
Omlægning af den postindustrielle by (MSc)
VARIGHED
2 Years
SPROG
Engelsk
TEMPO
Fuldtid
ANSØGNINGSFRIST
Anmod om ansøgningsfrist
TIDLIGSTE STARTDATO
Anmod om den tidligste startdato
STUDIEAFGIFTER
EUR 9.000 / per year *
STUDIEFORMAT
Blandet, På campus
* 9.000 EUR* (studerende fra EU og Tyrkiet), 18.000 EUR (studerende fra lande uden for EU) for hele uddannelsen *EU-studerende; 18.000 EUR - studerende fra lande uden for EU
Erasmus Mundus-stipendier er tilgængelige
Kun for ansøgninger indsendt før 1. marts 2024, kontakt os for at få mere at vide!
Introduktion
Opfordring til fremtidige urbane tænkere, der er nysgerrige og interesserede i, hvordan vi kan genoplive postindustrielle byer! Dette spændende og unikke masterprogram ønsker at skabe en uddannelsesoplevelse, der anerkender og reagerer kritisk på spørgsmål om byer i forskellige former og faser af postindustriel overgang og uddanner den næste generation af specialister med de færdigheder og den viden fra det 21. århundrede, der er nødvendig for at imødegå de udfordringer og muligheder, som byer i overgangsfasen og superdiverse samfund giver. Det er det ideelle program for fagfolk, der er involveret i design, planlægning, forvaltning eller evaluering af byen, og som ønsker at deltage i et levende videns- og innovationsfællesskab, der er engageret i at nytænke en mere bæredygtig fremtid for byerne. RePIC fremmer transformative undervisnings-, forsknings- og læringsformer, der tager højde for de særlige udfordringer og karakteristika ved postindustrielle byer.
RePIC Joint Master Programme består af 4 semestre og leveres over en periode på 2 år, hvilket giver i alt 120 ECTS-point. I løbet af disse to år vil du møde forskellige kulturer, sprog og forskellige læringsmiljøer og drage fordel af avanceret ekspertise fra hvert af de otte universiteter. Programmet tilbydes årligt og starter i efterårssemesteret, og det generelle undervisningssprog er engelsk.
Galleri
Ideelle studerende
RePICs vision er at udvikle et nyt netværk af bytænkere, der kan bidrage til fremtidsorienteret, avantgardetænkning om revitaliseringen af den postindustrielle by. Hvis du er nysgerrig efter, hvordan vi kan revitalisere post-industrielle byer, er dette måske programmet for dig.
RePIC-programmet giver akademisk uddannelse og faglige kompetencer af høj kvalitet til fremragende studerende, der er ivrige efter at specialisere sig i underdiscipliner af Urban Studies i bredere forstand, og som har til hensigt at bygge bro til nabodiscipliner, f.eks. jura, civilingeniør, erhvervsliv, sociologi, datavidenskab eller psykologi.
Efter eksamen, RePIC Graduates:
- Kende bytransformationer og bydesign fra et globalt perspektiv; kan anvende denne viden i praksis og på tværs af forskellige jurisdiktioner,
- tjene som kuratorer for tværfaglige transformationsprocesser og har en bred forståelse af de indbyrdes afhængige menneskelige og miljømæssige bysystemer,
- kan kritisk analysere og evaluere data fundet i det digitale rum og have indsigt i det grundlag, der er nødvendigt for at anvende dataanalyse til den virkelige verden post-industriel bytransformation,
- har opnået evnen til at analysere faktorer, der påvirker forskellige rum i bymiljøer kritisk, men også en evne til at sammenligne forskellige byer,
- har tilegnet sig en sociologisk og kulturel tilgang til bydynamikker og aktører, og forstå væsentlige lokale og globale historiske udviklinger, der påvirker bymiljøer,
- forstå forskellige dynamikker og processer involveret i revitaliseringen af postindustrielle byer fra samfundsvidenskabelige, bæredygtige og cirkulære økonomis perspektiver,
- kan kommunikere og oversætte mellem forskellige faglige orienteringer og kulturer, har lært at opbygge empati, arbejde med forskellige sociale grupper, samle forskellige perspektiver og arbejde i transnationale teams,
- kan beskæftige sig med moderne geospatiale dataressourcer (erhvervelse, vedligeholdelse, analyse og kartografisk visualisering af rumlige og tidsmæssige transformationsprocesser i byområder),
- besidde avancerede forsknings-, faglige, digitale design- og rumlige analysefærdigheder, kan mægle mellem eksperter og lægmænds, akademiske og borgeres sfærer, udstyret med bred viden inden for feltets forskellige underdiscipliner,
- er i stand til at tænke ud over grænser og udforske og generere nye ideer, der kan anvendes på nuværende og nye behov.
RePIC-kandidater kan finde beskæftigelse i den offentlige sektor inden for områder som:
- Offentlig Byplanlægning / Kvartalsledelse;
- samfundsudvikling;
- Byernes administrationer;
- Geospatial dataanalyse og visualisering;
Der er også muligheder for RePIC-kandidater på
- Statslige organisationer på lokalt, nationalt, europæisk og internationalt niveau;
- Sociale arbejdsorganisationer;
- Den tredje sektor, ngo'er, der beskæftiger sig med naboskabsudvikling;
- Fonde og organisationer, der beskæftiger sig med byudvikling og transformation;
- Virksomheder og organisationer fokuserede på storbyovergange, f.eks. inden for sektorer som energi, datastyring, mobilitet, sundhed, bolig og uddannelse;
- Konsulentvirksomheder med fokus på innovation og forandringsledelse;
- Designbureauer/virksomheder, udviklingsbureauer, arkitekt-/konstruktionsfirmaer;
- Ejendomsudviklere, konsulentvirksomheder inden for Arkitektur og By- eller Regionalplanlægning
Indlæggelser
Stipendier og finansiering
- Erasmus Mundus-stipendier er tilgængelige for kandidater, der indsender deres ansøgninger før 01. marts 2024 og tildeles stipendiet af optagelsesudvalget.
- Ansøgninger modtaget efter 1. marts 2024 vil blive betragtet som selvfinansierede kandidater
Omkostninger knyttet til deltagelse i RePIC-programmet
Ud over de årlige studieafgifter skal andre administrative og sociale gebyrer (såsom stempel- og certificeringsgebyrer, biblioteks- og laboratorieomkostninger, sociale bidrag, eksamensgebyrer) og eventuelle andre obligatoriske omkostninger opkrævet af partnerinstitutionerne betales af de studerende . Studerende skal også dække forsørgelse, indkvartering, rejser til og fra partneruniversiteter, visumomkostninger osv. Eventuelle omkostninger, der opstår som følge af uberettiget forlængelse af studierne ud over programmets standardvarighed (fire semestre), opkræves efter de offentligt offentliggjorte standardsatser i involveret partnerinstitution.
Læreplan
Hvad skal jeg studere?
Fokus for den forskningsledede RePIC 2-årige (120 kredit) pensum er de moderne udfordringer, der stilles i industriel arv. Når man ser byen som et eksperimentelt levende laboratorium, forstår RePIC den postindustrielle by som et komplekst system præget af fysiske, politiske og historiske udviklingsveje, grænser og dynamiske sociale, økonomiske, økologiske og kulturelle vektorer. Programmet er interesseret i at finde ny lærings- og handlingspraksis i at rekonceptualisere den postindustrielle bys civile, kulturelle og socio-urbane struktur.
Det vil vedtage deltagende tilgange og metoder - såsom CityLabs, Urban Field-Classes og Engaged Research Practices - og fremme offentlige-private-akademiske-samfundspartnerskaber i innovative læringsaktiviteter, herunder struktureret projektsamarbejde og sociale designstudier, digital historiefortælling og fordybende design fiktioner.
Kurset er opdelt i fire semestre, inden for hvilke de studerende tilbydes flere mobilitetsmuligheder. RePIC-studerende starter sammen i det første semester på Ruhr University Bochum i Bochum, Tyskland og deltager i løbet af semesteret i et City Lab på University College Cork i Irland.
I andet semester beslutter du dig for et af fire spor - hvor to partnere i fællesskab leverer hvert spor. Afhængigt af den valgte vej kan du flytte til et andet universitet.
På tredje semester kan du vælge mellem dybdegående studier og praktik i et erhverv eller forskning på et andet værtsuniversitet.
I betragtning af uddannelsens tværfaglige karakter på 4. og sidste semester kan du vælge mellem tre former for afhandling/afhandling: en traditionel afhandling, et forskningsmanuskript med henblik på publicering eller et praktisk projekt ledsaget af dokumentation. Afhandlingen vejledes i fællesskab af to af partneruniversiteterne.
Hvert semester og hver obligatorisk mobilitetsperiode skal resultere i gennemførelsen af 30 ECTS-point på en af partnerinstitutionerne. Virtuelle undervisningsaktiviteter er en del af læringsoplevelsen. Alligevel kan studerendes fysiske mobilitet ikke erstattes af virtuel mobilitet, medmindre force majeure (f.eks. en pandemi) nødvendiggør andre midlertidige løsninger.
Programmet vil involvere flere samarbejder, der involverer samfundsgrupper, den akademiske verden og specialiserede forskere. Dette vil anvende team-baserede praksisser og co-design tilgange – og tilpasse læseplanen til specifikke City Lab-udfordringsområder i forskellige europæiske byer. Takket være dette kan du tilegne dig kritiske interkulturelle og flersprogede færdigheder, mens du får værdifuld erfaring i forskellige europæiske kulturer under dine studier.
Sporindstillinger
Studerende skal gennemføre et helt semester på mindst to af de otte partneruniversiteter i en af følgende spormuligheder:
- Urban Transformations and Resilience (University College Cork/University of Liège)
- Diversitet og social retfærdighed (Koç University/Erasmus University Rotterdam)
- Byanalyse: Smarte, bæredygtige og modstandsdygtige byer (Ruhr Universitat Bochum/University of Oulu)
- Styring af postindustrielle byer (University of Zagreb/University of Deusto)
Program højdepunkter
1. Studerer i Europa: Europa, hvor RePIC-partneruniversiteterne er placeret, er blandt de mest urbaniserede regioner. Dets bysystem er kendetegnet ved en bred vifte af små og mellemstore byer, store byer og storbyområder, og disse byområder er komplekse dynamiske systemer, der indgår i netværk af byer. De otte deltagende universiteter har veldokumenteret ekspertise inden for byplanlægning og er førende aktører inden for deres specifikke domæner. De har samlet deres kompetencer og ressourcer for at give den bedste uddannelse til nøje udvalgte højpotentiale studerende fra forskellige lande.
2. At blive generalist-ekspert: byudvikling og byomdannelse har et presserende behov for dygtige kandidater, der er generalister og specialister inden for bestemte domæner på samme tid, og som kan forklare moderne koncepter og komplekse processer forståeligt og overbevisende for borgerne og interagere med andre fagfolk, eksperter , og forskere, de arbejder med. Ud over den faglige viden, der formidles i RePIC, vil træningen fokusere på kommunikative færdigheder og den permanente udøvelse af de erhvervede faglige og metodiske færdigheder, startende fra dag 1 i studiet.
3. Samspil med fremtidige arbejdsgivere: Programmets tværfaglige tilgang er baseret på forståelsen af, at problemer i den virkelige verden krydser traditionelle akademiske grænser. Professorer fra andre discipliner relateret til Urban Studies tilbyder deres ekspertise til dig som studerende. Førende forskere og gæsteforelæsere inviteres til at undervise og levere foredrag, foredrag og seminarer og organisere rundbordsdiskussioner. Repræsentanter fra byadministrationerne, deres datterselskaber, virksomheder, ngo'er og regionale organisationer inviteres også til at præsentere udfordringer, de står over for og diskutere muligheder for at løse dem, hvilket fører til fremkomsten af nye projekter, forslag til din kandidatafhandling og nye emner til City Labs .
4. Du vil modtage en fællesgrad fra otte internationalt anerkendte universiteter, som er meget anerkendt af arbejdsgivere verden over. Du vil være modtager af et UNIC europæisk studiekort. UNIC-studiekort giver nem adgang til problemfri europæisk mobilitet, både virtuel og fysisk; du er ikke begrænset til én campus eller én by – du får nem adgang til otte campusser placeret i Europas kommende postindustrielle byer.
5. Studenterserviceenhederne på partnerinstitutionerne yder i hvert af de fire semestre støtte vedrørende alle sociale, kulturelle og universitetsmæssige forhold samt administrative og juridiske spørgsmål. Ved at tilbyde adskillige arrangementer og rådgivningstjenester vil du blive hjulpet gennem hele din sociale integration i campuslivet, og når du står over for akademiske udfordringer. Du er også medlem af et højtydende netværk: Hvis du beslutter dig for at forfølge en karriere i den akademiske verden efter endt uddannelse, tilbyder RePIC førsteklasses ph.d.-uddannelser, karrierestøtte og udviklingsmuligheder for at opnå ledende stillinger inden for den akademiske verden og forskning.
Programresultat
Med den fortsatte vækst og forandring af byer verden over, anslås det, at over halvdelen af verdens befolkning vil bo i byer i 2050. Postindustrielle byer står især over for yderligere udfordringer for at klare disse ændringer, ofte under vanskelige sociale og økonomiske omstændigheder som repræsenterer en arv fra tidligere udvikling. Behovet for transformative forandringer er imidlertid presserende i tider præget af finansielle kriser, klimaændringer, massemigrering og faren for tilbagevendende pandemier.
Denne Master blev udviklet med henblik på byernes nuværende og forventede behov for at gennemgå transformation for at klare fremtidige ændringer og udfordringer. Med forpligtelser til FN's nye bydagsorden og målene for bæredygtig udvikling, især deres bydimensioner, og i overensstemmelse med forskellige EU-politikker og strategier på dette område, er RePIC-programmet designet til at bidrage med et beskedent bidrag til at nå disse mål.
Studerende vil gennemgå stringent designtænkningstræning og tilegne sig den nødvendige teoretiske viden og kommunikations- og visualiseringskompetencer for at få succes i den nuværende vidensøkonomi og forskellige arbejdsmiljøer. Studerende i RePIC vil blive uddannet til bedre at forstå og udvikle innovative svar på de komplekse udfordringer, som postindustrielle byer står over for. Ved at inkludere Citylabs og praktiske komponenter i kandidatuddannelsen får de studerende plads til at teste deres erhvervede færdigheder uden for traditionelle læringsrum.
Programundervisning
Karrieremuligheder
Efter at have gennemført RePIC-programmet vil du være godt positioneret til at starte eller fortsætte attraktive karrierer inden for forskellige områder af den offentlige og private sektor samt inden for universitets- og ikke-universitetsforskning.
At skabe muligheder for at møde potentielle arbejdsgivere starter længe før eksamen og er stærkt understøttet af de forskellige muligheder for at interagere med mulige arbejdsgivere i løbet af hvert semester.
Ud over pensum vil du løbende blive inviteret til forsknings- og praktisk orienterede foredrag arrangeret på programuniversiteterne og deres partnere. Dette etablerer en tidlig forbindelse med potentielle arbejdsgivere eller formidlingsvirksomheder. Eksempler i Tyskland er forelæsningsrækker, der tilbydes af University Alliance Ruhr inden for Metropolitan Studies, "Ruhr Lecture", og GIS-relaterede forelæsninger arrangeret af Interdisciplinary Center of Geo-Information (IZG) på RUB i samarbejde med German Cartographic Samfund (DGfK eV)
Du vil også drage fordel af kvalificeret karrierevejledning på hvert sted af RePIC-partnernes karriereserviceafdelinger. De giver information om det lokale og regionale arbejdsmarked, tilbyder karrierevejledning og hjælp til at finde passende stillinger efter endt uddannelse og arrangerer jobmesser.
Som RePIC-uddannet kan du finde beskæftigelse i den offentlige sektor inden for områder som:
- • Offentlig Byplanlægning / Kvartalsledelse;
- • Fællesskabsudvikling;
- • Byens administrationer;
- • Geospatial dataanalyse og visualisering
Der er også muligheder for dig som RePIC-uddannet på:
- • Statslige organisationer på lokalt, nationalt, europæisk og internationalt niveau;
- • Sociale arbejdsorganisationer;
- • Tredje sektor, ngo'er involveret i naboskabsudvikling;
- • Fonde og organisationer, der beskæftiger sig med byudvikling og transformation;
- • Virksomheder og organisationer med fokus på storbyovergange, f.eks. inden for sektorer som energi, datastyring, mobilitet, sundhed, bolig og uddannelse;
- • Konsulentvirksomheder med fokus på innovation og forandringsledelse;
- • Designbureauer/virksomheder, udviklingsbureauer, arkitekt-/byggefirmaer;
- • Ejendomsudviklere, konsulentvirksomheder inden for Arkitektur og By- eller Regionalplanlægning