Master of Arts (MA) af MCU-MI. De to grader demonstrerer en international, tværkulturel og tværfaglig kompetence hos de kandidater.
Karriereudsigter
- TCFL lærer.
- Administrativt personale i mandarinundervisningsinstitutioner.
- Mandarin undervisningsmateriale udvikler, til alle niveauer af elever.
- Kinesisk sprogvurdering eller kinesisk test- og vurderingsdesigner.
- Yderligere undersøgelse inden for TCFL; Trainer af TCFL lærere.
Curriculum
Graden kræver 36 kredit timer af graduate kursus arbejde, hvoraf 19 kredit timer vil blive undervist af Saginaw Valley State University og 17 kredit timer vil blive undervist af Ming Chuan University . Efter afslutningen af 36 kredit timer, vil studerende blive uddelt med to graduate degrees, Master of Arts (MA) af SVSU og Master of Arts i undervisning kinesisk som fremmedsprog (MATCFL) af MCU-MI.
En beskrivelse af krævede kurser er som følger:
Kinesisk sprogundervisningsmodel og -teknologi Dette kursus giver en generel introduktion til de forskellige anvendelser og anvendelser af medier og tilgængelige materialer til undervisning af kinesiske til udenlandske lærere. Det giver et systematisk overblik over nutidige medier, som kan give autentiske sprog-, historie-, litterære og kulturelle materialer samt illustrationer til effektiv undervisning. Kurset understreger elektroniske medier, tv, radio, internet og deres nyttige indhold, da de vedrører undervisningen i kinesisk udtale, skrivesystem, lytteforståelse, skrift, grammatik og kultur. Credits: 3 Kontrastiv analyse og fejlanalyse Dette kursus har til formål at producere studerende, der forstår de faktorer, der er involveret i kommunikation på tværs af to sprog; der har en bevidsthed om de forskellige niveauer af mening i en tekst, som kan bruge denne bevidsthed til at evaluere både kildetekster og deres egne oversættelser der har en bevidsthed om grundlæggende spørgsmål vedrørende oversættelse som erhverv og hvem ved noget af de seneste informationsteknologiske ressourcer til oversættere. Det vil også hjælpe eleverne med at undersøge tekster og analysere de sproglige og socio-lingvistiske spørgsmål, der ligger til grund for kommunikation. Kredit: 3 Fundamentals of Instructional Methodology, Assessment and Environments for Language Learning Studerende vil lære om undervisningsmetoder, herunder gruppering af strategier og differentieringsvejledning til forskellige typer voksenelever. Der lægges vægt på metodologi på opgavebaseret og indholdsbaseret læring. Vurderingen vil omfatte de grundlæggende begreber og spørgsmål af vurdering, forskellige vurderinger og passende brug af vurderinger i henhold til læringsmiljøet, de ønskede resultater og kundekredsen. Da den overordnede succes sandsynligvis vil blive bestemt af klienternes evne til at udføre opgaver i deres arbejdsmiljø, skal TCFL-kandidater være specielt forberedt til at udføre præstations-, opgavebaserede vurderinger. Kredit: 3 Krydskulturel kommunikation til undervisning i kinesisk som fremmedsprog Dette emne tager sigte på at give en generel introduktion til de centrale teorier inden for interkulturel kommunikation, samt ansøgninger til de kinesiske instruktører, der arbejder i fokus for internationale møder, hvilket er uundværligt for studerende, der ønsker at arbejde i interkulturelle miljøer. Kredit: 3 Introduktion til amerikansk kultur, sprog og uddannelsessystemet Dette kursus vil give en dybtgående forståelse og førstehånds erfaring med det amerikanske miljø, hvorfra mange af deres fremtidige kunder sandsynligvis kommer fra. Studerende vil udforske de forskellige aspekter af mangfoldighed, herunder sprogdiversitet i USA, såvel som fællesheder, der findes i den amerikanske oplevelse. Der vil blive lagt særlig vægt på holdningerne til sprog og uddannelse, der findes i USA Kredit: 3 Professionel engelsk til undervisning i fremmedsprog Designet til at gøre eleverne bekendte med de forskellige sprogregistre, der anvendes på forskellige arbejdspladser, hvorfra CSL / CFL-studerende sandsynligvis kommer. Dette anvendte sprogpædagogikkursus udforsker også spørgsmål, der mest sandsynligt vil forstyrre eller fremme den vellykkede læring af kinesisk, såsom erhvervelse af kinesisk ortografi, forståelse og tale et tonal sprog og tilgængeligheden af mobile elektroniske enheder til sprogpraksis. Studerende ville opdele deres timer mellem formelle undervisning / diskussion og arbejdspladsindstillinger. Bortset fra specifik sprogbrug, vil eleverne lære om kulturen i amerikanske arbejdsmiljøer Kredit: 4 Andet sprogforløb og fremmedsprogsundervisning Dette kursus giver et overblik over de aktuelle teoretiske og praktiske problemstillinger vedrørende andresprog på tværs af et tværfagligt perspektiv, der tegner sig for teoretisk lingvistik, psykolingvistik, neurolingvistik, kognitiv videnskab og sociolingvistik. Der lægges særlig vægt på konsekvenserne af forskningen på disse områder og deres anvendelse i sprogundervisning. Semantiske og Pragmatiske Aspekter af kinesisk Dette emne tager sigte på systematisk at introducere de grundlæggende begreber, teorier, forskningsmetoder og store fund i kinesiske semantiske og pragmatiske studier og bestræber sig på at illustrere de anvendte potentialer i sådanne studier. Også udtalt er forholdet mellem form og funktion, betydning og brug og sprog og kognition. Syntaktiske strukturer og retoriske mønstre af kinesisk Dette kursus introducerer de grundlæggende begreber og metoder til undersøgelse af kinesisk syntaks og retorik med vægt på en pædagogisk tilgang, der er designet til at introducere og undervise i dette materiale som fremmedsprog. Kredit: 3 Undervisning i kinesisk som fremmedsprog gennem litteratur Dette emne introducerer potentielle kinesisk-sproglærere til brugen af litterære tekster i undervisningen af kinesisk som fremmedsprog. Faget giver først en introduktion til kinesisk litteratur fra et vestligt perspektiv; nemlig grundlæggende spørgsmål og tilgange, der danner grundlaget for læsning af kinesisk litteratur i vestlige lande. Dette er grundlaget for en udforskning af, hvordan litteraturen passer ind i den kinesiske sprogpædagogik. Derefter dækker emnet en række specifikke emner, der viser, hvordan litteratur kan bruges som pædagogisk supplement i undervisningen af både skriftlig og talt kinesisk. Endelig bliver eleverne bedt om at udføre selvstændige projekter, der modellerer brug af litteratur i pædagogik. Kredit: 2 Undervisning kinesisk til specifikke formål Dette kursus fokuserer på undervisning, læring og brug af kinesisk til akademiske og erhvervsmæssige formål med særlig opmærksomhed på erhverv og uddannelse. Kinesisk er nu et af de mest anvendte sprog til international kommunikation inden for erhvervslivet og uddannelsen. Derfor er mange TCFL-lærere forpligtet til at undervise i kinesisk til voksne enten forberede sig på universitetsstudier eller arbejdsrelaterede formål. Dette kursus tager sigte på centrale emner inden for dette område som undervisning i CSP, behovsanalyse, materialedesign og evaluering, genreanalyse og akademisk skrivning. Kredit: 3 Workplace Language Practicum Som en kulminerende / capstone kursus, ville studerende undervise kinesisk til amerikanske frivillige i forskellige indstillinger. Studerende vil regelmæssigt møde med fakultetsvejlederen. Studerende ville gennemgå undervisningsmetoder med instruktøren, som ville foretage evalueringsbesøg på stedet. Evaluering af selv-, klient- og fakultetets rådgivere vil være centralt for den samlede evaluering af den studerende. Kredit: 3