Master of Science i udvikling og socialisering i barndom og ungdom
Utrecht University
Nøgleinformation
Campus placering
Utrecht, Holland
Lingvistik / Sprogvidenskab
Engelsk
Studieformat
På campus
Varighed
2 år
Hastighed
Fuldtid
Studieafgifter
EUR 2.209 / per year *
Ansøgningsfrist
Kontakt skolen
Tidligste startdato
Kontakt skolen
* EU/EØS, Surinam eller schweiziske studerende; 17.500 €: Internationale studerende
Stipendier
Udforsk stipendiemuligheder for at hjælpe med at finansiere dine studier
Introduktion
Hvordan påvirker socialiseringskontekster børn og unges udvikling?
Hvorfor er det især unge mænd, der har en tendens til at blive involveret i kriminalitet? Er det fordi de har de "forkerte" venner? Blev de ikke socialiseret ordentligt? Er det på grund af dispositionsfaktorer? Er der arvelige faktorer på spil?
Fra den dag et barn bliver født, har hans familie og den kultur, han er opvokset i, en enorm indflydelse på hans socio-emotionelle udvikling og psykologiske tilpasning. Efterhånden som han vokser op, bliver hans skole og netværk af venner og kammerater mere og mere indflydelsesrige i hans udvikling. Den to-årige kandidatuddannelse i udvikling og socialisering i barndom og ungdom (DaSCA) giver dig den teoretiske og metodiske baggrund til at analysere denne udvikling.
"Kandidatuddannelsen er bestemt udfordrende, men professorerne og personalet lægger meget tid og energi i de studerende. Klasserne er ret små, så man får meget personlig opmærksomhed, og man kommer helt tæt på sine medstuderende. Det føltes som om vi var alle sammen i det."
Maartje van den Essenburg
Normal og unormal socio-emotionel udvikling
Programmet fokuserer på både normale og unormale udviklingsprocesser. Der gives eksplicit opmærksomhed på undersøgelsen af interventioner og risikofaktorer i børn og unges kognitive og social-emotionelle udvikling og tilpasning. Når du arbejder gennem kursets emner, vil du behandle spørgsmål som:
- Hvad er de tidlige udviklingsmarkører, der er gået skævt?
- Hvordan kan vi forbedre måden, hvorpå negative resultater hos børn og unge forebygges eller behandles?
Denne kandidatuddannelse kombinerer avancerede kurser med udvikling af praktiske færdigheder.
Internationalt fokus
Alle kurser og kommunikation er på engelsk. Programmet er designet til at give dig mulighed for at øve avancerede engelske kommunikationsevner, mens du får et internationalt perspektiv på emner relateret til udvikling og socialisering. Nogle af underviserne er fra udlandet (USA, Belgien og Kroatien) eller har stillinger i udlandet (UK), og programmet tiltrækker en række internationale studerende. Du vil også have mulighed for at besøge engelsktalende konferencer afholdt i Holland, som er arrangeret af de deltagende forskningsgrupper.
Program af høj kvalitet
I den berømte 'Keuzegids Masters 2021' modtog udvikling og socialisering i barndom og ungdom en af de højeste scorer af forskermestre inden for uddannelses- og pædagogikvidenskab i Holland.
Uddannelsen fik en vurdering over gennemsnittet for komponenterne: eksamen, lærere, faciliteter og vejledning. For komponenternes programindhold, videnskabelig træning og udfordrende uddannelse fik kandidaten endda en høj score over gennemsnittet.
Programresultat
Kandidatuddannelsen i udvikling og socialisering i barndom og ungdom er tilrettelagt som forberedelse til en ph.d. position. Ved at starte uddannelsen med grundlaget for en bachelorgrad i (udviklings)psykologi, pædagogik eller tværfaglige samfundsvidenskaber, udvikler du dig til en kvalificeret forsker med fremragende jobperspektiver. Uddannelsen er stærkt forskningsdrevet, og dine undervisere og vejledere vil være medlemmer af de fire tværfaglige forskningsgrupper i forskningsprioriteten Child and Adolescent Studies (CAS).
Ønsker du at forfølge en professionel karriere som forsker uden for et universitetsmiljø? Dette program giver også træning til det.
Elevforskning af høj kvalitet
Kandidatuddannelsen Development and Socialization in Childhood and Adolescence på Utrecht University giver dig alle værktøjerne til at udføre forskning af høj kvalitet. Vores studerende har vundet anerkendelse for deres bidrag til feltet, selv før deres eksamen. I den seneste tid vandt DaSCA-studerende Debbie van Bommel den nationale Unilever Research Prize 2017 (artikel på hollandsk) for sin kandidatafhandling, hvor hun studerede konflikter mellem mødre og deres unge børn.
Funktioner og fokus
DaSCA-programmet tilbyder dig et karakteristisk læringsmiljø præget af:
- Et tværfagligt miljø, der kombinerer pædagogik, udviklingspsykologi og tværfaglige samfundsfag.
- Et fokus på processer inden for individet ("udvikling") i den sociale kontekst ("socialisering").
- Stærk vægt på samspillet mellem individuelle karakteristika og social kontekst.
- Udforskning af udvikling og socialisering i de første 25 leveår.
- Evnen til at udnytte kapaciteten og erfaringen hos forskere fra fire veletablerede forskningsprogrammer.
- Omfattende træning i avanceret statistisk modellering.
Læreplan
År 1
I det første år af uddannelsen lærer du at integrere teorier (fra både teori- og forskningskurserne) og metoder (fra metodologi- og statistikkurserne) i specifikke opgaver til forskningspraktikken. Dette første år består af tre typer kurser:
- Generelle kurser om teori og forskning i udvikling og socialisering i barndom og ungdomsårene
- Metodologi og kurser i statistik
- Forskningspraktik
År 2
Det andet år omfatter:
- To generelle kurser om teori og forskning
- Et kursus i akademiske færdigheder og metodologi og statistik
- Forskningspraktik og udarbejdelse af en kandidatafhandling
Karrieremuligheder
Sammenhængen mellem denne kandidatuddannelse og arbejdsmarkedet er fremragende. DaSCA-alumner fra tidligere år har generelt haft stor succes med at finde et job efter deres studier.
Uddannelsen er tilrettelagt som forberedelse til ph.d. undersøgelser. Det giver dog også træning til studerende, der ønsker at forfølge en professionel karriere som forsker uden for et universitetsmiljø.
Akademisk karriere
Af vores kandidater gik 65 % ind i en ph.d. program. De arbejder i ph.d. stillinger på universiteter som:
Utrecht University; Radboud Universitet; Universitetet i Amsterdam; VU University Amsterdam; Universitetet i Groningen; Leiden Universitet; University of Nottingham (UK), Colombia University (USA), Leuven University (Belgien), University of Reading (UK), University of Roehampton (UK).
Hvad indebærer dit job?
Som ph.d. studerende, vil du udføre fire års forskning på et universitet i Holland eller i udlandet, skrive videnskabelige publikationer og arbejde som underviser for bachelor- og kandidatstuderende. Når du har opnået din eksamen, kan du søge en forskningsfunktion.
Professionelle karrierer
Andre alumner (35%) forfulgte karrierer uden for den akademiske verden. De arbejder i stillinger som:
- Forsker (Office for National Statistics, UK; Department of Methods and Statistics, Utrecht University ; TNO; Zorgverzekeraars Nederland)
- Kliniker (Opdidakt, Altrecht, Trajectum)
- Softwareudvikler
- Lærer
- Senior policymaker (Hollandsk Videncenter for Børne- og Ungdomspsykiatri)
Hvad indebærer dit job?
- Forsker i socialpædagogiske spørgsmål : Du skal forske ved institutioner og organisationer inden for børneværn eller uddannelse.
- Lærer/træner i pædagogiske færdigheder : Du vil give pædagogiske forklaringer om problemstillinger og lære professionelle at praktisere terapeutisk samtale.
- Specialpædagogisk generalist/afhjælpende pædagog : Du vil udføre diagnostiske undersøgelser, foreslå behandlingsplaner og udføre disse planer i omgivelser såsom velfærds- eller specialskoler.