Master of Arts i Teaterpædagogik
University of the Arts Helsinki
Nøgleinformation
Campus placering
Helsinki, Finland
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk, Finsk, Svensk
Studieformat
På campus
Varighed
2 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
EUR 5.000 / per year *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Aug 2024
* årligt studieafgift for studerende, der studerer på engelsk, og som ikke er statsborgere i EU, EØS eller Schweiz. Programmet findes også på svensk.
Introduktion
Vores program kombinerer kritisk tænkning, kunstnerisk-pædagogisk praksis og udforskning af den brede vifte af betydninger i kunsten.
Hvorfor studere her?
Studerende på kandidatuddannelsen i Teaterpædagogik reflekterer over og udvikler scenekunstens praksis og pædagogik i et åbent, dialogorienteret fællesskab. Du vil blive ydet støtte til kritisk, innovativ tænkning, multidisciplinær interaktion, multikunstneriske samarbejder og til at indtage en eksperimenterende holdning. Uddannelsens fundament er elevernes personlige erfaringer og opfattelser, og de bringes i en åben dialog med andre studerende, undervisere og det faglige felt inden for kunstpædagogik.
Studerendes daglige skemaer tager deres endelige form i samspil med hver elev, gruppen, uddannelsen og lærerne. Programmet tilbyder en sikker kontekst for udforskende læring. Kandidater fra uddannelsen arbejder med forskelligartede opgaver inden for scenekunst og pædagogik.
Om studierne
På kandidatuddannelsen i Teaterpædagogik ses kunstpædagogik som en form for kunstnerisk aktivitet, hvor pædagogiske spørgsmål er altid nærværende. I sammenhæng med kunstpædagogik betragtes kunst, performance og undervisning som møder, hvor æstetiske, etiske og politiske fænomener flettes sammen.
Kunstpædagogik er en akademisk disciplin, der undersøger kunstpædagogikken og videreudvikler dens filosofiske og teoretiske grundlag. På kandidatuddannelsen befrugter scenekunstens og kunstpædagogikkens praksis og teorier hinanden, hvilket giver anledning til forandringer på mange niveauer. Denne proces fører til den praktiske, erfaringsmæssige, reflekterende, fælles eller sociale transformation hen imod socialt bevidst kunstnerisk-pædagogisk praksis. Æstetiske, etiske og politiske fænomener hænger sammen i programmet.
Uddannelsen består af videregående studier i kunst, studier i kunstpædagogiks teori og praksis, forskningsstudier, undervisningspraksis, international interaktion og valgfag, der understøtter udviklingen af den studerendes identitet som kunstpædagog.
Eleverne opfordres til at tage risici, træffe modige valg og søge nye løsninger inden for rammerne af uddannelsens pensum. Målet med kandidatuddannelsen er at uddanne fordomsfrie kunstpædagogprofessionelle, der har fundet deres egen stemme, har samarbejdsevner og er deres ansvar bevidst.
Uddannelseskravene til kandidatuddannelser i dansepædagogik og teaterpædagogik omfatter pædagogiske studier for lærere (60 sp). Tampere University står for studiemodulet i pædagogik som helhed.
Undervisningsmetoder
Studier er baseret på obligatorisk fremmøde, engagement og interaktion. Programmet bruger forskelligartede og stadigt udviklende undervisningsmetoder. Kurserne arrangeres i form af workshops, gruppeprojekter, foredrag og seminarer samt selvstændige læringsopgaver. Det meste af undervisningen foregår på hverdage mellem 9.00 og 17.00.
samarbejder
Kandidatuddannelserne i teaterpædagogik og dansepædagogik indgår i et tæt samarbejde med hinanden. Omkring halvdelen af studierne tilrettelægges i fællesskab, og uddannelsernes lærere danner et fælles kollegium, der fungerer som beslutningsorgan i forhold til uddannelsernes pædagogiske retningslinjer og studieordninger. De vigtigste partnere i tilrettelæggelsen af undervisningen er Universitetets Institut for Musikpædagogik og CERADA (Center for Educational Research and Academic Development in the Arts) samt Institut for Kunst ved Aalto Universitet. Vores internationale partnere omfatter Oslo National Academy of the Arts, Sami University of Applied Sciences, University of the Arts Utrecht, University of the Arts Berlin og Kadir Has University Istanbul.
Undervisningspraksis kan gennemføres som enten finske eller internationale samarbejder.
Lærere
Lærere på kandidatuddannelsen i Teaterpædagogik er eksperter inden for det kunstneriske felt, som de repræsenterer samt i kunstpædagogik. De har forskellig faglig baggrund og en stærk forskningsbaseret orientering i kunstpædagogik. Ud over det faste lærerpersonale byder uddannelsen løbende velkommen til eksperter som gæstelærere.
Ideelle studerende
Masteruddannelsen i teaterpædagogik henvender sig til personer med en BA-grad inden for teaterområdet eller tilsvarende faglige kompetencer erhvervet gennem en universitetsuddannelse inden for teaterområdet (min. 60 cr) og kunstnerisk kompetence. Programmet bringer de studerendes tidligere erfaringer og opfattelser ind i en åben dialog med andre studerende, lærere og det kunstpædagogiske felt.
Programresultat
Hvorfor studere her?
Studerende på kandidatuddannelsen i Teaterpædagogik reflekterer over og udvikler scenekunstens praksis og pædagogik i et åbent, dialogorienteret fællesskab. Du vil blive ydet støtte til kritisk, innovativ tænkning, multidisciplinær interaktion, multikunstneriske samarbejder og til at antage en eksperimenterende holdning. Uddannelsens fundament er elevernes personlige erfaringer og opfattelser, og de bringes i åben dialog med andre studerende, undervisere og det faglige felt i kunstpædagogik.
Studerendes daglige skemaer tager deres endelige form i samspil med hver elev, gruppen, uddannelsen og lærerne. Programmet tilbyder en sikker kontekst for udforskende læring. Kandidater fra uddannelsen arbejder med forskelligartede opgaver inden for scenekunst og pædagogik.
Mål
Målet med MA-uddannelsen er, at de studerende opnår bevidsthed om de værdier, holdninger, traditioner og tankemønstre, der påvirker deres professionelle praksis. De anerkender og forstår det særlige ansvar, der er knyttet til undervisning i kunst. De er opmærksomme på og i stand til at stille spørgsmålstegn ved de normer og magtstrukturer, der påvirker kunstnerisk-pædagogisk aktivitet. Eleverne opfatter den faglige udvikling af en kunstlærer som en kontinuerlig proces, der kræver kritisk og reflekterende indsats. De er i stand til at planlægge, udtrykke og evaluere grundlaget, målene og arbejdsmetoderne for kunstundervisning. Eleverne er i stand til at opfatte og forklare betydningen og formålet med deres eget arbejde.
Karrieremuligheder
Dimittender fra uddannelsen arbejder inden for en række forskellige områder inden for scenekunst og kunstpædagogik, f.eks. i grundlæggende kunstundervisning, voksenundervisning, grundskoler, gymnasier og erhvervsuddannelser samt i forskellige kunstneriske, pædagogiske og kommunale sammenhænge og projekter. Programmet giver pædagogiske kvalifikationer til alle uddannelsesniveauer og danner grundlag for ph.d.-studier.
Læreplan
I pensummet lægges der vægt på:
- Færdigheder i forbindelse med interaktion og dialog
- Kritisk tænkning
- Viden og færdigheder, der kræves i den kunstnerisk-pædagogiske erhvervsvirksomhed
- Viden og færdigheder vedrørende værdier og etik
- Færdigheder i at gennemføre holistisk praksis inden for kunst og pædagogik.
Indlæggelser
Programundervisning
Stipendier og finansiering
Besøg universitetets hjemmeside for mere information.