Master of Arts i økologi, spiritualitet og religion
California Institute of Integral Studies
Nøgleinformation
Campus placering
San Francisco, USA
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
Fjernundervisning
Varighed
2 år
Hastighed
Fuldtid, Deltid
Studieafgifter
Kontakt skolen
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Kontakt skolen
Stipendier
Udforsk stipendiemuligheder for at hjælpe med at finansiere dine studier
Introduktion
Dyrker håb i en tid med socioøkologisk krise
Klimaændringer og tab af biodiversitet er blandt de største eksistentielle trusler, menneskeheden har set. Disse økologiske udfordringer repræsenterer endvidere en krise af værdier og bevidsthed. Vores program giver eleverne mulighed for at dyrke viden og visdom til at reagere på disse eksistentielle trusler fra integrerede og tværfaglige perspektiver. Studerende får færdigheder og indsigt til at omdanne praksis, verdenssyn og bevidsthed til tjeneste for en mere retfærdig, bæredygtig og blomstrende planetarisk fremtid.
Vores unikke pensum udforsker verdenssyn og kulturelle arv for at hjælpe os med at forstå og håndtere økologiske traumer. Vi spørger endvidere, hvilke roller spiritualitet, filosofi og religion har både til at generere og reagere på økologiske udfordringer.
Vores program er et plejende samfund, der er engageret i at genoplive relationer til vores jord og udforske skæringspunkter mellem øko-spiritualitet, øko-retfærdighed, oprindelige traditioner og øko-feminisme. Vores fakultet omfatter Elizabeth Allison, Robert McDermott, Jacob Sherman og Brian Swimme, som alle arbejder på at forme den globale dialog, der forbinder spiritualitet og kosmologi med økologi og bæredygtighed.
Planetære kriser og religion
Mange sammenkoblede økologiske kriser, herunder masseudryddelse af arter, klimaændringer, ørkendannelse og fattigdom, markerer det enogtyvende århundrede som en tid med hidtil usete ændringer og udfordringer. Denne økologiske ødelæggelse fremkalder videnskabelige, økonomiske og politiske reaktioner. Alligevel synes sådanne standardreaktioner ofte utilstrækkelige til krisens omfang.
Mange førende tænkere har forstået, at den økologiske krise repræsenterer en krise i menneskelig bevidsthed og kræver grundlæggende revision af kulturelle værdier. Hastigheden i den globale forandring kræver en forståelse af den proces, hvormed menneskeheden kom til denne skillevej i planetarisk historie. Det kræver også mere oplyste måder at tænke og være i verden på. Verdens religiøse og åndelige traditioner giver dyb indsigt i den menneskelige tilstand sammen med dybtgående lære om, hvordan mennesker skal forholde sig til hinanden og til det jordiske liv. Spørgsmål om menneskehedens rolle og betydning har belyst religiøse søgen i årtusinder; de samme spørgsmål inspirerer den samtidige søgen efter økologisk bæredygtighed.
Økologi
Studerende lærer facilitet med økologiske principper og praksis. De udvikler viden og visdom til at reagere på den økologiske ødelæggelse fra helbredende, integrerede og tværfaglige perspektiver. De tilegner sig færdigheder og indsigt til at omdanne praksis, verdenssyn og bevidsthed i tjeneste for en mere retfærdig, bæredygtig og blomstrende fremtid.
Spiritualitet
Spiritualitet er vævet gennem alle akademiske programmer på CIIS og er afgørende for at forstå økologi, spiritualitet og religion sammen. Både moderne miljøaktivisters og oprindelige folks åndelige forpligtelser fortjener yderligere refleksion i forbindelse med miljøkrisen. Som en ikke -sekterisk og pluralistisk institution giver CIIS den ideelle kontekst til yderligere refleksion over forbindelserne mellem spiritualitet og økologi.
Religion
Filosofisk refleksion fokuserer på spørgsmål om mening og formål - de spørgsmål, som verdens religioner stræber efter at løse. Religioner kræver også kritiske refleksioner af filosofien. Vores program anerkender, at filosofisk og religiøs refleksion forekommer i takt og informerer hinanden. Vi skaber en unik atmosfære til dyb kritisk refleksion, der er relevant for økologiske bekymringer.
Kosmologi
Vores kurser anvender kosmologisk forståelse til at placere menneskelig kreativitet i historien om det 13,7 milliarder år gamle ekspanderende kosmos, hvilket giver en vigtig kontekst for at forstå forbindelserne mellem menneskelig og kosmologisk historie. Det kosmologiske perspektiv placerer miljøudfordringer i deres større kontekst i tid og rum, hvilket giver adgang til nye analyseværktøjer til slægtsforståelse af miljøproblemer og til en ny, bredere kontekst for etisk og moralsk undersøgelse.
Filosofi
Mens filosofisk undersøgelse af væsenets karakter - metafysik - er ude af mode i mange filosofiafdelinger, er en sådan undersøgelse afgørende for at analysere og forstå den passende menneskelige rolle med hensyn til resten af kosmos. Metafysisk undersøgelse gør det muligt for filosofien at tage en bredere tilgang til betydningen og naturen af eksistens. Det er en kernekomponent i vores program.
Fantasi
Vores fakultet understreger den menneskelige fantasis rolle i fortolkningen af tekster og fænomener. De lærer verdenslitteratur, kunst, musik, meditation og filosofisk romantik til at åbne nye veje til opfattelse. Fantasi - evnen til at se ud over det, der i øjeblikket eksisterer - er presserende nødvendig for at omforme det menneskelige forhold til Jorden.
Aktivisme
Studerende i vores program opfordres til at bruge deres intellektuelle opdagelser og forpligtelser i det større samfund til at omsætte deres viden til handling. MA-studerende deltager i en tre-enheders, 100-timers praktik, hvor de yder service til en organisation, der arbejder på at reparere forholdet mellem mennesker og den naturlige verden. Gennem disse feltarbejdeoplevelser får eleverne både praktisk, praktisk erfaring og professionelle forbindelser, som begge vil hjælpe dem med at udtænke produktive muligheder efter eksamen.
Programmål
Tager inspiration fra sådanne visionære som geologen Thomas Berry; Hans Hellighed Dalai Lama; systemteoretiker Joanna Macy; Nobelpristager og Green Belt Movement -grundlægger Wangari Maathai; World Resources Institute grundlægger Gus Speth; Forum om religion og økologi grundlæggere Mary Evelyn Tucker og John Grim; og mange andre førende tænkere, inviterer vores program eleverne til en ny diskussion, hvor de vil generere ny viden og bidrage til et voksende felt af akademisk undersøgelse og aktivisme.
Programmets unikt integrerede læreplan undersøger spørgsmål som: Hvilken rolle spiller religion, spiritualitet og kultur i vor tids økologiske kriser? Hvilken økologisk indsigt tilbyder verdens religiøse arv? Hvordan kan udforskning af verdensopfattelser hjælpe med at forstå og håndtere økologiske traumer? Vores program er designet til at hjælpe eleverne med at løse disse og relaterede spørgsmål med stringens, indsigt og effektivitet.
Om programmet
Vores MA understreger en legemliggjort, engageret tilgang, hvor kontemplativ praksis og karriereudforskning supplerer den strenge undersøgelse. Vores studerende er motiveret af deres dybe bekymring for Jordens tilstand og deres beslutsomhed for at finde helbredende løsninger for fremtiden. Studerende, der får en MA i økologi, spiritualitet og religion, vil være i spidsen for et tværfagligt område, der er vokset hurtigt i løbet af det sidste årti. Kandidater vil være godt forberedt på at engagere miljøspørgsmål på flere områder eller til at forfølge doktorgradsstudier.
Vores program kræver 36 enheder kurser. Læreplanens progression omfatter to introduktionskurser; kurser inden for religion, filosofi, spiritualitet og økologiske spørgsmål; et feltarbejde practicum; valgfag; og en capstone -oplevelse.
Studerende vil:
- Udvikle fortrolighed med en (eller flere) religiøs tradition (er).
- Få facilitet med nogle tilgange til religionsfilosofien.
- Få grundig viden om mindst ét økologisk problem.
- Forstå og naviger til de epistemologiske udfordringer ved at studere religion og økologi sammen.
- Integrer deres indsigt fra deres kurser i en sammenhængende afsluttende slutstenoplevelse.
Kursusudbud varierer fra år til år.
Indlæggelser
Læreplan
I løbet af uddannelsen stifter eleverne kendskab til en eller flere religiøse traditioner, der går igen i dem, samt en eller flere specifikke økologiske problemstillinger. Efter at have udviklet evnen til at navigere i de epistemologiske udfordringer i at studere religion og økologi og de forskellige tilgange til religionsfilosofien, vil de gå i gang med at skabe en endestensoplevelse, der integrerer deres mange indsigter.
Curriculum Highlights
PAR 6079 Økologi i en tid med planetarisk krise (3 enheder) Økologi er studiet af oikos, græsk for "husholdning" eller "hjem." Hvad betyder det eksistentielt at opdage, at vores hjem, Jorden, er truet som følge af menneskelige handlinger? Dette kursus giver et bredt overblik over den menneskelige imbrikation i planetsystemer. Begyndende med en udforskning af mønstre og processer identificeret af økologisk videnskab, såsom fremkomst, kaos, konkurrence, samarbejde og selvorganisering, udvider vi til en undersøgelse af kritiske planetariske spørgsmål, herunder klimaændringer, tab af biodiversitet, skovrydning, ferskvand udtømning, landbrug, fiskeri kollaps og globalisering. Rammer af økologiske spørgsmål er sat i dialog med religiøse og spirituelle synspunkter, hvilket giver eleverne mulighed for at diskutere de komplekse indbyrdes forbundne måder, som verdenssyn, biofysisk videnskab, institutioner, etik og retfærdighed har formet jordens nuværende tilstand.
PAR 6078 Teori og metode i det integrative studie af religion og økologi (3 enheder) Stipendium, der krydser disciplinære grænser, kræver et unikt sæt værktøjer og strategier. Dette kursus er viet til at udforske teoretiske og metodiske linser, der tillader strengt, fantasifuldt og sympatisk engagement med samtalepartnere fra de forskellige felter repræsenteret i økologi, spiritualitet og religionskoncentration. Efter en historisk og kritisk introduktion til områderne religion og økologi, undersøger vi en række metodiske tilgange og afslutter med anvendelsen af disse tilgange til specifikke økologiske casestudier.
PAR 6057 Indigenous Lifeways and Ecology (3 enheder) Indfødte samfund og traditioner tilbyder perspektiver indlejret i landbaserede praksisser og stedets ånd. I sammenhæng med kolonialisme og folkedrab, krydser indfødt biokulturel og økologisk restaurering sig med fødevaresuverænitet, forvaltning af forfædres landområder og hellige steder og miljømæssig retfærdighed. Klassen vil udforske traditionel økologisk viden (TEK) samt indfødte myter, symboler og ritualer, der orienterer mennesket i Jorden og i kosmos.