Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) er en offentlig institution for forskning og videregående uddannelse inden for ingeniørvidenskab, arkitektur, videnskab og teknologi og et af de førende tekniske universiteter i Europa. Hvert år dimitterer mere end 6.000 bachelor- og kandidatstuderende, mere end 500 ph.d.-studerende og 3.067 dimittender i livslang læring. Ifølge QS World University Rankings i datalogi og informationssystemer er UPC nummer et i Spanien og nummer 79 i verden.
School of Engineering i Manresa (EPSEM) tilbyder et livligt campus med fokus på ingeniørvidenskab, med stærke forbindelser til den lokale industri og uddannelsestilbud fokuseret på at dække færdighederne hos den fremtidige arbejdsstyrke.
Manresa School of Engineering
Skolen blev oprettet i 1942 som et resultat af den lokale mineindustris behov. År efter blev det en af de grundlæggende skoler i UPC.
I øjeblikket omfatter Manresa School of Engineering cirka firs undervisningsfakulteter, der instruerer næsten tusind studerende på tværs af forskellige discipliner, herunder Civil Engineering, Electrical Engineering, Software Engineering og Chemical Engineering. Skolen spænder over et areal på cirka 10.000 kvadratmeter og fører tilsyn med et betydeligt udvalg af veludstyrede undervisnings- og forskningslaboratoriefaciliteter. Derudover er det, i lighed med alle UPC-campusser, integreret i det overordnede computernetværk med høj kapacitet.
Skolen anses for at være en afgørende bidragyder til både regional og national socioøkonomisk fremgang. Denne status har over tid kulmineret i etableringen og plejen af et robust netværk af virksomhedstilknytninger til forskellige virksomheder. Skolen er anerkendt som en væsentlig enhed til at styrke virksomheder, især små og mellemstore virksomheder, som måske mangler de interne ressourcer til at innovere selvstændigt. Centralt for at fremme samarbejdsrelationer med industrisektoren er School Advisory Board.
Den forskningsindsats, der udføres af fakultetet ved skolen, udføres inden for forskningsgrupper. Mens visse forskningsgrupper koncentrerer sig om specialiserede emner, anlægger andre en mere tværfaglig tilgang. Deltagelse inden for disse grupper varierer, hvor nogle overvejende består af fakultetsmedlemmer fra skolen, mens andre involverer fakulteter fra forskellige akademiske institutioner, både inden for og uden for universitetet. Forskergrupper udviser en høj grad af tilpasningsevne. Årlige nøgletal omfatter typisk omkring 50 publicerede artikler, omkring 50 præsentationer på konferencer, omkring 6 doktorafhandlinger eller omkring 60 konkurrencedygtigt finansierede projekter.