Vi forstår ved menneskelig udvikling processen med at opdatere menneskets potentiale, som inkluderer den progressive individualisering, der sker fra barndom til voksenalderen, og bevidsthedsudvidelsen, der fører til reintegration med selvet.
Processen med at opdatere menneskelige potentialer er en naturlig tendens til stede i hvert individ, som guider dem til at nå deres fylde. Det udfolder sig og har en effekt på alle områder af menneskelig udvikling: fysisk, mental og åndelig såvel som i dets forhold til det naturlige og socio-kulturelle miljø.
På samme måde som alle naturens processer, udviklingen af mennesket udvikler sig på en ordnet måde fra det enkle til det komplekse, fra grundlæggende strukturer til mere detaljerede og fra begyndende niveauer af bevidsthed til sfærer, hvor opfattelsen af virkeligheden er mere omfattende og dyb.
Albert Einstein University bygger udfordringerne i en verden, der er globaliseret og i overensstemmelse med de principper, der styrer dens ideologi: Tolerance, broderskab og fred, og bygger sin uddannelsesmodel kaldet "Uddannelse for fred fra perspektivet af menneskelig udvikling" og påtager sig dermed forpligtelsen at træne mennesker med høj faglig kvalifikation og moralsk solvens, der er i stand til at bidrage til konsolidering af et planetarisk samfund, hvor respekt for mangfoldighed, broderlig sameksistens og fred hersker.
Inden for denne sammenhæng forstås Uddannelse for fred som at gøre det inden for en solid ramme af værdier, godkendt af verdenssamfundet som et uundværligt forslag til international forståelse. Således er vores uddannelsesmodel frem for alt en værdiundervisningsmodel med fokus på etiske værdier, der fremmer menneskets integrerede udvikling.