Master of Arts in Culture Studies: Kultur og organisation

Generelt

Læs mere om dette studie på uddannelsens hjemmeside

Program beskrivelse

Dette banebrydende kandidatprogram er dedikeret til forholdet mellem kultur, kunst og organisation. Programmet introducerer kulturelle og sociologiske teorier som kritiske linser til studier af nutidig organisering og organisering. På dette grundlag lærer de studerende at engagere sig i organisatorisk og iværksætterpraksis i forskellige sektorer, systemer, felt og industrier inden for kunst og kultur.

Kultur- og organisationsmestrene er placeret i skæringspunktet mellem organisering af kultur og kunst, og hvad der kaldes 'kulturisering' af organisationer. Med moduler dedikeret til kulturelle og kunstneriske felter, institutioner og digitale netværk studerer programmet kultur som en empirisk ramme. Den nuværende og fremtidige praksis med arbejde og organisation undersøges i deres urbane, institutionelle og netværksmæssige sammenhænge. Kultur og kunst og kulturteori studeres derfor som kritiske midler til at forstå og forme vores samfund.

Ved første øjekast

  • Grad tildelt: Master of Arts, MA
  • Ansøgningsperiode: 1. april - 1. juni
  • Type program: Tematisk relevans
  • Studiepladser: 25
  • Startdato: Hver vinterperiode, oktober
  • Omfang: 120 ECTS
  • Varighed: 4 semestre
  • Sprog: Engelsk, nogle valgfag på tysk
  • Sted: Lüneburg
  • Bidrag pr. Semester: 360 EUR *

*med forbehold for ændringer

Aktuel note

På grund af Covid-19 blev ansøgnings- og optagelsesproceduren justeret for vintersemesteret 2020/21. Ansøgningsproceduren starter i den første uge af maj.

Emner

Kurserne introducerer studerende til kulturel sociologi, sociologien for kunst og kultur, studiet af digitale kulturer og nye former for organisering og ledelse og kulturelt iværksætteri. Dette gøres ved at tage en international tilgang og engagere sig i forskning fra forskellige steder og omgivelser. Selvom programmet samlet set undervises på engelsk, tilbydes nogle valgfag på tysk.

Masters-programmet nærmer sig kultur på to måder - som en empirisk ramme og som en kritisk og konceptuel linse. Studerende lærer at studere og forstå forskellige institutioner og organisationer i kulturelle og kunstneriske sektorer (fra bybevægelser til den kreative industri og netværkskultur). De lærer at undersøge de forskellige organisatoriske tilstande, iværksætter- og social praksis og teknologier og diskurser, der former disse institutioner og organisationer. Masters bruger en bred forståelse af kultur som en linse og mobiliserer også kulturelle og sociale teorier for kritisk at reflektere over, hvordan organisatorisk praksis og diskurser er formet af kulturelle og teknologiske transformationer.

Denne omfattende tilgang til kultur og organisering er baseret på mangeårige forskningstraditioner og aktuelle forskningsprojekter på Leuphana University. Disse inkluderer sociologi for kunstnerisk organisation og kulturelt iværksætteri og tværfaglig forskning i kreative industrier og digitale kulturer. Programmet drives af Fakultet for Humaniora og Samfundsvidenskab i tæt samarbejde med Fakultet for Erhverv og Økonomi. Gennem forskellige formater for innovativt studerendes engagement kombinerer programmet feltarbejdscentreret uddannelse med forskningsbaseret undervisning.

Struktur

Der er fire komponenter til programmet Kultur og Organisation. I kerneområdet for studier undersøger studerende centrale emner inden for organisationer og organisering af kultur og kunst, kulturelt iværksætteri, digitale medier og kultursociologi.

Der er også tre komplementære komponenter: valgfag, integrationsmoduler og komplementære studier. Valgfagene giver de studerende mulighed for både at fokusere og udvide deres studium af kultur og organisation, fx med moduler om organisationsteori, digitale kulturer eller kritiske studier. Det er også muligt at vælge iværksætteri eller forretningsundersøgelsesmoduler som valgfag. Integrationsmodulerne til kulturstudier samler studerende fra alle kandidatuddannelser på Fakultet for Humaniora og Samfundsvidenskab og sætter dem ind i historien og metoderne for og aktuelle debatter i kulturstudier. Komplementære undersøgelser gør det muligt for studerende at tage undervisning ud over deres umiddelbare studieretning for at udvide deres forståelse af centrale moderne udfordringer for kultur og samfund. Disse fire komponenter forbereder sammen studerende til at skrive deres forskningsbaserede kandidatafhandling og deltage i Masters Forum, det ledsagende kollokvium, hvor de præsenterer og diskuterer deres afhandlingsprojekter.

Masters Dissertation

I løbet af det fjerde semester af deres kandidatuddannelse går studerende i gang med deres afhandling. Dissertationer knytter avancerede teorier til et dybtgående engagement med centrale empiriske fænomener i kultur og organisation. En kollektiv proces, der er organiseret omkring afhandling-skrivning, betyder, at studerende vil dele deres oplevelser og modtage regelmæssig støtte fra kammerater og undervisningspersonale: afhandlingen er ikke blot en individuel udfordring. Det dedikerede Masters Forum bringer alle studerende sammen med undervisningspersonalet og er et rum, hvor studerende kan præsentere deres arbejde i gang, lære om metoder og modtage peer-to-peer feedback.

Karriereudsigter

Kandidatuddannelsen giver de studerende en forståelse af den måde, hvorpå organisation grundlæggende konditionerer kultur og samfund, og det lærer metodologiske og analytiske færdigheder til forskning i organisationens diskurser, praksis og teknologier. Programmet giver praksisbaseret viden om og kompetencer til at organisere kultur og lærer studerende overførbare færdigheder i kommunikation og teamwork. Alle disse evner og færdigheder er efterspurgt i en lang række erhverv.

Programmet er velegnet både til studerende, der søger at forfølge en akademisk karriere, og for dem, der gerne vil påtage sig ansvarlige roller i den kulturelle og kreative industri, i kunsten, i medierne, i den offentlige sektor, i byudvikling eller i fonde og velgørende organisationer.

Kvalificerede studerende med en særlig interesse i forskning har mulighed for samtidig at tilmelde sig ph.d.-sporet. Kombination af master- og doktorgradsfaser giver studerende en unik mulighed for at deltage i det videnskabelige samfund på meget tidligt tidspunkt.

Adgangskrav

Kandidatuddannelsen er åben for studerende fra sociologi og de generelle samfundsvidenskaber, fra humaniora og fra forretningsområder og økonomi. Læreplanen bygger bro mellem en kulturteoretisk tilgang til studiet af organisation og de kulturelle og kunstneriske felter på den ene side og den erhvervs- og økonomibaserede undersøgelse af kultur og organisation i kultur og de kreative industrier og kulturelt iværksætteri på den anden.

For ikke-modtagere, der taler engelsk, har de tildelte universiteter et minimumsniveau for engelsk sprog. Alle angivne engelske prøver kan accepteres for både EU-studerende og internationale studerende til dette program:

  • Internet-baseret TOEFL-test på mindst 85 point
  • TOEIC-test på mindst 785 point
  • IELTS 5.5 Test
  • Cambridge engelsk: Advanced (CAE) graderet C eller bedre
  • Tidligere studiemoduler på mindst 30 kreditpoint i henhold til ECTS, der er blevet undervist og gennemført succesfuldt på engelsk (inklusive eksamen og alle tilknyttede opgaver)
  • En universitetsgrad i engelsestudier med succes
  • Certifikat for en engelsktalende gymnasium, der giver ansøgeren ret til at studere i det respektive land

Certificeringen skal ikke være ældre end fire år (undtagen skolecertifikatet).

Vi vil gerne nævne, at tyske sprogfærdigheder ikke er påkrævet.

Selvom du ikke har afsluttet din bachelorgrad, kan du søge om dette program. Du skal bevise vellykkede kurser på 81% af den krævede samlede præstation (total præstation på 180 CP eller 210 CP afhængigt af dit studieprogram).

Senest opdateret May 2020

Om skolen

Leuphana University established Germany’s first public college. Its Graduate School merges the academic demands of masters and doctorates, and its own Professional School offers highly regarded furthe ... Læs mere

Leuphana University established Germany’s first public college. Its Graduate School merges the academic demands of masters and doctorates, and its own Professional School offers highly regarded further education programmes. Minimer