Postgraduate Study Program MSc in Forensic Accounting er et fælles inter-universitetsuddannelsesprogram mellem Institut for Regnskab og Finansiering ved University of Western Macedonia (GR) og Institut for Regnskab og Finans i Neapolis University Pafos .
Kurset fokuserer på to indbyrdes forbundne områder a) afskrækkelse af svindel, undgåelse og undersøgelse, og b) intern revision.
Svigsager, både interne og eksterne, er almindelige, og de har en negativ indvirkning på virksomhederne; institutioner; medarbejdere og det bredere samfund.I modsætning til opfattelsen af, at svig angår mere de store institutioner, ser sandheden ud til at være væsentlig anderledes baseret på globale undersøgelser.
Instituttet for Interne Revisorer definerer bedrageri som «en bevidst urigtig fremstilling af sandheden eller fortielse af en væsentlig kendsgerning for at få en anden til at handle til eller hendes skade», mens sammenslutningen af Certified Fraud Examiners definerer det som «enhver ulovlig handling præget af bedrag, fortielse eller tillidskrænkelse«.
Svig adskiller sig fra intern og ekstern svig, hvor intern svig er langt mere farlig.Sammenslutningen af Certified Fraud Examiners definerer erhvervsmæssig/intern svig som "brug af ens erhverv til personlig berigelse gennem bevidst misbrug eller forkert anvendelse af organisationens ressourcer eller aktiver".Selvom der er mange forskellige definitioner, er stoffet det samme.Intern svindel er et angreb indefra, begået af personer, som organisationer har tillid til.
På trods af at det nøjagtige økonomiske tab af erhvervssvig ikke kan estimeres præcist på grund af det faktum, at mange bedragerier forbliver uopdaget eller uoplyst, vurderer ACFE, at virksomheder i USA mister 5 % af deres samlede indtægter på grund af erhvervsmæssig svindel og misbrug, mens de fleste sårbare organisationer synes at være de mindre organisationer snarere end multinationale virksomheder.Når man tager i betragtning, at a) det store flertal af virksomheder i en økonomi er små og mellemstore, og b) de økonomiske konsekvenser af svindel på disse virksomheder er meget større end i tilfældet med deres store konkurrenter, er behovet for bevidsthed om bedrageri og risikostyring af svindel er indlysende.
Hvad angår programmets andet hovedområde, nemlig intern revision, er dets betydning i den nuværende forretningsstruktur så tydelig, at etableringen af en intern revisionsfunktion i mange tilfælde er obligatorisk i henhold til loven eller forordningen.De mest almindelige eksempler er børsnoterede virksomheder, mens mange andre ikke-børsnoterede virksomheder etablerer interne revisionsfunktioner frivilligt.
Baseret på Instituttet for Interne Revisorers definition er den interne revision «en uafhængig, objektiv forsikrings- og rådgivningsaktivitet designet til at tilføje værdi og forbedre en organisations drift.Det hjælper en organisation med at nå sine mål ved at bringe en systematisk, disciplineret tilgang til at evaluere og forbedre effektiviteten af risikostyring, kontrol og styringsprocesser."
Det innovative design af programmet og dets markedsledede læseplan udstyrer eleverne med relevante, opdaterede færdigheder og viden inden for retsmedicinsk regnskab og intern revision.Målet med læseplanen er at give eleverne det analytiske og konceptuelle grundlag og de nødvendige færdigheder til fremtidige finansielle ledende stillinger på højt niveau i ethvert land i verden.Programmet kombinerer den teoretiske stringens ved svigundersøgelse og intern revision med empiriske aspekter fra den virkelige verden.Vægten på de praktiske aspekter af kurset forklarer behovet for at bruge instruktører med relevante faglige kvalifikationer og relevant erfaring inden for områderne bedrageri og intern revision.Mens programmet giver eleverne en robust forankring på disse områder, opmuntrer læseplanen også til kritisk tænkning og fremmer færdigheder inden for forskning, analyse, syntese, kreativitet og etisk adfærd.
Undervisningsmetoden i uddannelsen er deltagende og interaktiv, så eleverne kan udvikle deres interpersonelle færdigheder gennem aktiv deltagelse i læringsprocessen.For eksempel vil klasseundervisning og videopræsentationer blive efterfulgt af kritiske diskussioner i grupper.Også gennem gruppeprojekter vil færdighederne til at arbejde i et team blive udviklet.Desuden vil nyere forskningsartikler blive diskuteret i en aktivitet i panelformat med en koordinator og diskussionsdeltagere.
Planen opnås gennem et læseplan på syv kernekurser, der dækker svigundersøgelse og intern revision, et valgfag og en afhandling.