
MA i International Tourism Development
Pfarrkirchen, Tyskland
VARIGHED
3 Semesters
SPROG
Engelsk
TEMPO
Fuldtid
ANSØGNINGSFRIST
01 Dec 2025
TIDLIGSTE STARTDATO
Mar 2026
STUDIEAFGIFTER
EUR 82 / per semester *
STUDIEFORMAT
På campus
* Ingen studieafgift, kun 52 € studiekostnad pr. Semester
Introduktion
International turisme genererer milliarder euro årligt og er stadig en af de hurtigst voksende industrier. Afhængigt af om det er forretning eller fornøjelse, hjælper også gæstfriheds- og arrangementshåndteringssektoren fra - og tilføjer erfaringen fra - international turisme og er uløseligt forbundet med den. Under hensyntagen til disse tilknyttede områder gør kun den overordnede sektor mere lukrativ og tiltalende.
I denne ph.d.-grad udvider de studerende deres ekspertise og uddyber deres viden om tværsektorielle industrier inden for sundhed og turisme, såsom kurbade, forebyggelsescentre, rehabiliteringsklinikker, sportscentre, rekreations-, fritids- og kulturcentre. Følgende globale turisttendenser vil indgå i dette masterprogram:
- Sundhed og wellness turisme på grund af demografiske ændringer og stigende sundhedsbevidsthed
- Fortsat globalisering og urbanisering af destinationspakkeaftaler, udvikling af nye internationale destinationer
- Øget digitalisering i turistbranchen via website booking motorer
- Øget tilpasning af rejsepakker med såkaldt "dynamisk emballage"
- Sociale netværk som en kommunikationsbase til markedsføring og rejsedestinationer
- Tendenser mod økologisk, grøn turisme
Karriereudsigter
International turisme genererer milliarder euro årligt og er stadig en af de hurtigst voksende industrier.
Det består af en bred vifte af tjenester og produkter, som skal opfylde de højeste standarder for kvalitet og sikkerhed, men alligevel være overkommelige for forbrugeren. Derfor er tjenester inden for industrien inden for komplekse processer med interkulturel og tværfaglig indflydelse, så der er stor efterspørgsel efter kvalificerede specialister på mange specialiserede områder, såsom:
- Øverste ledelsesopgaver med turismeudbydere (flyselskaber, hoteller, organisationer, gastronomi, arrangementer, fritids- og sportsbranchen, sundhed og medicinsk turisme, kursteder og kurbade mv.)
- Produktudvikling i nationale og internationale booking- og reservationsagenturer
- Rådgivning, reklame og coaching for destinationer
- Videnskabelig evaluering af turismefaciliteter og forbrugsstrømme
Kursusindhold
Modulgruppe International Tourism Management
Forvaltning inden for turisme tager plads i en internationalt tværbundet sammenhæng. Turismen "system" er formet af lovkrav på nationalt og internationalt plan, fagforeninger, samt øget international standardisering. Samtidig tager serviceydelser sted i en bymæssig eller regional sammenhæng, ofte med en høj grad af specialisering.
Modulgruppe Rejseteknologi
I dag er flertallet af processer inden for turisme baseret på informations- og kommunikationsteknologi. I de senere år er emner som eTourism, Tourism 2.0 og Travel Technology blevet en integreret del af internationale messer, herunder ITB Berlin. Omfanget af udbydere og softwareproducenter af computerbookings- og reservationssystemer spænder fra de største udbydere som AMADEUS og SABER til open source-løsninger. Rejse- eller reservationsapps og andre mobile applikationer er i brug over hele verden.
Modulgruppe Forskning og Metodologi
Evidensbaseret ledelse er baseret på princippet om empirisk understøttede ledelsesbeslutninger. Webbaserede reservationssystemer, turistwebsteder og sociale netværk i eTourism tilbyder en stor mængde data, der i øjeblikket kun kan behandles gennem moderne data mining og dataanalyse teknologier. Disse data danner grundlag for ledelsesbeslutninger inden for turisme.
Modulgruppe Business Management
Turisme er en arbejdskrævende sektor, der kræver multifaglig og interkulturel samarbejde. Human Capital Management er således af særlig betydning inden for turisme service og planlægning. Modulgruppe Softkompetence på grund af den arbejdskrævende karakter og de komplekse feedbacksystemer, der er dannet mellem udbydere og brugere af turisttjenester, er en særlig forståelse og evaluering af interkulturelle og tværfaglige processer. Nuværende forskning og viden inden for neurovidenskab og kommunikationsvidenskab spiller en vigtig rolle her. I seminaret i denne modulgruppe kan aktuelle aspekter af forskning undersøges og diskuteres kritisk.
Indlæggelser
Læreplan
Kursets indhold
Modulgruppe International Tourism Management
Ledelse inden for turisme finder sted i en international tværgående sammenhæng. Turisme-"systemet" er præget af lovkrav på nationalt og internationalt plan, fagforeningsregler samt stigende international standardisering. Samtidig finder tjenesteydelserne sted i en bymæssig eller regional sammenhæng, ofte med en høj grad af specialisering.
Modul Group Travel Technology
I dag er de fleste processer inden for turisme baseret på informations- og kommunikationsteknologi. I de seneste år er emner som eTourism, Tourism 2.0 og Travel Technology blevet en integreret del af internationale messer, herunder ITB Berlin. Udbydere og softwareproducenter af edb-reservationssystemer spænder fra de største udbydere som AMADEUS og SABRE til open source-løsninger. Rejse- eller bookingapps og andre mobilapplikationer er i brug over hele verden.
Modulgruppe Forskning og metodologi
Evidensbaseret forvaltning er baseret på princippet om empirisk understøttede forvaltningsbeslutninger. Webbaserede bookingsystemer, turistwebsteder og sociale netværk inden for e-turisme giver en enorm mængde data, som i øjeblikket kun kan behandles ved hjælp af moderne data mining- og dataanalyseteknologier. Disse data danner grundlag for forvaltningsbeslutninger inden for turisme.
Modulgruppe Virksomhedsledelse
Turismen er en arbejdskraftintensiv sektor, som kræver et tværfagligt og interkulturelt samarbejde. Human Capital Management er derfor af særlig betydning for levering og planlægning af turisttjenester. Modulgruppe Soft Skills På grund af den arbejdskraftintensive karakter og de komplekse feedback-systemer, der dannes mellem udbydere og brugere af turisttjenester, er det af særlig betydning at forstå og evaluere interkulturelle og tværfaglige processer. Aktuel forskning og viden inden for neurovidenskab og kommunikationsvidenskab spiller en vigtig rolle her. På seminaret i denne modulgruppe kan aktuelle forskningsaspekter undersøges og kritisk diskuteres.
Programresultat
På denne postgraduate uddannelse udvider de studerende deres ekspertise og uddyber deres viden om tværsektorielle industrier inden for sundheds- og turistsektoren, såsom kurbade, forebyggelsescentre, rehabiliteringsklinikker, sportscentre, rekreations-, fritids- og kulturcentre. Følgende globale turismetendenser vil indgå i dette masterprogram:
- Sundheds- og wellness-turisme som følge af demografiske ændringer og stigende sundhedsbevidsthed
- Fortsat globalisering og urbanisering af pakkerejser til destinationer, udvikling af nye internationale destinationer
- Øget digitalisering i turistindustrien gennem bookingmotorer på hjemmesider
- Øget tilpasning af rejsepakker med såkaldt "dynamisk pakning"
- Sociale netværk som kommunikationsgrundlag for markedsføring og anmeldelser af rejsemål
- Tendenser i retning af økologisk og grøn turisme
Stipendier og finansiering
Programundervisning
Galleri
Karrieremuligheder
Den internationale turisme genererer milliarder af euro om året og er stadig en af de hurtigst voksende industrier.
Den består af en bred vifte af tjenester og produkter, som skal opfylde de højeste standarder for kvalitet og sikkerhed, men som samtidig skal være overkommelige for forbrugeren. Derfor er tjenester i industrien inden for komplekse processer med interkulturelle og tværfaglige påvirkninger, så der er en stor efterspørgsel efter kvalificerede specialister inden for mange specialiserede områder, såsom:
- Ledelsesopgaver hos udbydere af turisme (flyselskaber, hoteller, organisationer, gastronomi, eventbureauer, fritids- og sportsindustri, sundheds- og medicinsk turisme, kursteder og kurbade osv.)
- Produktudvikling i nationale og internationale booking- og reservationsbureauer
- Rådgivning, reklame og coaching for destinationer
- Videnskabelig evaluering af turismefaciliteter og forbrugerstrømme
Master Info Week
21. - 24. October 17 pm (CET)