Master of Arts i digitale kommunikationsmiljøer
Basel, Schweiz
VARIGHED
4 Semesters
SPROG
Engelsk
TEMPO
Fuldtid
ANSØGNINGSFRIST
15 Mar 2024
TIDLIGSTE STARTDATO
Sep 2024
STUDIEAFGIFTER
CHF 1.250 / per semester *
STUDIEFORMAT
På campus
* Undervisning MA pr. semester: CHF 700 (CH); CHF 1.000 (EU); CHF 1.250 (Ikke-EU/EFTA)
Introduktion
Instituttet Digitale Kommunikationsmiljøer HGK Basel FHNW tilbyder internationalt akkrediterede læseplaner på bachelor, kandidat og ph.d. niveau , der afspejler den rige tradition fra Basel School of Design i særdeleshed og schweizisk grafisk design generelt.
Byen Basel, som ligger i den tri-nationale Rhin-floddal, er et unikt kulturmiljø med nem adgang til Frankrig og Tyskland.
Mens vores bachelorkursus fokuserer på de studerendes evne til at gennemføre en kreativ proces, stræber vores masteruddannelser efter at udvide de studerendes individuelle designordforråd og at nå et højere refleksionsniveau gennem de studerendes evne til at inddrage viden og metoder fra videnskabelige discipliner i den kreative proces. Vi tilbyder en Master of Arts i digitale kommunikationsmiljøer og en International Master of Design , som vi udfører i samarbejde med University of Illinois i Chicago.
Begge kandidatuddannelser er baseret på følgende vurdering: I forbindelse med digitale kommunikationskanaler kræves udvidede kvalifikationer. En designpraksis, der udelukkende er baseret på håndværk, opfylder ikke længere kravene til visuel kommunikation i den digitale tidsalder, og heller ikke en refleksion over visuelle budskaber, der udelukkende er afledt af teori eller en rent teknisk tilgang til design. At forbinde designpraksis med discipliner som kommunikations-, medie- og teknologistudier, genererer nye kvalifikationer i udformningen og udformningen af kommunikative budskaber.
Master of Arts i digitale kommunikationsmiljøer
Kandidatuddannelsen byder på tre områder, hvor de studerende kan dygtiggøre sig i løbet af fire semestre: 1. Forbedring af den eksperimenterende og reflekterende praksis i at designe visuelle budskaber til analoge og digitale kommunikationsmiljøer. 2. At sætte sig ind i forskningsmetoder fra designorienteret forskning og eksperimentel udforskning af nye teknologier til empirisk evaluering. 3. At få overblik over relevante positioner inden for visuel, medie- og kommunikationsteori samt filosofi, antropologi og psykologi med henblik på kritisk at sætte designbeslutninger, koncepter og forskningsspørgsmål i sammenhæng. På baggrund af et praktisk fundament i en designorienteret bacheloruddannelse eller en teoriorienteret bacheloruddannelse i kulturvidenskab er uddannelsens hovedmål en komplementær sammensmeltning af færdigheder mellem design- og kommunikationspraksis, forskning og teori.
Målgruppe
Kandidatuddannelsen Digitale Kommunikationsmiljøer henvender sig til studerende, der allerede har en bachelorgrad fra et kunst- eller designuniversitet (fx visuel kommunikation, kommunikationsdesign, mediedesign, grafisk design, fotografi) eller en bachelor i et kulturstudieområde (fx kunsthistorie). , Medievidenskab). Målet består i at kombinere designpraksis i digitale kommunikationsmiljøer med praktisk orienterede forskningstilgange og teorier inden for billed- og medievidenskab. Det er den eneste Master of Arts inden for designområdet i Schweiz, der har 120 ECTS-point og dermed opfylder de formelle krav til en ph.d.
Information om uddannelsen
Uddannelsen bygger på den iagttagelse, at hverken en rent teknisk eller håndværksmæssig designpraksis eller en rent teoretisk, der fortolker budskaberne i digitale kommunikationsmiljøer, er tilstrækkelig til en indsigtsfuld aktivitet inden for det aktuelle faglige kommunikationsfelt. Kun ved at kombinere den analytiske, procesorienterede og eksperimenterende designpraksis med aktuel medieteknologi og forskningsmetoder og teori kan relevante kvalifikationer opstå. Kun på den måde kan der ydes et bidrag til aktuelle, samfundsrelevante emner og en undersøgelse af udformningen af visuelle budskaber og den eksperimentelle udformning af digitale kommunikationskanaler opleves som et selvstændigt vidensværktøj. Elevgruppen har en international makeup. Kurset undervises på engelsk.
Programstruktur
Over tre semestre fordyber alle studerende sig i hovedmodulerne: Designpraksis, Praksisbaseret forskning og Teoretisk refleksion. Fjerde semester er dedikeret til at skrive specialet. I en bred vifte af valgfrie moduler (inden for områderne teknologi, praksis, forskning eller teori) kan der sammensættes et skræddersyet studieprogram, der kan være stærkt styret af en konkret projektidé. Ved at samarbejde med studerende fra forskellige akademiske og kulturelle baggrunde opnår de studerende en kombination af praktiske, forsknings- og teoribaserede kommunikationsevner i løbet af programmet.
moduler
Design praksis
Studerende arbejder med komplekse problemstillinger relateret til design af digitale kommunikationsmiljøer, videreudvikler deres designmetode og forbedrer deres tekniske færdigheder til eksperimentel udforskning af digitale kanaler. På modulerne Forfatterskab (1. semester), Arkivet (2. semester) og Tværfagligt fokus (3. semester) vil du forbedre din viden om og erfaring med designprocesser. Du vil videreudvikle dine sprogkundskaber ved at tale om designprocesser i projektteams med andre studerende og i oplæg.
Praktisk orienteret forskning
På modulerne Designforskning (1. semester), Enquiry into Future Technologies (2. semester) og Empiriske evalueringer (3. semester) får du kendskab til forskellige praktisk orienterede forskningsmetoder, der kan bruges til videnskabeligt at bakke beslutninger på kommunikationsområdet op. Du vil lære, hvordan spørgsmål om billed- og medievidenskab, naturvidenskab og teknologistudier eller samfundsvidenskab kan kombineres med praktisk orienterede metoder. At kende det nyeste inden for et forskningsspørgsmål sætter dig i stand til at definere og arbejde på din egen forskningstilgang. I forskningsmodulet samles praktiske, teknologiske og teoretiske vidensområder.
Teoretiske vidensområder
På modulerne Visuel og mediehistorie (1. semester), Teorier om det digitale (2. semester) og Kritisk teori (3. semester) vil du forbedre din konceptuelle og strategiske viden inden for kommunikation i digitale miljøer. At tilegne sig viden om teori og praksis for visuel kommunikation og aktuelle teknologiske udviklinger samt om beslægtede vidensområder hjælper eleverne med at formulere deres egne praksisbaserede forskningsspørgsmål. Undersøgelsen af teoretiske vidensfelter er et grundlag for at beskrive et vidensområdes state of the art og formulere åbne spørgsmål.
samarbejder
Kandidatuddannelsen er baseret på det tætte samarbejde med partnerinstitutioner og rummer et omfattende netværk. Institutioner, der er aktive inden for teknologibaseret visuel og medieforskning, er samarbejdspartnere. Konkrete projekter udføres med University of Art and Design Linz, Det Kongelige Danske Kunstakademi: Schools of Architecture, Design and Conservation, University of Illinois i Chicago, University of Cincinnati, Rhode Island School of Design, Indian National Institute of Design (NID), Milano Polytechnic University, National Taiwan Normal University (NTNU), Polytechnic University Hong Kong, Hongik University of Seoul i Sydkorea osv.
Mål og fordele
Kandidatuddannelsen forbereder de studerende til at konfrontere aktuelle kommunikationsudfordringer. Vores samfunds mangfoldighed og i forlængelse heraf den mangfoldighed af perspektiver, det rummer, skal mødes med en mangfoldighed af stemmer i vores visuelle budskaber. Den hurtige teknologiske udvikling giver nye muligheder, men kræver også kritiske spørgsmål. Gennem eksperimentel brug og udvikling af nye teknologiske resultater kan der udvikles modeller, der kritisk demonstrerer deres definerede formål eller deres afvigelse fra det. Standardiseringen og allestedsnærværelsen af digitale værktøjer og udfladningen af det visuelle udtryk, der følger med, kræver nye evner til at overvinde de pålagte begrænsninger og til at forstå kommunikation som et kulturelt formet fænomen.
Karriereudsigter
Kandidatuddannelsen giver den autonomi, der er nødvendig for at være så forberedt som muligt på fremtidige udfordringer inden for kommunikationsrelaterede, kreative, mediale, undervisnings- og forskningsmæssige arbejdsområder. Kandidaterne har avancerede specialistkompetencer for at etablere sig i ledende stillinger i kommunikationsbranchen (kontorer for visuel kommunikation, virksomhedskommunikation, kommunikationsbureauer, mediebureauer, forlag, journalistik, tv, interne kommunikationsteams osv.). Andre kandidater etablerer sig inden for forskning og undervisning eller i kulturelt entreprenørskab. De har også de nødvendige metodiske færdigheder til at reflektere over og videreudvikle deres egne arbejdsmetoder inden for rammerne af sociale og teknologiske forandringer.
Faciliteter
Med sine studier, laboratorier og centrale Campus.Workshops giver HGK et ideelt miljø til at samle en nysgerrighed for håndværk og et ønske om at lære tekniske færdigheder og få digital knowhow. Desuden har alle studerende 24/7 adgang til deres egen arbejdsplads i de rummelige studier.
Varighed af undersøgelsen
4 semestre/120 ECTS/60 US Credit Points. Kandidatafhandlingen er integreret i fjerde semester.
Undervisningssprog
engelsk
Akkrediteret af British Skill Funding Agency (PCDL noteret institution).
Ansøgningsfrist
Kandidatuddannelsen i digitale kommunikationsmiljøer begynder i september. Ansøgningsfristen for vores MA er den 15. marts 2024. Det opfordres til at indsende ansøgninger forud for denne deadline.
Programresultat
Mål for studerende med en bachelor i billedkunst
- Intensiv erfaring med reflekterende designprocesser og -metoder i forbindelse med komplekse projekter
- Forstærkede teoretisk-analytiske færdigheder gennem videnstilegnelse inden for ikon- og medieteori.
- Øget egnethed til stipendiemetoder
- Teoretisk understøttet, praktisk forskningserfaring (inquiry by design) i ikonisk forskning og designforskning
- Forhøjet mulighed for diskussion af billeder