Fortællingen om Pakistan er en fortælling om mange lande - eller "Stans", fordi Pakistan betyder "Land of the Pure" på persisk og urdu. Pakistan, som er verdens 's sjette mest befolkede nation med mere end 183 millioner mennesker og er beliggende vest for Indien og øst for Afghanistan omfatter fortælling om mange store byer, historien i mange landdistrikter, fortællingen om mænds liv og fortællingen om kvinders liv.
Det er vigtigt at forstå alle disse fortællinger, når du overveje, om du skal studere i Pakistan, fordi at forstå de forskellige Pakistans er afgørende for forståelsen af ​​nationens uddannelsessystem. Pakistans Federal Bureau of Statistics rapporterede, at 58,5 procent af pakistanere blev kultiveret i 2011, men satserne varierede fra 80,5 procent blandt mænd i byområder til 35,6 procent blandt landdistrikterne hunner.


Lignende byområder og landdistrikter og mandlige-kvinde uoverensstemmelser eksisterede i skolesøgende på alle uddannelsesniveauer. UNESCO rapporteret , at 8,9 procent af mændene og 3,5 procent af kvinderne var universitetsuddannede i 2007. Der er også betydelige forskelle i læsefærdighed satser og uddannelsesniveau blandt mennesker i forskellige aldersgrupper med UNESCO rapportering, at 6 procent af Pakistans 55 - til 64-årige havde universitetsuddannelser i 2007, men 16 procent af 25 - til 34-årige årige havde universitetsgrader.

De forskellige Pakistans har skabt modstridende pres på regeringen for at forbedre uddannelsen. Historisk set har regeringen brugt lidt penge på uddannelse trods manglen på en stærk privat skole uddannelsessystemet.Kun 8 procent af Pakistans studerende på videregående uddannelser er i private skoler sammenlignet med 47 procent i Bangladesh, ifølge "Uddannelse og Vækst af tjenester," et essay i en bog om Sydasien.
Sammenlagt Pakistan rangerer 155th ud af 194 nationer i procent af bruttonationalproduktet, der er brugt på uddannelse med 2..7 procent brugt i 2009, i henhold til Verdensbanken, men den voksende andel af unge, der ønsker en uddannelse forårsager ændringer

"Selv om Pakistans videregående uddannelser blev forsømt i to årtier, i begyndelsen af ​​2000'erne regeringen øgede midler og skabte HEC (Higher Education Commission)," i henhold til essay om uddannelse i Sydasien. "Tilmelding voksede betydeligt ligt, og der var forbedringer procedurer og større fokus på kvalitet og fortjeneste. Men der er stadig meget der skal gøres. "