Master of Computer Science for Digital Media (MSc)

Generelt

Program beskrivelse

Master of Computer Science for Digital Media (MSc)

”Engelsk er det tekniske sprog inden for datalogi, og det skal derfor være en integreret del af læseplanen,” siger Computer Science for Digital Media-koordinator, professor Dr. Bernd Fröhlich. ”Vores kandidater er således optimalt forberedt til it-jobmarkedet og er konkurrencedygtige især inden for international forskning og udvikling.”

Programmet


Det internationalt anerkendte og akkrediterede kandidatprogram anvender en integrerende tilgang baseret på to grundlæggende begreber:

  • Undersøgelse af et udvalg af primære emneområder: mediesikkerhed, data mining, informationsindhentning, maskinlæring, visuel analyse, optimering, matematisk modellering, mobile medier, human-computer grænseflader, brugervenlighed, grafik, computer vision og visualisering.
  • Erhvervelse af bløde færdigheder gennem en projektbaseret undersøgelsesmetode, herunder aktiv træning af videnskabelig kommunikation, præsentation og skrivefærdigheder i små grupper.

Det forskningsorienterede kandidatuddannelse undervises af internationalt anerkendte professorer:

  • Professor Stefan Lucks (medlem af Skein-teamet, finalist i NISTs kryptografiske hash-algoritme-konkurrence)
  • Prof. Benno Stein (grundlægger af den internationale PAN-konkurrence om at afsløre plagiering, forfatterskab og misbrug af social software)
  • Professor Charles Wüthrich (samarbejder med en uddannelsesinstitution for tv-produktioner)
  • Professor Bernd Fröhlich (vinder af prisen for virtual reality teknisk præstation)
  • Professor Volker Rodehorst (anerkendt som computervision og fotogrammetri-ekspert)
  • Sven Bertel (netop vendt tilbage fra en to-årig post-doktorand ved det berømte Beckman Institute for Advanced Science and Technology, Human Factors Division, University of Illinois, Urbana-Champaign).
  • Professor Eva Hornecker (anerkendt ekspert i innovative menneskelige-computer interaktionskoncepter, brugercentreret design og museumsinstallationer, medstifter af den internationale konferenceserie 'Tangible Embedded and Embodied Interaction', tilbage i Tyskland efter 8 års ophold i England og New Zealand)

18315_CS_Foto_Candy_Welz.jpg

Struktur af undersøgelser

Kandidatuddannelsen omfatter forelæsninger, tutorials, seminarer, to omfattende studerende forskningsprojekter samt en kandidatopgave, som de studerende kan vælge mellem forskellige specialiserede felter. I løbet af første og tredje semester påtager de studerende sig forskningsprojekter (15 ECTS hver) i små grupper på 3-6 studerende, som kan vælges blandt en lang række emner, der tilbydes af de forskellige professorater. Et stort valgfag (24 ECTS), der spænder over andet og tredje semester, giver studerende mulighed for yderligere at specialisere sig i avancerede emner inden for datalogi, matematik eller kandidatuddannelser fra andre områder. Det tredje semester er også et ideelt semester, der skal tilbringes i udlandet, da det giver større fleksibilitet med hensyn til valg af klasser. Det fjerde og sidste semester er forbeholdt udførelse af speciale-projektet.

Den normale varighed af studier for kandidatuddannelsen Computer Science for Digital Media er fire semestre, der fører til tildelingen af en kandidatgrad. Alle kandidatkurser tilbydes på engelsk. Grundlæggende engelsk tales næsten overalt, da den historiske by Weimar tiltrækker mange besøgende fra hele verden. Det er dog nyttigt at tilegne sig noget kendskab til det tyske sprog for at forenkle din daglige liv. Undervisnings- og forskningsassistentophold såvel som andre job er let tilgængelige på universitetet og hos lokale virksomheder. Studenttjenesterne og Studentrådet støtter studerende i at finde job.

Forskningsprofil

Ud over professoraternes videnskabelige orientering bekræftes forskerorienteringen af kandidatuddannelsen yderligere af et sæt deskriptorer skitseret af Akkrediteringsrådet:

  • Den formidlede viden om mange kurser er stærkt orienteret omkring den aktuelle forskning i professoraterne og giver dybe teoretiske fundamenter suppleret med aktuelle forskningsspørgsmål og resultater.
  • Videnskabeligt orienterede seminarer og projekter kræver en høj grad af uafhængig udvikling af videnskabelig viden og leverer karriererelevante nøglekvalifikationer. Projekterne giver rammer for studerende at foreslå, implementere og forsvare de første uafhængige forskningsinitiativer.
  • Studerende er regelmæssigt involveret i aktuelle forsknings- og udviklingsprojekter under deres projekter, specialer og som studerendeassistenter.
  • Adgang til videnskabelig litteratur (online / på stedet) for studerende er god, og udvalget, der er tilgængeligt på biblioteket, opdateres løbende af professorerne.
  • Laboratorierne i professoraterne tilbyder meget god og på nogle områder fremragende infrastruktur til gennemførelse af projekter og specialer.
  • Fakultet for medier yder støtte til to eller tre doktorander pr. Formand. I de fleste tilfælde har hver formand yderligere projektfinansierede doktorander, der også fungerer som vejledere til projekter og specialer. Derfor er der fremragende mentormuligheder til rådighed for de op til 30 nye kandidatstuderende om året med 8 professorer og tilsammen ca. 30 ph.d.-studerende til rådighed.

To yderligere indikationer på forskningsorienteringen af MSc-programmet inkluderer de studerendes deltagelse i internationale publikationsaktiviteter og deres beskæftigelse efter eksamen i et akademisk eller forskningsorienteret miljø.

Senest opdateret Mar 2020

Om skolen

The Bauhaus-Universität Weimar is an international research university that is committed to the idea of Bauhaus and therefore has a traditionally international orientation. Its aspiration is to combin ... Læs mere

The Bauhaus-Universität Weimar is an international research university that is committed to the idea of Bauhaus and therefore has a traditionally international orientation. Its aspiration is to combine arts with sciences and technics which leads us to run a path that is unique in Germany. The aspiration for internationalization is no empty phrase but an integrative component of our self-understanding and the orientation. Minimer