Master of Computer Science for Digital Media (MSc)
Bauhaus-Universität Weimar
Nøgleinformation
Vælg placering
Campus placering
Weimar, Tyskland
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
4 semestre
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
EUR 250 / per semester *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
01 Apr 2024
* pr. semester
Introduktion
Master of Computer Science for Digital Media (MSc)
"Engelsk er det tekniske sprog i datalogi, og det skal derfor være en integreret del af læseplanen," siger Computer Science for Digital Media-koordinator prof. Dr. Bernd Fröhlich. "Vores kandidater er således optimalt forberedt til it-arbejdsmarkedet og er konkurrencedygtige, især inden for international forskning og udvikling."
Uddannelsen Den internationalt anerkendte og akkrediterede kandidatuddannelse anvender en integrerende tilgang baseret på to grundlæggende koncepter:
- Studie af et udvalg af primære fagområder: mediesikkerhed, datamining, informationssøgning, maskinlæring, visuel analyse, optimering, matematisk modellering, mobile medier, menneske-computer grænseflader, brugervenlighed, grafik, computersyn og visualisering.
- Tilegnelse af bløde færdigheder gennem en projektbaseret studietilgang, herunder aktiv træning af videnskabelig kommunikation, præsentations- og skrivefærdigheder i mindre grupper.
Den forskningsorienterede kandidatuddannelse undervises af internationalt anerkendte professorer:
- Prof. Stefan Lucks (medlem af Skein-teamet, finalist i NISTs kryptografiske hash-algoritmekonkurrence)
- Prof. Benno Stein (stifter af den internationale PAN-konkurrence om afsløring af plagiat, forfatterskab og misbrug af social software)
- Prof. Charles Wüthrich (samarbejder med en uddannelsesinstitution for tv-produktion)
- Prof. Bernd Fröhlich (vinder af Virtual Reality Technical Achievement Award)
- Prof. Volker Rodehorst (anerkendt som ekspert i computersyn og fotogrammetri)
- Prof. Sven Bertel (lige vendt tilbage fra en to-årig post-doc stilling ved det berømte Beckman Institute for Advanced Science and Technology, Human Factors Division, University of Illinois i Urbana-Champaign).
- Prof. Eva Hornecker (anerkendt ekspert i innovative menneske-computer interaktionskoncepter, brugercentreret design og museumsinstallationer, medstifter af den internationale konferenceserie 'Tangible Embedded and Embodied Interaction', tilbage i Tyskland efter 8 års ophold i Storbritannien og New Zealand)
Forskningsprofil
Udover professoraternes videnskabelige orientering bekræftes kandidatuddannelsens forskningsorientering yderligere af et sæt deskriptorer skitseret af Akkrediteringsrådet:
- Den formidlede viden om mange kurser er stærkt orienteret omkring professoraternes aktuelle forskning og giver et dybtgående teoretisk grundlag suppleret med aktuelle forskningsspørgsmål og -resultater.
- Videnskabeligt orienterede seminarer og projekter kræver en høj grad af selvstændig udvikling af videnskabelig viden og giver karriererelevante nøglekvalifikationer. Projekterne danner rammer for, at studerende kan foreslå, implementere og forsvare første uafhængige forskningsinitiativer.
- Studerende er løbende involveret i aktuelle forsknings- og udviklingsprojekter under deres projekter, specialer og som studentermedhjælpere.
- Adgang til videnskabelig litteratur (online/on-site) for studerende er god, og det udvalg, der er tilgængeligt på biblioteket, opdateres løbende af professorerne.
- Professoraternes laboratorier tilbyder meget god og på nogle områder fremragende infrastruktur til gennemførelse af projekter og specialer.
- Det Mediefakultet yder støtte til to eller tre ph.d.-studerende pr. stol. I de fleste tilfælde har hver lærestol yderligere projektfinansierede ph.d.-studerende, som også fungerer som vejledere for projekter og specialer. Derfor er der gode mentormuligheder til rådighed for de op til 30 nye cand.merc-studerende om året med 8 professorer og i alt ca. 30 ph.d.-studerende til rådighed for høring.
To yderligere indikationer på kandidatuddannelsens forskningsorientering omfatter de studerendes engagement i internationale publiceringsaktiviteter og deres ansættelse efter endt uddannelse i et akademisk eller forskningsorienteret miljø.